Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 08:03

Oh ja dat is helemaal logisch!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 10:08

Ben benieuwd wat daar uit gaat komen. Wel fijn dat je huidige arts in meedenkmodus zit en niet (zoals vele anderen) het persoonlijk opvat dat je iemand anders mee laat kijken.

Ik had van de week de fysio/osteo (thanks to Babootje die zijn naam hier in het topic plaatste :D ). Was wel interessant om te zien…. Paard bleek aardig scheef te zijn in het bekken/SI gewricht en halswervel. Dus nu weer opbouwen en kijken of het allemaal wat simpeler wil rechtsom.

Ze lijkt er nog steeds wel groot drama van te maken en ik zit zelf nogal in dubio of ik nu op het punt zit van haar erdoor heen rijden of dat er toch nog steeds iets niet lekker zit. Ik vind het “er door heen rijden” sowieso lastig omdat het nogal lomp rijden is :\

Verder doet ze het op het moment wel heel goed. Ze begint echt dingen te begrijpen en dat is heel leuk. Linksom doet ze alles met 2 vinger in haar neus :D Rechts wat minder.

Ik heb ook eerste tripje/overnachtig Veluwe geboekt met haar dus ben heeeel benieuwd hoe dat gaat worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 10:44

Ja Dustin is echt de beste die je kunt hebben :D

Hoe is het eigenlijk verder gelopen met je zadel?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 11:44

Ja was heel bijzonder om te zien. Vooral bij ouder paard van stalgrnootje die echt pislink kan zijn, die stond echt te slapen bij hem.

Zadel komt deze week weer terug, maar weer verder niet wat er aan veranderd is. Ik dacht dat ze het helemaal gingen nakijken en er andere kussens onder gingen zetten, maar ik ga het zien.

Paard is onder leenzadel en na verwijderen wolfstandjes wel echt veel fijner geworden.

Rechts is nog steeds soms reden tot “drama” maar ik kan nu toch momenten haar wel laten buigen en been onder laten zetten en voorheen was de gedachte daaraan al genoeg om haar op tilt te krijgen. Dus misschien ook vooral een kwestie van haar daar sterker in maken zodat het voor haar gewoon ook wat makkelijker wordt.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 11:52

@manic dat 'er doorheen rijden' ben ik over het algemeen ook geen fan van. Plus ik denk dat jezelf ook het beste aanvoelt of dat wel of niet een juiste beslissing is in dit geval.
Verder klinkt het wel positief, toch? Fijn om te lezen!

@babootje wat balen van die veiling. Zijn die veilingkosten te overzien? |o

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 13:17

Ja balen van die veiling inderdaad…. Veulen prijzen zijn volgens mij sowieso bedroevend op het moment. Een veulen opfokken is ook allemaal heel kostbaar geworden, zeker als je niet zelf de mogelijkheid hebt dit te doen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 18:05

Koekie73 schreef:
@manic dat 'er doorheen rijden' ben ik over het algemeen ook geen fan van. Plus ik denk dat jezelf ook het beste aanvoelt of dat wel of niet een juiste beslissing is in dit geval.
Verder klinkt het wel positief, toch? Fijn om te lezen!

@babootje wat balen van die veiling. Zijn die veilingkosten te overzien? |o

Ja dat valt mee. Het filmpje maken was iets van 180 of zo. Ik adverteert nog even op SH (niet iedereen vindt bieden op een veiling fijn). Een opfokplek had ik gelukkig voor de zekerheid geregeld. Daar gaat hij woensdag heen. Ik heb m ook verzekerd (je weet maar nooit wat er gebeurt met transport). Dus evt koper kan opfokplek en verzekering overnemen :D
Als hij niet wordt verkocht is opfokken de enige keuze en dan hopen dat de prijzen over 2 jaar aangetrokken zijn.

