de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jasy

Re: de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 22:47

@Brandje_64 Echt groot is ze niet.
Schat haar op 1.63
Van de zomer merrriekeuring dus dan wordt ze gemeten en we verwachten dat er nog aardig wat cm bijkomen.
Vandaag is ze 4 jaar geworden.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 00:20

Mijn zadel is er en past prima! Maar toen....

...was ze kreupel -O- ze is gisteren met haar achterhand onderuit gegleden en heeft dus net een spier in haar achterhand verrekt..
Nu 2 a 3 dagen stappen en kijken hoe het gaat.. Gigi kennende komt dat helemaal goed :)

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 07:10

Dat is mooi balen. Hopen dat het meevalt en dat ze snel weer rad loopt

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 08:00

Wat een pech JudArchos!

Reden van aankoop van een jong paard.... Ik wilde helemaal geen jonkie, ik wilde een 6 tot 8 jarige brave. 100% rontgen en klinisch gezond maar goedbewegende ruin onder de 10.000 euro. Je raad het al: een onmogelijke zoektocht. Eerst naar 15 paarden wezen kijken waar toch iets aan scheelde of te weinig konden bewegen voor het hogere werk. Toen bij toeval George op internet gezien. Hij leek perfect maar door zijn kleine maat (toen 1.62, inmiddels 1.65/1.66 en steeds meer body), minder bekende afstamming en leeftijd was hij nog betaalbaar.

Ik durfde bijna geen eens proef te rijden. Had al zo lang niet meer op een jong dier gezeten. Maar toen ik erop zat kon ik alleen maar lachen: heerlijk dier om te rijden, hij gaf me zoveel vertrouwen en dat terwijl het de allereerste keer was dat er een andere ruiter op hem zat sinds hij zadelmak was gemaakt. Hij was behoorlijk populair dus gelijk maar besloten een bod te doen en enkele dagen later te keuren en op te halen...

Dus eigenlijk bij toeval dat ik een jonkie heb gekocht. Maar heel blij met die beslissing: al die andere paarden zat nog zoveel rijtechnisch werk in om ze fijn aan het lopen te krijgen. Bij George is het een kwestie van goed aanleren, maar hij heeft niks fouts geleerd en heeft geen nare ervaringen ergens mee. We begonnen dus echt blanco!

Het is de bedoeling dat George over een aantal jaar als hij Z2/ZZ licht loop wel weg gaat. Als leerpaard. Daar lijkt hij mij dan bij uitstek geschikt voor. Ik gun iemand straks net zoveel plezier met hem, als ik nu al van hem heb! Mocht hij veel potentie hebben om meer te kunnen, dan mag hij langer blijven...

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:47

Aller eerst ik lees hier gewoon dagelijks mee maar paar drukke weken achter de rug vandaag echter een heerlijk uitslaap moment gehad en nu tijd om eens te reageren.

Wat een mooie scores worden er al gehaald op wedstrijd en prachtige foto's komen er voorbij.

Reden van een jong paard aanschaffen. Mijn leer / wedstrijd paard begon wat op leeftijd te komen. Dit paard had prix st George gelopen en ik train voornamelijk jong spul dus erg fijn om zo'n hoger opgeleid paard onder je kont te hebben om aan jezelf te kunnen werken ipv aan je trainingspaard. Omdat hij dus wat op leeftijd begon te komen was het idee om er een jong paard bij te kopen en deze op te leiden en tegen de tijd dat hij dan oud genoeg was voor het hogere werk zou mijn andere paard met pensioen kunnen. Helaas is mijn grote vriend vorige maand plotseling overleden.

