'Ik eet geen paardenvlees want dat is zielig'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

danneke80

Re: 'Ik eet geen paardenvlees want dat is zielig'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:58

vlees is wel erg vet ja. Ik ga bijvoorbeeld nooit naar Mac. De mensen die dit regelmatig doen hebben vaak iets meer formaat dan ik. Lijnen doe ik bijna nooit.

Mijn knollie is erg eigenzinnig maar meestal wel lief.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:00

danneke80 schreef:
vlees is wel erg vet ja. Ik ga bijvoorbeeld nooit naar Mac. De mensen die dit regelmatig doen hebben vaak iets meer formaat dan ik. Lijnen doe ik bijna nooit.

Mijn knollie is erg eigenzinnig maar meestal wel lief.

Lijnen doe ik ook niet, ik let alleen altijd op wat ik eet... dat wordt een gewoonte, en dus een levensstijl en dus kom ik niet aan. Natuurlijk niet altijd makkelijk, maar afvallen is vele malen lastiger... dus dan maar zo.
Mensen die weinig tot geen vlees eten zijn over het algemeen ook slanker.

Ze oogt erg vriendelijk....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:18

sjorsie schreef:
crocus: de mens is een vleeseter, altijd geweest, honderden jaren dus, dat noem ik fundamenteel, als jij anders wilt prima maar leg het anderen niet op.

Nou Sjorsie, van nature is de mens een herbivoor.
Door het veranderende klimaat in de oudheid en de daarmee gepaard gaande schaarsheid in eetbare planten/groenten/knollen is de mens vlees gaan eten.
Door die eiwit-boost ontwikkelden de hersenen zich als een gek en ontstond Homo Sapiens, de voorouder van de moderne mens.
Daarna zijn mensen, naar behoefte, vlees gaan eten. Dus zoveel als het lichaam nodig heeft, en dat is zo'n 2x pw, of hooguit 3x als je dat echt wilt.
In onze moderne tijd van overvloed kunnen we maaltijden samenstellen van een hoogwaardigheid en voedzaamheid die vlees eten niet langer noodzakelijk maakt.
De keuze om het dan toch te doen is er vaak een van gewoonte (pa en moe wisten niks anders klaar te maken) of smaak (je vind het erg lekker). Evengoed is het dan nog steeds van belang dat je niet teveel eet, voor je eigen gezondheid.
En als je eigen gezondheid je geen bal kan schelen kun je het doen omdat je het milieu niet al te zeer wil belasten, en de bio-industrie verwerpelijk vind.
Ik vind dat mensen eens wat zouden mogen minderen. En is het niet om bovenstaande redenen, dan is het omdat ze allemaal baggervet aan het worden zijn....

Ik vind dat je iets beter geinformeerd zou kunnen zijn voordat je met termen als 'fundamenteel' gaat gooien! Haha!

Kipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:34

Je kunt wel geen paardenvlees "willen" eten,
Maar er zijn zoveel producten waar van je niet eens weet wat er in zit.
Volgens MIJ zijn frikandellen restafval van alle dieren, dus ook paarden (ik kan er naast zitten)
Dat zou ik dan liever willen eten dan waar het dier echt voor geslacht is..
Beter dat ze dat nog verwerken in een frikandel dan dat ze het weg gooien..
Maar toch eet ik het niet Vork

En met dat plaatje wat ik stuurde wil ik zeggen.. dat je niks met varkens etc heb dus dat je dat gewoon wil eten omdat je daar niets mee hebt.
Ik heb ook "niks" (ik vind varkens leuk, maar ik zou nooit een varken kopen om mee te knuffelen) met varkens, maar als ik zie wat voor leven die dieren hebben, dat verafschuw ik gewoon!
En dan hebben we het nog niet eens gehad over hoe de dieren worden vervoert, daar draait ook mn maag van om.
Kan je wel een biologisch varken eten, maar in hoe verre is een biologisch varken, ook daadwerkelijk biologisch?

Volgens mij is recent in het nieuws geweest, dat veel legbatterij eieren van legbatterijkippen gewoon worden verkocht als SCHARRELEIEREN, en dit terwijl het keurig netjes op het ei staat dat het een scharrel ei is.
(niet dat er een mega veel verschil is tussen scharrel en legbatterij)

Dus in hoeverre moeten we geloven dat een bio-varken, daadwerkelijk een beter leven heeft dan een vleesvarken die in "normale" (?!) omstandigheden heeft geleefd. Vanwege het plaatje op de verpakking?

