Fly_high schreef:CrazyCat schreef:
En het meer oude type Haflinger draagt dat ook gemakkelijk.
Draagt die het gemakkelijk of gaan mensen met zulk gewicht er wel op zitten en de pony protesteert niet?
Je gemiddelde haflinger of fjord kun je geen 17,5 of 18 inch op kwijt, dat is ook een knelpunt bij een zwaardere ruiter. Dat men zulke grote zadels er wel op legt, ook al past het niet, of op de lepel van een kleiner zadel gaat zitten maakt het niet goed.
Het zijn ook nog pony's met veel aanleg voor obesitas die in Nederland bijna altijd te dik zijn en daardoor minder belastbaar. Juist een zwaardere ruiter heeft een afgetraind paard nodig
Ik ben gewoon groot met 1m83 en weeg dus zonder overgewicht 83 kilo en pas in een 17,5 inch zadel. Hier in Oostenrijk waar ik woon staan een aantal haflingers die ik prima kan rijden ook langere ritten. Inderdaad niet die met korte ruggen of de fijne dressuurtypes, waar niet minimaal een 17,5 inch op kan. Ik rij er 2 en dat zijn echt geen Haflingers die niet zouden protesteren eerder het tegenovergestelde. Ze zijn wel beiden in zeer goede conditie en ik natuurlijk geen beginnende ruiter.