[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 19:10

Ineke2 schreef:
Dan is het wel een goed idee om ( met wat beter weer, geen stormwind in elk geval) een stuk wei af te zetten zoals hier geopperd werd daar grondwerk in te doen.

Overigens zou ik de komende dagen wanneer je echt tijd hebt naar de wei gaan met een halstertouw en stukjes fruit... en als Limo en/of Spirit zich niet laten pakken erachteraan blijven wandelen. Niet naar ze kijken, maar een beetje zichzaggend naar 1 van de 2 wie je in gedachte hebt toe en die niet tussendoor laten grazen.
Als je het halstertouw kunt vastmaken dan een stukje fruit een aai en weer los.

Prikpalen heb ik niet. Moet deze dan eerst kopen, Lint/draad ook. Of kan eigenaar vragen of zij dat toevallig heeft om voorlopig te gebruiken. Denk het wel.

Dat van erachter blijven wandelen heeft Katrien me idd geleerd voor spirit te kunnen pakken. Al is spirit nu juist makkelijker dan limo :')

Kreeg bericht van weide eigenaar.
2 bomen omgevallen achterkant van de wei. Gelukkig niet richting de wei gevallen. Uurtje geleden heeft het hier echt enorm gestormd.

Oakland1990

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 19:58

Ik vrees dat als je Limo in zijn huidige toestand/gedrag laat, hij heel snel terug bij af zal zijn. Een beetje alert is niks erg maar het moet niet zo ver komen dat die niet meer te pakken valt en de hele wei door gaat als hij denkt dat dat het geval is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 20:02

Oakland1990 schreef:
Ik vrees dat als je Limo in zijn huidige toestand/gedrag laat, hij heel snel terug bij af zal zijn. Een beetje alert is niks erg maar het moet niet zo ver komen dat die niet meer te pakken valt en de hele wei door gaat als hij denkt dat dat het geval is.

Ze staan er nu exact 8 dagen. Dus eigg best normaal dat alles nog spannend is. Andere geluiden van de wind door de bomen etc.
Vandaag was de wind wel erg extreem.

Anyway, morgen nieuwe dag. Dan rustig weer vertrouwen winnen. Als ze voer zien komen ze namelijk wel snel. Al zijn de emmers zeer eng. Limo at er vandaag wel uit maar is 2x weggesprongen ervan.
Spirit durfde echt niet eruit eten, stond te schrapen op 2m afstand van de emmer en werd echt boos. Heb dan maar voor hem het voer in het gras gelegd maar de emmer wel erbij laten staan.

Misschien ook kijken voor lagere en bredere emmers.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 20:08

Ik zou ze zelf echt nooit zo 'in de watten leggen'. Emmer eng? Jammer, geen eten dan. Zet die emmer maar op de grond en laat ze er maar zelf aan wennen en naartoe komen. Beloning vinden ze er vanzelf in, of als ze hem omstoten oid. Ik ben daar heel hard in, maar naar mijn ervaring leren ze zo veel sneller. Wees zelf zelfzeker, niet twijfelen. Gewoon doen! Dat ze na 8 dagen nog altijd van alles wegspringen en schrikken, vind ik niet echt normaal. Oké, vandaag was een extreme dag, maar dit gedrag was er de voorgaande dagen ook al...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 20:09

Andere emmers is symptoombestrijding. Er is niets erg aan een jaarling die boos is, komt hij echt wel overheen.

Ik heb vandaag met mijn 2,5 jarige juist de kans genomen om naar een 3 meter hoog klapperend en wapperend blauw zijl te kijken. Nu is die stap uiteraard te vroeg voor jullie, maar ik zie wel weer erg veel excuus gedrag van jouw kant.
Het is ook wel logisch omdat er ook ineens erg veel op je toe komt, maar daar steek je Limo zeer waarschijnlijk mee aan.

Ik heb het idee dat het voor je eigen zelfbewustzijn niet slecht zou zijn om even iemand mee te nemen, al is het maar je zus.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 20:10

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:50

Andere emmers zijn onzin. Zolang ze daar niet in vast kunnen komen te zitten met een been gewoon zo laten. Hij beloont zichzelf als ie er wel uit eet. Geef hem daarin niet zijn zin! Net als dat Limo niet zijn zin moet krijgen door weg te willen als je met een halster aankomt. Pak hem net wel, ga wat laagdrempeligs doen en beloon hem daarvoor. Bij voorkeur ook pas daarna voeren zodat ie het positief afrond. Voor de paarden zal op termijn de wei een betere optie zijn, voor jezelf heb ik zwaar mijn twijfels als ik eerlijk ben... je moet zorgen dat je niet telkens in een kleinere comfortzone terecht komt doordat je er alleen bent, waar ik wel wat bang voor ben. Het zijn paarden die bovendien ook zelf zo groen zijn als het gras en niet al te nuchter van aard, al lijkt die jongste nog redelijk dapper...

