Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 09:45

ynskek schreef:
Wij gaan van de week in de bovenste helft Noord Holland kijken bij een pony...

Zijn er hier mensen die een aanrader hebben mochten we willen keuren inclusief Röntgen....

Nou de duimen kunnen gaan draaien. Volgende week donderdag gaan we keuren. Klinisch en Röntgen over de benen. Uiteindelijk afspraak gemaakt bij Hollands Kroon.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 10:11

StalNollie schreef:
Myrth in alles wat je benoemt zou ik hem laten staan en er niet eens aan beginnen

Heb voor vriendin / familie een ponytje gezocht en vandaag is deze klinisch geheel goed bevonden
Zo'n super leuk en lief dier 4 jarige c en super braaf. Ben zo blij voor ze.

Mag ik vragen waarom? :) Puur om zoveel mogelijk info in te winnen...

Emotioneel is er namelijk wel een klik aangezien ik hem al zo lang ken. Wedstrijden heb ik nooit echt gereden, dus in de sport hoeft hij ook niet veel te doen...

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 10:49

Ik heb in 2005 voor dezelfde keuze gestaan en mijn dierenarts vroeg destijds wat ik zou doen als er wat uit de keuring zou komen. Ik was er zo aan gehecht, voor mij was het antwoord dat het hooguit iets met de prijs zou doen, maar ik zou hoe dan ook overgaan tot koop.
Mijn dierenarts zei dat dat het antwoord was :D dus niet laten keuren en nog 17 jaar plezier samen gehad <3
Het blijft een gok, maar met keuren heb je ook geen garantie.

Succes met je keuze!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 10:53

xMyrth je wilt wel rijden toch?

Ik zou dan zeker geen paard willen dat klinisch nu al niet goed is (en dus ergens last van heeft). Pijn is pijn, kreupelheid op de volte en stijfheid met opstarten betekenen dat er ergens iets zeer doet.

Rx bemerkingen hoef je imo niet zo naar te kijken als je het paard al jaren kent en geen bijzondere ambities hebt, maar klinisch moeten ze wel 100% zijn. Juist als je puur recreatief rijdt en geen tijd en middelen hebt om aan een revalidatietraject te beginnen.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 10:57

Maar dit is niet een "wat als", want er is reeds iets uit de keuring gekomen. Klinisch niet goed en een bemerking in de hals. Krijgt hij last van als hij hoog opgericht moet lopen. Maar ik neem aan dat hij hier überhaupt last van krijgt als hij niet correct getraind wordt. Hij loopt stijf en dit wordt tijdens het rijden beter... Zit er nergens artrose? Als ie na 3 maanden osteopaat weer vast zit dan zou ik er rekening mee houden dat jij hetzelfde regime aan zult moeten houden. De vraag is ook, wil jij rijden op een paard dat klinisch niet goed is? Eerlijk gezegd zou ik er niet aan beginnen, ik heb jaren geleden voor dezelfde keuze gestaan toen mij werd gevraagd of ik mijn toenmalige bijrijpaard wilde overnemen. Deze had spat en liep destijds niet goed. Ik ben blij dat ik het toen niet gedaan heb, ondanks dat dit paard uiteindelijk wel weer bereden is. Feit blijft ook dat jij weet dat er iets zit, uit ervaring weet ik dat dat ontzettend in je hoofd kan gaan zitten en dat je alle kleine afwijkingen daaraan gaat linken terwijl hier mogelijk niet eens een verband tussen is.

Wil niet negatief voor je overkomen maar ik zou hier echt driedubbel over nadenken.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 10:58

xmyrth: als buitenstaander zou ik ook zeggen niet doen. Problemen koop je niet, die krijg je vanzelf wel. Paard heeft een bemerking aan de hals, een onverklaarde kreupelheid en opstartproblemen die wijzen in de richting van artrose. De kans is groot dat als je hem koopt en verder onderzoek gaat doen er iets uitkomt waardoor hij beter met pensioen kan.

