Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 12:41

xApple eczeem is zo vervelend hè. Ik heb dat van Alex nu onder controle, maar ik verdenk jorie ervan dezelfde lichte vorm te hebben. Jorie nodigt Alex soms namelijk uit om staart te kriebelen. Ze hebben daar vooral behoefte aan als ze in gras hebben gestaan. Dus als ik ooit verhuis, denk ik niet dat ik ze in gras ga zetten. Maar wel een paddock paradise zodat ze lekker kunnen rondstruinen.

Jorie zoekt nu trouwens enge dingen op ipv ervoor weg te lopen. Dus ook tijdens het wandelen, gaat hij als stoere hengst gewoon aan alle enge voorwerpen snuffelen of ernaar kijken en dan weer verder. Dit mag Alex ook voor de kar en Jorie zal het ook altijd mogen doen, dat kijken naar enge dingen.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 13:19

@fenna
Shetje op stal is nu ook aardig uit zijn vacht, zou het familie zijn? :))
Kijken naar enge dingen laat ik ook altijd even doen. Scheelt een heleboel, de keer erop kijken Elano maar enkele seconde ernaar en de keer daarop vrijwel niet meer. En als ik hem niet laat kijken, vind hij het alleen maar enger.

@wennie
Als je wel op tijd was, was het ws de meest lompe foto ooit heb ik het idee. :')

@Jac
Leuke foto!

@annik
Denk dat we allemaal ons wel eens zorgen maken om niks. :=
Als het goed is komt binnenkort de hoefsmid, bij een van zijn achterbenen is er bij zijn straal/hoefballen een deel zacht.. Maar of dat gedeelte zo zacht is omdat het 'te veel huid' (of wtf het ook voor iets mag zijn :')) is, of dat het iets ernstigs is.. Laatst een paard in de buurt overleden aan geloof hoefkanker (ingeslapen).. Maar wat ik begrijp is dat het dan ook zacht wordt.. Dan gaan er toch wel dingen door je hoofd spoken.. :=

@ren
Gelukkig dat puzzle zich laat pakken! Hopelijk blijft dat ook zo. En wie weet komt ie ooit wel een keer naar je toe gerend. :D

@Roikik
Hier laat ik die van mij nog niet springen. Wil op zijn vroegst vanaf 4 jaar laten vrij springen en vanaf 5 jaar onder het zadel. Is natuurlijk ook maar net vanaf wanneer hij onder het zadel is.. Als hij op 5 jaar pas zadelmak is, ga ik natuurlijk niet de eerst volgende keer al springen onder het zadel met hem. :+
Liever een jaartje later dan 10 jaar minder lang samen plezier hebben door te veel slijtage.

Kennis maken met balken op de grond wil ik wel binnenkort doen. Niet dat hij straks dikke vette spoken ziet en er nooit over/langs/door durft te gaan. Maarja, een balk op de grond kan niet veel kwaad.. Tenzij hij zijn benen niet optilt, maar dat is het zelfde met stoeprandjes. _O-

@Kitty
Wat een lieve foto zeg!
Hopelijk werkt het wandelen.

@kab
Oh wauw, spring talentje.. Net Elano. Kan ook heel mooi springen. :+
Ik heb ook een rolfoto van hem. Ik ging op de grond zitten en hij plofte naast mij neer en begon te rollen. Ziet er best vreemd uit van dichtbij. :P

@Renee
Ohh heerlijk hoor! En wat fijn dat ze zich al thuis voelen!
Hier ga ik ook het liefst in de ochtend.. Tenminste, als ik mijn dagritme terug heb. Nu ik een tijdje vrij ben is dat helemaal weg..

@apple
Hé wat vervelend zeg! Suikers e.d ook goed onder controle? Hier ging Elano laatst aan riet beginnen en toen had hij plots ook jeuk.. Nu komt hij niet meer aan het riet en jeuk is ook gelijk weer weg. Want kwa extra's suikers gooi ik er zelf niks in.

