Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 14:30

Zilco zat ik inderdaad ook al naar te kijken, maar dat schijnt niet 2 in 1 te zijn, dus daar kun je of alleen tweespan of alleen enkelspan van krijgen. Maar ach, hij gaat waarschijnlijk pas samen met Alex in tweespan als ie 4 is, dus nog tijd zat. Ik laat waarschijnlijk dan wel een tuigpasser langskomen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 18:40

De kleinste maat kan inderdaad niet in combi dus dat is niet handig voor jou dan.

Ik heb ook een passer laten komen :j Veel fijner dan zelf prutsen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 18:47

Ik heb al een zadel, van mijn overleden pony. Die word helemaal op maat gemaakt voor mijn fries. Hij is nog gloednieuw. Zonde om een nieuw custom zadel van bijna 3000 euro te verkopen. Een goedkope (KN zadel) leg ik erop voor het beleren. Maar zo snel mogelijk een passende erop

Zo die is al groot gordy! Wel vervelend dat ze zo kwakkeld..

Jorie word echt knap fenna!

Annikoe hele mooie fotos!

Ik maak zeker een filmpje!

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 20:02

Leuke foto's van Jack!

Jaro heeft deze week bootcamp. Hij staat bij de verzorgpony van mijn zusje omdat ze haar andere pony een week mee heeft en de eerste niet alleen kan blijven. Ik heb nu even van alles bij de hand, dus daar moeten we even gebruik van maken. Eerst heb ik hem gemeten. Nog steeds 1.52, dus hij is niks gegroeid de afgelopen maanden.. Daarna hebben we een trailerlaad sessie gedaan.

Afbeelding
Een sessie kun je het bijna niet noemen, hij liep er zo op en af. Vandaag is hij meegeweest als handpaard. Hij keek nergens van op, alleen de dazen zijn irritant, zeker als je je handen vol hebt. Afbeelding
Ik heb nog een keer een zadel opgelegd, nu met singel vast. Volgens mij hoef ik dat ook niet meer te oefenen.. Afbeelding Dit is een boomloos zadel, ik denk dat ik hem daarmee ga inrijden.

Het enige wat me nog steeds zorgen baart is zijn gewicht. Hij komt nog steeds niet aan en anderen valt het ook op. Wat vinden jullie? Hij krijgt gras, hooi en brok. Hij had wel een lichte bloedworm besmetting, maar als het goed is is dat zo goed als over. Dat moet ik nog een keer testen.
Afbeelding
Afbeelding

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 20:09

Oei ja, hij is wal aan de dunne kant, vooral bij zijn nek kun je het zien. Voer je hem iets bij? Hoe lang per dag staat hij buiten?

Even ter vergelijking een foto van Jack.
Afbeelding

Zijn buik is wel wat dik, maar omdat hij 24/7 staat en dus constant in beweging is, zit hij voor zijn leeftijd wel al heel mooi in zijn bespiering.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 20:10

Wat voor brok krijgt Jaro en hoeveel? Staat hij 24/7 in de wei?
Ik maak mee er ook niet zo druk om als ze schaal zijn, maar nu is wel het seizoen waar de paarden in theorie het "dikkste " zijn.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 20:37

Hij staat 24/7 buiten. Nu 6 uur op de wei en 18 uur op de paddock met hooi, maar volgende week weer 24/7 in de wei. De wei waar hij nu op staat is vet en waar die naar terug gaat is super schraal. Dus daar moet hij het van hooi hebben. Hij krijgt ong. 750 kg brok per dag, gewone jonge paarden brok.
Eerder kon ik nog wel excuses bedenken waarom hij niet vol was (winter/castratie/overgang voer etc.), maar nu zou die gewoon aan moeten komen lijkt me? Ik vond het ook niet zo erg dat hij schraal was, maar dit lijkt me ook niet normaal. Ik twijfel om bloedonderzoek te laten doen, maar misschien zou hij gewoon 24/7 op een vette wei moeten komen?

Ik vind Jack er goed uitzien voor de tijd van het jaar. Van mij hoeft hij niet zo 'vol' te worden, maar ik wil de ribben alleen kunnen voelen, niet zien.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 20:45

Ilayla schreef:
Ik vind Jack er goed uitzien voor de tijd van het jaar. Van mij hoeft hij niet zo 'vol' te worden, maar ik wil de ribben alleen kunnen voelen, niet zien.