Heus, ik geloof wel dat er op gecontroleerd wordt, maar mijn hart voor dieren is groter dan mijn drang naar vlees.
Waarom vlees, als het ook anders kan?

Vork

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:38

Dit zijn snacks waar paardenvlees in zit dat uit het buitenland afkomstig is, dus uit die afgrijselijk slachthuizen waar ik eerder over vertelde:
Frikandel
AH-afbakbroodje frikandel, Perfect, Edah eigen merk, Mad Snack, Mora-broodje frikandel, Mora, Fastfood Express-broodje frikandel, Beckers frikandel classic, kern minifrikandel, Buitenhuis, De Vries, De Vries javaanse frikandel, Van Reusel frikandel best bite, Van Reusel Krokidel, Van Lieshout, Bakx, Metro frikandel extra, Piet de Wit, Piet de Wit frikandel speciaal.

Kroket
Mora-kroket excellent, Golden Snack, Beckers goulashkroket, Beckers vleeskroket, Kern Goulashkroket, Kern vleeskroket, Ad van Geloven Goulashkroket, Ad van Geloven vleeskroket, Breti Goulashkroket, Breti vleeskroket, Jumbo, Metro vleeskroket.

Hamburger
Fastfood Express, De Vries, Van Reusel Best burger, Van Osch, Van Lieshout, Bakx ranchburger, Metro.

Bitterbal
Kern vleesbitterbal, Ad van Geloven vleesbitterbal, Breti vleesbitterbal, Jumbo vleesbitterbal, Aro vleesbitterbal, Metro vleesbitterbal.

Gehaktbal
Fastfood Express, Kern, van Oers, De Vries boerenbal, De Vries, De Vries sambaballetjes, Van Reusel Best bal, Van Reusel, Willie Dokter soepballetjes, Jumbo, Bakx minigehaktballetjes, Metro, Piet de Wit, Piet de Wit partyballetjes, Piet de Wit indische snackballetjes.

Dit is niet alles, maar hopelijk wordt het nog verder aangevuld.

Qua eieren moet je niet de scharreleieren hebben, maar de biologische scharreleieren.

Symme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:51

Wat ik me afvraag he, waarom worden mensen wel vegatarier, maar geen veganist?
Ik weet het er zijn er veel die deze woorden door elkaar gebruiken, dus even een kleine uitleg, een veganist eet/gebruikt echt niks waarin ook maar iets dierlijks is verwerkt, dus ook bv. geen drop, zit gelantine in, is gemaakt van o.a. koeienbotten of lijm en ze houden (de echt strenge haha) geen huisdieren want, is ook een vorm van mishandeling het dier kan niet doen wat het in de natuur doet.
Komt dit puur omdat mensen dat allemaal niet uit willen zoeken en daar geen zin in hebben, of omdat...
Ben wel benieuwd eigenlijk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:08

Symme schreef:
Ik weet het er zijn er veel die deze woorden door elkaar gebruiken, dus even een kleine uitleg, een veganist eet/gebruikt echt niks waarin ook maar iets dierlijks is verwerkt, dus ook bv. geen drop, zit gelantine in, is gemaakt van o.a. koeienbotten of lijm en ze houden (de echt strenge haha) geen huisdieren want, is ook een vorm van mishandeling het dier kan niet doen wat het in de natuur doet.
Komt dit puur omdat mensen dat allemaal niet uit willen zoeken en daar geen zin in hebben, of omdat...

Pfoeh... eh, ik kan alleen voor mezelf spreken natuurlijk.
Ik eet vrijwel niets van dierlijke oorsprong, erg weinig iig. En dat komt natuurlijk voornamelijk omdat ik veel van mijn boodschappen bij een natuurwinkel doe. Aangezien ik gevoelig ben voor suiker ben ik ook niet zo'n snoepkont en valt veel snoep sowieso al af.
Verder is niets menselijks mij vreemd, en doe ik naast heel veel goede dingen ook een hoop dingen verkeerd.
Ik weet niet of ik in essentie tegen het gebruik van dieren ben voor bepaalde doeleinden, dus puur gebruiken wat je nodig hebt... en niet meer, en daar dankbaar voor zijn. Helaas is de huidige maatschappij zo ver afgedwaald dat men niet meer eet wat ze nodig heeft, maar overconsumeert (het liefst zo goedkoop mogelijk) waardoor de bio-industrie is ontstaan. Door geen vlees te eten, hoop ik mijn steentje bij te dragen aan het ontmoedigen van het goedkoop vlees produceren op grote schaal.
Een wellicht weinig haalbaar streven, maar wel goed voor mijn karma Haha!