@druppie
Wauw, heb eens een mini appaloosa verzorgd. Kon ook enorm hoog springen. Heel bijzonder eigenlijk.. Want een paard van 1.60 bijvoorbeeld, zie ik niet zomaar zijn eigen hoogte springen. :P

Gister Elano gepoetst en in de avond even 10-15 min laten grazen. Hij komt zover ik kan zien weer rustig bij. Dus ga ik vanaf nu wat minder slobber geven en dan een weekje aankijken of hij dan zo blijft of weer afvalt. Als het zo blijft kijken of ik slobber helemaal weg kan halen, mocht het weer erger worden kan ik weer meer geven.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 17:34

Gister wat minder nieuws te horen gekregen. De smid kwam voor een ander paard en had even gevraagd of hij wilde kijken naar een van zijn hoeven.. Want ik vertrouwde het niet helemaal.. Nou, zoals altijd.. Als ik iets niet vertrouw, is het mis.. Rotstraal. Zover ik weet (vrij) vroeg erbij en wordt binnenkort gebeld door de hoefsmid voor een afspraak. En jahoor.. Nog niet gebeld, gaat mijn mobiel stuk. Dus hoop dat hij niet gaat bellen. Want ik kan niks met mijn mobiel. Alleen domweg beeldscherm aan en uit doen. :+

[ITP] Een ochtendje bij Elano.

Vandaag camera meegenomen. Eerst even geborsteld en benen en buik gewassen. Daarna weer naar het land en foto's gemaakt van de paardjes. Uiteraard moest ik even een topic openen! :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 19:05

Balen zeg van de rotstraal... Erg leuk topic! Heb ook al gereageerd :)

Jeetje wat hoog!! Druppie. Knap zeg!

Wat vervelend zeg... Beginnende eczemers... Hoop dat zilver het niet heeft-krijgt

Fijn plekje Renee!

Vandaag Zilver weer getraind voor de keuring. Zo braaf... Ze moet zaterdag 29 juli om 9.15-9.45 als laatste in baan 2 in Drachten (voor de nieuwschierige mensen :D)
Afbeelding
Afbeelding

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 20:36

Oh al bijna! :):)
Wel foto's of filmpje (laten) maken hoor! :D

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:14

Spannend kabayo! Het is voor mij helaas een beetje te ver om 'even' te komen kijken :D

Balen van de rotstraal puppy, hopelijk is Elano er gauw vanaf..

Vandaag samen met een vriendin naar Jack geweest. Eventjes geoefend met voetjes optillen terwijl zij hem vast hield, zodat hij niet kan weglopen en/of mij in mijn billen probeert te bijten :+
Ik heb zelden zulke relaxte paarden voorbij zien komen, hij is niet snel onder de indruk. Hij viel wel een paar keer om wanneer hij probeerde weg te lopen als ik zijn hoef vast had _O- Maar voor de rest ging het supergoed. Hij herstelt zich snel.

Ook heeft ze even een paar foto's van ons samen gemaakt met mijn mobiel, maar wat vind ik ze leuk <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb hem ook weer opgemeten en hij zit nog steeds rond de 1,55. Denk ik, want het is lastig te meten in het gras en hij vindt de rolmaat nog steeds heeuul interessant :Y)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:53

Jorie zijn wintervacht wordt steeds meer sporadisch.
Afbeelding

Hopelijk is Elano snel weer van de rotstraal af, is gelukkig gemakkelijk te behandelen met oa een middel zoals hypozin erop te smeren. Maar eerst moet de meest rotte delen wel weggesneden worden idd.

Mooi dat Jac zo braaf is met de hoeven.
Jorie wilde vandaag niet hoeven krabben, ging echt keihard lopen trappen met zijn achterbenen, dus ik eerst op de vriendelijke manier zeggen dat het niet mag. Toen iets feller 'eh' gezegd omdat ie toch doorging en uiteindelijk een klets op zijn kont omdat hij bleef schoppen. Toen moest ik hem wel loslaten(hij schrok en draafde weg), even later kwam hij weer naar mij toe en wederom dat voetje gevraagd en wauw, toen kon hij m wel netjes zonder schoppen geven. Kleine draak :+
Uiteraard meteen zonder krabben de hoef weer teruggezet en hem uitvoerig beloond met een kriebel. Ik zal zo meteen nog eens dat hoefje gaan vragen, eens kijken of het langetermijngeheugen ook werkt.

Zilver is echt een prachtige knappe Fries in training <3

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:29

Iets waar ik al een tijdje mijn hoofd over breek.. Ik kan vaak niet stoppen met nadenken, heel fijn is dat :Y)

Ik heb het nog lang niet nodig, maar ik was al een beetje aan het oriënteren voor een zadel, i.v.m. de financiën. Gewoon een beetje neuzen.
Ik heb namelijk nog geen eigen zadel. En ik moet heel eerlijk bekennen, ik heb er ook niet heel veel verstand van :') Uiteraard wil ik een goed passend zadel, maar Jack moet natuurlijk ook eerst zadelmak zijn. Dus ik kan natuurlijk geen zadelmaker laten komen (tzt) wanneer hij nog nooit een zadel op heeft gehad. Wat ik dan wel weet is dat het zadel voor ons beide moet passen, dus mijn dikke kont moet er ook in kunnen. Dus dan moet je het zadel ook kunnen testen. Maar dan moet hij dus zadelmak + ruitermak zijn en enigzins een beetje ingereden.
Mijn keuze dus om voor een (goedkoop) tweedehands zadel te gaan, maar ik wil wel dat het enigzins past natuurlijk. Zijn hier mensen die tegen hetzelfde aanlopen? Of hebben jullie allemaal nog een zadel van een voormalig paard?

