Praat jij tegen je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wheaty

Re: Praat jij tegen je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:24

Ok paarden geven meestal geen geluiden
maar praten doen ze echt wel !
de hele tijd zelfs , kletskousen zijn het ......
en ik klets terug , hetzij met m'n lichaamstaal
hetzij verbaal.
en ........ , ze verstaan me .......!!!!! Haha!

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 02:48

Ik praat echt non-stop tegen paarden.

Wanneer ik aankom, wanneer ik aan het poetsen en zadelen ben.
Meestal is het echt onzin, niets echt doelgerichts wat ik zeg. Maar ik zeg het wel Vork

En als ik aan het rijden ben kan ik ook nooit stil zijn.
Soms zit ik liedjes te zingen op mn paard (alleen als ik de bak alleen heb hoor, haha Bloos) en als hij is een bokbui zit hoor je me wel eens vloeken op em. Lips are sealed

Ook gebruik ik mn stem gewoon veel bij het rijden en omgaan met mn paard. (Westernruiter Vork)
En hij reageert gewoon goed op mn stem, voordeeltje =)

Mensen kijken me wel altijd stom aan.
Kleine kindertjes komen met vragen of ik met mijn paard kan praten, omdat ie vrijwel altijd doet wat ik zég.
En omdat ie zo'n typische kop kan trekken Tong uitsteken

& Vorige week was ik in Drenthe, bij een onbekende stal buitenritten gemaakt, praatte voortdurend tegen dat beest.
Een paardje waarvan ik niet eens wist dat hij bestond, hele verhalen..
Die vrouw keek me aan van : Whaatt the bliep?

Ach. Pling

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 10:00

Mijn paard hoort hele verhalen van me aan. Geen probleem, vind het altijd wel gezellig Tong uitsteken

Shtlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 10:12

Ik praat heel veel tegen mijn paardje. Ik heb nu gelezen dat praten tegen je paard iets is voor waarschuwing als er gevaar is ofz. maar als ik bij mijn paardje kom en ik roep zijn nam en hij ziet mij dan geeft die ook een hinnik. ik praat veel tegen mijn paard omdat er vroeger iets met ons 2 is gebeurt waardoor hij al mijn en zijn vertrouwen kwijt was en andersom. ik kon niet eens meer bij hem in de buurt komen. ik heb toen 3 uur in de wei gezeten en uiteindelijk kwam die toch maar even kijken. ik had hem toen met moeite het halster omgedaan en met hem gaan lopen bij de kleinste beweging wou die al weg rennen. ik heb hem toen een heeel lang verhaal verteld van een andere ponny die ik toen verzorgde en wat er toen mis was gegaan en hoe dat weer goed gekomen was. Tijdens dat verhaal is mijn paard zich gaan ontspannen en aan het einde van het verhaal liep hij gewoon rustig mee. Dit heb ik elke dag gedaan en na een half jaar had hij weer genoeg vertrouwen in mij om de normalen dingen weer te doen.Lachen ik ben nu nog steeds bezig met meer vertrouwen te winnen van hem maar ik denk dat door dat praten onze band zeker veel beter is geworden dan dat hij was. Als mijn paard nu bang is en ik praat tegen hem is het weer goed:) Daarom geloof ik dat praten goed is voor je paard, maar het licht denk ik ook wel aan het karakter van je paard. sorry voor het lange verhaal.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 11:21

Ik doe het soms maar niet heel veel. maar het paard dat ik rij vind het prettig
als je praat ofzo.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 12:09

Ik klets heel wat af. Haha!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 14:11

ik praat veel tegen paarden. Zodat ze je herkennen , rustig worden,... meestal ook onbewust gewoon van : 'dag noortje, alles goed? kom , ik ga je halster aandoen, straks lekker rijden, gooeed zoooo.' onder he rijden beloon ik haar veel, omdat ze anders anders doet, nouja, ik vindhet leuk om tegen een paard te praten, niet een uur aan een stuk in doodstil zijn Knipoog
en het helpt ook om een band op te bouwen

wittespook

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 16:10

Ja ik praat oneindig veel met mijn paard, tot in den treure Tong uitsteken
Nee ik praat niet met mijn paard in 'spannende tijden'

GinaLoveStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 16:12

Ik praat ook tegen mijn paard...
Ik praat vooral dat zeg maar zei iets zegt dat doet iederreen bij ons op stal

Ilsex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 16:15

Ik praat ook tegen m'n (verzorg) pony.
Als ik me rot voel, dan ga ik ook hele verhalen zitten vertellen.
En om hem gerust te stellen, zeg ik dan dingen met een zachte stem.
Als ik boos ben, met een hardere en hij begrijpt het zeker wel.
Reageert er ook goed op.

