Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 20:00

Hij eet altijd tussen de andere paarden, iets met paddock paradise, onbeperkt ruwvoer en een doorgaans erg sociale kudde, gecombineerd met in de winter geen aparte ruimte om te voeren. Kan ook gewoon.

Afbeelding

En het gaat met niet persé om het voeten, maar om zijn gedrag in het algemeen.
Ik zit nu een half uur te kijken, het valt me op dat er weinig samenhang is. Het ene moment staan ze allemaal op een postzegel bij elkaar, om vervolgens allemaal een andere kant uit te zwermen. Ik denk dat hij dan toch wat aanleuning mist.

Verder lijkt hij wel heel kalm nu

En deze komt thuis aan de muur:

Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:11

Ga jij ook echt helemaal alleen Sizzle? Dus ook niet iemand lopend of op de fiets mee?
Ik doe dat dus maar als ik mijn omgeving moet geloven ben ik dan "een stoer wijf"! _O-
Ben ik niet volgens mij en in ieder geval een stoer minder stoer dan 25 jaar geleden :')

De vorige keer alleen draaide Joya dus inderdaad om bij tegenliggers en wilde ze mee. Kon haar terug zetten en later gewoon verder gaan. Nu liep ze gewoon zelf door , zonder aarzelen. :)

Dit is inderdaad ook wel mooi en gewoon op rijafstand van stal.
Afbeelding

Mrs_Midnight schreef:
Hij eet altijd tussen de andere paarden, iets met paddock paradise, onbeperkt ruwvoer en een doorgaans erg sociale kudde, gecombineerd met in de winter geen aparte ruimte om te voeren. Kan ook gewoon.

Schijnbaar kan het momenteel niet helemaal aangezien hij onrustig doet en draaikont. Is hij misschien toch bang dat hij weggejaagd gaat worden?

Onze kudde is ook erg sociaal, stabiel, en heeft onbeperkt eten maar bijvoeren van haar eigen voer doe ik apart. Zo weet ik zeker dat ze haar eigen portie in alle rust op kan eten en ook echt alleen haar eigen voer.
:)

Lieve foto!

Mrs_Midnight

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:32

Fransje dat draaikonten doet ie niet alleen met zijn eten, maar ook als ik los met hem wil werken. Ook op het tussenstukje eet hij onrustig, alleen misschien iets minder dan in de wei. En overigens alleen het paard op de foto heeft interesse in Tims hapje, de rest geeft er niks om.
Ik kon hem vanavond in eerste instantie niet eens aaien... en de andere paarden liepen niet in de buurt. Het lijkt alsof er twee kuddes en een eenling zijn. Hij schijnt wel te spelen met een paard, maar ik zie het nooit.
Ik kijk het even aan, hoe het ontwikkelt.

Jaloers op jouw omgeving ook ja!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:42

Als er paarden uit de kudde gaan kan dat een enorme verschuiving geven in de kudde. Daar moeten ze dan toch weer een weg in vinden.

Joya heeft altijd interesse in iedereen hapjes := Die bemoeit zich sowieso graag met iedereen..
Ze zeggen dat Spanjaarden heel mensgericht zijn en bij haar klopt dat in ieder geval wel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:44

Fransje, ja ik ga al 4 jonge (of eigenlijk 3 jonge en een oudere groene) paarden helemaal alleen, nooit gedacht dat dit raar was :D
Bij een fokker waar ik vroeger reed gingen we eigenlijk ook altijd al snel de polder in met de jonkies, was een stuk enger met het verkeer eerlijk gezegd.
Ik vind het juist fijn dat ze echt op jou moeten focussen en vertrouwen ipv een beetje een ander te volgen. Daarnaast ben ik gewoon blijkbaar op onmogenlijke tijden want als ik ga rijden is er verder meestal ook gewoon niemand :')
Na een keer of 5 in de bak ga ik domweg steeds verder buiten uitstappen tot het vanzelf een rondje wordt. Ik heb dit nu met 4 heel verschillende paarden zo gedaan en dat bevalt me prima. Een daarvan was een onbeleerde 9 jarige tuiger die moeite had met galop dus daarmee ben ik ultra snel naar buiten gegaan voor de rechte stukken. Ik heb toen een keer met volle maan in de sneeuw op een stoppelveld gegaloppeerd, prachtig <3 Later op stal dacht ik toen wel, hmmm was dit eigenlijk verstandig met een paard dat net 5 maanden onder het zadel is _O-

Mrs_Midnight, ik zou het inderdaad nog even aankijken, misschien schuift het nog wat. Wat een lieve foto :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:56

Bij deze Sizzle, je bent (ook) een stoer wijf! :D :j

Ik moet om bij de duinen te komen wel een stukje door de polder en een hele drukke 80 weg over. Dit doe ik momenteel aan de hand, zoek ongelukken niet op. Joya vertrouw ik meer dan sommige weggebruikers..

