Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

biancalaylo

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 22:34

Ik ben meestal de stille meelezer en volg en lees alles.
Ik ben vandaag na ongeveer een maand weer bij hem geweest, had het erg durk met een stal van een vriendin.
Maar hij doet het nog steeds erg goed!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 07:37

Wat zien ze er allemaal goed uit!

Hier thuis een druk programma dus wat minder tijd voor de pony's, maar gisteren weer even lekker geborsteld. :)
Afbeelding
Afbeelding
Moet wel weer wat meer tijd met puzzle gaan inplannen, meneer is te dik.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:06

Mooie foto's biancalaylo. Touwhalster staat hem goed :)

Zo, knapt ie weer van op Renske :D

Frummels fijn dat de castratie goed is verlopen. Nu weer aansterken en schoon houden . Leuke pony ook

Haha Renee. Die miles blik _/-\o_ hij word wel echt een bink zeg!

Vervelend Fransje. Hopelijk is het snel over

Hille vliegen sliertjes Gordy!

Zilver doet het goed. Zaterdag eindelijk keuring :D
Afbeelding
Weet niet wat ze hier deed :+
Afbeelding
Trekker proof is ze al!
Afbeelding

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 19:46

Leuke foto's allemaal weer :)
Is alweer ff geleden dat ik gepost heb, ben op vakantie geweest.
Gister terug gekomen van Kos, zware aardbeving meegemaakt.
Was erg heftig! Slaap er nog slecht van.

Met Dex gaat alles prima, hij staat nu tijdelijk in een paddock bij de springstal van m'n kennissen.
De merrie waar hij bij staat moest gedekt worden en moest daarom dichtbij staan.
Dus ik heb nu even alle gemakken bij de hand!
Grote buitenbak met springmateriaal, dus over balken stappen :p
En hij is nu 2 keer in de stapmolen geweest wat hij erg goed deed!

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Hij heeft maar een kleine paddock dus ik haal hem elke dag eruit voor een wandeling in de bak en dan is hij ook erg vervelend van de frissigheid Haha.

Hij is nu 1,65 trouwens.
Hoe groot zijn die van jullie?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 19:50

Jeetje Noor dat is idd wel heftig!
Hebben jullie ook naar een ander hotel gemoeten?
Snap best dat zoiets je nog even blijft achtervolgen.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 20:05

Fflur begint al flink te worden

Ik heh gisteren met haar "schriktraining" gedaan. Met een paraplu en plastic zeil. Ook gefilmd, zodat ik zelf kan zien hoe ik reageer.

Ik ben 1.74m voor de beeldvorming van haar hoogte :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:32

Ons hotel was niet beschadigd gelukkig.
Maar hebben toch de nachten buiten doorgebracht.

Fflur ziet er goed uit!
Leuk die schriktraining.

Dex begint nu echt fris te worden, hij kan z'n energie ook niet kwijt op die kleine paddock.
Longeren vind ik eigenlijk nog te belastend, wat denken jullie?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:15

Pfft, da's inderdaad schrikken zeg Noor!
Ik zou hem gewoon in vrijheid laten rennen in de bak, of gaan fietsen als ie daarbij braaf is. Maar dan zou ik eerst wel even het met twee personen doen.

Knappe paardjes allemaal weer <3

Jorie heeft helaas 1 oogje ontstoken nu en natuurlijk heeft die muts een veel te klein hoofd voor een vliegenmasker met nog geen 40 cm aan omtrek. En Alex heeft het helaas ook en zelfs die heeft een hoofd dat te klein is voor de kleinste vliegenmaskers. Heb ik weer :')

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 23:45

KittyDylan schreef:
Fflur begint al flink te worden

Ik heh gisteren met haar "schriktraining" gedaan. Met een paraplu en plastic zeil. Ook gefilmd, zodat ik zelf kan zien hoe ik reageer.
[ Video ]

Ik ben 1.74m voor de beeldvorming van haar hoogte :)

[ [url=m/SfGd1x.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/WBaROh.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/AfnK9A.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een leuke pony zeg, en lekker sensibel!

Ik weet niet of tips welkom zijn maar ik zie wel wat puntjes die je mee zou kunnen nemen. Het lijkt alsof er veel spanning is, in plaats van dat het paard echt ontspannen wordt van de oefening is het eerder afentoe een overbluffing en dan als "trucje" het even doen voor het snoepje. Voorbeeld: hij springt over het zijl om er zo snel mogelijk overheen te kunnen en de beloning te innen. Er is nog veel weg willen, omhoog komen, hoog spanningsveld.

