Paardenmensen en "Mensen met Paarden"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Paardenmensen en "Mensen met Paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:40

inowa schreef:
hier heb ik nog aan toe te voegen....gelukkig ben ik wel een echte paardenmens.....ik heb alles voor mijn schatjes over...

Lees het topic eens helemaal door voordat je zulke uitspraken doet Tong uitsteken

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:45

Waratje schreef:
inowa schreef:
hier heb ik nog aan toe te voegen....gelukkig ben ik wel een echte paardenmens.....ik heb alles voor mijn schatjes over...

Lees het topic eens helemaal door voordat je zulke uitspraken doet Tong uitsteken

sorry,typfoutje van mijn kant uit

ik bedoelde dus''hier heb ik niets aan toe te voegen''

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:38

Gut, daar viel ik niet eens over, het ging mij om de inhoudelijke gedachte. We hadden in het topic ondertussen al geconstateerd dat de hoeveelheid liefde voor je paard niets te maken heeft met het paardenmens zijn of niet. Alles overhebben voor je paard maakt je niet tot paardenmens. Je hoeft niet heel ver terug te lezen in het topic om het verschil duidelijk te krijgen. Cool

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:19

LDRD schreef:
Dan is dat mijn antwoord dus Knipoog .

Ik denk ook dat het een misvatting is dat de echte paardenmensen massaal hun kennis overdragen.
Vaak hebben ze hier helemaal geen behoefte aan, omdat feeling ergens voor hebben nauwelijks over te dragen is. Je ziet heel vaak dat zij alleen bereid zijn kennis over te dragen aan anderen waarin zij zich herkennen.
Ze werken in de regel liever gewoon met hun paarden dan met mensen.

Idd, paardenmensen werken liever met paarden dan met mensen, maar het is niet zo dat ze hun kennis niet willen overdragen, ze kunnen het vaak gewoon niet. Omdat het gevoel voor paarden zo in ze zit en voor henzelf zo vanzelfsprekend is dat ze niet begrijpen dat een ander dat niet zo voelt. Verder heeft een mens maar een beperkte hoeveelheid energie die hij weg kan geven, en dan je dat maar beter selectief gaan doen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:54

Ik zeg ook niet dat ze het niet zouden willen, maar kennis overdragen aan mensen met paarden zullen zij vaak zien als 'sjorren aan een dood paard' Haha! .
Die vanzelfsprekendheid is nou juist die feeling die ze hebben en dat gevoel kán je doodeenvoudig niet op een ander overdragen en al zeker niet aan een mens met paard .

Herkennen zij echter een ander (uiteraard meestal jonger) paardenmens dan zal de wil om kennis over te dragen groter zijn, omdat dan juist die belangrijke feeling al van nature aanwezig is.
Het is namelijk niet zo dat iemand die die feeling heeft niets meer zou hoeven en kunnen leren .

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:56

Nu ken ik iemand, en die heeft een redelijke paardenkop.... zou deze persoon ook kunnen opteren voor de functie van 'paardenmens'?

'er zullen hier geen paardenmensen rondhangen vermoedelijk, want paardenmensen zijn bij de paarden en hebben geen interesse in oeverloze discussies' Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:00

Het is een illusie te denken dat paardenmensen alleen maar de hele dag rond paarden hangen, die hebben ook gerust behoefte aan heel andere zaken Ja .
Dat is namelijk het mooie van het hebben van een natuurlijk talent, dat heb je en dat houd je Knipoog . Je kan het hooguit met kennis en ervaring verder uitbouwen Knipoog .

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:13

Tja, ik vind de discussie niet heel zinvol. Ik zou het wel zinvol vinden wanneer 'paardenmensen' en 'mensen met paarden' zich eens iets meer inzetten voor het dier waar ze zich zo sappel om maken.
En dus zorgen dat die arme beesten niet zo en-masse opgehokt worden overal en eens naar buiten komen....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:21

In dit kader is dat een erg merkwaardige opmerking. Paardenmens zijn heeft niets te maken met ophokken van paarden .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:26

precies.......... die boer waar vorige maand de paarden bij in beslag genomen zijn, KAN een heel, heel echt paardenmens zijn, ondanks dat hij zn spul niet te eten geeft bij wijze van

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:27

Zou inderdaad zomaar kunnen zijn Ja .

Ook dan is het natuurlijk zeker niet fraai .

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:37

KiWiKo schreef:
Barmat bedoeld niet wat voor een spullen je hebt, er zijn ook echt wel paardenmensen met complete anky setjes en alleen maar cavallo broeken........

Het gaat er niet om WAT je hebt en HOE je het dier verzorgd c/q huisvest maar HOE je met het dier omgaat...