Buitenrijden bij volle maan is geweldig! Aankomende winter wil ik weer gaan voor een vollemaans-strandrit. Dat is magisch!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 23:04

_O- nou dat steek ik dan mooi in mijn zak :D

Ja, zo‘n drukke weg zou ik ook eerst nog een lange tijd te voet doen, wel zo verstandig :j
Op den duur merk je dan vanzelf wanneer ze er ‚klaar‘ voor zijn. Meestal eerst richting huis waarin je dan ineens denk: ach ik kan ook wel blijven zitten.

Met groot verkeer ben ik niet meer zo‘n held hoor! Ik heb een paard gehad dat letterlijk voor vrachtwagens sprong en dan omdraaide %) Achteraf gehoord dat ze als 3 jarige in het tuig beleerd was en aangereden was door een vuilnisauto en in de sloot gekiept was. Traumaatje dus maar een beetje domme manier van verwerken. Ook nog een ietwat claustrofobisch jong dier gereden dat een keer in paniek ging omdat ze tussen een fiets en een paard zat en in paniek in een grote sprong een doorgaande weg op sprong waar net een lijnbus aankwam. Zulke ervaringen hebben er best ingehakt :o

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 23:30

Dat dat er klaar voor zijn had ik bij de oversteek van een weg vanaf de rijvereniging naar stal. Deed ik altijd te voet maar laatst bleef ik gewoon zitten omdat het goed voelde. Ging ook goed :j
Is ook een lastige weg met een druk fietspad, redelijk drukke weg, weer een druk fietspad. Mort qua verkeer dan net goed uit komen.

Groot verkeer heb ik niet echt angst voor maar ook geen trauma's. Dat scheelt een stuk :j

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:29

Fijn dat Feyre goed gaat! :)

Knappe Pinda weer <3

Phuddle leuk om even van je te horen!

Sizzle wat fijn dat je schrikmoment zo goed is afgelopen! Klinkt inderdaad alsof jullie klaar zijn voor meer :D

Welkom Babootje, leuk om samen met je dochter te doen.

Joya nog steeds superlekker aan het buitenrijden, het passeren van andere paarden kan echt lastig zijn. Hier geen ervaring met boosheid maar wel met angst (omdraaien en wegrennen) of inderdaad willen volgen. Ben met Koda aan de hand wel regelmatig anderen tegengekomen in het bos, vindt hij altijd lastig om zich daar niet mee te bemoeien want dat ziet er gezellig uit :Y)

Koda voer ik ook meestal buiten de kudde, alleen af en toe op de track maar dan blijf ik erbij staan en stuur ik de anderen voor hem weg.

Ik heb weinig slechte ervaringen met verkeer, maar voornamelijk met dieren die op het land staan en vervelend zijn (ooit schrok vzfjord zich de pleuris van twee alpaca's die keihard boos naar het hek gerend kwamen), dan zit het verkeer wel in de weg (want minder uitwijkmogelijkheden) maar het probleem is niet het verkeer :P

Gister heb ik Koda met neckrope gereden (althans, oude beugelriem om zijn hals ;) ). Superbraaf linksom rechtsom achterwaarts-halt-stap-draf en zelfs een klein galopje. Daarbij liep hij wat teveel tegen de kant waardoor hij het zichzelf heel moeilijk maakte en een aantal pasjes voldoende was voor nu. Maar wat heerlijk om zulke dingen gewoon te kunnen doen <3 Nog lang niet perfect natuurlijk maar gewoon het vertrouwen hebben in elkaar wordt ik heel blij van :o

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 16:32

Wat onwijs stoer, op neckrope :oo Tof dat dat ook zo vertrouwd gaat, lijkt me heerlijk!

Groot verkeer, brrr := maar een nachtrit is inderdaad echt fantastisch leuk!

Jammer dat het niet helemaal soepel verloopt met Timmie in de kudde :\ Hij staat er wel al een tijdje bij in toch? En geen grote wisselingen geweest? Hele lieve foto wel! :+:

Welkom Babootje!