Misschien zou je iets meer kunnen richten op een ontspannen basis, hoofd laag, even laten bezinken. Wat je deed op het moment dat je even een snoepje op het zijl gaf vond ik bijv wel heel goed!

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 05:51

Dankje :)
Fflur is heel erg van het omhoog willen, geloof me, ik vond dit ontzettend meevallen.

Ze doet inderdaad alles voor het snoepje.

Het zijl is een ramp, dit gaan we sowieso vaker doen. Het liefste ging ik nog een paar minuutjes door maar helaas waaide heut iets te hard.

Ik ga je tip meenemen :)

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:16

@Frummels gezellig dat je mee komt kletsen. Knap kereltje heb je! Hoe gaat het nu met wandelen?

@Reneee Hihi Miles is gelukkig niks te dun, maar ook dat zal wel lastig zijn.

@biancalaylo lekker bijlezen moet ook kunnen. Wel leuk om wat over Kofu te horen. Fijn dat het goed gaat. Hij blijft een lekker bekkie houden.

@Renske_W Wow zat er zoveel stof op Puzzle? Hij lijkt op de tweede foto echt veel lichter.

@Kabayo Komt nu wel heel dichtbij die keuring, spannend. Ben benieuwd hoe ze het gaat doen. Wens jullie in ieder geval veel plezier!

@noor14
Wat eng joh dat je op Kos was met die aardbeving. Gelukkig alles goed gegaan.
Leuk is dat, dat je even gebruik kunt maken van de faciliteiten. Alleen jammer dat hij nu z'n energie minder goed kwijt kan. Ik zou zelf niet gaan longeren, maar losgooien, wandelen, behengigheidsparcoursje lopen, dat soort dingen kun je wel doen.

Hij groeit goed! Jaro blijft al een tijd op 1.52 hangen, kleintje.

@KittyDylan
Fflur ziet er goed uit. Leuk dat je bezig bent met schriktraining. Ze vind het nog goed spannend zo te zien. Ik werk zelf niet met voedsel, maar denk dat daar nog wel wat winst te behalen valt. Ik zou alleen belonen als ze ontspannen is.

Iedereen vond Jaro aangekomen toen hij terug was van 'vakantie'. Dus ik denk dat ik ga proberen hem in een vette wei te krijgen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:45

@Ilayla: Hij maakte zich zo druk, dat ik hem op advies van de da en stalbaas op stal heb gelaten. Hij is nu wel wat kalmer, dus misschien dat ik het vandaag eens ga proberen. Hij had een losse korst op de wond waaronder het weer open was, dus ik wil hem niet op de paddock zetten. Hopelijk is het snel dicht zodat hij lekker buiten kan staan. :)

@KittyDylan: wat leuk zo een schriktraining. Dat ga ik ook eens een keer proberen!

@noor: leuk dat je al die faciliteiten nu tot je beschikking hebt! Wij hebben dat ook op stal en ik ben daar heel blij mee. :)
Hij is al flink aan de maat zeg! Mijne is ongeveer 95 cm. :o Ik verwacht dat hij net iets boven de meter uit zal komen. Ga hem binnenkort eens goed meten.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:17

Juist het lopen is goed na een castratie. Wij hebben hem toen een een paar keer per dag laten stappen aan de longeerlijn om de wond open te houden en het risico op ontstekingen te verkleinen. Gelukkig is het lekker weer vandaag :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:22

Dat klopt inderdaad. Maar er is niet met hem te wandelen helaas. :( Aan de longeerlijn kent hij nog niet, dat heb ik vrijdag geprobeerd maar hij is alleen maar aan het steigeren, gillen naar merries en racen. Dat lijkt me geen goed idee. :roll:
Wandelen lukt wel, maar maximaal 3 minuten want dan vertoont hij hetzelfde gedrag.

