Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:37

ikke schreef:
Wanneer er niet zo massaal geld witgewassen werd in de paardenwereld zou je gelijk hebben.

Punt is dat wat je schrijft wel kan kloppen maar dat dat niet de realiteit van de geldstromen in de paardenhandel is.

Wat ik nu heb beschreven is gemiddeld genomen wat een paard zou moeten kosten. Een gewoon degelijk gezond paard.
Maar er is natuurlijk wel een bandbreedte tussen wat er voor paarden betaald wordt.
Voor een buitengewoon goed bewegend paard wordt flink wat meer geld neergelegd soms met bemerking en al.
Voor een schoolmeester op bv LT niveau en het daar wel een beetje stopt qua niveau wordt toch vaak nog wel 75000 voor neergeteld, mits gezond. Voor paarden die verder kunnen nog flink meer.
Voor een goed bewegende jonge merrie uit een predikaatrijke lijn wordt ook flink meer geld betaald dan voor een ruin.
Het is de markt die de prijs bepaalt.

@ Arcolris Verder begrijp ik niet helemaal goed waarom jullie vinden dat een paard van een particulier minder zou moeten kosten dan datzelfde paard bij de handelaar (mits de particulier dezelfde consumentenkoop garantie afgeeft middels een koopcontract). Paarden verminderen in waarde als de africhtingsgraad niet meer passend is bij de leeftijd. Dan wel het paard niet helemaal gezond meer is. Een 10 jarig gezond Z paard, dat qua niveau goed is bijgehouden, heeft nog steeds een flinke waarde.

Sosha

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:45

Ik denk dat ik wel snap wat Arcolis bedoelt. Ik zie soms advertenties van particulieren voorbij komen met paarden waarvan ik denk daar zou je me geld bij moeten geven voordat ik die meeneem.

BV ouder paard, geen prestaties uit verleden, luchtzuiger en de eigenaar kan er niks mee, maar wel 3.000 euro vragen. Dan vraag ik me ook af van welke planeet zo iemand komt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:50

Sosha schreef:
Ik denk dat ik wel snap wat Arcolis bedoelt. Ik zie soms advertenties van particulieren voorbij komen met paarden waarvan ik denk daar zou je me geld bij moeten geven voordat ik die meeneem.

BV ouder paard, geen prestaties uit verleden, luchtzuiger en de eigenaar kan er niks mee, maar wel 3.000 euro vragen. Dan vraag ik me ook af van welke planeet zo iemand komt.

Ik ken de advertentie niet maar 3000 is dan toch niet veel? Als het paard verder gezond is, is luchtzuigen nou niet echt het grootste probleem. Wat zou het paard dan moeten kosten bij dezelfde leeftijd en wel prestaties?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:53

Luchtzuigen kan echt wel een groot probleem zijn als je in pension wilt staan, zijn echt niet overal welkom.
Tevens zou ik er nooit een kopen, ben er nog nooit een tegengekomen die ik een fijn paard zou noemen.

En voor een paard van 24 waar al heel lang niks mee gedaan is (of misschien wel nooit ?), ga ik echt geen geld voor uitgeven.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:56

Babootje schreef:
ikke schreef:
Wanneer er niet zo massaal geld witgewassen werd in de paardenwereld zou je gelijk hebben.

Punt is dat wat je schrijft wel kan kloppen maar dat dat niet de realiteit van de geldstromen in de paardenhandel is.

Wat ik nu heb beschreven is gemiddeld genomen wat een paard zou moeten kosten. Een gewoon degelijk gezond paard.
Maar er is natuurlijk wel een bandbreedte tussen wat er voor paarden betaald wordt.
Voor een buitengewoon goed bewegend paard wordt flink wat meer geld neergelegd soms met bemerking en al.
Voor een schoolmeester op bv LT niveau en het daar wel een beetje stopt qua niveau wordt toch vaak nog wel 75000 voor neergeteld, mits gezond. Voor paarden die verder kunnen nog flink meer.
Voor een goed bewegende jonge merrie uit een predikaatrijke lijn wordt ook flink meer geld betaald dan voor een ruin.
Het is de markt die de prijs bepaalt.