Ik zat er ook aan te denken om dan tegen die tijd een zadel van iemand te lenen om er een keer op te gooien om zadelmak te maken. Maar ik zou echt niet weten wat voor boom hij moet hebben en wat voor inchmaat ik moet hebben :')

Ik weet dat het nog véél te vroeg is om hier overna te denken haha, maar ik blijf er toch mijn hoofd over breken, dus ik dacht ik zet het hier even neer.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:44

Ik ben ook wel aan het kijken maar nog niet gericht. Heb overigens al een aantal x een zadel op gelegd (nog geen minuut in totaal) en daar keek hij niet eens naar :+

Wel heeft hij al een hoofdstel sinds dat hij net 1 was :') al ligt die ook nog in het plastic thuis

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:45

Ik heb ook geen zadel meer.
Nou heb ik met puzzle daar geen probleem mee omdat ik hem niet ga berijden. :))
Maar straks met Olivia moet ik nog even kijken hoe ik dat ga doen.
Wellicht dat ik begin met een wintec kunststof zadel en als ze goed zadelmak is een ander zadel.
Maar mijn plannen zijn nog niet rond.
Ik wil veel te veel met haar. :')

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:46

Ik ga gewoon Alex zijn tuig ook voor Jorie gebruiken eerst, iets kleiners dan dat is er in leren tuigen ook niet te vinden. Zadel zal Jorie nooit hoeven dragen, daar vind ik hem echt te klein voor. 10 inch is Alex al iets te groot, laat staan Jorie :')

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:48

Puzzle wordt beleerd met het tuig wat ik voor 50 euro heb gekocht.
daarna krijgt hij een nieuw ideal tuig.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:49

Ideal ben ik niet zo'n fan meer van na al die drama's met schoftjes. Maar ik zoek voor in de verre toekomst dus een kunststof tuig dat zowel enkel als tweespan kan. Een gecombineerd tuig tussen merken maakt voor mij hierbij ook niks uit.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:51

Hier nog geen problemen tegen gekomen met ideal schoftjes. :)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:01

Je bent niet de enige hoor! Hier ook alvast aan het zoeken. Ik zoek een zadel die:
-Niet te duur is (als ik amper kan rijden doordat het toch te veel pijn doet aan mijn heupen, dan ga ik geen zadel aanschaffen van 2000 euro die ik miss 1 keer per week max gebruik. :+)
-Het liefst kunststof.
-Ik moet er fijn op kunnen zitten. Sommige zadels hebben zo'n gedwongen zit, dan zit ik letterlijk klem. Ik kom dan met heel veel moeite van paardlief af. Zelfs op mijn (onveilige) manier van afstappen kom ik er vervolgens amper af.. :=

Maar ook zat te kijken naar een barefoot, maar heb nog nooit op een boomloos gezeten.. Dus dat zou ik dan aan buurt genoten moeten vragen of ik miss een keertje mag testen. En mocht (boomloos) zadel niks worden heb ik nog een andere oplossing: een stevige bbp. Heb ik geen beugels, maarja als ik daar fatsoenlijk op kan zitten.. En geen verhoging/lepel waar ik mijn been over hoef te tillen wat voor mij onmogelijk is.

Maarja, er zijn zoveel zadels. En dan moet het ook nog passen.. Voor zowel mij als hem. En anders niet rijden. Nog 'goedkoop' ook. :))

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:10

Ik heb voor Veronia een Wintec veelzijdigheidszadel met verwisselbare voorboom gekocht. Kwam hem toevallig dit voorjaar tegen voor een heel leuk prijsje, dus prima, die ligt er alvast. Ik wil mijn dressuurzadel van mijn andere paard niet gebruiken voor twee paarden (en helemaal niet voor een groen paard). Als ze volgend jaar echt een beetje knap beleerd is, dan ga ik wel kijken voor een fatsoenlijk dressuurzadel voor haar. Kan ik deze mooi achter de hand houden voor als we eens een sprongetje willen gaan maken ofzo.