Ik wil niet dat hij zich zo opwind dat dit de genezing tegenwerkt. De dierenarts heeft na het zien van zijn gedrag geadviseerd hem minimaal een week op stal te laten zodat hij kan kalmeren, de hormonen uit zijn lijf kunnen en de wond geen optaters krijgt van zijn gekke sprongen. Hopelijk lukt het vandaag ietsje langer te wandelen. Dit weekend ga ik ook een hoofdstel en bitje kopen, dan heb ik iets meer te zeggen dan met een halstertje.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:40

Oh wat een drama zeg, daar ga je nog een hele kluif aan hebben dan. Ik hoop voor je dat de castratie zijn gedrag indamt. Want zoals ik het lees hebben ze hem ook gewoon slecht opgevoed. Steigeren hoort ie niet te doen, hengst of niet. Heeft mijn hengst één keer geprobeerd en heb hem meteen verteld dat zoiets dus echt niet de bedoeling is. Maar ik denk dat de scherpe randjes er wel af gaan, dat is te hopen tenminste :+

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:59

T wordt inderdaad een opgave ja. Heb me de eerste dagen even afgevraagd waar ik aan begonnen was, maar zijn gedrag op stal maakt alles goed. Aanhankelijke lieve knuffelkont. :)
Ik hoop dat hij snel kalmer wordt, zodat ik met wat grondwerk kan beginnen. Ik wil echt helemaal opnieuw bij de basis beginnen onder andere hoe hij met mij mee moet lopen (vooral op 4 benen dus en niet op 2) hoe hij moet wachten, etc. en vooral dat hij uit mijn ruimte moet blijven want hij plakt echt enorm en claimt mij heel erg als er iemand bij mij in de buurt wil komen.
10 augustus hebben we ook een korte les hier in samen, ongeveer 15-20 minuutjes. :)

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 17:46

@frummels
Het is juist de bedoeling dat de wond heel langzaam sluit en van binnenin dichtgroeit. Een zandpaddock is idd niet goed maar wat rondjes rennen op de wei is juist veel beter dan 24/7 stil staan.
De hele dag in de wei zou ik ook niet doen ivm. vliegen etc. maar 15 min in de ochtend en 15 min in de avond lijkt mij veel beter dan helemaal stilstaan.

Ik begrijp dat je luister naar je dierenarts en niet naar bokt maar wellicht is dit nog een optie.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 18:00

Puzzle heeft na zijn castratie ook een week op stal gestaan.
Wond is super netjes genezen.
Amper zwelling gehad heb ook helemaal niet hoeven koelen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 18:05

Wat jammer dat Pepper zich nog niet weet te gedragen en in zijn stal moet blijven daarom. Hopelijk wordt hij echt veel beter qua gedrag als ie de hormonen ook niet meer heeft.

Jorie heeft gelukkig nergens last van, is nog altijd makkelijker dan Alex over het algemeen. Alleen ik wil dat gehinnik niet voor de kar hebben onderweg, dus hij gaat in september/oktober onder het mes. Dan zijn de vliegen alweer wat weg en voor ons is 24/7 wei de enigste schone oplossing. Ze hebben namelijk alleen een schuilstal gekoppeld aan de paddock. Verder staat hij nu onder tweemaal daags schoonmaken met kamille en eenmaal daags ogenrust behandeling tegen zijn ontstoken oogje. Als het over 2 dagen nog niet lijkt te verbeteren, dan schaf ik een vliegenmasker aan, want mijn moeder wil ze liever niet met maskers op hebben.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 18:19

Jeetje Noor, toch nog best heftig! Ik hoop dat je verder wel van jullie vakantie hebt kunnen genieten :(:)

@Kittydylan: wat ziet Fflur er goed uit zeg! Echt al een hele dame :j

@Fennadev: balen van de ontstoken ogen, is zo'n vliegen frontriem geen optie?

@Ilayla: Fijn dat Jaro langzaamaan wat aankomt! Hopen dat het de goede richting op blijft gaan :)

@Frummels: Jammer dat het even tegenzit met pepper, hopelijk krijgt hij snel minder last van zijn hormonen. En idd een lesje heropvoeding kan geen kwaad denk ik :)

Over Jack niet veel nieuws te vertellen. Hij vermaakt zich prima op de wei :')
Vandaag eventjes langsgeweest en volgens mij is zijn kont toch wel weer omhoog geschoten. Hij was eerst vrij 'recht' en nu weer een beetje uit verhouding :))

Afbeelding

Verder zijn we samen blij :D ...
Afbeelding

.. en samen boos _O-
Afbeelding

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 02:18

Ik heb jack toen de narcose uitgewerkt was gewoon weer terug op de wei gezet. Dat vond de dierenarts het beste gewoon 24/7 op een stukje scharrelen.

En als hij na 3 minuten dat gedrag al vertoont is het zijn eigen schuld als hij pijn heeft toch? Denk dat hij met die pijn sowieso niet veel zal doen. Jack was ook verdacht rustig daarna :Y)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 07:29

Blij dat ik een merrie heb gekocht :D wat een ellende dat castreren.

Haha geweldige fotos annikoe!

