Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 20:14

Ik probeer zelf een veulen te fokken. Weet nog niet of ik mijn merrie drachtig ga krijgen. Helaas bij de eerste poging een enorme baarmoeder infectie opgelopen, maar er is nog hoop. Zo niet moet ik over op een plan B en zie idd zoveel leuke veulens voorbij komen. Krijg je als je fokplannen hebt en je op allerlei veulengroepen aanmeldt... Zag vandaag nog zo'n geweldig veulen van Avenger langskomen...wat een uitstraling en attitude, ha ha. Je ziet nu al dat dat een grote boef wordt maar daar val ik nou eenmaal op. Geen idee overigens of die ooit te koop komt. Zie ook erg leuke veulens van de hengst die ik voor mijn merrie heb uitgezocht...

Maar goed in het geval van plan B moet ik maar eens goed na gaan denken. Koop ik dan een veulen of een 3-jarige? Beetje afhankelijk van of ik in de tussentijd wat te rijden heb want mijn merrie is definitief klaar als rijpaard helaas.

Een paard die al wat kan vind ik momenteel echt veel te duur dus dat wordt het zeker niet...
Maar goed...voorlopig gaan we nog voor plan A....eigen veulen fokken <3 <3 <3

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 20:15

Oke, ik had al wat pb gehad en beantwoord maar gooi het hier er dan ook maar in. Voel mij een beetje zo een zeur maar zit er echt mee :o

Ik wil mijn 'kudde' afmaken door er een paard of pony bij te nemen. Zo kan ik er altijd 1 pakken zonder dat er 1 alleen staat. Mijn 3jarige merrie is nu 1.55, dit is aardig kleiner als verwacht. Ze is vrij snel zenuwachtig als ik mijn pony pak, ze staat niet alleen want ik heb een shet van iemand geleend. De merrie heeft denk ik wat leiding/kudde opvoeding nodig, op de opfok had ze dit gedrag nl niet. Ze is nog erg puppy en speelt graag.

Mijn pony is een ruintje die erg gevoelig is en behoorlijk onderdanig, beetje het sukkeltje van de groep. Speelt wel erg graag en gaat helemaal op in typisch ruinen spel.

Nu wil ik een toevoeging aan mijn kudde(is altijd afwachten) maar wat is een juiste toevoeging?

Ik zou zelf 3 type paarden graag willen maar wat is een juiste keuze? Ene kant zeg ik een pony want dat valt kwa extra werk en eten best wel mee. Andere kant, stel mijn merrie blijft echt zo klein en ik pas er gewoon simpelweg niet op? Is dan een rijpaard niet leuker? Is wel weer meer werk, dit geeft twijfel omdat ik lichamelijke veel klachten heb(zenuwpijn en versleten rug).
Ik heb jaren terug een prachtige haflinger gehad en altijd een klein beetje mijn hart verloren aan ze. Dus ik zit een beetje wat is handig? Een pony, warmbloed rijpaard of een haflinger? Ruin of merrie? Welke leeftijdscategorie?

Ik ben laatst bij een droom paard wezen kijken maar viel over de gangen omdat ik als rijpaard geen hoog opgooiend paard kan hebben bijv. Alles was ik zou doen is puur recreatief en niet fanatiek.

Komt misschien heel kneuterig over maar ik zou een paard niet snel verkopen als ik die eenmaal heb. En ik besef mij dat de positie enorm luxe is :D

Mijn stalletje inclusief huidige monsters :Y)

Afbeelding

Lukasje

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 20:51

Ik heb je een pb gedaan!

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 21:03

tirzasarah10 schreef:
Oke, ik had al wat pb gehad en beantwoord maar gooi het hier er dan ook maar in. Voel mij een beetje zo een zeur maar zit er echt mee :o

Ik wil mijn 'kudde' afmaken door er een paard of pony bij te nemen. Zo kan ik er altijd 1 pakken zonder dat er 1 alleen staat. Mijn 3jarige merrie is nu 1.55, dit is aardig kleiner als verwacht. Ze is vrij snel zenuwachtig als ik mijn pony pak, ze staat niet alleen want ik heb een shet van iemand geleend. De merrie heeft denk ik wat leiding/kudde opvoeding nodig, op de opfok had ze dit gedrag nl niet. Ze is nog erg puppy en speelt graag.