Dus stel jezelf de vraag, wil je dit paard ook als je er niet meer mee kan rijden en misschien wel nog 10+ jaar voor moet betalen om hem met pensioen te doen? Alleen als het antwoord daarop ja is zou ik het doen. Vraag me ook af aan wie de eigenaar denkt dat ze een paard met deze gebreken kan verkopen.. denk dat ze heel blij moet zijn als jij hem gratis wil overnemen.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 11:02

Ook ik zou niet als eigenaar willen beginnen aan een paard dat klinisch niet goed is. Maar Klinisch is wel een momentopname welke per week kan verschillen.

Hier zeggen we wel: "Problemen hoef je niet te kopen, die krijg je vanzelf..."

Weet niet of ik t aan zou durven als hij eerder klinisch er niet doorheen kwam en röntgen ook nog een bemerking heeft. Dat is een keus die alleen jij kan maken en welke je ook bewust voor jezelf moet maken.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 11:26

ynskek schreef:
Ook ik zou niet als eigenaar willen beginnen aan een paard dat klinisch niet goed is. Maar Klinisch is wel een momentopname welke per week kan verschillen.

Hier zeggen we wel: "Problemen hoef je niet te kopen, die krijg je vanzelf..."

Weet niet of ik t aan zou durven als hij eerder klinisch er niet doorheen kwam en röntgen ook nog een bemerking heeft. Dat is een keus die alleen jij kan maken en welke je ook bewust voor jezelf moet maken.

In dit geval is het wel zo dat xMyrth het paard langer kent en uit de eigen ervaring weet dat het opstartprobleem structureel is. Dus de kans dat deze ineens goed blijkt te zijn is best klein.

Ik zou hem iig absoluut niet willen kopen als rijpaard :o

xMyrth

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 12:14

Dankjewel voor al jullie antwoorden.
De opstartproblemen is iets van de laatste tijd, niet altijd geweest.

Ik heb even nagevraagd, klinisch kwam hij toen wel door de keuring. Hij loopt nu op het harde in draf niet lekker.

Los daarvan zal ik een heleboel op een rijtje moeten zetten en van daaruit een keuze maken... :)

Dat hij niet helemaal happy in zijn lijf zit is duidelijk, anders zou hij natuurlijk blijvend goed lopen :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 12:40

Halsproblemen zou ik nooit kopen. De kans dat er daar steeds meer zaken bij naar voren komen vind ik, nav ervaringen zelf en bij anderen, te groot. Ik vond het paard met het Halsprobleem echr de ergste van alles wat ik gehad heb. Juist omdat ze niet echt kreupel werden maar wel steeds slechter. De hals heeft invloed op hele lijf dus daar worden ze niet aan 1 been kreupel van, tenzij de hals nog meer sloopt of er door compensatie meer kapot gaat. Maar omdat het zo'n apart beeld is moeten heel veel van die paarden ook door blijven lopen terwijl ze eigenlijk veel ongemak hebben. Lang niet elke da is goed in zulke zaken herkennen en de eigenaren en instructeurs nog minder vaak. Aan de mijne zagen mensen nooit iets, die vonden hem klinisch helemaal goed en gewoon wat slap op 1 kant...

Die van mij mocht eerst ook niet meer opgericht, maar zonder hele precieze en correcte training viel alles dus uit elkaar. Leuk afgekeurd voor de sport en nog wat jaren recreatief willen rijden, maar achteraf voor het paard was het beter geweest dat niet te doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 14:23

Opstartproblemen komen vaak door artrose, als je hem wilt overnemen zou ik hem uitgebreid laten keuren en de prijs moet er naar zijn.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 15:08

Nu toch ineens opstart problemen en daarbij op foto niet gezond is voor mijn een no go. Kopen zou ik niet doen dan eerder overnemen uit goede wil en kijken hoelang het dier nog meegaat. Bedoel de eigenaar kan er zo anders toch ook niks voor krijgen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 15:37

xMyrth schreef:

Ik heb even nagevraagd, klinisch kwam hij toen wel door de keuring. Hij loopt nu op het harde in draf niet lekker.