Was eigenlijk ook niet de bedoeling dat hij zo 'vol' (zeg maar gerust dik :Y) ) zou worden haha. Maarja, hij staat 24/7 op het gras en ik heb er verder weinig controle over. Maar dat wordt richting het eind van het jaar vanzelf wel weer minder :j

Ik hoor vaak dingen over senior priores bij paarden die aan moeten komen? Mag dat ook aan een jong paard gegeven worden? Volgens mij geeft puppy dat ook aan Elano.
Maar dan moet je zelf wel de tijd hebben om het klaar te maken en hem regelmatig te voeren.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 20:47

Elano is ook in zeer korte tijd afgevallen. Op veel momenten lijkt het mee te vallen, maar heb foto's dat je 7 ribben kan tellen.. Ik geef hem nu senior priores slobber bij, een ruwvoer vervanger waar ze dikker van kunnen worden. Expres voor dit gekozen aangezien dit hopelijk ook een voller gevoel geeft omdat het toch wel wat aan vulling is. Ik geef het nu in de avond. Maak het in de middag klaar (koud water = 4 uur weken, warm water een uur) dus als ik in de avond pas kom maak ik het een uur van te voren thuis klaar.

Hij valt iig niet meer nog meer af. Eind van de maand worden alle paarden gelijkertijd mest onderzoek gedaan. En dan wil ik ongeacht de uitslag nog een kuur geven. Aangezien ik zeker wil zijn dat het niet door de wormen komt. (en wormentest is niet altijd even betrouwbaar en aangezien hij de vorige test was hij positief getest dusja..). En dit jaar komt nog de tandarts dus laat ik hem gelijk nakijken en evt. Behandelen. Kan natuurlijk ook nog een oorzaak zijn.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 20:56

Ilayla schreef:
Hij staat 24/7 buiten. Nu 6 uur op de wei en 18 uur op de paddock met hooi, maar volgende week weer 24/7 in de wei. De wei waar hij nu op staat is vet en waar die naar terug gaat is super schraal. Dus daar moet hij het van hooi hebben. Hij krijgt ong. 750 kg brok per dag, gewone jonge paarden brok.
Eerder kon ik nog wel excuses bedenken waarom hij niet vol was (winter/castratie/overgang voer etc.), maar nu zou die gewoon aan moeten komen lijkt me? Ik vond het ook niet zo erg dat hij schraal was, maar dit lijkt me ook niet normaal. Ik twijfel om bloedonderzoek te laten doen, maar misschien zou hij gewoon 24/7 op een vette wei moeten komen?

24/7 op een vette weide lijkt mij inderdaad het beste, is dat geen optie?
Zimba doet het daar ontzettend goed op, die hoef ik nu voor het eerst niet bij te voeren. Seniores priores heeft niet zo veel zin als hij 24/7 hooi of gras heeft, (tenzij hij ook last van zijn tanden/kiezen heeft).
Nog een keer op bloedwormen testen lijkt mij ook verstandig, die kunnen hardnekkig zijn...

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:52

Annikoe schreef:
Ilayla schreef:

Was eigenlijk ook niet de bedoeling dat hij zo 'vol' (zeg maar gerust dik :Y) ) zou worden haha. Maarja, hij staat 24/7 op het gras en ik heb er verder weinig controle over. Maar dat wordt richting het eind van het jaar vanzelf wel weer minder :j

Ik hoor vaak dingen over senior priores bij paarden die aan moeten komen? Mag dat ook aan een jong paard gegeven worden? Volgens mij geeft puppy dat ook aan Elano.
Maar dan moet je zelf wel de tijd hebben om het klaar te maken en hem regelmatig te voeren.

Hahah dik dan, maar daar zou ik me ook geen zorgen over maken. Ze worden inderdaad dan toch vanzelf wel weer slanker.

Ja senior priores heb ik nog niet geprobeerd, dat kan ik nog doen. Wel lastig omdat ik er niet elke dag ben en ik wil ook niet vanalles erin gaan stoppen zonder dat ik weet wat het is, misschien is het wel een tekort ofzo. Tanden zijn het niet, die zijn al nagekeken.

Hoe kwam het dat Elano ineens afviel Puppy, weet je dat?

Voor 24/7 op een vette wei moet hij weer verhuizen, want op zn huidige locatie kan dat niet. Weet nog niet of ik hem dat aan wil doen.
Wormonderzoek doe ik sws nog een keer om te kijken of die bloedwormen weg zijn.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:58

Ilayla ik zou inderdaad toch nog even weer goed op wormen laten checken. Mijn merrie stond er vorig jaar ook zo schraal bij en die bleek een flinke wormbesmetting te hebben (spoelwormen). Heeft best lang geduurd voordat ik haar daarna weer goed op gewicht kreeg. Daarbij verbruiken ze ook best veel energie voor het groeien (misschien dan niet omhoog, maar wel in de botten en spiermassa) op deze leeftijd, wat het extra moeilijk maakt om aan te komen. Het is wel een knapperd trouwens!