Wanneer ga je naar de Veluwe Manic?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 18:54

Zo blij en gelukkig! Vandaag 10 kilometer in 2span gedaan en geen stap onzuiver! Afgelopen week al gestopt met de supplementen en dus alsnog zuiver pffff na wekenlang stress erg welkom dit! Dinsdag gaat hij mee naar het bos en de rest van de week nog niet gepland dan zaterdag einde middag de ostheopaat

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 19:08

Succes morgen bij SDMC Koekie. Warm is het nu niet meer :D :D

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 22:38

Effen een foto van mijn prinsesje…. Ze ziet er echt zo goed uit :D

Afbeelding

Je ging donderdag toch koekie?

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 00:05

Veel succes bij het SMDC Koekie!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 06:11

Heel veel succes vandaag Koekie73!!!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 09:40

Dankjullie wel! Heb net het wagentje opgehaald dat ik gehuurd heb. Heb zelf een trailer maar omdat we een flink aantal uren moeten rijden (heen en terug) vond ik dit toch fijner. Heb al eens gehad dat een jonge pony over de voorstang sprong, dat wil ik liever niet nog eens meemaken.

Ben heel erg benieuwd of er iets uitkomt waar we wat mee kunnen.

@manic knap dier <3

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 09:47

Heel veel sterkte en succes vandaag Koekie, ik ga duimen!!!!!

Lekker ding Manic!!!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 21:42

Net terug uit Heesch. Ellie is daar gebleven zodat ze morgen verder kunnen.

Het was een drama met uitverdoven. Ellie wil helemaal niemand meer aan haar benen hebben. We konden er niet eens in de buurt komen om haar beentje schoon te maken. Heel sneu.
Maar uiteindelijk is het gelukt.
1e block (hoef) werd ze niet beter van. 2e block (tot mijn verbazing) ook helemaal niet. (tot nu toe in Den Ham vonden ze haar na de 2e block wel verbeterd - tot 90%) Na die 2e block hebben we de tussenpees gescand. Daar was alleen littekenweefsel te zien. Geen zwelling, geen vocht, niets verder. Het zag er heel rustig uit en net als ik vond Brenda het ook echt haar mate van kreupelheid niet verklaren. Dus 3e block.

En dat was even wachten, want voor de echo moest ze echt gesedeerd (echo geleide verdoving)
Om 18u leek ze eindelijk wakker genoeg voor een drafje. En toen was ze rad!
Dus het zit ergens tussen de aanhechting van de tussenpees en iets boven haar knie.

Ze heeft een stalletje gekregen en hooi; morgenochtend gaan ze verder en dan bellen ze mij ergens begin van de middag.
De kogel/OCD is dus echt wel hersteld en het zit dus hoger. Dat is alweer een stapje verder.

Ben doodop. Dochter ook. Met veel moeite kan ik morgenmiddag vrij krijgen om haar weer op te halen. Wat een gedoe.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 05:47

Oef dat betekent dus ook nog geen duidelijkheid en mogelijk een extra probleem of eigenlijk een heel ander probleem. Hopelijk krijgen ze het vanmorgen duidelijk en kan het in de komende tijd vanzelf herstellen zonder nog eens een ingrijpende operatie. Sterkte vandaag en ik duim voor hoopvol nieuws!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 07:27

Joh dat is ook wel een heel gedoe zo en dan helpt het zeker niet dat het zo ver weg is. Maar op zich lijkt het wel goed nieuws dat ze in ieder geval iets hebben kunnen lokaliseren wat niet direct eerder duidelijk was. En op zich goed nieuws over de kogel en hele operatie.

Het kan natuurlijk heel goed zijn dat er stiekem 2 dingen tegelijk opspeelde of het tweede veroorzaakt is door compensatie van het 1e.

Maar 2x dat hele takkeeind heen en weer is natuurlijk wel echt ruk.

Ik hoop dat jullie nu eindelijk wat duidelijkheid krijgen want het is wel een hele weg die jullie al bewandeld hebben. Kan me voorstellen dat het financieel ook niet echt heel grappig is :/

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 09:32

Pff meiden, ineens valt het me allemaal erg zwaar.
Ik vermoed dat het op en neer rijden 2 dagen (1000 km gok ik) ook niet meehelpen; ik ben moe.

