Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 14:06

Fly_high schreef:
CrazyCat schreef:

En het meer oude type Haflinger draagt dat ook gemakkelijk.

Draagt die het gemakkelijk of gaan mensen met zulk gewicht er wel op zitten en de pony protesteert niet?

Je gemiddelde haflinger of fjord kun je geen 17,5 of 18 inch op kwijt, dat is ook een knelpunt bij een zwaardere ruiter. Dat men zulke grote zadels er wel op legt, ook al past het niet, of op de lepel van een kleiner zadel gaat zitten maakt het niet goed.

Het zijn ook nog pony's met veel aanleg voor obesitas die in Nederland bijna altijd te dik zijn en daardoor minder belastbaar. Juist een zwaardere ruiter heeft een afgetraind paard nodig :o

Ik ben gewoon groot met 1m83 en weeg dus zonder overgewicht 83 kilo en pas in een 17,5 inch zadel. Hier in Oostenrijk waar ik woon staan een aantal haflingers die ik prima kan rijden ook langere ritten. Inderdaad niet die met korte ruggen of de fijne dressuurtypes, waar niet minimaal een 17,5 inch op kan. Ik rij er 2 en dat zijn echt geen Haflingers die niet zouden protesteren eerder het tegenovergestelde. Ze zijn wel beiden in zeer goede conditie en ik natuurlijk geen beginnende ruiter.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 15:20

Ik ben ook gewoon groot :P en daardoor zwaar zonder overgewicht maar mijn ervaring is juist het tegenoverstelde van wat jij zegt. Rond de 150 maar heel weinig paarden gezien waar 17,5 daadwerkelijk op past en bij kleinere paarden (weleens op een haf, fjord, tinker en tinker mix gereden) toch vaak het idee gehad dat ze er niet bepaald blij van werden en/of zwaar hadden.

En m.b.t. protesteren, ik kende ook een amazone met broekmaat 56 die op een haflinger bleef rijden en die protesteerde ook niet, juist bij wat meer introverte types is het imo gewoon geen maatstaf (terwijl een EV of rijpaard jou al lang zou hebben geholpen om versneld af te stappen :+ )

Puntje bij het paaltje is het IMO vooral belangrijk om naar het paard als indivdu te kijken, dus is het specifieke paard dat ik wil kopen sterk genoeg, loopt die lekker ontspannen onder een zware ruiter, heeft die een goed gespierde rug met ruimte voor een groter zadel en noem maar op. I.p.v. "alle haflinger/tinkers zijn loeisterk" :o

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 15:38

Fly_high schreef:
Ik ben ook gewoon groot :P en daardoor zwaar zonder overgewicht maar mijn ervaring is juist het tegenoverstelde van wat jij zegt. Rond de 150 maar heel weinig paarden gezien waar 17,5 daadwerkelijk op past en bij kleinere paarden (weleens op een haf, fjord, tinker en tinker mix gereden) toch vaak het idee gehad dat ze er niet bepaald blij van werden en/of zwaar hadden.

En m.b.t. protesteren, ik kende ook een amazone met broekmaat 56 die op een haflinger bleef rijden en die protesteerde ook niet, juist bij wat meer introverte types is het imo gewoon geen maatstaf (terwijl een EV of rijpaard jou al lang zou hebben geholpen om versneld af te stappen :+ )

Puntje bij het paaltje is het IMO vooral belangrijk om naar het paard als indivdu te kijken, dus is het specifieke paard dat ik wil kopen sterk genoeg, loopt die lekker ontspannen onder een zware ruiter, heeft die een goed gespierde rug met ruimte voor een groter zadel en noem maar op. I.p.v. "alle haflinger/tinkers zijn loeisterk" :o

Dat laatste is altijd belangrijk. De ene haflinger is de ander niet etc. En de Nederlandse haflingers zijn ook weer anders dan hier. Hier zijn toch nog meer van de groffere die ook wat langer in de rug zijn.
Ik rij ook af en toe een Noriker en dat is natuurlijk helemaal super met mijn lange benen.

Silly1972

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 15:54

En nog zegt het niks, mijn paard is 178 en kan er ook geen zadel groter dan 17,5 inch op kwijt en dan nog met korte kussens.
Dus zelfs met grote paarden is het geen gegeven dat je dan wel een grotere maat erop kwijt kan.

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 16:17

Ik kocht 5 weken geleden een paard en nu blijken het er twee :+

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 16:22

Silly1972 schreef:
En nog zegt het niks, mijn paard is 178 en kan er ook geen zadel groter dan 17,5 inch op kwijt en dan nog met korte kussens.
Dus zelfs met grote paarden is het geen gegeven dat je dan wel een grotere maat erop kwijt kan.

