Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 09:25

Gefeliciteerd Claudia!!! Dat het maar een leuk pony/penny meisje mag worden en jullie in de toekomst je hobby samen kunnen uitoefenen! Hoe leuk zou dat zijn.

Ik had jouw malaise even helemaal gemist dierenfan. Dat is ook balen, gelukkig lijkt het allemaal weer de goede kant op te gaan. Is altijd zo dubbel, aan de ene kant is het heerlijk om ze te zien spelen en rennen door de weide, aan de andere kant hou je altijd je hart vast.

Manic wat fijn dat nu eindelijk duidelijk is waar je problemen met rijden vandaan kwamen. Ja pijn in de mond kan zoveel stress opleveren met rijden. Owen had aan het begin diastasen, had de tandarts ook volledig gemist, maar die liet met rijden ook zulk ander gedrag zien als ernaast en ik vond dat hij appels en wortels zo raar at, dat ik er ook een andere tandarts bij heb gehaald en de constateerde onmiddelijk, hij heeft enorme pijn aan zijn mond. Daarna was alle spanning en verzet weg met rijden. Hopelijk ga je nu lekker genieten!

Hier gaat het rijden prima. Ik ben zelf door alle privé toestanden zwaar overspannen/burn-out en daardoor iedere keer met opstappen zelf erg gestrest. Zit er de eerste 5 minuten iedere keer op van ooohhhh....schouders laag, benen los...adem in adem uit.... maar gelukkig is Owen zo'n kanjer dat hij die stress niet overneemt zolang ik maar niet gespannen ga zitten prutsen. Na 5 minuten kan ik dan ontspannen en daarna heerlijk rijden. Eenmaal bezig begint hij echt heel fijn te sjouwen momenteel. Hij begint het wijken nu echt goed te snappen en doordat je het wijken mee kan pakken wordt ie weer zoveel losser in zijn lijf. Eigenlijk is Owen wel wedstrijd klaar alleen ga ik mij die extra stress nu helemaal niet op de hals halen. Gewoon lekker zoveel mogelijk proberen te genieten met mijn paardje.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 13:37

Oji ik heb er ook niet veel over gedeeld. Ervaringen in het verleden maken dat ik zoiets gerust deel als het (bijna) over is of als ik er zelf in vast loop. 100 mensen 100 meningen en adviezen en soms zelfs eisende opmerkingen en kan dat niet goed handelen. Plus natuurlijk toen Gibbs ging manken werd mijn hond doodziek. Dat liep ongeveer gelijk op. De hond is ingeslapen en vlot een pup erbij ivm de andere hond en het lege gat voor ons. Dan gebeurd er zoveel in een paar weken. Zelf nog steeds aan het herstellen (hopelijk dat is afwachten) en wat opgebouwd qua werkuren wat eigenlijk net weer teveel energie kost dus tja dan ligt de focus hier erg op wat wel mogelijk is en de rest beetje weg moffelen.
Het lijkt gelukkig een goede keuze te zijn om rust te geven, hoefsmid erbij, rustig oppakken en dadelijk osteopaat. Het is nog even afwachten maar inmiddels wel vertrouwen in. Ik weet dankzij deze osteopaat al dat mijn paard ook erg blessure gevoelig is omdat hij zo strak in pezen en banden is. Daar kunnen we echter niets aan veranderen dat is gewoon z'n bouw. Hierdoor niet echt wendbaar dus als hij zot doet gaat het makkelijker inwendig fout. Zij kijkt hier dus ook echt niet van op. We kunnen hem echter niet in een porseleinen kastje zetten dus regelmatig houd ik mijn hart vast idd. Om ergens zoiets te hebben van 'laat gaan joh, beter een kort en fantastisch leven dan lang en ellendig'. Dit paard is zo giga werklustig. Hij werd stront vervelend van enkel weide en speelgoed. Gezien hij al niet gemakkelijk in omgang is op de grond was dat echt niet heel geweldig om hem stil te zetten en daarna weer op te pakken zonder moe te kunnen maken. Echter wat moet dat moet he! Wel blij dat mogelijk het einde in zicht is en anders toch verder kijken natuurlijk.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 12:33

Hey @oji Wat is Owen een topper. Vind ik zo fijn voor je, dat hij zo koel in het koppie blijft terwijl jij de tijd kunt nemen om te ontspannen. Goud waard.
Verder dikke knuffel voor jou :(:) Denk regelmatig aan je!