Ik moet het even kwijt, we hebben zojuist onze allereerste echte wedstrijdpunten (online) terug gekregen. Pinda heeft al wiebelend gewoon een klein winstpuntje voor elkaar gekregen *\o/* Niet verwacht, maar wel gekregen :) En mijn werkpunten komen overeen met die van de jury, dus dat is ook mooi bevestigd, heel fijn. Toch stiekem best een mijlpaal, als je eerste eigengefokte veulentje haar eerste winstpuntje loopt als een Echt Groot Volwassen Wedstrijdpaard :o :)) :+ Knappe puppy :+:

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 18:47

Ahh super zeg Vientje +:)+ Inderdaad weer een mijlpaal <3

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 19:58

Ventje,
Ik vond je video er ook heel goed uitzien! Mooi zo'n beloning voor jullie werk!

Hier vandaag heerlijk geoefend met manieren aan de lijn. Wat pakt Roos alles heerlijk op. Ze vond het vandaag al goed als ik de lijn over haar rug gooide. En wegstoppen en stoppen gaat keurig. Aan de hand draven is nog wel heel erg spannend en geparkeerd blijven staan is heel erg moeilijk. Ze wil liever in je broekzak kruipen. <3

Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 00:01

Gaaf hoor, S1993, rijden met een neckrope! Heb je je hulpen ook al best voor elkaar en jullie hebben vertrouwen in elkaar! :j

Gefeliciteerd, Vientje! *\o/* Die punt is toch maar mooi in the pocket!

Wat een leuke foto, Malenka. Fijn dat het zo goed gaat!

Dit was mijn middag!

Afbeelding

Hele rondje duin van bijna 23 kilometer... Bijna alles in stap dus kost veel tijd maar was prachtig. Joya deed het ook gewoon goed, het is fysiek maar vooral ook mentaal hard werken voor haar. Het rijden wissel ik nog steeds af met ernaast lopen en inmiddels redt ze het conditioneel ook wel.
Weer veel dingen tegen gekomen en geoefend. Ook voor het eerst, voor Joya dan, alleen rijdend tussen de Schotse hooglanders door. Ging goed!
Tegenligger die in galop aan kwam, ging ook goed.

Ben echt heel erg tevreden en blij. Bedacht me dat ze alles is waar ik op hoopte ik haar kocht vijf jaar geleden. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 08:09

Super Vientje, dat geeft goede moed!

Wat een gezellige foto Malenka :)

S1993, leuke vorderingen zo met een neckrope, geeft ook weer een stukje bevestiging dat het goed zit.

Fransje, dat is een flinke rit al zeg en dan ook met aardige uitdagingen (hooglanders :oo ). Hoe lang deed je erover?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 08:35

Wow, dat is een flinke rit Fransje! Heerlijk *\o/* En inclusief Hooglanders :wow: Heel dapper van jullie!

Wat een lieve foto van Roos! Ze klinkt en ziet er uit als een heel fijn meewerkend paard :)

Dank jullie wel :) :) Gisteren heeft Pinda me weer even duidelijk gemaakt dat ze echt echt echt nog lang niet volwassen is, ze was weer even heerlijk aan het puberen aan de longeerlijn (stuiterstuiterbokbokzoeffffbokbok :+ ). En daarna onder het zadel vond ze dat stilstaan met opstappen en reageren op de rem overbodige luxe is, doordrammen is veel leuker natuurlijk :)F Duidelijk weer even de grenzen aan het testen dus, we hebben in elk geval weer even de afspraken mogen afstoffen :Y) Daarna was ze weer braaf gelukkig. Zaterdag naar les op ander terrein :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 09:30

Sizzle schreef:
Fransje, dat is een flinke rit al zeg en dan ook met aardige uitdagingen (hooglanders :oo ). Hoe lang deed je erover?

We zijn vier uur op pad geweest. :)

Onderweg nog gestopt bij een meertje om te kijken of ze wilde drinken.
Dat wilde ze niet, maar riet eten wel :D

Was inmiddels de derde of vierde keer dat we de hooglanders tegen kwamen. Maar de eerste keer dat ze ze alleen moest trotseren en ik bleef zitten. Grote boog er omheen, ging prima.

Nu heeft ze twee dagen vrij om te herstellen. Ik houd grof weg 1 rustdag per 10 kilometer aan in de training.

Voor dat soort gedrag hoef je geen puberpaard te zijn, Vientje.
Of zakt de moed nu in de schoenen :~
Als ze daarna maar weer braaf is.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 10:40

fransje23 schreef:
Voor dat soort gedrag hoef je geen puberpaard te zijn, Vientje.
Of zakt de moed nu in de schoenen :~
Als ze daarna maar weer braaf is.