Los daarvan zal ik een heleboel op een rijtje moeten zetten en van daaruit een keuze maken... :)

Dat hij niet helemaal happy in zijn lijf zit is duidelijk, anders zou hij natuurlijk blijvend goed lopen :)

Wat is je doel met dit paard? Vind jij het ook oke om niet te kunnen rijden?
Daarbij is de vraagprijs ook erg bepalend.
Koop je hem kan kopen een symbolisch bedrag en zou je de gok kunnen nemen. Misschien het lukt om hem weer beter in zijn vel te krijgen.
Snap dat je al een band hebt met dit paard.

Een bedrag wat je zou geven voor een gezond paard zou ik niet doen!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 15:49

Ik had een merrie met halsproblemen. Dat wist ik niet, want de focus ging iedere keer naar een andere blessure die ze had. Het zorgt nml voor veel compensatie in het lijf en dat maakt gevoelig voor blessures.

Ik zou het niet doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 15:50

xMyrth schreef:

Opstartproblemen en niet goed op de harde volte klinkt als (heel waarschijnlijk) artrose. Daarbij heeft hij bekende problemen in de hals. Grote kans dat dit geen rijpaard meer is. Als je het echt wil weten laat m keuren, maar ik ben bang dat je je geld weggooit.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 15:58

Ik heb zelf artritis en artrose en als ik een paard was zou ik mezelf niet kopen. Het wordt nooit beter alleen maar slechter.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 16:07

CrazyCat schreef:
Ik heb zelf artritis en artrose en als ik een paard was zou ik mezelf niet kopen. Het wordt nooit beter alleen maar slechter.

_O-

Ik vrees dat ze mij al lang naar het slacht gebracht hadden :( .

Maar, problemen moet je niet kopen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 16:11

Lukasje schreef:
CrazyCat schreef:

Ik vrees dat ze mij al lang naar het slacht gebracht hadden :( .

Mij ook, maar ik denk dat je geld zou moeten bijleggen. Door mijn medicatie ben ik niet geschikt voor consumptie :D

Grace

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 19:38

MyWishMax schreef:
Daarvoor zou ik Ruitje pben. Die heeft dravers in de drafsport en schoolt ze ook om na de carrière. Er is niemand met meer ervaring op het forum als zij.

Dankjewel! Ga ik doen.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 22:47

Bedankt voor jullie reacties allemaal.
Ik denk dat ik in elk geval wel nieuwe foto's wil laten maken van de hals en rug. Mijn gevoel zegt dat ik spijt krijg als ik niet weet waar ik precies "nee" tegen zou zeggen :)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 22:51

Hou er rekening mee xMyrth dat t paard bijv wel nog 5 jaar geschikt is om recreatief mee te rijden, maar daarna nog 10 jaar op vervroegd pensioen staat met pijnstilling. Je hebt dan wel jarenlang de maandelijkse kosten, maar niet t rijplezier.

Dit is speculeren uiteraard hoor, maar ik denk dat veel mensen aan dat scenario toch niet echt denken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 22:58

Ladyson schreef:
Hou er rekening mee xMyrth dat t paard bijv wel nog 5 jaar geschikt is om recreatief mee te rijden, maar daarna nog 10 jaar op vervroegd pensioen staat met pijnstilling. Je hebt dan wel jarenlang de maandelijkse kosten, maar niet t rijplezier.

Dit is speculeren uiteraard hoor, maar ik denk dat veel mensen aan dat scenario toch niet echt denken.