@ Arcolris Verder begrijp ik niet helemaal goed waarom jullie vinden dat een paard van een particulier minder zou moeten kosten dan datzelfde paard bij de handelaar (mits de particulier dezelfde consumentenkoop garantie afgeeft middels een koopcontract). Paarden verminderen in waarde als de africhtingsgraad niet meer passend is bij de leeftijd. Dan wel het paard niet helemaal gezond meer is. Een 10 jarig gezond Z paard, dat qua niveau goed is bijgehouden, heeft nog steeds een flinke waarde.

Ik begrijp de prijzen van fokkers of de handel ook zeker grotendeels wel.
Maar, die begrijp ik voor paarden die verder gezond en normaal tussen de oren zijn.

Afgelopen weekend 2 paarden gereden.

1.een 10 jarige merrie. Normaal lopen, leuk type en erg braaf. Ik zou dr zonder oefening geen B proef mee kunnen starten. Te scheef!
Daarnaast vermoedelijk luchtwegprobleem.
Half uur rustig gereden, stond te pompen en te shaken en was na een half uur nog niet hersteld.
Prijs eur 8000.

2.een 5 jarige ruin. 163cm. Wat week in de rug. Goed lopen!
Mocht niet meer in stapmolen... sloeg die kapot. Kon niet meer voor de menwagen ... sloeg die kapot.
Onder het zadel zeer kijkerig, wegschieten, sterk worden. Gewoon echt niet fijn te rijden.
Bijrijdster was gestopt omdat ie hoog komt.
Prijs eur 9000.

Dat waren ze dus beide niet waard in mijn ogen. En dan boeien mij alle voorafgaande kosten aan deze paarden gewoon niet.

Ik verwacht voor eur 9000,00 geen jong paard dat de sterren van de hemel loopt en alles kent.
Wel verwacht ik een gezond en braaf dier, waar je normaal mee door de bak heen kan rijden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:02

Sosha schreef:
Luchtzuigen kan echt wel een groot probleem zijn als je in pension wilt staan, zijn echt niet overal welkom.
Tevens zou ik er nooit een kopen, ben er nog nooit een tegengekomen die ik een fijn paard zou noemen.

En voor een paard van 24 waar al heel lang niks mee gedaan is (of misschien wel nooit ?), ga ik echt geen geld voor uitgeven.

Voor 24 jaar vind ik 3000 inderdaad wel veel geld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:09

boemel schreef:
Ik begrijp de prijzen van fokkers of de handel ook zeker grotendeels wel.
Maar, die begrijp ik voor paarden die verder gezond en normaal tussen de oren zijn.

Afgelopen weekend 2 paarden gereden.

1.een 10 jarige merrie. Normaal lopen, leuk type en erg braaf. Ik zou dr zonder oefening geen B proef mee kunnen starten. Te scheef!
Daarnaast vermoedelijk luchtwegprobleem.
Half uur rustig gereden, stond te pompen en te shaken en was na een half uur nog niet hersteld.
Prijs eur 8000.

2.een 5 jarige ruin. 163cm. Wat week in de rug. Goed lopen!
Mocht niet meer in stapmolen... sloeg die kapot. Kon niet meer voor de menwagen ... sloeg die kapot.
Onder het zadel zeer kijkerig, wegschieten, sterk worden. Gewoon echt niet fijn te rijden.
Bijrijdster was gestopt omdat ie hoog komt.
Prijs eur 9000.

Dat waren ze dus beide niet waard in mijn ogen. En dan boeien mij alle voorafgaande kosten aan deze paarden gewoon niet.

Ik verwacht voor eur 9000,00 geen jong paard dat de sterren van de hemel loopt en alles kent.
Wel verwacht ik een gezond en braaf dier, waar je normaal mee door de bak heen kan rijden.

