Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Art_Ificious schreef:Weide eigenaar was vanmorgen ook gaan kijken. Zei dat limo idd nog erg schrikkerig is maar spirit een rustiger karakter heeft.
Limo ga ik laten wennen. Maar hij zou eigenlijk over 2 weken wel te voet moeten meegaan naar het huis van de weide eigenaar. De zadelmaker komt namelijk.
Of zal ik die afspraak best afzeggen?
Ik weet namelijk niet goed wat doen nu hij zo springerig is. Lijkt me niet bevorderlijk om hem te rijden in een bak die hij niet kent als zadelmaker dit vraagt.
Anderzijds weet ik niet of ik dit zadel wil houden. Ik heb geen wedstrijdamities. Het is nu een springzadel. Maar heb me laten vertellen dat westernzadels lekker zitten voor buitenritjes.
Ik ga ook weer aan (semi)boomloos denken.
Voor ik hem weer kan rijden ben ik waarschijnlijk 1 mand verder. Wil eerst grondwerk doen voor vertrouwen van de nieuwe bak en omgeving.
Nu ik op weide sta voel ik minder druk dat ik moet rijden. Op manege ging ik rijden omdat ik vaak de vraag kreeg of ik nu al gereden had met hem.
Saskia9 schreef:Je hebt meerdere stukken weilanden ook toch? Heb en zie je de mogelijkheid om binnenkort te oefenen om limo. Bijvoorbeeld mee te nemen naar een ander stuk? Om spirit aan te leren alleen te staan? Want zoiets moet je naar mijn mening wel voorzichtig op gaan pakken. Anders kom je straks als de zadelmaker komt wellicht nog wel voor een verrassing te staan als je ze dan plots gaat scheiden van elkaar.
Leo schreef:Lastig om te zeggen of hij daar dan al aan toe is inderdaad...
Voor nu lijkt het vooral zaak dat jij 'veilig en dus fijn bent om bij te staan, naartoe te komen'. Je moet hun ontspanningspunt worden. In het begin dus bijvoorbeeld niet pakken (=druk) maar als ze komen, ontspannen, aanhalen, kriebelen, iets lekkers etc. En dan omdraaien (= druk weg) en weglopen.
Dat uitbreiden naar dat je ze zo losstaand goed overal kunt aanraken en om hen heen kunt lopen, poetsen etc. zonder dat ze verstijven / spanning opbouwen. Dat weer uitbouwen met meelopen aan een touw over de weide, voeten pakken, achterwaarts vragen, wijken voor druk etc. etc. Allemaal opbouwend, als het één bevestigd is de volgende keer iets er bij pakken.
Goed naar het paard en zijn spanning blijven kijken. Kan zomaar dat beide hun eigen tempo hebben in dit leerproces.
Sizzle schreef:Onzekere paarden kun je het beste zo snel mogenlijk in hun oude ritme terug brengen. Dus juist wel weer beginnen met grondwwrken en longeren zodat hij merkt dat niet alles anders is. Bovendien leidt je hem dan ook af zodat hij niet in een zelfbevestigende spiraal terecht komt.
Ook niet eindeloos in stap, gewoon lekker draven. Je kan vast wel even in een hoekjd van je wei wat doen. Als hij dan moe en rustig is kun je dan evtl nog een stukje wandelen. Ga niet wandelen met een pony die al rillerig is voordat je weg bent.
Leo schreef:Want?
Sintara schreef:Ik geloof niet dat ik er toen op in ben gegaan :p Ik dacht, je merkt het wel als je paard een deken wilt/ nodig heeft.. Sowieso is alles in zo'n nieuwe situatie wennen en waar de één het snel koud heeft, heeft de ander dat niet. Gewoon kijken en luisteren wat hij aangeeft toch
Ineke2 schreef:Ik moet hier nu wel om lachen hoor sorry... Ik noemde net na de verhuizing het woord deken en toen was van de 1 na de ander niet nodig bij een gezonde jonge pony blabla... En nu die afvalt ( wat ook al bekend is dat Limo snel gewicht verliest bij stress / verandering) is het de 1 na de ander die toch aanraad een deken op te doen.