Mijn pony is een ruintje die erg gevoelig is en behoorlijk onderdanig, beetje het sukkeltje van de groep. Speelt wel erg graag en gaat helemaal op in typisch ruinen spel.

Nu wil ik een toevoeging aan mijn kudde(is altijd afwachten) maar wat is een juiste toevoeging?

Ik zou zelf 3 type paarden graag willen maar wat is een juiste keuze? Ene kant zeg ik een pony want dat valt kwa extra werk en eten best wel mee. Andere kant, stel mijn merrie blijft echt zo klein en ik pas er gewoon simpelweg niet op? Is dan een rijpaard niet leuker? Is wel weer meer werk, dit geeft twijfel omdat ik lichamelijke veel klachten heb(zenuwpijn en versleten rug).
Ik heb jaren terug een prachtige haflinger gehad en altijd een klein beetje mijn hart verloren aan ze. Dus ik zit een beetje wat is handig? Een pony, warmbloed rijpaard of een haflinger? Ruin of merrie? Welke leeftijdscategorie?

Ik ben laatst bij een droom paard wezen kijken maar viel over de gangen omdat ik als rijpaard geen hoog opgooiend paard kan hebben bijv. Alles was ik zou doen is puur recreatief en niet fanatiek.

Komt misschien heel kneuterig over maar ik zou een paard niet snel verkopen als ik die eenmaal heb. En ik besef mij dat de positie enorm luxe is :D

Mijn stalletje inclusief huidige monsters :Y)

[ [url=m/2lAROD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben bevooroordeeld maar ik zeg haflinger!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 21:06

Pony in welke maat bedoel je dan want een d pony is ook pony maar niet minder werk dan paard? Shetlanders wel iets minder (poepen minder in verhouding) en in verhouding eten die ook minder

Als die van 155echt te klein blijft maar je wel wilt rijden zou ik nu voor eentje gaan die al gereden is die je qua hoogte(breedte) kunt voelen en ook qua opgooien al kunt voelen.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 21:18

StalNollie schreef:
Pony in welke maat bedoel je dan want een d pony is ook pony maar niet minder werk dan paard? Shetlanders wel iets minder (poepen minder in verhouding) en in verhouding eten die ook minder

Als die van 155echt te klein blijft maar je wel wilt rijden zou ik nu voor eentje gaan die al gereden is die je qua hoogte(breedte) kunt voelen en ook qua opgooien al kunt voelen.

Pony maat tussen de 1m-1.15 :)
Mijn pony die ik nu heb is een shetxhackney van 1.06, geen tankje.

Edit:
Of ze echt te klein blijft is natuurlijk gokken.. 2 rijpaarden zou ik denk ik te veel vinden. Haar moeder is van 4 tot 7 nog 10cm de lucht in gegaan, en die kwam uiteindelijk op 1.70. Alleen zie ik dat niet zo kleurig in bij haar. Ze is niet alleen klein maar ook echt mega smal en kort. Zoals er vorig jaar iemand aan mij vroeg, is dit een D pony :+
Laatst bijgewerkt door tirzasarah10 op 13-07-22 21:21, in het totaal 2 keer bewerkt

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 21:18

Ik zou ook zeggen een haflinger (niet bevooroordeeld), qua gangen voor jou ideaal lijkt me, maar qua werk wel vergelijkbaar met een 'gewoon' paard, dus dat moet je wel aankunnen..
Zoals Nollie zegt, eentje die al ingereden is, zodat je kunt voelen of je rug het aan kan, maar nog jong genoeg om te spelen met je ruin. Ik zou dan ook voor een ruin gaan. Merrie's zijn toch over het algemeen wat chagerijniger en serieuzer, vind ik (heb ook een merrie, ze is nu 5. de ruin die erbij staat is 26, ik zie ze echt nooit meer spelen, waar ze dat met 4 nog wel eens deed, ze wil nu alleen maar eten :Y) ).

