Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ilayla schreef:Ik vind Jack er goed uitzien voor de tijd van het jaar. Van mij hoeft hij niet zo 'vol' te worden, maar ik wil de ribben alleen kunnen voelen, niet zien.
Ilayla schreef:Hij staat 24/7 buiten. Nu 6 uur op de wei en 18 uur op de paddock met hooi, maar volgende week weer 24/7 in de wei. De wei waar hij nu op staat is vet en waar die naar terug gaat is super schraal. Dus daar moet hij het van hooi hebben. Hij krijgt ong. 750 kg brok per dag, gewone jonge paarden brok.
Eerder kon ik nog wel excuses bedenken waarom hij niet vol was (winter/castratie/overgang voer etc.), maar nu zou die gewoon aan moeten komen lijkt me? Ik vond het ook niet zo erg dat hij schraal was, maar dit lijkt me ook niet normaal. Ik twijfel om bloedonderzoek te laten doen, maar misschien zou hij gewoon 24/7 op een vette wei moeten komen?
Ik vind Jack er goed uitzien voor de tijd van het jaar. Van mij hoeft hij niet zo 'vol' te worden, maar ik wil de ribben alleen kunnen voelen, niet zien.
Annikoe schreef:Ilayla schreef:Ik vind Jack er goed uitzien voor de tijd van het jaar. Van mij hoeft hij niet zo 'vol' te worden, maar ik wil de ribben alleen kunnen voelen, niet zien.
Was eigenlijk ook niet de bedoeling dat hij zo 'vol' (zeg maar gerust dik) zou worden haha. Maarja, hij staat 24/7 op het gras en ik heb er verder weinig controle over. Maar dat wordt richting het eind van het jaar vanzelf wel weer minder
Ik hoor vaak dingen over senior priores bij paarden die aan moeten komen? Mag dat ook aan een jong paard gegeven worden? Volgens mij geeft puppy dat ook aan Elano.
Maar dan moet je zelf wel de tijd hebben om het klaar te maken en hem regelmatig te voeren.
Ilayla schreef:Hij staat 24/7 buiten. Nu 6 uur op de wei en 18 uur op de paddock met hooi, maar volgende week weer 24/7 in de wei. De wei waar hij nu op staat is vet en waar die naar terug gaat is super schraal. Dus daar moet hij het van hooi hebben. Hij krijgt ong. 750 kg brok per dag, gewone jonge paarden brok.
Murosch schreef:Ilayla ik zou inderdaad toch nog even weer goed op wormen laten checken. Mijn merrie stond er vorig jaar ook zo schraal bij en die bleek een flinke wormbesmetting te hebben (spoelwormen). Heeft best lang geduurd voordat ik haar daarna weer goed op gewicht kreeg. Daarbij verbruiken ze ook best veel energie voor het groeien (misschien dan niet omhoog, maar wel in de botten en spiermassa) op deze leeftijd, wat het extra moeilijk maakt om aan te komen. Het is wel een knapperd trouwens!
fransje23 schreef:Ilayla schreef:Hij staat 24/7 buiten. Nu 6 uur op de wei en 18 uur op de paddock met hooi, maar volgende week weer 24/7 in de wei. De wei waar hij nu op staat is vet en waar die naar terug gaat is super schraal. Dus daar moet hij het van hooi hebben. Hij krijgt ong. 750 kg brok per dag, gewone jonge paarden brok.
Schraal land is goed voor paarden die snel dik worden en weinig werken maar een jong paard mag gerust veel en rijker eten hebben. Weet je wat de voedingswaarde van het hooi is als dat ook nog arm is heeft hij gewoon tekort aan energie uit ruwvoer en dat gaat het beetje brok niet compenseren.
Even een bloedonderzoekje op tekorten en een eventuele wormbesmetting kan zeker geen kwaad.