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 23:40

Elano heeft/had iig wormen. Maar ook in korte tijd castratie en verhuizen. Vraagt ook veel van een paard natuurlijk.
Dus het kan zijn dat hij nog wormen heeft. Daarom wil ik ongeacht de uitslag van de wormenonderzoek toch een extra kuur in douwen. Want de niet-volwassen wormen leggen geen eitjes natuurlijk en die zie je dan niet, garantie dat je paard dus geen wormen heeft geeft dat dan niet. Hooguit als er wel eitjes te zien zijn, dat je weet welke worm je paard heeft en welke kuur je nodig hebt.

Dit jaar komt de tandarts ook en tot dan heb ik iig de slobber. Misschien dat ik ook bloed laat afnemen als het kan. Daarna zie ik verder. Want wil iig dat hij niet verder afvalt en als het kan beetje bij beetje aan laten komen. Want dat mag ook niet te snel natuurlijk. En zover ik weet kan deze slobber weinig kwaad en Elano vind het ook erg lekker! :D
Je hebt ook slobber voor de lekker/beloning/na het werk, met veel suiker of ander spul erin, maar dat hoef ik allemaal niet. Deze slobber kan zowel voor erbij (wat ik dus heb), maar ook als volledig ruwvoer "vervanging", zoals bij oudere paarden zonder tanden. Als volledig vervanging moet je geloof ik 1 kg droog per 100 kg paard geven (paard van 500 kg dus 5 kg droog gewogen slobber), ik geef Elano max een halve kg droog gewogen met 1,5-2 liter water. Vult het ook een beetje de maag. :P

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:51

Ilayla schreef:

Schraal land is goed voor paarden die snel dik worden en weinig werken maar een jong paard mag gerust veel en rijker eten hebben. Weet je wat de voedingswaarde van het hooi is als dat ook nog arm is heeft hij gewoon tekort aan energie uit ruwvoer en dat gaat het beetje brok niet compenseren.

Even een bloedonderzoekje op tekorten en een eventuele wormbesmetting kan zeker geen kwaad.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:59

Lees overigens zelf wel steeds bij maar reageer niet zoveel. :)

Mijn twenter had laatst een hoefzweer, was erg zielig want deed natuurlijk veel pijn. Door de droogte was de hoef ook keihard waardoor de zweer niet goed door wilde breken inmiddels is ze gelukkig weer rad.

Bij de dierenarts was ze voorbeeldig af netjes voetjes en bleef keurig stilstaan ondanks dat ze zelden in handen komt. Bij de hoefsmid die daarna kwam was ze echter niet de hanteren... Ze wilde niets meer, niet stilstaan en geen voetjes geven := Geen idee of het aan de hoefsmid lag of aan iets anders maar het was een verschil tussen dag en nacht.
Nu is dit de hoefsmid van de opfok en niet "mijn eigen" smid dus ben benieuwd hoe ze daar straks op gaat reageren.

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:51

Nesprit weer eens, hier zie je helaas ook haar afgeschuurde manen, baal ik behoorlijk van,ze had een hele bos namelijk! Gelukkig is het maar haar en groeit het weer aan en het belangrijkste, de jeuk (mijt+schimmel) is nu onder controle.

Fransje : Sneu zeg een hoefzweer, hopelijk heeft ze het vertrouwen bij je eigen smid snel weer terug.

Afbeelding

Afbeelding

Zo verliefd op dit koppie <3
Afbeelding

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:32

Murosch schreef:
Ilayla ik zou inderdaad toch nog even weer goed op wormen laten checken. Mijn merrie stond er vorig jaar ook zo schraal bij en die bleek een flinke wormbesmetting te hebben (spoelwormen). Heeft best lang geduurd voordat ik haar daarna weer goed op gewicht kreeg. Daarbij verbruiken ze ook best veel energie voor het groeien (misschien dan niet omhoog, maar wel in de botten en spiermassa) op deze leeftijd, wat het extra moeilijk maakt om aan te komen. Het is wel een knapperd trouwens!

Ja ga ik zeker doen! Had al gehoord dat ze hardnekkig zijn en ik vind het wel een fijn idee om te checken of het werkt. Bij Veronia is het mooi weggetrokken. Bedankt voor het compliment :o.