Als ik de foto's van de hengsten bekijk die bijvoorbeeld het NRPS het VO lopen, dan vraag ik me af of er überhaupt nog naar het rechthoek model wordt gekeken, of dat er over na wordt gedacht dat er nog een zadel op moet.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 16:29

Silly1972 schreef:

Dat is zeker zo, ik heb vaker van die modern en luxe gefokte springpaarden gezien waar 17 inch al nauwelijks op past en die minder breedte in de borst hebben dan je gemiddelde geit :=

Ik overdrijf nu uiteraard een beetje, maar daarom is het in ieder geval wel belangrijk om als grote en/of zware ruiter er meteen heel kritisch naar te kijken. Want stokmaat of ras zeggen nog niet alles.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 17:01

kerstkransje schreef:

Oh dat kan een tegenvaller zijn, hey moet maar passen in je stalling en je budget en toch een aanpassing in je plannen misschien , maar hoop dat je het leuk vindt??

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 17:12

Fly_high schreef:
Silly1972 schreef:

Dat is zeker zo, ik heb vaker van die modern en luxe gefokte springpaarden gezien waar 17 inch al nauwelijks op past en die minder breedte in de borst hebben dan je gemiddelde geit :=

Ik overdrijf nu uiteraard een beetje, maar daarom is het in ieder geval wel belangrijk om als grote en/of zware ruiter er meteen heel kritisch naar te kijken. Want stokmaat of ras zeggen nog niet alles.

Precies dat bedoel ik dus.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 17:13

knollentuin schreef:
kerstkransje schreef:

Oh dat kan een tegenvaller zijn, hey moet maar passen in je stalling en je budget en toch een aanpassing in je plannen misschien , maar hoop dat je het leuk vindt??

Was ook benieuwd of dat je past qua stalling etc?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 17:18

kerstkransje schreef:

Was deze geïmporteerd?

Ik heb al 2 x meegemaakt bij kennissen, dat zij een drachtige merrie geïmporteerd uit GB hadden gekocht.
1 x bleek het zelfs een muilezel.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 17:31

Fly_high schreef:
Silly1972 schreef:

Ik ben het met je eens hoor. Ik zou bijvoorbeeld ook moeilijk op veel Spaanse paarden passen, ook al zou de stokmaat voldoen, die ruggetjes zijn dan vaak toch wel erg kort en ik heb gewoon een ruim zadel nodig, ook omdat ik lange bovenbenen heb. En ik vatte het ook niet persoonlijk op als een aanval op mijn gewicht hoor! Ik ben gewoon te zwaar nu, de kilo's vliegen eraan nu ik niet meer werk en weinig kan bewegen, en ik wil met dit gewicht ook niet op bijv. een sporttype haflinger gaan zitten.

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 19:50

Klopt het is de Hongaar van Cissy
Qua stalling is het voorlopig geen probleem, heb ze thuis staan op een boerderij.
Eentje extra liever, dan eentje minder. Maar moet wel even schakelen, dacht lekker het rijden te kunnen gaan oppakken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 19:59

kerstkransje schreef:
Klopt het is de Hongaar van Cissy
Qua stalling is het voorlopig geen probleem, heb ze thuis staan op een boerderij.
Eentje extra liever, dan eentje minder. Maar moet wel even schakelen, dacht lekker het rijden te kunnen gaan oppakken.

Ja dat kan je dan idd wel een poosje vergeten , met zo een verrassing

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 20:35

Babootje schreef:
xMyrth schreef:
Haha, ik vind het gewoon zoooooo spannend.
Is dit het juiste moment? Is dit het juiste paard? Wat als het tegenvalt, een eigen paard... etc... :+
Hij staat te koop (nog niet online)... vandaar!

Ook al ken je het paard al jaren. Altijd laten keuren.

Ja daar zit wel een beetje mijn twijfel. Ik ben een recreatieruiter die op den duur wellicht af en toe een keer een dressuurwedstrijdje wil meepakken. Ik ken het paard al enkele jaren, dus weet wel wat ik in zijn karakter kan verwachten.

Echter is hij enkele jaren geleden gekeurd. Klinisch kwam hij er niet doorheen, want hij liep niet helemaal goed op de harde volte. Op de röntgen was te zien dat er een bemerking zit in de hals. Er is toen gezegd dat hij daar in de hogere dressuur last van zou kunnen krijgen als hij hoog opgericht moet lopen. Dat is bij mij niet het geval. De foto's zijn echter niet in ons bezit, dus daar kunnen we niks mee.