Het is absoluut waar dat veel mensen ook teveel geld vragen voor paarden die dat niet waard zijn.
De eerste lijkt me niet gezond. Van de 2e zou ik niet meteen willen zeggen dat ie zn geld niet waard is.
(Ik heb het paard niet gezien natuurlijk.)
Het komt ook best vaak voor dat goed gefokte sportpaarden niet bij de juiste eigenaar terecht komen. Zon paard zou in aanschaf best 12000 of 15000 hebben kunnen kosten. En wordt dan nu voor een iets lagere prijs aangeboden omdat ze er niet mee om kunnen gaan. Zo'n paard zou bij het juiste eigenaar goed tot zijn recht kunnen komen. 5 jaar is nog een prima leeftijd daarvoor.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:30

Babootje schreef:
Sosha schreef:

Voor 24 jaar vind ik 3000 inderdaad wel veel geld.

Als het een paard is waar alle knopjes opzitten, braaf is en verder nog gezond, kan ik me voorstellen dat je dat voor een goed leerpaard nog wel uit wilt geven. Daar is ook veel vraag naar.
Maar daar is in dit geval geen sprake van.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:42

Ach ja ..... zoveel paarden die niet waard zijn e LT paard voor 75000€ heeft iets minder potentiële kopers.

Ik vind de prijs ook wel echt een dingetje op MP lelijke paarden rond de 5-12 niks bijzonders betaal je al gauw 7000/9000€

Ik vind paard van babootje echt wel heel leuk alsnog gefeliciteerd

Tijdje terug stond er leuke oudere merrie op MP L1 4500€ en mak ik vind de prijs een dingetje.
Dus niet mee verder gegaan, Beest had ook geen leuke gangen.
Opeens was de merrie 6000€ en staat nu te koop voor 7500€ ik heb maar contact opgenomen waarom ze zo gestegen is...men kan geen afscheid nemen.
Tja dat is ook een manier om niet van je paard af te komen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:17

Er zijn natuurlijk paarden die het geld waard zijn. Ik gun een ander het ook wel degelijk dat ze eraan verdienen maar er zijn ook heel veel mensen die geen 10.000 euro hebben voor een hobby.. het is gewoon weer steeds meer een elite sport aan het worden jammer genoeg.

Alja klinkt goed, plaats je snel een keer foto's van je nieuwe aanwinst?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:59

MISTRAL94 schreef:
Er zijn natuurlijk paarden die het geld waard zijn. Ik gun een ander het ook wel degelijk dat ze eraan verdienen maar er zijn ook heel veel mensen die geen 10.000 euro hebben voor een hobby.. het is gewoon weer steeds meer een elite sport aan het worden jammer genoeg.

Nee, men heeft de kennis niet meer om het er zelf aan te rijden en denkt dat men met een duur paard zonder verdere investeringen de eerste prijzen bij elkaar te rijden.
Dat is iets anders dan een leerpaard kopen; laat dat duidelijk zijn!

Degenen die de kennis en kunde in huis hebben, hebben niet per se de paarden van 10k+ nodig.
Er is genoeg te koop voor de helft dat ook prima mee kan in de basissport maar dan moet je zelf wel iets te melden hebben voor het paard. Die groep lijkt steeds kleiner te worden.

Laat ik de hobby-ist-handelaren, die belang hebben bij deze prijzen, voor het gemak even links liggen.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:07

Gefeliciteerd aan degenen die een paard gekocht hebben!

Ik ga zaterdag en zondag bij 2 pony’s kijken. De een is echt een onwijs gave pony, maar eigenlijk wat te jong, de ander voldoet verder aan mijn eisen.
Ben heel benieuwd!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:22

Ik begrijp je punt niet Ikke, ten opzichte van wat ik schrijf. Een paard wat hoog in de sport loopt is nou eenmaal duur, dat weten we allemaal. En dan heb ik het niet over een paard, wat Z startgerechtigd is. Dit staat ook helemaal los van of iemand wel of niet in staat is naar een hoog niveau toe te rijden en of iemand die ambitie überhaupt heeft. De meeste paarden die aangeboden worden, zijn voor een doorsnee ruiter te duur die enkel hobbymatig wil rond hobbelen in de bak of lekker buitenritten wil maken of wat de reden van aanschaf ook zal zijn. Deze ruiters gaan dan ook niet op zoek naar een paard van 10.000 euro en willen misschien ook wel niet de kennis hebben, om een paard naar een bepaald niveau te rijden. Ik snap dus ook niet wat je wilt zeggen. Maakt ook niet uit. Ik ben van mening dat het weer een elite sport aan het worden is. En ik blijf bij die mening.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:54