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:35

Ik heb het springzadel waarmee ik zijn moeder heb beleerd nog liggen dus als die past gebruik ik die weer voor hem

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:42

Zoiets wil ik idd ook graag murosch. :j
Een "simpel" zadel om mee te beleren, en dan later een fijn dressuurzadel.

Mijn vorige zadel had trouwens ook niet op Olivia gepast.
Wedge was een smalle kwpn met een hoge schoft.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:51

Ja precies en dan heb ik liever een wintecje die aan te passen is dan een leren zadel met vaste boom waarvan ik geen idee heb hoe het ligt. Deze heeft luchtkussens dus ook geen ingezakte kussens die al op een ander paard zijn aangepast.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:51

Hier wil ik een vzh zadel als het een boomzadel wordt. Vind dressuur net wat minder fijn zitten, geen idee waarom. :P

Gelukkig stalgenootjes dus wie weet mag ik hun zadel lenen de eerste paar keer. Kan ik gelijk beetje inschatten wat hij nodig heeft. Compleet random een zadel aanschaffen zie ik ook niet echt zitten.

Zat zelf te kijken naar onder andere wintec en thorowgood, betreft boomzadels. Maar denk als ik een zadel ga aanschaffen dat ik dat op zijn vroegst met 4 jaar doe. In de hoop dat zadel (iets langer) blijft passen. Maarja die garantie heb je eigenlijk nooit. :D

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 23:20

Maar hoe werkt zo'n zadel met een verstelbare boom dan? Kun je dat zelf verstellen?

Ik zat idd ook te denken aan een goedkoper zadel om mee te beginnen en als hij dan een beetje mooi in de bespiering zit een goed, duurder zadel aan te laten meten. Wie weet tussendoor nog wel een ander zadel.

Maar boommaat, geen idee :+ zelf broekmaat 40, wie weet hopelijk tegen die tijd 38.
En in nijg zelf naar vzh zadel, ondat ik vooral recreatief wil gaan rijden met af en toe een sprongetje.

Lastig lastig, ik denk dat ik het maar even laat voor wat het is :')

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 23:27

Je kunt van die zadels de voorboom vervangen . Die zijn er in verschillende maten van smal tot extra wijd (heeft met de breedte van de schoft te maken). De zit maat is voor jezelf van belang. Ik heb erg lange benen (lengtemaat 36) en daarbij omvang maat 44. Ik heb 18 inch.

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 12:58

Ik heb nog een wintec dressuur liggen als reserve zadel, is niet de knapste meer maar functioneert nog prima en is gewoon veilig, daarna wil ik graag de zadelmaker laten komen om een goed zadel aan te meten, eventueel om mijn eigen anatomica waar ik nu mee rijd aan te passen zodat die op haar past.

Verder zitten we helaas nogsteeds in een dipje, omdat de mijt een behoorlijke klap heeft gegeven op haar afweersysteem, heeft ze nu schimmel, Manen groeien gelukkig wel al weer aan en ze groeit verder als kool, heb haar gemeten op 1.61 schoft nu :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 13:09

Wat vervelend Gordy,gelukkig groeit ze wel gewoon door. De mijne heeft vorig jaar een behoorlijke wormbesmetting gehad en viel daardoor erg veel af. Heeft me ook best lang gekost om haar weer goed op gewicht te krijgen. Ik heb haar laatst ook eens weer gemeten. Op 27 maanden was ze 1.63 schoft. Al 2 cm groter dan haar moeder dus weer een fokdoel gehaald!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 14:25

@Fennadev; ik heb voor mijn mini Shetlander tuig van Zilco. Wel beetje duur maar ben er echt zo blij mee! Is super onderhoudsvriendelijk, sterk, past goed en staat heel netjes.

Over zadels.. Ik ga een goedkoop 2e hansje kopen voor het beleren (veelzijdigheid met verwisselbare boom) en daarna een mooi bruin zadel aanschaffen <3

Ik had voor mijn vorige pony een Kent & Masters cob zadel, was ik heel tevreden over, paste super op haar mega korte rug en mijn billen paste er toch in :D Zij was 1.33 en ik 1.68 dus dat was best lastig qua zadel. Met Lars wordt dat waarschijnlijk ook niet makkelijk omdat hij nog steeds zo klein is.

Bedankt voor de te tips qua eczeem! Ik heb zelf al jaren een eczemer gehad dus suikers voer ik sowieso niet, hij krijgt 1 handje biks omdat hij anders zn pillen niet eet. De afgelopen dagen gaat het trouwens erg goed met deken en hoofdkap.