Goed, op het zachte was ze linksom RV 2/5 kreupel. Na de blokkade in haar knie (radiocarpaal gewricht) liep ze goed. Ik heb de arts even kort telefonisch gesproken, maar ze was er niet meer toen wij Ellie weer ophaalden. Ik moet haar maandag even bellen om mijn vragen te stellen.
Ze denkt iig aan iets van botkneuzing in 1e instantie, omdat er dus niets te zien is op RX en echo. Maar aangezien we geen MRI hebben laten doen, kan het natuurlijk ook toch iets van kraakbeenschade zijn, kan ik me voorstellen.

Ze is ingespoten en krijgt de komende 4 dagen metacam. Daarna mogen we voorzichtig wat stappen op het zachte. We beginnen weer opnieuw.
Ellie zelf was niet te doen. Onbeschrijflijk druk en vervelend (kopstoten uitdelen :+ ) en ik kan het haar niet kwalijk nemen. Ze maakt heel goed duidelijk dat ze er helemaal klaar mee is.

Ik had donderdagmiddag gevraagd of ze aan konden geven wat ongeveer de kosten tot dan zouden zijn. Dat zouden ze vrijdagochtend laten weten. Is niet gebeurd en ik schrok me ook rot van de rekening; 1985 euro |o Ik zou de specificatie op de mail krijgen, maar ik heb nog niets ontvangen. Ben daar wel heel benieuwd naar.

Dat is het enige dat ik minder prettig vond. In Den Ham overleggen ze netjes elke stap en vertellen ze ook wat de kosten zijn. Hier helemaal niet (ondanks dat ik had aangegeven dat wel graag te willen weten, maar goed ik had ook vasthoudender kunnen zijn hoor)

Verder vond ik ze echt doortastend. En waar ze in Den Ham haar met 90% goed op lieten bouwen qua stap en draf, vonden ze haar hier echt geen 90% verbeterd op de kogel. Net als ik dat ook dacht. En zijn ze dus door gaan zoeken. Voordeel is dat ze tijdens de rechte banen lopen en bij de longeercirkel die metingen mee laten lopen. Waardoor je denk ik ook makkelijker een indicatie krijgt van kreupelheid, onbalans etc buiten wat je constateert met het blote oog (en dat zal vast ook onderdeel zijn van de rekening ;) )

In principe moeten we over 4 weken terug komen. Ik twijfel nog heel erg of ik die reis weer wil maken met Ellie, maar ik denk dat het wel verstandig is. Andere optie is om de controles weer bij Den Ham te doen. Heb wel meer vertrouwen in SMDC dus denk dat ik wel ga.

Goed, na de 4 dagen metacam komt de grootste uitdaging; met haar stappen in de bak. Ze is echt explosief, zeker nu ze weer in een klein paddockje staat. En dan let ze ook niet op, dus best link. Even over nadenken hoe we dat nu weer gaan doen.

Het is overigens natuurlijk wel heel positief dat zowel haar hoef, kogel en pees er mooi uitzien he? Dat vergeet ik bijna. Maar HOE komt ze nou ook nog aan iets in haar knie |( Wat heeft ze in vredesnaam gedaan, vraag ik me af.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 10:43

Kan me voorstellen dat je er goed doorheen zit en idd ff €2000 neerleggen is ook gewoon zwaar k. MAAR je hebt wel een hoop meer duidelijkheid gekregen! Ff bijslapen, voor jezelf zorgen en dan weer met frisse moed ertegen aan. Ellie lijkt zicht in ieder geval top te voelen!

En tsja, hoe ze eraan komt… dat krijg je nooit te horen, en dat is ook het klote van paarden. Kan gestoten hebben, verkeerde beweging… zeg het maar. Soms staan ze zo op en lopen gewoon door en een andere keer is het einde zoek.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 11:35

manic schreef:
Effen een foto van mijn prinsesje…. Ze ziet er echt zo goed uit :D

[ Afbeelding ]

Je ging donderdag toch koekie?