Dus die stal is niet intressant, het land is niet intressant, de kleding en de setjes zijn niet intressant........ het enige dat intressant is is dat de paardenmens in een oogopslag ziet hoe de bui van het paard vandaag is, of het zich wel of niet lekker voelt en dat niet alleen bij het enigste eigenste paard maar ook bij dat paard waar diegene toevallig langsloopt

een paardenmens doet instinctief het goede Lachen

Dit vind ik dus een mooie aanvulling op het schitterend geschreven stuk van Barmat.

Een paardenmens zijn zit in je hart en nieren..
Een paardenmens heeft een feeling voor paarden, kan vlekkeloos aanvoelen of een paard bv echt bang is, of de boel loopt te besodemieteren. Een paardenmens hoeft niks te zeggen tegen een paard, maar aankijken kan al voldoende zijn.. lichaamstaal begrijpen.. een paard ook "paard" laten zijn, met al zijn rare trekjes.

Niet te voorzichtig zijn, maar ook niet te grof.. en vooral... eerlijk zijn tov het dier.
Verplaats je in de alfa merrie..

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:05

Instinctief het goede doen? Dan zou ik dus een paardenmens zijn. Maar ik heb dus twee maal instincintief gehandeld en één paard dat bij mij niet op zijn plaats was en één die ik niet kon opvoeden omdat ze erg dominant was verkocht aan mensen die de respectievelijke paarden wel kon bieden wat ze nodig hadden. Dan zou mijn "gevoel" dat ik beter voor het welzijn van mijn paard een ander thuis kan zoeken dus zeggen dat ik een "paardenmens" ben, maar doordat ik bijv. niet om kon gaan met de dominantie van de merrie in kwestie, pas ik dan weer in het hokje "mens met paard". Tja, hoe je het ook draait of keert, ik ben gewoon iemand die voor haar plezier en voor het plezier van de paarden (hoop ik dan) een aantal paarden heeft rondlopen. Ik ben geen held, dwing maar zelden respect af bij dominante paarden, maar heb wel veel oog en gevoel voor het welzijn van mijn paarden. Dan interesseert het me weinig of iemand anders vindt dat ik in een bepaald hokje hoor. En trouwens, wat is ook de toegevoegde waarde van weten in welk hokje je past? Ik kan mezelf echt niet veranderen hoor.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:07

KiWiKo schreef:
precies.......... die boer waar vorige maand de paarden bij in beslag genomen zijn, KAN een heel, heel echt paardenmens zijn, ondanks dat hij zn spul niet te eten geeft bij wijze van

Dan heb je het gewoon over een sensitieve persoon, die veel invoelend vermogen heeft.... en wel dermate veel dat hij/ zij feilloos dieren aanvoelt waar anderen de plank misslaan.
Het wordt pas een paardenmens als deze eigenschap, samen met de wil het dier optimaal te laten leven (dus niet ophokken), zich verenigd in 1 persoon.
Hier zijn nog geen wetten voor geschreven, dus iedereen heeft zijn eigen waarheid.

Maar je paard ophokken EN paardenmens zijn kunnen voor mij niet in 1 zin.... dat hele begrip 'paardenmens' verliest ook terstond zijn glans in dat geval.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:12

chevax schreef:
Ik kan mezelf echt niet veranderen hoor.

En dat is ook juist de essentie van het zijn van een paardenmens of niet.

Je bent paardenmens van geboorte...of niet.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:15

Ninx schreef:
Maar je paard ophokken EN paardenmens zijn kunnen voor mij niet in 1 zin.... dat hele begrip 'paardenmens' verliest ook terstond zijn glans in dat geval.

Uiteraard kan ik daarvoor ook weinig waardering opbrengen, maar het is zeker niet uitgesloten dat zo iemand wel die feeling heeft die vele anderen missen. Die feeling is wat mij betreft doorslaggevend voor de term paardenmens. Die term heeft bij mij niets te maken met een hoog knuffelgehalte

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:18

LDRD schreef:
Ninx schreef:

Uiteraard kan ik daarvoor ook weinig waardering opbrengen, maar het is zeker niet uitgesloten dat zo iemand wel die feeling heeft die vele anderen missen. Die feeling is wat mij betreft doorslaggevend voor de term paardenmens. Die term heeft bij mij niets te maken met een hoog knuffelgehalte

Een paard buiten laten lopen met andere paarden heeft niet zoveel te maken met knuffelen, maar met gezond verstand van het 'paardenmens' in kwestie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:19

Ninx schreef:

En daar ben ik het dan niet mee eens. Niet ieder paardenmens woont in een omgeving waar het mogelijk is om je paard voortdurend op het land te hebben, en de echte sportpaarden hebben daar ook geen baat bij. Het is moeilijk om met een wintervacht en grasbuik internationaal wedstrijden te willen lopen. Een paardenmens is niet per definitie dat boertje met land in het oosten van het land. Een paardenmens kan ook op een flat drie hoog achter wonen. Paardenmensen zijn ook niet per definitie mensen die voortdurend in en bij hun paarden zijn. Sommige paardenmensen werken voor de kost en voor hun paarden, en halen uit hun gave beslist niet hun inkomsten die nodig zijn om in deze maatschappij mee te mogen draaien en hun paarden te bekostigen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:19

LDRD schreef:
chevax schreef:
Ik kan mezelf echt niet veranderen hoor.