@puppy1128
Dat is ook wel veel tegelijkertijd. Jaro is ook na de castratie/verhuizing dunner geworden. Ontwormen is dan wel verstandig idd als je dat niet al pas hebt gedaan. Hopelijk gaat het bij Elano wat makkelijker om die aan te laten komen.

fransje23 schreef:
Ilayla schreef:

Schraal land is goed voor paarden die snel dik worden en weinig werken maar een jong paard mag gerust veel en rijker eten hebben. Weet je wat de voedingswaarde van het hooi is als dat ook nog arm is heeft hij gewoon tekort aan energie uit ruwvoer en dat gaat het beetje brok niet compenseren.

Even een bloedonderzoekje op tekorten en een eventuele wormbesmetting kan zeker geen kwaad.

Klopt hoor, van mij mag hij ook wel in een volle wei, maar dat heb ik even niet zo bij de hand. Het hooi is niet getest, komt van 'eigen' land, maar de andere paarden worden er wel dikker van, dus denk niet dat het daar aan ligt. Wil gewoon iets meer zekerheid dus dan lijkt me zo'n bloedonderzoek wel handig.

Vervelend dat jouw paardje een hoefzweer had. Heeft ze dat vaker gehad?
Hoefsmeden brengen gewoon niet het beste in paarden naar boven :+

@Gordy18
Knap dier! Jammer van de manen, vind het ook zonde, maar gelukkig is het maar haar.

oly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 18:36

heb voor mijn merrie ook al een zadel liggen als het past uiteraard
het zadel van mijn ruin die op pensioen is hoop dat ze hier mee kan doen tot ze uitgegroeid is
dan krijgt ze een mooi op maat gemaakt dressuurzadel

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 21:24

Was de eerste keer dat ze een hoefzweer had en ik hoop ook de laatste kee Het is echt heel pijnlijk maar gelukkig is de prognose goed.

Ik denk nog niet aan een zadel of zelfs maar een hoofdstel duurt nog even voor we daar wat mee gaan doen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 10:03

Oh wat een leuk topic. Mag ik hier ook mee kletsen?
Ik heb sinds afgelopen zondag een mini appaloosa hengst van april 2015. Zijn naam is Pepper :)

Het is de bedoeling dat hij later beleerd wordt voor de sulky.
Vandaag wordt hij geruind en dan mag hij even bijkomen. Als hengst is hij echt niet te doen, dus hopelijk kalmeert hij snel. :)
Ik ben van plan het komende jaar wat grondwerk te doen, wat vrijheidsdressuur en wandelingetjes. Verder mag hij lekker op de wei/paddock met andere mini's.

Een fotootje:

Afbeelding

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 10:43

Hij is leuk! Wel een rottijd om hem te laten ruinen joh, met alle vliegen nu. Hopelijk herstelt hij goed!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:21

Ja klopt.. Maar het moet echt zsm gebeuren want hij is niet te doen zo. Is voor niemand leuk hoe hij nu is, ook niet voor hem zelf. Gelukkig regent het hier flink en dat houdt geloof ik nog even aan dus dat zal schelen. Ook staat hij nu op stal en niet buiten. :) Pas na the job komt ie de hele dag buiten te staan.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:06

Ja dat is vervelend. Het lijkt wel of ze rond de 2-3 jaar even een hormonenpiek krijgen. De hengstjes die ik ken (en die van mij) werden rond die leeftijd ook even wat pittiger. Gelukkig nam het daarna weer af. Castratie goed gegaan?

Miles is net een dikbilkoe :+ Zijn nek is nu aan het groeien gelukkig, want die bleef maar dun terwijl de rest echt duidelijk uitzwaart. Hij wordt echt dik van lucht joh.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 10:41

Dit is trouwens een echte Miles-blik. Als ik mijn stem verhef of zijn naam roep kijkt hij zo :+

Afbeelding

Hij had laatst een lichte bloedwormbesmetting trouwens. Zou je niet zeggen als je hem zo ziet :')

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 10:52

Haha die blik van Miles _O-
Balen dat hij zo snel dik wordt van niks zeg..

Ja Pepper heeft nu ook echt wel overduidelijk zijn piek. Maar, op je hoogtepunt moet je stoppen :+ Castratie is goed gegaan gelukkig. Vanmorgen nog even bij hem gaan kijken voor mijn werk en het bloeden was gestopt en ik mocht er netjes bij komen ook. Heb op advies van de DA met een sponsje wat vliegenspray op de binnenkant van zijn achterbenen gedept. Ook even het bloed van zijn benen gespoeld met de spons ivm vliegen.
We moeten komende week 2x per dag 10 min wandelen, maar dat is echt onmogelijk. Heb het vanmorgen 4 minuten volgehouden. (steigeren, gillen, rennen := ) Vanavond nog maar een poging doen. Eenmaal in zijn stal is hij weer dood braaf en knuffelig. Volgende week mag hij gelukkig weer in de paddock als de wond dicht is.