Fennadv dat gehinnik is zo vervelend he. Maar weet niet of het hinniken stopt met castreren. Ken genoeg ruinen die alles bij elkaar blijven schreeuwen..

Ilayla ja komt zeker dichterbij pfff. Nu al zenuwachtig.. Zaterdag al *\o/*

Leuk filmpje kittydylan!

Noor14 rustig longeren is niet belastend. Ik longeer twee keer per week een kwartier. Anders word ze echt vervelend. Wel knap hoor! In de stapmolen :D zilver is nu 1.59

Morgen zilver wassen en klaarmaken en dan is het eindelijk zo ver :D
Afbeelding

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:10

Fenna wat vervelend van het ontstoken oog!
Gaat het al wat beter?
Masker lijkt me idd wel fijner.

Jack ziet er goed uit, lijkt wel overbouwd idd.
Heeft hij bij z'n voorpluk ook stukken eruit of lijkt dat zo?

Dex is buiten gecastreerd en stond ook gewoon meteen 24/7 buiten.
Weekje dik geweest en daarna werd t beter.

Kabayo, spannend zaterdag al!!
Gaan er meer paarden mee of gaat ze alleen op de trailer?
Ben erg benieuwd :)
Veel succes alvast.
Mooie stal heb je!

Ik ga denk ik binnenkort wandelen met Dex om hem meer beweging te geven.
Kan hem niet losgooien anders had ik dat zeker gedaan.
De bak is niet omheind helaas.
Ik hoop wel dat het goed gaat want hij is de laatste tijd best stout.
En nu hij zo groot wordt ook steeds sterker.
Ben blij dat ik er int begin veel mee gedaan heb, zodat hij nu netjes opgevoed is :) scheelt toch wel vind ik.
Hij is ook erg op mij gericht das ook wel leuk.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:28

Zijn oogje is nu al een stuk beter ja. De kamille thee en oogdruppels hebben gelukkig hun genezende werking. Een vliegenfrontriem is geen optie, want ik wil ze niet met halster hebben staan.
@Kabayo, Jorie raast echt naar alles. Ook schapen, koeien en mensen. En soms gewoon naar niks :')

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 16:28

carika schreef:
@frummels
Het is juist de bedoeling dat de wond heel langzaam sluit en van binnenin dichtgroeit. Een zandpaddock is idd niet goed maar wat rondjes rennen op de wei is juist veel beter dan 24/7 stil staan.
De hele dag in de wei zou ik ook niet doen ivm. vliegen etc. maar 15 min in de ochtend en 15 min in de avond lijkt mij veel beter dan helemaal stilstaan.

Ik begrijp dat je luister naar je dierenarts en niet naar bokt maar wellicht is dit nog een optie.

Als hij op de wei kon, dan had ik dat natuurlijk graag gedaan, maar helaas kan dat niet omdat de weides hier de hele dag bezet zijn. :) Hij heeft dus toch een weekje op stal moeten blijven.
De wondjes zijn nu zo goed als dicht dus gisteren mocht hij even in de longeercirkel 2 uurtjes. Daar stuift het zand minder dan op de paddock, dus dat doen we nog even 2 a 3 dagen zo.
Hij heeft op stal overigens weinig tot geen last gehad van de vliegen en de wondjes zijn gelukkig mooi genezen. :D

Renske: ik heb inderdaad ook niet hoeven koelen, heel fijn!

Fenna: hij was gisteren al een stuk braver, al was het alleen van de stal naar de longeerring en niet andersom (maar toen stond er een merrie in de buurt dus dat was nog iets te enthousiast). Hij liep heen netjes aan een los touwtje mee. Terug moest ik hem flink tegen houden, maar dat komt vast wel goed.
Fijn dat Jorie zo makkelijk is! Hopelijk is zijn oogje snel beter..

Annikoe: wat een leuke foto's! Ziet er inderdaad uit alsof hij zich wel vermaakt haha.
Ga vanavond wat oefenen met Pepper, ben benieuwd of hij zijn aandacht er al wat beter bij weet te houden. :')

xZiva: op de wei was hier ook het advies, maar ivm gebrek aan ruimte liever op stal laten werd er aangegeven.
En ja daar ben ik makkelijk in hoor, als ie zich niet weet te gedragen dan is t afgelopen.

Kabayo: ik wilde ook echt heel graag gewoon een ruin (ben geen merrie mens) maar ja, dat snoetje van hem he.. :+

noor: hier was het gelukkig helemaal niet dik. Daar was ik wel heel blij mee.