Gino zijn we nu echt wds klaar aan het maken maar voor dat ik daar Z mee mag starten zijn we 2 jr verder en dan is het nog maar de vraag of hij het op die leeftijd al aan kan. Voor nu blijft hij voorlopig. Heb nog een pony staan die ik nu M1 start en Z klaar aan het maken ben dus kan even vooruit . Het is nu kijken wat er op mn pad komt. Ik mis het rijden op niveau echt en de doelstelling was om met mn andere paard dit jaar Zzl startgerechtig te worden.
Je weet nooit wat er op je pad komt maar ik denk als de kans zich voor doet en er komt een wat ouder paard op mn pad waarmee ik sneller de wds door kan dat ik die kans dan pak en of Gino dan blijft is de vraag.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:57

Ik zou nooit op een 3-jarige zijn gestapt. Ik kocht Gideon als veulen omdat ik het opfokken/groot zien worden zo ontzettend leuk vind. Het zien van de ontwikkelingen, het gokken hoe een paard zal worden etc. Daarvoor had ik hem gekocht. Ik had ook echt in mijn achterhoofd wat als hij 3 is. Wat ga ik dan doen. Verkopen of in training zetten? Ik ben geen held, geen talent en ik heb geen ervaring met jonge paarden. Maar in de afgelopen 2 jaar heb ik gezien dat Gideon geen paniekzaaier is, niet te brutaal is en nieuwe dingen heel makkelijk op zich in laat werken. Toen hij weg gebracht werd voor het zadelmak maken heb ik diegene ook op het hart gedrukt eerlijk tegen mij te zijn of ik er wel of niet op kon en ik had gevraagd of ze ook bewust af en toe uit balans etc wilde gaan zitten. En wat ik stiekem wel gehoopt en gedacht had, hij is echt heel braaf en makkelijk. Ik heb het nu even lastig omdat ik wat onzeker ben geworden doordat hij wat bokkerig werd op het been. Hij heeft dan geen steun aan mij en dat is niet handig maar dat gaat nu alweer met hulp de goede kant op. Dat stukje komt ook wel weer goed.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:04

Ik heb altijd gezegt dat ik alleen groene paarden wil, vind het leuk om paarden zadelmak te maken en naar mijn hand te rijden :)
Wel had ik nooit gedacht Gigi ooit te kopen toen ze net was geboren. De man waarvoor ik toen paarden reed had toen nog een hoop paarden en ik zag Gigi maar als een leuk veulentje waar we over 3 jaar wel weer zien wat ermee gebeurd.
Toen ze 3 was mocht ik ermee beginnen van de eigenaar en was de klik er toch heel goed :)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:51

Garola stond ook nog helemaal niet in de planning. Ik had eigenlijk net besloten om mijn twee paarden te verkopen. Had ze beide nog op stal staan, toen Garola ineens op mijn pas kwam. Ik had een fotoshoot met iemand op die stal, en ja daar stond ze.. Dus met mijn vriend overleggen of ik het geld van hem zou kunnen lenen, omdat hij ook meteen zag hoe gek ik er op was. Gelukkig is het niet nodig geweest omdat mijn andere paard de volgende avond is verkocht. Toen dus nog wat tegenslagen gehad, vooral door mijn eigen onzekerheid, maar nu zijn we samen hartstikke gelukkig! Het is de bedoeling dat ze bij mij mag blijven tot haar laatste adem.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:53

Ik zocht ook niet echt een hele jonge, maar na 26 paarden kwam zij bij het proefrijden erg goed uit De verf.
ondanks haar jonge leeftijd is ze erg braaf en kan ik alles wat ik met haar wil. Gewoon lekker rijden, in het bos of bak of op ander terrein.

Ik heb nog nooit en jong paard gereden, en gaan gewoon lekker aan de slag met elkaar..
in het najaar ben ik van plan om met haar te starten en we zien wel waar dat eindigt..