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:01

Art_Ificious schreef:
Oakland1990 schreef:

Ze staan er nu exact 8 dagen. Dus eigg best normaal dat alles nog spannend is. Andere geluiden van de wind door de bomen etc.
Vandaag was de wind wel erg extreem.

Anyway, morgen nieuwe dag. Dan rustig weer vertrouwen winnen.

eigeijk is dat niet normaal. jij bent hun baas en zou voor hun toch juist dat stuk vertrouwen moeten zijn ook op vreemd terrein.
dat limo nu wegrent als jij met een touw aankomt moet je gewoon niet accepteren, zij zien dat jij het spannend vind en gaan jouw grenzen testen of leiderschap of hoe je het wilt noemen. gewoon iedere dag aanlijnen, borstelen, wat oefeningen doen bezig zijn met ze. of in ieder geval met limo anders ben je straks echt ver van huis en kun je weer opnieuw beginnen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:04

En dan moet de puberteit nog komen...

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:11

Art is het geen idee om een ervaren! Verzorgster erbij te zoeken? En dan niet nee ik Kan alleen met limo omgaan en rijden want blijkbaar is de vertrouwens band minder groot als je denkt.

Wel zo fijn (en veilig !!) als je samen ermee aan de slag kan.
Denk als je een eerlijke advertentie maakt met de punten die er spelen en er geen geld voor vraagt er best iemand is die zoiets als een uitdaging /project ziet. En dan misschien juist wel
Iemand die ervaring heeft met grondwerken en dat leuk vindt om te doen.

Neem aan dat als je zo ver bent dat je weer aan de slag gaat met limo je voorlopig niet aan het werk gaat als je alleen met hem bent ?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 22:12

En waarom denken jullie dat ik spanning heb?
Vooroordelen is natuurlijk makkelijker van achter een schermpje.

Ik ga gewoon naar limo toe zoals ik altijd doe. Normaal komt die wel (voorbije dagen kwam hij steeds naar me toe en kon die bij me blijven staan als ik hem aaide) maar nu had ik longeertouw rond mijn linkerarm en hij liep weg. Ik ben dan gaan toepassen wat miezelke me geleerd had en hier ook vernoemd is geweest. Volgen en stoppen als hij stopt. Als die naar me kijkt wegstappen. Helaas toont limo geen interesse en blijft wegrennen zodra ik dichter kom. Ik had inmiddels longeertouw neergelegd in het gras (vond spirit wel interessant om te onderzoeken)
Ik heb hem daarna heel even kunnen pakken maar zodra ik hem wou begeleiden richting longeertouw trok hij zich keihard los met een draai en spurtte weg. Voel ik nu nog aan mijn hand.

Had zelfs stukjes wortel in mijn jas. Maar dat interesseerde hem ook niet hij bleef na het lostrekken wegrennen. Spirit kwam wel voor de wortels.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:18

Art_Ificious schreef:
En waarom denken jullie dat ik spanning heb?
Vooroordelen is natuurlijk makkelijker van achter een schermpje.

Door je manier van omschrijven. Daarbij heb je in dit topic al meerdere malen aangegeven zelf veel spanning in je lijf te hebben dus ga dit nou niet weer ontkennen omdat mensen daar op terig komen nu er een terugval dreigt. Ik kan me slecht voorstellen dat een onzeker persoon fysiek en mentaal compleet ontspannen rondloopt in deze situatie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:26

Als jij serieus gedachten hebt dat je pony gaat losrukken dan heb je spanning.
Ik heb echt al aardig wat jonge beesten in mijn handen gehad incl een 1.5 jarige die een paar maanden alleen maar aan de hand mocht lopen ivm blessure en heb echt nog nooit het gevoel gehad dat ik dat niet zou kunnen handelen. Als je nsmelijk twijfelt dan kun je er er de donder op zeggen dat het paard dat ook weet en dan gaat het inderdaad mis.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:39

Misschien ben ik de enige hoor, maar ik vind het zo frappant dat je twee pony's hebt, die het beiden meerdere keren voor elkaar krijgen om zich los te rukken en weg te rennen := Nou weet ik natuurlijk niet wat er precies gebeurt zonder erbij te zijn, maar het valt me wel op. Ik heb er hier twee staan, een in de categorie Limo qua stressgedrag en een jonge puberende pony. Beiden zijn heel goed opgevoed en hoeven echt niet te proberen zich los te rukken en er vandoor te gaan. Ze mogen stuiteren en spastisch doen naast mij, zolang het voor mij veilig blijft. Mijn stresskip flipt de pan uit als ze een paar lama's of alpaca's ziet, moet ze vooral doen hoor, maar ik loop er naast en daar dient ze rekening mee te houden. Die maakt er echt een feest van naast mij, maar ze weet dondersgoed hoe ver ze mag gaan in haar gedrag.

Ben het ook wel eens met de rest hierboven, proberen Limo zo snel mogelijk in zijn ritme te krijgen. Hij is jong en hij heeft snel zat door dat hij ergens onderuit kan komen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 22:58

Had limo gewoon aan het halster vast. Hij rukt achteruit en draait zich om. Dat hou je gewoon niet tegen of je hebt een ontwrichte arm of wordt meegesleurd.