Er zijn zat paarden voor mensen die hobbymatig rond willen hobbelen, maar niet als ze dan ook nog verwachten dat het paard een knap koppie en een perfecte bouw heeft of geen ondergemiddelde gangen heeft. Als je alleen wil rond hobbelen, hoef je geen super gangen of technieken, maar toch verwachten mensen dat wel. En als je daar op gaat zoeken, dan kom je weer hoger uit.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:23

Ik zie ook wel pony's voorbij komen met redelijke prijs, waarvan ik denk dat zou best wat kunnen zijn voor recreatie. Maar als je voor een mooi plaatje gaat, betaal je dat ook, lijkt me logisch.

En of een paard met super gangen nou altijd zo blij zal worden van af en toe een boshobbeltje, kan je je volgens mij ook afvragen. Je koopt beter een dier passend bij zijn gebruiksdoel, dan heb je volgens mij het meest kans op plezier.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:31

Dat denk ik ook Bowo, dat veel mensen niet realistisch zijn over het soort paard dat ze kunnen kopen voor hun budget. Zoeken een recreatiepaard in lagere prijsklasse, maar tegelijkertijd moet hij wel én netjes gereden én niet te jong/oud én braaf én niet te klein/groot én een leuk koppie etc. Something's gotta give denk ik dan. Als je een paard vindt dat aan al die eisen voldoet valt hij op dit moment simpelweg niet meer in de lagere prijsklasse.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:56

Ik zoek geem superbeweger, simpelweg omdat dat niet binnen mn budget past.

Maar, ik schrik soms van filmpjes die ik vooraf toegestuurd krijg.
Dat heeft nml niks te maken met minder aanleg, maar wel met helemaal vast zitten in hun lijf. Paarden met nagenoeg geen buiging in het achterbeen en korte ponypasjes. En aangezien ik geen opknapprojectje zoek, is t niet mijn paard.

Qua plaatje was ik dan al bijna in de auto gesprongen, maar dan haakte ik op t filmpje al heel snel af.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 18:02

Het is gewoon simpele marktwerking in mijn ogen. Het boeit echt totaal niet wat een paard de fokker heeft gekost. Als er geen vraag naar is omdat de prijs voor het gros van de vragers te hoog ligt, zal de fokker toch echt moeten zakken, wil hij van zijn product af willen komen....
Daar zitten weer 2 uitwerkingen aan:
- de fokker heeft voldoende financiele armslag om paard aan te houden tot zich een koper met voldoende budget aandoet. En zo niet zal hij dus onder kostprijs moeten verkopen.
-Of er zullen minder kopers op de markt komen omdat het een te dure aanschaf voor een deel van de potentiële kopers wordt.

Ik vind het zo'n dooddoener altijd. Als ik een paard een jaar heb, hij blijft in alles het zelfde, wordt alleen een jaar ouder, dan verhoog ik de prijs toch ook niet met alle kosten die ik dat jaar voor het paard gemaakt heb? Nee, je kijkt naar de markt en wat een paard op zo'n moment op zou kunnen brengen....

De reden dat de paarden nu zo duur zijn in vergelijking met een paar jaar geleden, staat los van wat het de fokker kost. Er isminder gefokt en dus is er minder aanbod van paarden, wat de prijs opdrijft...Simple as that

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:21

Charmaine schreef:
Het is gewoon simpele marktwerking in mijn ogen. Het boeit echt totaal niet wat een paard de fokker heeft gekost.

Als een fokker een paard niet kan verkopen voor een prijs waarmee hij zijn schoorsteen kan laten roken, dan stopt hij wel met fokker zijn.
Dan krijg je minder aanfok en stijgen de prijzen.
Charmaine schreef:
Als er geen vraag naar is omdat de prijs voor het gros van de vragers te hoog ligt, zal de fokker toch echt moeten zakken, wil hij van zijn product af willen komen....