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:13

Mensen die vegetarische zijn vind ik knap. Mensen die dat niet zijn begrijp ik ook.

Ik vind het niks zoals de beesten behandeld worden. Alleen Bij mij is het zo tja het ligt nu toch al in de supermarkt :S moet ik het dan laten liggen? Het is toch lekker?

En dan niet zeggen ik eet geen paardenvlees want dat is zielig, voor die kippen/varkens/koeien/konijnen is het ook zielig... De manier waarop het gaat is gewoon bij alle dieren niet goed.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:13

Ik eet wel paardenvlees maar ik lust bvb geen paardenbiefstuk. Frikandellen eet ik wel hoor.
Ik vind het maar iets raars. Laten we zeggen dat het gemiddelde paard een beter leven zal gehad hebben dan slachtkippen, vleeskoeien en varkens...
Laatst bijgewerkt door whisperramse op 28-07-08 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:15

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:17

arnjojo schreef:
Mensen die vegetarische zijn vind ik knap. Mensen die dat niet zijn begrijp ik ook.

Ik vind het niks zoals de beesten behandeld worden. Alleen Bij mij is het zo tja het ligt nu toch al in de supermarkt :S moet ik het dan laten liggen? Het is toch lekker?

En dan niet zeggen ik eet geen paardenvlees want dat is zielig, voor die kippen/varkens/koeien/konijnen is het ook zielig... De manier waarop het gaat is gewoon bij alle dieren niet goed.

Dit is echt een hele rare redenatie...
De VRAAG bepaald het AANBOD. Hoe minder vlees er gegeten wordt, hoe minder vlees er geproduceerd hoeft te worden, hoe beter dat is voor de dieren aangezien er dan op kleinere (normale) schaal vlees geproduceerd kan worden.
Je kunt dus wel degelijk iets betekenen!
En dat het lekker is... tja, je kunt toch minder eten en dan kwalitatief iets beter vlees kopen bij een lokale slager? Supermarktvlees is erg goedkoop, stimuleert nu juist die bio-industrie en is niet erg goed voor je.
Los daarvan, ik vind taart ook erg lekker.... maar wanneer ik dat elke dag eet krijg ik een dikke reet.
Begrijp je wat ik bedoel? Het is een mooi streven een beetje 'met mate' vlees te eten....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:17

kitty_gomez schreef:
Ik ben het met whisperramse eens Ja

Lees mijn antwoord daarop eens, ben je het er dan nog steeds mee eens?

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:21

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:23

Ninx schreef:
arnjojo schreef:

Dit is echt een hele rare redenatie...
De VRAAG bepaald het AANBOD. Hoe minder vlees er gegeten wordt, hoe minder vlees er geproduceerd hoeft te worden, hoe beter dat is voor de dieren aangezien er dan op kleinere (normale) schaal vlees geproduceerd kan worden.
Je kunt dus wel degelijk iets betekenen!
En dat het lekker is... tja, je kunt toch minder eten en dan kwalitatief iets beter vlees kopen bij een lokale slager? Supermarktvlees is erg goedkoop, stimuleert nu juist die bio-industrie en is niet erg goed voor je.
Los daarvan, ik vind taart ook erg lekker.... maar wanneer ik dat elke dag eet krijg ik een dikke reet.
Begrijp je wat ik bedoel? Het is een mooi streven een beetje 'met mate' vlees te eten....

Ik en mijn vriend kopen altijd samen met mijn ouders de helft van een koetje op, dat twee jaar op een weide heeft gestaan.
Ja; van dat beest ben ik zeker dat het een mooi leventje heeft gehad voor het op mijn bord lag.
Ken de eigenaar goed, is nl. mijn buurman.
Zie het koetje dus ook de gehele twee jaar staan.
Voor de rest van mijn vlees ga ik naar de Keurslager waar mijn vriend soms werkt.

Mijn eigen dieren daarentegen zou ik helemaal niet kunnen opeten.
Zal nooit een kip of konijn van mezelf opeten hoor, geloof me vrij...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:26

Ah, sorry... ik reageerde op Arnjojo (o.i.d.). Die had het over: "Ik vind het niks zoals de beesten behandeld worden. Alleen Bij mij is het zo tja het ligt nu toch al in de supermarkt :S moet ik het dan laten liggen? Het is toch lekker?"

Daar reageerde ik op, ik haalde even wat dingen door elkaar....
Overigens zou bovenstaande redenatie hilarisch zijn als het niet serieus bedoeld was, maar helaas wel... en veel meer mensen denken zo. Nou ja, denken...