:')
Haha zeker waar, haar moeke is 22 en kan af en toe ook nog steeds zo lopen te miemelen :)) Maar het wordt wel steeds minder frequent, dat is ook prima :P

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 23:10

Oh wauw knap paard Splinter! Lekker ontspannen.

Daar mag je best heel trots op zijn Vientje! Wat doet Pinda het al goed! *\o/*

Haha Sizzle, dat moet ook even verschieten zijn. Maar fijn dat ie niet ging rennen, dat is idd een geruststelling voor de volgende keer.

Ik zou Timmie ook gewoon nog wat tijd geven. Een nieuwe kudde is voor het ene paard wat moeilijker dan voor de ander. Maar als dit zo blijft aanmodderen zou ik toch andere opties gaan bekijken, dit is niet fijn voor jou en al zeker niet voor Timmie. Maar hier is er bij Marie nu ook een merrie van 4 jaar bijgekomen die eerder ook bij ons stond maar een tijdje weg was voor een dekking. Heeft ook ruim 2-3 maanden geduurd voor Marie en haar vriendjes deze echt accepteerde, zij sloot zich ook constant af van de rest, was opdringerig naar ons toe en had moeite met de aanhang. Maar is nu sinds een week pas echt haar plek beginnen vinden.

Welkom Babootje, wat een onwijs knap dier! <3

Wat leuk dat Koda met neckrope goed te rijden is :) Dat vertrouwen hebben is idd heel fijn.

Respect dat jullie zo alleen op pad gaan Sizzle en fransje, ik zou het niet durven :D Zelfs met mijn ander paard ga ik niet alleen op wandel. En die is er bijna 17 := Maar die is ook al een paar keren op hol geslagen buiten en op de baan...

Weer een mooie rit met Joya gemaakt, het ziet er zo ge-wel-dig uit!

Wat een leuke foto Malenka <3

Hier gaat het intussen beter met mijn rug *\o/* Marie was deze week wat lastig in haar mond bij mijn lesgeefster, veel prutsen met haar bit en een beetje tegen wringen. We hebben ook de eerste keer gereden met iemand anders in de piste, daar was ze in het begin wel echt héél erg van onder de indruk. :') (Lees: Groot maken, hinniken, de showpony uithangen)... Maar na een 10-tal minuutjes was dat volledig over. Ze heeft een keer een gekke sprong gemaakt maar stond meteen terug stil. Gelukkig maar, want als Marie verschiet of ze doet iets "verdwijnt" ze zeg maar vanonder je. Ze is zo ontzettend behendig waardoor je echt geen grip hebt. Ik heb haar weer uitgestapt en ben ook van de piste naar de stallen gestapt. Wil haar misschien volgende week een keer al alleen rijden zonder mijn lesgeefster, maar weet nog niet goed of ik dat durf. Ik weet nu door die val wat ze kan doen, maar op zich heeft ze na die val geen stap meer verkeerd gezet bij mijn lesgeefster en is ze altijd heel wijs.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:44

Gefeliciteerd met jullie eerste (wiebelende) winstpunt Vientje :D

Leuke foto Malenka, leuk dier is het ook :)

Fransje wat gaaf die afstanden die jullie al doen! Kost wel een hoop tijd maar dat is het denk ik wel waard *D

CL fijn dat het bij jou weer beter gaat! Als je twijfelt misschien eerst nog even rijden 'onder begeleiding' totdat je zelf weer echt vertrouwen hebt en zij ook? Anders pikt ze misschien juist spanning/twijfel/onzekerheid op waardoor de kans dat er weer wat gebeurt groter is..

Trouwens over kuddes enzo gesproken, hier het levende bewijs dat er hoop is voor paarden die elkaar niet mogen *\o/*

Afbeelding

Die bruine is degene die Koda toen hij net kwam alle hoeken van het land (en buiten het land ;( heeft laten zien). Echt 3 rondjes over de track met zijn tanden boot erachteraan waardoor Koda compleet in paniek raakte. Maar inmiddels na 4 maanden, veel geduld en rustig opbouwen gaat het echt goed :D

Gister ook weer gereden, ben nu iets aan het uitbouwen dat ik langer en fanatieker kan gaan rijden, gister voor het eerst 20 minuten en het grootste deel gedraafd. Ook beide kanten een galop meegepakt en zelfs het 'enge' deel van de bak getrotseerd :o Heel blij met mijn pony en hoe het nu gaat! Vandaag en morgen heeft hij lekker vrij om even bij te komen :)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 12:13

Ohhh ik heb jullie (en Dije := ) zo verwaarloosd... -O-
Zag o.a. een mooie Roos en een prachtig rondje buiten voorbij komen :+:

Ik gisteravond weer voor 't eerst op Dije gezeten, sinds mijn eerste keer op hem. Tussendoor af en toe gelongeerd of met dubbele lijnen gewerkt, maar niet echt stappen gemaakt verder.. nu weer oppakken!! Door kloteweer en veel migraine niet echt van gekomen de afgelopen tijd. Maar nog steeds net zo braaf <3

Afbeelding

Afbeelding

Door jullie geïnspireerd ook maar gelijk een rondje buiten gewandeld, en natuurlijk: poepiebraaf :P <3

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 15:13

Pindaaa! Wat goed, een punt al! En puberen.... sja.... ik zeg niks ;-)
Wat is Dije toch een wijs paardje zo!
En een knapperd bij Malenka! Draven aan de hand snapt Tim geen bal van :')
Wat fijn die buitenrit foto’s!
CL fijn dat je rug een beetje opknapt!

Vandaag is me een hoop duidelijk geworden. 1 van de paarden laat Tim geen seconde met rust. Hij doet ook niet echt heel lelijk, maar net genoeg om Tim continue in beweging te houden. Omdat het niet de leider van de kudde is denk ik dat Tim in de war raakt over de regels, en dus onzeker wordt. Hij durft nog niet voor zichzelf op te komen, dus hij loopt steeds maar weg. Van de week nog een paar keer gadeslaan, als het echt niet verbeterd zullen we toch in moeten grijpen, dier heeft geen rust zo.
Verder was hij wel weer superknap, ik heb bijijijna over hem heen gehangen vanaf het krukje O:)

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 17:06

Hmm ja dat past inderdaad bij dat gedrag wat je beschreef, dan wordt hij dus gestressed als hij op jou moet letten want dan kan hij het paard niet in de gaten houden. Hopelijk trekt het wat bij.
Top dat het hangen goed gaat.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 19:19

Knappe Dije <3
Bij ons was het een beetje hetzelfde verhaal. Weinig gedaan afgelopen 2 weken ivm weer en donderdag weer verder gegaan waar we gebleven waren.

Dat is balen mrs_midnight. Toen er bij Rudi in de kudde een nieuwe bij kwam werd Rudi een beetje bazig. Hij was steeds aan het jagen, eigenlijk ook wel zoals jij het beschrijft van degene die Timmie niet met rust laat. Rudi hebben we toen even een dag of 3 apart gezet zodat de nieuwe kon settelen. Daarna hem weer erbij gezet en sindsdien gaat het goed. Hij laat zich nog wel gelden als de ander te dichtbij komt maar aan de andere kant staan ze ook lekker samen te kroelen nu. Niet te snappen 8)7 Dus misschien dat deze manier ook een oplossing kan zijn bij jullie?

Ik heb ook eindelijk weer lekker met Rudi kunnen werken. Telkens als ik op stal was en wat wilde gaan ondernemen met hem was het schijtweer :( Maar hij heeft zijn lessen netjes onthouden want we konden gewoon verder waar we gebleven waren. Even gelongeerd en toen erop. Stap, draf en galop beide kanten op en als toetje in de bak uitgestapt. Aan de lijn wel, voor de zekerheid. Volgende keer gaan we in de bak ook even een stukje rijden

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 09:21

Wel meegelezen maar te druk geweest om te reageren :o
So far so good zo te lezen bij iedereen.

Hier alles nog beetje hetzelfde. Buiten wandelen ligt een beetje stil, nog geen nieuw maatje gevonden helaas en merk dat ikzelf het toch ook wel erg spannend blijf vinden.
Rijden is overgegaan tot zwangerschapsgymnastiek :+ beetje stap en draf, als t rustig is in de buitenbak en anders binnen. Hij is erg kijkerig naar andere en let dan totaal niet meer op.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 11:47

Fijn dat Rudi niks vergeten is!
Zwangerschapsgymnastiek :') ik had zelf echt 0,0 focus toen ik zwanger was, dus heel snel met rijden gestopt.

Ik ga het nog een weekje aankijken met Tim, als er niks veranderd ga ik eens om de tafel met mijn stalhoudster. De bedoeling is na de afgelopen winter (met veel zieke paarden die apart moesten met veel gegoochel) eigenlijk juist om de kudde weer goed kudde te laten worden, dus om er 1 uit te halen gaat heel lastig worden. Sws ook qua ruimte, deze grote wei ligt op enige afstand van het erf, en een stukje afzetten met draad wordt dan de enige optie en ik vrees dat hij daar uit gaat breken. We gaan het zien.