Ik weet op dit moment dat hij niet 100% lekker loopt, heeft wat last van opstartproblemen. In het begin stijf en dat wordt tijdens het rijden beter. Ostheopaat is er 3 maanden geleden ook bij geweest, toen was hij weer een stuk losser en ging het allemaal weer soepel. Nu lijkt het weer vast te zitten? Tenzij er natuurlijk iets anders speelt...

Ik twijfel een beetje hoe verder. Ik vind het niet erg als er een bemerking zit, maar ik wil natuurlijk niet dat hij pijn heeft, of dat ik iets erger maak dan dat het is. Er zijn zoveel verschillende onderzoeken en deskundigen, dat ik niet goed weet waar ik het zoeken moet. Ik ben aan het oefenen met de trailer om de foto's opnieuw te laten maken, maar opnieuw klinisch keuren terwijl ik weet dat hij daar niet doorheen komt voelt een beetje overbodig. Met een bemerking wil ik hem niet per se laten staan, maar ik wil wel graag onderzoeken waar het probleem zit en hoe ik hem daarbij kan helpen :)

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 20:40

kerstkransje schreef:

Oh oeps :=
Gefeliciteerd met de verrassing [&]

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 20:46

Fly_high schreef:

Ben ik wel met je eens. Juist dat soort / type koudbloedjes die wat meer barok zijn hebben vaak een vrij korte rug. Vaak ook nog een beetje week. Dan is er echt weinig ruimte voor een zadel.
Vind ik van Friezen ook trouwens. Ik vind het geen gewichtsdragers (ivm de weke rug) terwijl er vaak juist zware ruiters op rijden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 20:47

kerstkransje schreef:

Gefeliciteerd :+

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 20:59

Myrth in alles wat je benoemt zou ik hem laten staan en er niet eens aan beginnen

Heb voor vriendin / familie een ponytje gezocht en vandaag is deze klinisch geheel goed bevonden
Zo'n super leuk en lief dier 4 jarige c en super braaf. Ben zo blij voor ze.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 21:21

We gaan zaterdag waarschijnlijk kijken bij een Zweedse warmbloed ruin van 1.64m. Huidige eigenaar heeft alleen nooit buiten gereden dus vraag me af hoe hij dan zou zijn. Twijfel wel of hij niet te temperamentvol is voor mij met mijn long covid maar we gaan het zien :) Heb ook van 3 bokkers pb's gehad, dank daarvoor, ik heb jullie allemaal geantwoord :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 22:44

kerstkransje schreef:

Oh nee :) . Gefeliciteerd met je verrassing! Het paard van Cissy, die uit Hongarije?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 23:15

Lukasje schreef:
kerstkransje schreef:

Oh nee :) . Gefeliciteerd met je verrassing! Het paard van Cissy, die uit Hongarije?

Kerstkransje heeft zich gemeld, ja het was de mijne.
Ik wist dit ook niet op voorhand.

Was me wel opgevallen dat ik haar nog niet hengstig had gezien, dit heb ik ook eerlijk vermeld.
Heb haar wel laten keuren maar niet gevraagd om drachtigheids check, had geen zin want was toch niet te veranderen.
Uiteraard had ik dit ook willen weten van tevoren.
Ik heb de verkoper ook zeker uitleg gevraagd maar nog niks gehoord.

Als het veulen hetzelfde karakter heeft als mams dan wordt dat een leukerd!

Ik vind het nog steeds jammer dat ik moest verkopen maar mijn knie is dermate stuk dat ik een knie prothese moet.

Wat rijden betreft, ik zou gewoon aan de gang blijven tot het niet meer gaat. Ik heb mijn oude merrie ook gereden tot een maand of 10, weliswaar langzaam minder actief maar wel in beweging gehouden.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 08:45

Wat een verrassing Kerstkransje en Cissy. Fijn dat je de mogelijkheid hebt thuis om het veulen te laten komen. Wel jammer dat er niks van de dekking verder bekend is.

Grace

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 09:15

Hoi allen,

Ik heb me vandaag aangemeld op dit forum. Vroeger altijd gereden, toen vanwege verhuizen en kinderen jarenlang niet gereden en dit sinds 2 jaar weer opgepakt.
Ik ben me nu aan het oriënteren op het kopen van een eigen paard. Ik heb een draver op het oog maar ik zoek iemand met kennis over dravers die me hierover kan adviseren, het zal namelijk wel een project paardje worden. Wie zou me in een pb verder kunnen helpen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 09:40

Daarvoor zou ik Ruitje pben. Die heeft dravers in de drafsport en schoolt ze ook om na de carrière. Er is niemand met meer ervaring op het forum als zij.