Het is de bedoeling dat zij bij mij oud wordt net als mijn vorige vriend!.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:22

Ik heb altijd alleen maar jonge paarden gekocht. (en aantal uit eigen fok)
Paarden die ik nu nog heb zijn mijn 2011'je als 2,5 jarige gekocht en mijn 2009 merrie als bijna 4 jarige net een maand ohz. En natuurlijk eigen fok, Nina van 2013 die over een jaar of anderhalf aan de beurt is. :D
En mijn projectje die al wel ohz is, maar écht projectje. Wordt nu eerst lekker als fokmerrie ingezet en zolang ze nog niet hoogdrachtig is eens kijken of ze te porren is voor buitenritjes, want bakwerk wordt ze nu nog niet zo enthousiast van..

Mijn 2011'je gister;
Ze doet het zo super braaf allemaal :D
En ein-de-lijk komt er eens wat vlees op de botten, nu de groeispurt een beetje over zijn hoogtepunt is. Maar goed, komende jaren zal er nog wel wat bij komen en dan nog uitzwaren natuurlijk...

Ik probeer haar om de dag even te pakken om te trainen of iets te doen.
Galop vind ze nog erg moeilijk soms, ik train het vnl bijgezet aan de longe in de longeercirkel, met steun aan de omheining vind ze het wel te doen. Ohz gaat ook prima, maar daarbij tegelijk ook wat meer bij elkaar en wat ronder vragen vind ze nog heel moeilijk. Dus voor haar wel prettig oefenen zonder ruitergewicht met wat extra steun.

Afbeelding

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:16

Ik heb ook een G'tje :D
Vers gekregen, ik moet haar zelfs nog ophalen..

Ik zag haar advertentie en was gelijk geïnteresseerd. Toch gaan kijken ondanks dat we helemaal niet opzoek waren naar een paard nu.
En toen werden we verliefd.. Even erop gezeten en goed gekeken naar haar karakter en mogelijkheden.
Ze past gewoon bij ons!

Toen kreeg ik te horen dat ze al verkocht was en omdat het begon te kriebelen ben ik verder gaan kijken. Maar niks gezien wat op haar leek.
Bleek dus dat mijn vrouw haar stiekem had gekocht als verrassing voor ons huwelijk.
Ben helemaal happy!

Ze is van augustus en nog behoorlijk puppy. Wel ingereden en de basis redelijk bevestigd.
Maar dit jaar ga ik haar nog lekker paard laten zijn, veel het land op en sterker worden.
Veel grondwerk, longeren en de basis beter bevestigen. Zelf kan ik straks een half jaar (laten we daar vanuit gaan) niet rijden.
Maar dan ga ik m'n vrouw instrueren hoe en wat en zonodig een bijrijder.
Volgende lente gaan we wel serieus dressuren en het springen oppakken :)

Maar super leuk om hier te lezen hoe leeftijdsgenoten het doen!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:52

Leuk, al die verschillende verhalen. :)

De laatste paarden heb ik ook verkocht als ze Z liepen. Ik wilde nu ook al wel een tijdje graag een nieuwe uitdaging, maar ik was dusdanig wijs met m'n schimmel dat ik hem niet kwijt wilde...
Toen liep ik vorig najaar toevallig tegen m'n Fries aan, terwijl ik dus écht niet op zoek was. Ik had al met mijn man afgesproken dat er sowieso geen heel jong paard meer zou komen en een merrie wilde ik ook al echt niet hebben. Ik ben toen toch maar bij Jetteke gaan kijken en tja, liefde op het eerste gezicht. :D
Ik had Winston er op zich wel bij kunnen houden, hier is ruimte genoeg, maar twee rijden is mij lichamelijk te veel, dus ja, toen moest hij toch weg.
Hoewel ik nu soms best een tweede paard mis omdat ik Jetteke nog niet dagelijks rijd nu...
Verder zie ik wel hoe het loopt, het kan maar zo zijn dat dit mijn laatste paard is, ik heb haar in ieder geval niet gekocht met als doel om haar naar het Z te rijden en dan weer weg te doen. Wedstrijden vind ik nog steeds leuk en dat gaan we ook zeker doen, maar dat is niet meer mijn hoofddoel, ik wil gewoon lekker kunnen rijden. :)