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:28

@ Whisperramse: Dat vind ik heel erg goed zoals jullie dat doen. Is tenminste bewust vlees eten, het dier heeft een goed leven gehad.

Deden alle vleeseters het maar zo...

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:29

Ninx schreef:
Ah, sorry... ik reageerde op Arnjojo (o.i.d.). Die had het over: "Ik vind het niks zoals de beesten behandeld worden. Alleen Bij mij is het zo tja het ligt nu toch al in de supermarkt :S moet ik het dan laten liggen? Het is toch lekker?"

Daar reageerde ik op, ik haalde even wat dingen door elkaar....
Overigens zou bovenstaande redenatie hilarisch zijn als het niet serieus bedoeld was, maar helaas wel... en veel meer mensen denken zo. Nou ja, denken...

Ja echte waarheid, mijn eigen dieren zou ik nooit kunnen opeten... Klinkt echt belachelijk, en is idd geen redenatie, maar het idee dat het beestje lange tijd bij mij is geweest en ik er een band mee hebt, maakt dat echt onmogelijk.
Of het nu mijn kip, konijn, hond of paard was geweest; ik zou het niet kunnen Huilen van het lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:29

danneke80 schreef:
@ Whisperramse: Dat vind ik heel erg goed zoals jullie dat doen. Is tenminste bewust vlees eten, het dier heeft een goed leven gehad.

Deden alle vleeseters het maar zo...

Jazeker! Daar sluit ik me volledig bij aan!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:33

Symme schreef:

Voor lang nog niet alle producten zijn ( goede of betaalbare) alternatieven te vinden. Dat is ook een erg groot punt dat denk ik mee speelt.
Ik zelf eet geen vlees en vis. Maar ook geen kaas, boter, eieren en drink geen melk. Ook leer, wol, zijde etc. probeer ik zoveel mogelijk te mijden. Voedingsmiddelen & cosmetische producten waar dierlijke stoffen in verwerkt zitten of waar dieren voor gebruikt zijn ( dierproeven) probeer ik zo min mogelijk tot niet te gebruiken. D'r zijn mensen die mij nu als veganist gaan bestempelen. Zo zie ik het zelf alleen niet, ik wil op deze manier gewoon een steentje bijdragen in het minder maken van het dierenleed op deze aardbol. Tóch heb ik wel huisdieren en een paard ( waar ik op rij.) en dat is denk ik ook waarom je hier op bokt geen die-hard vegans aan zult treffen. ( Paardrijden is zielig!!)
Er is ook geen duidelijk grens wanneer iemand veganist is of niet. D'r zijn mensen die al meer dan 15 jaar niks dierlijks meer gebruiken, maar toch nog een paar leren schoenen hebben van voor de tijd dat ze veganist werden. Weggooien is immers ook zonde, maar nieuw kopen is not done. Maar als je elke dag boter en kaas op je brood doet is het niet erg aannemelijk om je zelf veganist te gaan noemen.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:40

Symme schreef:

ook maar even mijn visie dan:

Ik vind het een vies idee om op een dood dier te kouwen. Daarom doe ik dit dus niet.
Gelatine en niet-vegetarische kaas probeer ik ook zoveel mogelijk te vermijden.
Het niet eten van eieren of gebruiken van wol etc vind ik zelf niet nodig. De kip legt eieren, waarom zou je die niet opeten. Of anderzins: Jij zorgt voor het dier, het dier zorgt voor jou. Ze hoeven er niet dood voor.
Leer heb ik derhalve meer moeite mee. Kunstleer is helaas nog niet zo goed verkrijgbaar. Ik hoop dat er ook meer leer komt van natuurlijk gestorven dieren. Daar heb ik weer geen moeite mee.
Ik ben zelf namelijk ook donor.
misschien dat iemand anders kan uitleggen waarom die wel (bijna) veganist is en dus ook geen eieren etc. gebruikt. Ben wel benieuwd.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:02

whisperramse schreef:
Ik en mijn vriend kopen altijd samen met mijn ouders de helft van een koetje op, dat twee jaar op een weide heeft gestaan.
Ja; van dat beest ben ik zeker dat het een mooi leventje heeft gehad voor het op mijn bord lag.
Voor de rest van mijn vlees ga ik naar de Keurslager waar mijn vriend soms werkt.