Er zijn nog altijd genoeg kopers die een goede prijs willen betalen voor een paard dat naar hun zin is.
De enige reden waarom een fokker zijn paard onder de kostprijs zou verkopen is dat het paard niet helemaal gezond is, chips heeft of anderszins. Dan gaan ze naar een handelaar (als er nog een beetje muziek in zit) of naar de slacht.
Charmaine schreef:
Ik vind het zo'n dooddoener altijd. Als ik een paard een jaar heb, hij blijft in alles het zelfde, wordt alleen een jaar ouder, dan verhoog ik de prijs toch ook niet met alle kosten die ik dat jaar voor het paard gemaakt heb?[Nee, je kijkt naar de markt en wat een paard op zo'n moment op zou kunnen brengen....

Nee, dan blijft de waarde op zijn minst gelijk (mits je er zelf niet teveel voor hebt betaald en mist het geen blessures heeft). De prijs kan alleen maar hoger worden als het paard meer heeft gepresteerd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:28

Bowo schreef:
Er zijn zat paarden voor mensen die hobbymatig rond willen hobbelen, maar niet als ze dan ook nog verwachten dat het paard een knap koppie en een perfecte bouw heeft of geen ondergemiddelde gangen heeft. Als je alleen wil rond hobbelen, hoef je geen super gangen of technieken, maar toch verwachten mensen dat wel. En als je daar op gaat zoeken, dan kom je weer hoger uit.

Daar heb je helemaal gelijk in. Alle waarde naar zn geld.
Als je <5000 kwijt wil zijn kun je goed zoeken in de pony's. Een E pony wordt al meer voor gevraagd.
En in de Hafjes, Fjorden, Tinkers, maar ook daar zijn liefhebbers en betalen graag meer voor een mooi exemplaar.
Als je een recreatiepaard zoekt kun je dan nog het beste zoeken bij de dravers. Een draver die niet genoeg kwaliteit heeft om te kunnen koersen kun je vaak ook wel rond 2500 gezond kopen.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:56

Onze nieuwe topper is glansrijk door de keuring gekomen. En vandaag hebben we haar opgehaald. Zelfs onder budget . Ze is al aardig op haar gemak gelukkig.
Het is een 17 jarige oldenburg merrie van Cento x Sando (gefokt door Schockemöhle) 1.30m gesprongen en daarna een paar jaar veulentjes gekregen. Het was opstappen en wegrijden. Super aan de hulpen en lekker voorwaarts. Super blij met met haar! Mijn dochter is helemaal in de wolken. Heb nog niet echt een mooi stand foto helaas. Ze is wel echt te dik, dat is het enige minpuntje wat we hebben kunnen ontdekken tot nu toe.

Dingle_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 23:09

Gisteren naar een ontzettend leuk paard geweest! Leuke tinker, 9 jaar... echt... ik heb dit zo enorm gemist! Puur genieten!

We wachten de uitslagen van de pssm test af.. hierna volgt de keuring. Even duimen! :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 23:16

Gefeliciteerd Mamabird!
Succes Dingle!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 23:22

mamabird schreef:
Onze nieuwe topper is glansrijk door de keuring gekomen. En vandaag hebben we haar opgehaald. Zelfs onder budget . Ze is al aardig op haar gemak gelukkig.
Het is een 17 jarige oldenburg merrie van Cento x Sando (gefokt door Schockemöhle) 1.30m gesprongen en daarna een paar jaar veulentjes gekregen. Het was opstappen en wegrijden. Super aan de hulpen en lekker voorwaarts. Super blij met met haar! Mijn dochter is helemaal in de wolken. Heb nog niet echt een mooi stand foto helaas. Ze is wel echt te dik, dat is het enige minpuntje wat we hebben kunnen ontdekken tot nu toe.

Wat goed! Helemaal op deze leeftijd!
Geeft mij weer hoop voor de 11 jarige die vrijdag gekeurd wordt.

Gefeliciteerd met jullie aankoop!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 23:35

Gefeliciteerd Mamabird !

Succes Dingle en Boemel