En dat is ook juist de essentie van het zijn van een paardenmens of niet.

Je bent paardenmens van geboorte...of niet.

Maar, zoals al eerder door anderen gevraagd, wie durft hier dan eens van zichzelf te zeggen dat hij een paardenmens is? Want iedereen houdt de boot af, maar de mensen die "kritiek" hebben op anderen met bijv. setjes of een "duur paard in de wei", voelen zich op één of andere manier volgens mij toch beter/anders. Het lijkt soms wel of je je volgens sommigen moet schamen als je iets meer geld hebt dan een ander en dan zul je het ook wel niet goed doen met je paard, want het is je zomaar in je schoot geworpen.
Maar het is wel heel vreemd dat het één sowieso het ander uitsluit. Heb jij geld, setjes, duur zadel, duur paard? Dan ben jij per definitie geen paardenmens, volgens "kenners". Ben je echter een boer die zijn paarden verwaarloost, wil dat nog niet zeggen dat je geen paardenmens bent. Nou, dan snap ik er echt niks meer van en ben ook erg benieuwd naar de criteria. Want er schijnen mensen in dit topic te zijn die precies snappen wat een paardenmens een paardenmens maakt. Dat zijn dan zelf paardenmensen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:22

Ik ben de eerste die toegeeft dat ik geen paardenmens ben, en volgens mij heb ik dat in dit topic duidelijk aangegeven. Dat neemt niet weg dat ik een paardenmens wel kan herkennen als ik hem of haar tegenkom...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:25

dat staat er toch helemaal niet Chevax? Lachen

Nee, ik denk dat het mensen zijn die een paardenmens hebben gekend Lachen
Misschien zelf zijn, geen idee, maar wel weten wat het is.

Kim heeft goed omschreven wat het is.
Heeft niets met setjes of verwaarlozen te maken, maar een natuurlijk talent in de omgang met paarden.
Niet zoals de meeste onder ons die het allemaal moeten leren, zelfs de basis.
Die mensen leren uiteraard ook wel bij, maar de basis kennen ze gewoon zomaar. Vanuit zichzelf.

Ik ben ook geen paardenmens, heb veel bij de paarden door gebracht, daardoor fijn wat dingen geleerd, maar het is imo geen aangeboren talent bij mij Lachen
Deed en doe teveel fout Lachen

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:26

Nou, wát zijn dan de duidelijke herkenningspunten van een paardenmens en waarop beslis je of iemand in de ene of in de andere categorie valt?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:27

Nu trek je zelf een bepaalde schoen aan hoor.

Ik zeg helemaal nergens iets over over wat voor paard je zou moeten beschikken om paardenmens te zijn? Dat is iets wat er helemaal niets maar dan ook niets toe doet.
En of je jou verzot bent op setjes enz enz, lijkt me ook het criterium niet .

Ik heb peperdure paarden op stal staan en ja, ik durf echt wel te zeggen dat ik een paardenmens ben Ja .

Nu heb ik het hoog de bol zeker he? Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:29

dat staat al erg vaak omschreven in het topic

Mensen die van nature een goede omgang hebben met paarden.
Ze aanvoelen binnen 1 sec en daarop ook instinctief goed handelen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:29

runningkawa schreef:
dat staat er toch helemaal niet Chevax? Lachen

Nee, ik denk dat het mensen zijn die een paardenmens hebben gekend Lachen
Misschien zelf zijn, geen idee, maar wel weten wat het is.

Kim heeft goed omschreven wat het is.
Heeft niets met setjes of verwaarlozen te maken, maar een natuurlijk talent in de omgang met paarden.
Niet zoals de meeste onder ons die het allemaal moeten leren, zelfs de basis.
Die mensen leren uiteraard ook wel bij, maar de basis kennen ze gewoon zomaar. Vanuit zichzelf.

Ik ben ook geen paardenmens, heb veel bij de paarden door gebracht, daardoor fijn wat dingen geleerd, maar het is imo geen aangeboren talent bij mij Lachen
Deed en doe teveel fout Lachen

Ik vergelijk het met het "hebben" van kinderen. Ook daarin geldt dat je al doende leert. Iedere situatie vraagt weer een specifieke aanpak en benadering. Zo is het met kinderen en zo is het met paarden. En een natuurlijk talent in de omgang met paarden. Tja, ook dat is zo moeilijk te definiëren. Wat houdt dat talent dan in? Dat je een paard in alle situaties meester bent? Dat ben ik niet. Ben ik goed voor mijn paarden en "voel" ik aan wat ze nodig hebben? Ja, vaak wel. Had ik dat direct bij mijn eerste paard? Nee, absoluut niet.