Mijn buurvrouw houdt voor de hobby Herford (als je dat zo schrijft) koeien. Soms heeft ze teveel stieren en dan gaat er een naar de slager. Het vlees dat er af komt wordt verdeeld onder vrienden van haar, en zelfs ik als vega zou dat vlees nog eten. Puur omdat ik weet dat die beesten een geweldig leven hebben gehad. Van het vlees in de supermarkt weet ik niet waar het vandaan komt, dus daarom eet ik het niet. Als ik het vlees zou eten van de buurvrouw steun ik ook geen slachthuis, bio-industrie of watdanook. De betreffende koei wordt geslacht door een slager. Ik ben dus vegetarier omdat ik het niet eens ben met de manier waarop de dieren worden gehouden, ik ben niet tegen beesten eten in het algemeen. Als ik moet survivallen in het regenwoud eet ik echt wel een beest op, maar ik vind het gewoon pure onzin hoe de dieren hier gefokt en gehouden worden.

...Nu gaan alle mede-vega's mij zeker bashen door deze heidense uitspraken Nagelbijten / Gniffelen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:06

Airiin schreef:
whisperramse schreef:

Mijn buurvrouw houdt voor de hobby Herford (als je dat zo schrijft) koeien. Soms heeft ze teveel stieren en dan gaat er een naar de slager. Het vlees dat er af komt wordt verdeeld onder vrienden van haar, en zelfs ik als vega zou dat vlees nog eten. Puur omdat ik weet dat die beesten een geweldig leven hebben gehad. Van het vlees in de supermarkt weet ik niet waar het vandaan komt, dus daarom eet ik het niet. Als ik het vlees zou eten van de buurvrouw steun ik ook geen slachthuis, bio-industrie of watdanook. De betreffende koei wordt geslacht door een slager. Ik ben dus vegetarier omdat ik het niet eens ben met de manier waarop de dieren worden gehouden, ik ben niet tegen beesten eten in het algemeen. Als ik moet survivallen in het regenwoud eet ik echt wel een beest op, maar ik vind het gewoon pure onzin hoe de dieren hier gefokt en gehouden worden.

...Nu gaan alle mede-vega's mij zeker bashen door deze heidense uitspraken Nagelbijten / Gniffelen

Hahaha! Dat zou wat zijn! Echt niet... Ik kan me prima in je post vinden!

Crocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:19

Ik ben maar eventjes on-line en kan niet alles doorlezen. Op het gevaar af dat dit al gezegd is: de mens is helemaal geen vleeseter. Dan zouden we lange hoektanden hebben gehad: om vlees mee aan stukken te scheuren cq een dier te doden. 'We' zijn door de jaren heen wel vleeseters geworden, maar van nature is dat niet zo.

Wat ik fundamenteel niet vind kloppen aan vlees eten (vraag van iemand) is dat ik het niet van beschaving vind getuigen dat er zo barbaars met andere levende wezens wordt omgegaan. Dan bedoel ik ook dieren die op biologische wijze gehouden worden. Dieren houden om ze na verloop van tijd te doden en ze vervolgens op te eten ..., nee. Dat doe je gewoon niet. Kan het niet beter uitleggen.
Laatst bijgewerkt door Crocus op 28-07-08 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:21

Crocus schreef:
Ik ben maar eventjes on-line en kan niet alles doorlezen. Op het gevaar af dat dit al gezegd is: de mens is helemaal geen vleeseter. Dan zouden we lange hoektanden hebben gehad: om vlees mee aan stukken te scheuren cq een dier te doden. 'We' zijn dat door de jaren heen wel vleeseters geworden, maar van nature is dat niet zo.

Wat ik fundamenteel niet vind kloppen aan vlees eten (vraag van iemand) is dat ik het niet van beschaving vind getuigen dat er zo barbaars met andere levende wezens wordt omgegaan. Dan bedoel ik ook dieren die op biologische wijze gehouden worden. Dieren houden om ze na verloop van tijd te doden en ze vervolgens op te eten ..., nee. Kan het niet beter uitleggen.

Ik kan me hier goed in vinden, beter gezegd: ik voel dit ook zo.
Ik probeer dan toch mijn vizier open te zetten en te zoeken naar gulden middenwegen... maar mijn gevoel zegt exact hetzelfde.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:05

Crocus schreef:
Wat ik fundamenteel niet vind kloppen aan vlees eten (vraag van iemand) is dat ik het niet van beschaving vind getuigen dat er zo barbaars met andere levende wezens wordt omgegaan. Dan bedoel ik ook dieren die op biologische wijze gehouden worden. Dieren houden om ze na verloop van tijd te doden en ze vervolgens op te eten ..., nee. Dat doe je gewoon niet. Kan het niet beter uitleggen.

Tja, als ik iemand aan een kippepoot oid zie kluiven dan vind ik dat er ook niet bepaald beschaafd uitzien.