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 23:40

Eigenlijk was ik helemaal niet op zoek naar een jong dier.
Ik was heel tevreden met mijn oudere merrie.
Ik reed Z met haar en verhuisde naar een andere stal.
En tsja daar stond Gable.....
Ik was meteen in love, wat een uitstraling en zo groen als gras.
Ja, zei heeft mij het gevoel gegeven dat het tijd werd voor een nieuwe uitdaging.
Voor mijn oudere merrie heb ik een super huisje gezocht.
En toen mocht ik Gable mijn paard noemen.
Ze heeft ondertussen al enorm veel geleerd.
En ik hoop dat we samen een mooie toekomst tegemoet gaan.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:25

Ik heb vanmiddag in de EJ in DRACHTEN vandaag 2 uur in de rij gestaan :o
ze hadden outlet verkoop. Maar dat het zo druk was had ik niet ingeschat, mijn hemel.
Maar de score was goed, een deken, Rambo Micklem hoofdstel voor 100euro!!!

Ook nog een mooi rijjasje voor 50 euro, rij nog niet eens wedstrijden _O- maar het jasje zat erg mooi en heb um ergens dit jaar toch nodig.

Was een dure en lange middag :P

Ik ben benieuwd hoe Gadget op het hoofdstel reageert, ik hoop dat ze echt wat stiller met haar hoofd gaat worden. Morgen ff testen.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 18:31

2 uur in de rij := ..

Ik heb vandaag zandgehapt.. -O- Gideon is een verre van kijkerig paard en schrikt eigenlijk nooit maar nu opeens schrok hij zich enorm de pleuris van iets en voor ik erop verdacht was lag ik in het zand... arm dier. Gelukkig gewoon weer kunnen opstappen en verder kunnen rijden.. Ach, hebben we dat ook eens meegemaakt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:10

Alleen een deuk in je ego dus... :(:)
Het is hier al een paar keer bijna misgegaan, maar tot nu toe toch steeds blijven zitten, gelukkig. :D

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:07

Zand happen niet fijn, is gelukkig mij nog niet overkomen..

Helaas past het hoofdstel niet. Jammer moet dus terug.

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:17

Gelukkig heb je niets en kon je weer verder.
Ik heb zoiets van het hoort er bij.
Zelf ook pas 1 keer van mijn paard gevallen.
Was door een stomme mis communicatie.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 22:08

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 22:13

Vandaag opnieuw een selectiewedstrijd gereden van de SBB-competitie & opnieuw de 1ste plaats behaald bij de 4-jarige :D In de namiddag was het frisse er wat af, maar toch 2x dik boven de 70% gereden :D

Nu even wat vakantie voor haar en eind juni mogen we deelneme aan de finale :)

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 08:40

Pradadaan wat leuk zeg!!!

Gister mocht Golden Girl weer mee, tussen de bordjes zonder enige vorm van "aanleuning"ook niet in de hoeken.
Ze was natuurlijk weer de braafste van de wedstrijd :D ze liep goed maar was echt alleen maar de hele proef aan t sturen, 1,73,4 jaar en L1 is dan best een hele kluif.
Desalniettemin 205 en 197 punten, klassering was niet helemaal pluis,maar was over mn paarden dik tevreden.Met de andere had ik 204 en 198.

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:22

Wat goed Nathiie en peetje! Top!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:27

Leuk Pradaan ik had het al gezien.
Mooie resultaten, knap!

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:30

Wauw wat goed allebei!
Wat bedoel je trouwens met dat de klassering niet pluis was?

Ik kan mij nog niet voorstellen dat mijn paardje dat niveau al kan lopen. Een B proef, oke. Maar al zulke punten in het L?
En ik baal dat ik haar nog niet op stal heb staan. Het kriebelt zo om mee aan de slag te gaan!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:31

Wat leuk Pradadaan! :D