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 02:14

Bij voorbaat excuses voor mijn rommelige post, het is laat :')

Wat ik me afvraag bij eventuele keuze voor een haflinger, wil je die wel als rijpaard aanschaffen of puur als gezelschaps- of menpony? Je geeft namelijk aan niet te passen op een smalle (warmbloed?) merrie van 155-160, dan is een haflinger ook niet geschikt als rijpaard neem ik aan. Want hoe stevig dan ook blijft gemiddelde haflinger een D/E pony. Dan zou het qua lengte en/of gewicht net zo onhandig zijn als de merrie toch?

Uitgaande van rijambities zou ik persoonlijk voor een volwassen, goed zadelmak rijpaard kiezen :o en dan het liefst een niet al te dominante ruin zodat de andere pony een leuk speelmaatje krijgt.

Spookje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 05:47

@tirzasarah10 ik zeg ook haflinger (bevooroordeeld als een malle) .. maar een grote haflinger is 1.55 als je geluk hebt, een grote goede sul is ook niet verkeerd hoor, en misschien hulp inschakelen? Dat je op termijn iemand zoekt die op je andere pony kan rijden, en daar in ruil voor helpt met de klussen? Even zoeken maar zal vast iemand zijn die dit geweldig vind en die kans niet heeft, en jij een boel geholpen, tussen de rotte appels zitten genoeg goede hoor, voor je dat paard erbij neemt, dat proberen tot je iemand gevonden heb? Die de zware load kan afnemen, en lekker met de paarden bezig kan zijn (is een idee misschien wil je dit absoluut niet). Ik heb nog steeds heel leuk contact met de eigenaar van mijn vorig bijrijdpaard, spreken nog wel eens af (of poging tot) om nog gezellig samen bij te kleppen, en wat te doen met paard, op de stal waar ze nu staat.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 08:35

Wil iemand mij pb’en? Ik zoek advies over een paard die we hebben zien staan ook…
Wil het hier niet openlijk vragen.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:11

Mag ik hier ook een omschrijving plaatsen voor de nieuwe viervoeter waar ik langzaam aan naar op zoek ga? :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:27

Natuurlijk UK_eef.

Ik heb genoeg pbtjes ontvangen.
Denk dat ik er nu sowieso niet voor ga. Vertrouw het niet helemaal.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:57

Foutje

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 17:22

AlwaysH schreef:
Natuurlijk UK_eef.

Ik heb genoeg pbtjes ontvangen.
Denk dat ik er nu sowieso niet voor ga. Vertrouw het niet helemaal.

+:)+

Succes bij de verdere zoektocht !

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 17:31

Thanks!
Als iemand wat weet; je mag altijd tippen.
Wel eerst lekker op vakantie =:)

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 08:00

Wat zoek je AlwaysH?

(ik heb, nog niet geadverteerd, in principe binnenkort een 4-jarige ruin te koop, maar geen idee of dat is wat je zoekt?)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 08:19

Ik zoek wel een jong, groot paard. Voorkeur voor een ruin.
Beleerd of onbeleerd, maakt niet uit. Hangt beetje van de prijs af natuurlijk.
Afstamming maakt me niks uit.
Geen hoge prijsklasse.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 09:10

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de regels in de openingspost.
Laatst bijgewerkt door Sica op 15-07-22 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de regels.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 09:25

Wegens gezondheidsproblemen van mezelf staat mijn zeer lieve maar erg sensibele sportmerrie te koop en ben ik rustig aan op zoek naar dit:

GZ voor volwassen ruiter (35+) die elke week een aantal buitenritten/bosritten wil maken:
- Buitenrijpony/paard.
- Leeftijd: tussen de 4 en 15 jaar oud ongeveer.
- Ras: mag koudbloed mag warmbloed. Let op: géén Spanjaarden, quarter horses, of dravers.
- Stokmaat: vanaf ca. 153cm. Iets kleiner mag ook maar dat ligt aan de bouw. Er moet een kleine volwassene op kunnen.
- Moet absoluut niet sensibel of rillerig zijn. Voorwaarts mag wel.
- Moet een paar dagen stil kunnen staan (op de paddock of wei lopen) zonder de volgende keer met rijden te exploderen.
- Stijgeren, bokken, wegrennen is echt een no-go. :evaw:

Moet al goed kunnen:
- zelfstandig op buitenrit zonder anderen :j
- verkeersmak
- trailermak (we gaan regelmatig met de trailer op pad)
- sociaal naar andere paarden in de wei

Pony/paard komt op een zeer paardvriendelijke pensionstal te staan, in groepsverband met zowel paddocks als weidegang.

Ik wil graag een paar keer per week op buitenrit, soms alleen, soms met anderen. Dressuur/springwedstrijden doe ik niet meer, dit vind ik niet leuk.
Pony/paard mag best een gebrek of bemerking hebben, zolang daar maar eerlijk over gecommuniceerd wordt.
Prijs naar waarde. Geen fantasieprijzen, immers uitsluitend een recreatie-leven. Max. ca €5k.

Ook voor een leasepony/paard sta ik open, zolang deze maar te verplaatsen is! (Oost-Flevoland, west-Gelderland)
Laatst bijgewerkt door UK_eef op 15-07-22 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 09:26

Budget is dan wel een belangrijke. :)

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:06

Ohja, stom van me. Ik heb het aangepast! :)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:26

UK_eef ik weet niet als je het bonte stalletje kent?
Maar wellicht kun je daar eens kijken?
Ik vind haar zeer betrouwbaar

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:30

Poeh.

Je vist in een hele kleine poel, vooral met de voorwaarde dat het paard topbraaf moet zijn..

En juist een buitenrijpaard zou ik kritisch zijn op bemerkingen ivm de ondergrond waar je op zal rijden.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:52

AlwaysH schreef:
Ik zoek wel een jong, groot paard. Voorkeur voor een ruin.
Beleerd of onbeleerd, maakt niet uit. Hangt beetje van de prijs af natuurlijk.
Afstamming maakt me niks uit.
Geen hoge prijsklasse.

Op sporthorses staat een 2 jarige grote vos hengst, zou je misschien in overleg kunnen ruinen? Heeft al behoorlijk veel maat. Vanaf de foto lijkt het wel nog een paard wat goed de tijd nodig heeft, ook kwa bouw.. Prijs heb ik geen idee van.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:52

Als je enkel buitenritten wilt maken zou ik júist voor een goed gezond paard gaan. Buitenritten op ongelijke ondergrond, paard in zijn voorkeurshouding op mogelijk hoog tempo is echt veel belastender dan in een bak met verende bodem het paard met correct lichaamsgebruik rijden. Weet natuurlijk niet precies waar je op doelt met bemerking of gebrek maar zou daar voorzichtig mee zijn. Denk helaas niet dat je voor dit budget alles gaat krijgen wat je wenst, zeker topbraaf kost wat.

Vind het ook een beetje grappig dat dravers regelmatig op voorhand worden uitgesloten terwijl dat juist onwijs fijne buitenrijpaarden (meestal) zijn. Zo’n galop zonder zweefmoment zit toch wel heerlijk voor de langere stukken :)) Ik heb me daar ook schuldig aan gemaakt toen ik nog zocht, maar als ik nog eens een paard koop dat enkel voor ritten mee hoeft, wordt dat juist een draver. Die zijn ook gefokt op hardheid en uithoudingsvermogen, plus fantastisch karakter… Als ik een dressuurpaard zoek, wordt dat juist geen draver meer.