Wauw, prachtig paard hoor!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 11:41

Koekie73 schreef:
Het is overigens natuurlijk wel heel positief dat zowel haar hoef, kogel en pees er mooi uitzien he? Dat vergeet ik bijna. Maar HOE komt ze nou ook nog aan iets in haar knie |( Wat heeft ze in vredesnaam gedaan, vraag ik me af.

Een verdraaiing; glijer in de wei, het kan allemaal he?
Voor het opbouwen heb ik maar 1 tip: Zorg dat je tranquigel krijgt. Het is vervelend om iedere x te moeten sederen, maar echt nodig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 11:54

Fijn Koekie, gelukkig is het niet het hoefgewricht en dat is toch wel goed bericht.

Wij haalden 1,5 week geleden Mexx ook met een dikke kogel RA uit stal. Dus zijn we een week gaan stappen; toen was het aardig geslonken. Hij leek zo op het oog niet kreupel, maar we kunnen niet zelf de buigproeven doen natuurlijk. Dus toch maar even DA laten kijken. Wolvega (Willem van Kampen) kwam toch langs voor een stalgenoot. Die heeft m bekeken; buigproeven gedaan. Hij was niet kreupel/kreupel, maar nog wel iets te traag achter. Dus toch maar even gescand. Pezen waren goed. Wel nog iets van irritatie in het gewricht te zien. Dus 2 weken metacam en nog 2 weken stappen, daarna weer jonge-paarden-rijden qua opbouw maar mag dan in principe alles weer. In het jonge-paarden-opbouwen zaten we nog na de vorige irritatie RV door een verdraaiing in de paddock. Maar goed, hopelijk blijft het erbij. Geen grote schades. Mijn dochter kreeg nog het compliment dat we hem nog even lieten bekijken. De DA zei, dat zouden er meer moeten doen. Je voorkomt zo wel grotere problemen.

Baal er wel van, want Mexx had nooit wat en op deze stal is dit al de 3e keer achter elkaar _-:(
Hoop dat het nu wel een beetje klaar is.
Met Pol gaat het goed. Met rijden krijgt hij nog wel een heel klein beetje tranquigel. Niet omdat hij niet mag rennen, maar juist om er met rijden - wat eerder dan pas na een half uur - een beetje tussen te komen naar ontspanning toe. Hij is - gek genoeg - dan wat beter bij de les.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 12:49

Idd fijn dat het niet het hoefgewricht of de pees is. Wel ellendig dat je de DA nog niet uitgebreid gesproken hebt en dus nog met zoveel vragen zit. Hoewel je kraakbeen zelf niet op de x-ray ziet, zou je volgens mij bij kraakbeen schade wel op de x-ray moeten zien dat het gewricht "vernauwd" is dus dat er minder ruimte in het gewricht zit. Hebben ze de beweging ook geanalyseerd met AI, ik weet dat dat bij SMDC tegenwoordig kan en dat je daarmee idd kreupelheden kunt zien die met het blote ook niet te zien zijn. Die rekening is idd wel heel fors voor een kreupelheidsonderzoek waar geen MRI is ingezet. Poeh....
Ik zou inderdaad de eerste keren met rijden ook een paar streepjes Tranquigel doen en dan kijken hoe ze het daarop doet.

Balen Babootje dat Mexx weer pech heeft. Altijd vervelend als ze zomaar uit het niets een dik been hebben. Gelukkig gaat Polletje wel goed!

Ik ben helemaal stuk van verdriet. Naast Owen had ik nog een 19-jarige merrie, die ik al ruim 14 jaar had. Zo'n bijzonder dier, zo gek op die gekke merrie. Zoveel samen meegemaakt. Ze stond al 3 jaar met pensioen, nadat veulentje fokken niet gelukt was. Ze was nog zo fit en gezond, zo vrolijk en actief in de wei. Ze heeft gewoon een heel dom pech ongeluk gehad, waarschijnlijk gewoon met dollen met een groepje. Slagaderlijke bloeding en ze was al overleden toen ze gevonden werd. Ben er zo kapot van.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 14:00

O wat vreselijk Oji... |( |(

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 14:07

Oh jemig wat verschrikkelijk oji…. Zo wil je geen paard verliezen. Sterkte