Als je een paard met pijnstillers op de been moet houden, moet je je eens serieus afvragen wat je aan het doen bent.
Prima om iets te overbruggen of uit te sluiten maar als het niet meer zonder kan wordt het tijd voor een ander gesprek met de dierenarts.

Dat is met name de vraag: ben je bereid om die stap te zetten, ook als al over een half jaar blijkt dat je op dat punt staat.
Als de prijs op dat niveau ligt dat dit geen punt is, zou je het kunnen overwegen, anders niet.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 23:15

xMyrth schreef:
Bedankt voor jullie reacties allemaal.
Ik denk dat ik in elk geval wel nieuwe foto's wil laten maken van de hals en rug. Mijn gevoel zegt dat ik spijt krijg als ik niet weet waar ik precies "nee" tegen zou zeggen :)

Ik zou dan ook wel beginnen met klinisch keuren of een kreupelheidsonderzoek. Op het harde niet goed lopen is gewoon kreupel. Als hij bijvoorbeeld artrose heeft in een been komt dat er wel uit, en kan je gericht van dat been foto's of echo's maken. Fotos van de rug en hals lijken me minder toevoegen, zeker omdat je al weet dat er een bemerking is op de hals. Alleen als de dierenarts denkt dat de kreupelheid daarvandaan komt zou ik daarvan foto's maken. Maar als hij nu niet rad is op een specifiek been, zou ik dat eerst uitzoeken. Als het meevalt en te behandelen is dan weet je dat voor je hem koopt. Is het wel heel slecht nieuws kan je ervoor kiezen hem niet te kopen.

Geen klinische keuring doen omdat je weet dat hij niet rad loopt is een beetje struisvogelpolitiek. Zorg dat je uitzoekt wat het is als je graag dit paard een kans wil geven omdat je er een band mee hebt.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 23:22

Ik wil het wel graag uitzoeken, maar weet niet zo goed waar te beginnen :+ En random allerlei afspraken plannen is ook een beetje te gek, dus ik ben me aan het oriënteren...

De één zegt foto's opnieuw laten maken en van daaruit verder kijken.
Jij adviseert klinisch keuren of toch kreupelheidsonderzoek.
Zelf dacht ik eigenlijk dat artrose alleen met foto's eruit zou komen, omdat je dan de botstructuur ziet, maar dat is dus niet zo?

Het paard is het me op dit moment wel waard om meer onderzoek te doen. Dan krijg ik in elk geval geen spijt van welke keuze ik ook maak uiteindelijk. Jullie moeten het nu ook maar telkens doen met het beetje informatie dat ik geef. Daar ben ik overigens heel blij mee! Er komen fijne tips enz. uit voort. Tegelijkertijd voel ik dus ook dat hij echt eens gezien moet worden door DA voordat ik daadwerkelijk een knoop kan doorhakken.

Een paard door het leven moeten slepen op pijnstilling ga ik niet doen. Dat verdient hij niet, maar zo ver zijn we gelukkig ook echt nog niet.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 23:26

Bij een kreupelheidsonderzoek gaan ze gericht op zoek naar de oorzaak van de kreupelheid. Eerst kijken ze klinisch hoe hij loopt, enigszins overlappend met een klinische keuring, maar daarbij is het uitgangspunt dat het paard wel rad is. Als ze zien dat hij niet rad is gaan ze gericht uitverdoven en aan de hand daarvan besluiten foto's of echo's te maken. Daar kan artrose of iets anders uitkomen, artrose zien ze op de foto. Maar door het uitverdoven hoeven ze vaak maar een paar gerichte foto's maken ipv het hele paard zoals bij een volledige rontgenkeuring.

Bij een paard dat niet rad loopt is dat de meest effectieve aanpak. De dierenarts besluit wat je het beste kan onderzoeken en op de foto zetten. Daarnaast kan je nog aanvullend vragen om bijvoorbeeld een foto van de hals omdat je weetdat daar een bemerking zit en je wil weten of het verslechterd is.