@dierenfan ik snap je. Al die bakken ellende over je heen op bokt soms.

@manic dat is rot :( Maar je kunt jezelf niets verwijten natuurlijk! Wat ji beschrijft maakt dat ik zo'n moeite heb te besluisten waar ik een second opinion ga laten doen. Denk je het goed te doen, krijg je dit. Fijn dat het nu is opgelost en bizar (of eigenlij ook logisch) dat je er dan zo'n ander paard aan over houdt he?

Ik heb inmiddels wel besloten naar SMDC te gaan qua diagnostiek als second opinion. Bij hen is ook de MRI van Ellie beoordeeld voor Sjoerd.
ik heb fijn contact gehad met Morgan Lashley. Zij geeft aan momenteel een zelfde 'geval' te hebben en geen garanties te kunnen doen of ze ons verder kan helpen (dat lijkt mij logisch. Dat zal geen enkele arts kunnen)
Mijn plan is om wel naar haar toe te gaan als weer diagnostiek hebben gedaan en we gaan weer opbouwen.
Voor de eerste diagnostiek heb ik het gevoel beter op mijn plek te zijn in Heesch.

Eerst maar Sjoerd afwachten woensdag. Ben benieuwd hoe ze loopt op de kliniek. Ik vond het prettiger even samen te kunnen kijken.

Knuffelkont Ellie staat nog steeds 24/7 op de wei met haar vrienden. Is happy, dravend op een rechte lijn zie ik ook niets onzuivers dan. Dus pijn in de wei lijkt ze echt niet te hebben.
Ze is ook vrolijk. Komt nog steeds aandraven als ze ons ziet <3
IJzers zitten er nog steeds onder met de 2 paar springschoenen :D Ik ben verder niet ontevreden over mijn paardenkind.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 13:05

Ik denk dat je diervoeders idd niet moet bekijken met de humane voedingsbril op. Hoewel ik wel het idee heb dat dat heel veel gebeurt op Bokt (niet alleen paarden maar ook wat ik soms lees in de honden/katten topics dat ik denk man man man...)

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 16:31

In plaats van aankomende woensdag naar Sjoerd, ga ik volgende week woensdag naar SMDC (Brenda Hoogelander)
Ben heel benieuwd naar haar bevindingen en ik ga maar hard duimen dat we hiermee een paar stappen vooruit komen.

Overigens wel in overleg met Sjoerd. Ik wil graag dat hij betrokken blijft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:16

Koekie73 schreef:
In plaats van aankomende woensdag naar Sjoerd, ga ik volgende week woensdag naar SMDC (Brenda Hoogelander)
Ben heel benieuwd naar haar bevindingen en ik ga maar hard duimen dat we hiermee een paar stappen vooruit komen.

Overigens wel in overleg met Sjoerd. Ik wil graag dat hij betrokken blijft.

Goed overwogen Koekie. Ik ben benieuwd wat daaruit gaat komen.

Nou het is dan zover. Ventura staat op de KWPN veiligsite vandaag. 8 augustus is de veiling. Ik heb er nu al pijn in mijn buik van. |(
(Grappig detail, we hadden de oren vergeten wat te toiletteren, dus het lijkt nu een beetje een maine coon _O-)
Als ik hem zo vergelijk met de andere veulens denk ik zomaar eens dat hij het best goed zou kunnen doen. De merrie ging voor het mooie bij het galopperen wel wat te hard. Die dacht 'joehoe wat is dit leuk' maar het veulen moest bijbenen, deed ie goed hoor maar gaat wel wat ten koste van het opwaartse in de galop. In draf heeft hij - vind ik - een mooie zelfhouding. Hij heeft een mooi front een prima draf en goede stap. Dus ik ben heel benieuwd.
https://www.kwpn.auction/collectie/292
En hij staat als eerste veulen op de Insta van KWPN auctions *\o/*

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:15

LOL een main coon veulen
Spannend!! Ik zie wat je bedoelt in galop, weg is mams :+
Ik vind het een prachtig veulen,ook met fluffy oren. Hou je ons op de hoogte?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:16

Goede beslissing denk ik Koekie. Hopelijk biedt een nieuwe frisse blik wat inzicht. Wij liepen zelf altijd bij Eric Bergman toen hij nog bij de Lindenhoeve zat, was ook echt een sympathieke vent.

Moeilijk Babootje, afscheid nemen. Ik zat gisteren al mee te kijken met een paar merries. Mijn vinger zweefde wel een paar keer boven de knop