Weet je, ik had het beter gefilmd. Nu kom ik weer over als een onzeker en gespannen stresskip terwijl ik helemaal geen spanning had of dacht aan lostrekken van limo. Ik had dit zelf niet eens zien aankomen omdat hij eerst enkele passen meeliep en dan ineens een ruk achteruit gaf en meteen omdraaide.

Toen ik hem naar mijn vriend begeleide vorige week was hij ook onzeker maar trok zich niet los omdat ik ook kalm bleef en rustig was. (vriend geeft mij een gelukzalig gevoel haha)
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 10-03-19 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:59

Art_Ificious schreef:
Had limo gewoon aan het halster vast. Hij rukt achteruit en draait zich om. Dat hou je gewoon niet tegen of je hebt een ontwrichte arm of wordt meegesleurd.

Weet je, ik had het beter gefilmd. Nu kom ik weer over als een onzeker en gespannen stresskip terwijl ik helemaal geen spanning had of dacht aan lostrekken van limo. Ik had dit zelf niet eens zien aankomen omdat hij eerst enkele passen meeliep en dan ineens een ruk achteruit gaf en meteen omdraaide.

Of je voelt je eigen spanning niet meer omdat het normaal is geworden...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 23:02

Ik weet heus wel wanneer ik spanning heb en wanneer niet. Jeetje...

Ik ken mezelf echt wel op dat gebied.

Goed blijkbaar mag ik gewoon niets vertellen als het even mis gegaan is want dan krijg ik alle verwijten naar mij gesmeten. Ligt het altijd aan mij. Ben dat gewoon zat, daar gaat een mens juist onzeker van worden. Besef je dat?

Daarnaast voel ik me duidelijk een heel stuk ontspannender dan op de manege. En daar trok limo zich niet los ondanks mijn spanning die zeer duidelijk was te zien. Zelfs niet als we buiten gingen wandelen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 23:04

Teveel spanning kan, maar te weinig respect kan ook. En dat zou ik dan eerder denken. Ik heb hier een paard van 1000 kilo staan die ontzettend jolig kan doen, ik ben een onderdeurtje, maar het komt niet in haar op om zich los te rukken bij mij. Bij mijn vriend van bijna 2 meter dan weer wel, en dat is een kwestie van respect.

Prima op te lossen hoor art, oefenen, duidelijk zijn, stevig in je schoenen staan. En dan ben ik alleen maar blij dat je zegt geen spanning te hebben, want dat kan je daar niet bij gebruiken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 23:05

Stop dan toch gewoon met alles op
internet te zetten ;)
Als jij actief schrijft dat je voorlopig niets wil doen met je paard omdat je al helemaal voor je ziet dat hij gaat losrukken en met touw en al door de wei gaat racen om vervolgems een trauma te hebben dan denkt de lezer niet: goh die zit lekker in haar vel.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 23:06

Art_Ificious schreef:
Ik weet heus wel wanneer ik spanning heb en wanneer niet. Jeetje...

Ik ken mezelf echt wel op dat gebied.

Goed blijkbaar mag ik gewoon niets vertellen als het even mis gegaan is want dan krijg ik alle verwijten naar mij gesmeten. Ligt het altijd aan mij. Ben dat gewoon zat, daar gaat een mens juist onzeker van worden. Besef je dat?

Nee niemand verwijt je iets, volgens mij staat ook iedereen in dit topic achter de verhuis! Praat je zelf geen minderwaardigheidsgevoel aan omdat mensen het goed bedoelen met je... Je hebt toch ook dit topic geopend om een evolutie te kunnen volgen net doordat alles doorgesproken word. Neem niet elk woord zo negatief en persoonlijk op, daar maak je vooral jezelf onzeker door, dat doet een ander niet.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 23:07

Jawel jij verwijt mijn spanning (die ik niet had) als gevolg van het losrukken.

Dat is verwijten of hoe lees jij dat dan?
In ieder geval zo lees ik het klaarduidelijk.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 23:08

Art_Ificious schreef:
Jawel jij verwijt mijn spanning (die ik niet had) als gevolg van het losrukken.

Dat is verwijten of hoe lees jij dat dan?
In ieder geval zo lees ik het klaarduidelijk.

Jij schrijft het zo neer dat het opgevat wordt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 23:08

Nee jij schreef dat je bang was dat hij weer zou gaan losrukken, dat is heel wat anders.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 23:09

Sizzle schreef:
Nee jij schreef dat je bang was dat hij weer zou gaan losrukken, dat is heel wat anders.

Dat dus :7

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 23:09

Art_Ificious schreef:

Een schrikkerige pony enkel aan het halster vasthouden lijkt me dan ook niet zo verstandig. Dat doe ik zelfs niet bij mijn bomproof droogkloot. Altijd zorgen dat je een halstertouw hebt, dan heb je ook een stuk meer te zeggen :j