Ik heb ook áltijd geleerd dat het goed is, wanneer je paard naar je stem luistered. Met longeren bv ook, door hem met je stem overgangen te laten maken enz.
Daarom sta ik er ook wel versteld van, dat het zo is dat het slecht is om met je paard te praten. Bloos!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 16:17

Als een paard gespannen is kan tegen het dier praten echt helpen. Helaas mag het op dressuurwedstrijd niet, want dan zijn ze vaak nogal gespannen.

amorlover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 16:23

Ja ik praat ook altijd tegen me paard.
Als ik aankom,onder het rijden,om haar gerust te stellen als ze ergens bang voor is.
En als ik boos op haar ben dan laat ik dat ook merken door tegen haar te praten alleen dan op een andere toon(Niet schreeuwend) dat ze het begrijpt,en dat begrijpt ze dan ook Lachen
Soms zit ik dan ook wel hele verhalen tegen d'r te vertellen

joow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:39

Hoe meer ik praat hoe rustiger mijn paard is.
Ik moet juist meer praten, kan het alleen niet als mensen zeggen dat het moet. Bijvoorbeeld onder de les.
Mijn paard reageerd er heel erg op, maar ik denk ook vast dat er paarden zijn, die er niet op reageren.

ShetGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 09:23

Ik wel vaak Tong uitsteken om ze rustig te houden en belonen maar ik denk er nooit bij na Clown

justsannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:22

ja praat vaak tegen m'n paard.

vertel niet wat ik gedaan heb die dag ofzo maar gewoon onder het poetsen lekker kletsen doe ik eigenlijk altijd.
mijn paard en ik zijn vaak 2 handen op 1 buik maar we kunnen ook allebei heel erg onze zin doordrijven en dan is het slaande ruzie. op zo'n moment hoort ze dan ook woorden die niet voor kinder en dieren oortjes bedoelt zijn en word ze meerdere malen naar het slachthuis gewenst, niet dat ze ernaar luisterd want mevrouw loopt toch haar eigen rondje wel en na het rijden kijkt ze je aan met een blik van: zo ben je klaar?
ze word er niet warm of koud van dus volgens mij trekt mijn paard zich er niet zoveel van aan of ik wel of niet praat.

ook praten we zowiezo veel en duidelijk als we naar stal lopen. we hebben een oma shetlander van dik in de 30 en die hoort en ziet niet alles zo goed meer en dus laten we zo altijd merken dat we eraan komen, anders schrikt ze zich lam.

wild_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:00

Citaat:
Mijn mening: Ik krijg NHM les en mij is geleerd alleen geluid te laten horen wanneer het nodig is. Wanneer er een "enge" wagen aan komt (zie traktor, vrachtwagen e.d.) niets zeggen. Zo kan het paard ook niet van jouw aflezen/horen dat er iets engs aankomt of staat te gebeuren. Ik heb altijd paardgereden met het idee dat het juist goed is, rust in je stem, goed laten voelen hoe de sfeer is. Maar als ik er zo aan denk, denk ik ja dat is best logisch. Voor de geïntresseerde wil ik dit artikel ook wel inscannen en hierop zetten.

als ik met een van mijn pony's langs een traktor rij praat ik zekerweten tegen mijn pony, want zeg je niks hou je sneller je adem in en dan gaan ze helemaal flippen bij grootverkeer en praat je tegen je pony dan kun je je adem niet goed meer inhouden en ga je ook netjes langs het grootverkeer (naja netter dan;) omdat je niet laat merken dat je bang bent)

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:05

Ik banketstaaf heeeeeele verhalen tegen mijn pony's. Maar als er iets engs aan komt wat ze al hebben gezien, zeg ik niks tegen ze. Alleen daarna belonen. Maar als ze het nog niet hebben gezien praat ik wel tegen ze. Zo letten ze op, en schrikken ze niet als het voorwerp langs komt.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:18

Sowieso als ze bang zijn praat ik tegen ze, maar daarnaast als ik aan het voeren ben ofzo, of hij doet gek of grappig praat ik ook aldoor Lachen

Koekie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:56

niet teveel, maar ik merk dat hij het horen van mijn stem wel heel erg waardeerd, dus wanneer hij bang is, iets goed doet bijvoorbeeld, maar ik zit niet ehle verhalen met hemt e houden

Gieslaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:44

ik praat wel tegen mijn verzorgpony's , maar ook niet aan een stuk door.. Tong uitsteken
op de manege niet, omdat ze daar toch niet naar luisteren XD

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:58

Ik vertel niet echt verhalen, maar ik klets wel veel tegen mijn pony. Als ik haar kriebel en ze heeft jeuk dan gaat het van ja lekker he lieve powniepoepert van me Huilen van het lachen

Enne als ze een keer iets engs vind dan ga ik liedjes zingen. Dan zijn ze binnen notime weer rustig.

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:04

Ik klets de oren van zijn lijf af, echter als we aan het werk zijn probeer ik mij wel in te houden, zo hou ik het duidelijker heb ik het idee.

coco84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:06

Ja dat doe ik ook wel.
Mijn paard is erg bang als die alleen met mij het bos in ga. En dan komen er hele verhalen aan bod. Haha best lachen. Hij hinnenkt af en toe ook als die alleen het bos in ga en dan lijkt het net of dat die terug praat Huilen van het lachen.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:08

Ik praat ook altijd als ik met een paard bezig ben Lachen Meestal ook met jonge paardjes etc., tijdens het poetsen Lachen

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:12

Jaa ik praat vaak tegen hem , als we alleen buiten aan het rijden zijn is die enorm onzeker en juist ik als ik tegen hem praat , lijkt het of die een stuk zekerder is..