verhaal over slachthuis Nijkerk..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: verhaal over slachthuis Nijkerk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:05

CarpeDiem schreef:
Ik wil graag een keer naar een slacht van een paard gaan kijken. Om te zien hoe het gebeurd. Ik heb zelf paarden laten inslapen met een spuitje, en dat gaat vaak goed, maar ook weleens fout.
Daarom zou ik graag zelf eens zien hoe het er aan toe gaat.
Toevallig zijn 2 paarden van mijn werk afgelopen week naar de slacht gegaan * ongeneeslijk kreupel* en daardoor ga je er wel over nadenken wat je zelf zou willen.
Mooi verwoord TS!

wij gaan binnenkort met een stel bokkers naar nijkerk, er loopt een topic over op boktmeetings Knipoog

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:32

hoi
ik ben 12 en mijn meester wou ons mee nemebn naar een slachthuis maar als ik naar een slachthuis ga neem
ik alle liefe paardjkes mee we zouden een keer een pony van de slacht kopen
nou ik heb me maar bedacht toen ik een droom kreeg dat ik daar was en al die pony,s wouden mee maar we mochten er maar 2 dann moet je kiezen wie laat ik vermoorden dat kan ik egt niet mret vlees eten vind ik niets ergs aan maar het slachten zelf is zo vies en zielig

mvg daphne

Mallemien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:44

katiavl schreef:
Mijn da raad spuitje aan, het ligt gewoon aan de voorkeur en ervaringen van de da.

Voor mijn werk heb ik helaas al enkele paarden/ponys moeten laten inslapen deze waren ernistig ziek (hele ernstige vorm van Koliek en niet meer behandelbaar, een slokdarm afsluiting en medicatie hielp niet meer) je kan begrijpen dat je voor deze dieren voor inslapen kiest, slacht is dan zelfs geen optie. Het inslapen van deze dieren is heel erg goed begeleid door de da en is inderdaad heel waardig gegaan en heb daar dan ook een zeer goed gevoel over.
Enige weken geleden stond ik zelf voor de keuze voor mijn eigen paard. Mijn paard was ongenezelijk kreupel en kon niet meer beter worden. Deze dame was een echt "werk"paard ze was dan ook alleen gelukkig als ze kon werken. Een dag alleen wei maakte je haar dan ook niet blij mee. 2 onafhankelijke dierenklinieken hebben mijn meisje, na heel goed onderzoek, afgekeurd, het zou nooit meer goed kunnen komen. Maar ja wat moet je dan inslapen of naar de slacht ???? Deze keuze heeft mij heel wat slapeloze nachten bezorgt. Mijn paard was tijdens behandelingen niet rustig te krijgen met een verdovingsspuit, en vocht daar altijd vreselijk tegen. Met deze wetenschap en heel goed nadenken heb ik dan ook besloten om voor de slacht te kiezen. In dit geval zou ze er niet tegen kunnen vechten, inslapen zou een eindeloos gewecht gaan worden. Ik heb heel bewust voor Van Veen in Nijkerk besloten omdat ik daar zoveel goede verhalen over gehoord had.

Met dit verhaal wil ik eigenlijk duidelijk maken dat het voor elke paard een andere situatie is, en dat het dus per situatie verschillend is.
Ik wil iedereen die ooit voor deze keuze staat heel veel succes wensen !!!!

P.s. Als er een excursie naar Van Veen in Veenendaal komt, zou ik erg graag mee willen. Als het je eigen dier niet betreft kan je er waarschijnlijk iets anders naar kijken.
Laatst bijgewerkt door Mallemien op 14-01-07 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:47

Moderatoropmerking:
Droommajori, wil je aub een beetje op je schrijftaal letten? Zonder leestekens is het niet prettig leesbaar Lachen

Citaat:
maar als ik naar een slachthuis ga neem

Vergeet niet dat veel van die 'lieve paardjes' daar met een serieuze reden staan.
Je kan het niet altijd van de buitenkant zien, maar veel hebben binnen onherstelbare schades. Lijden veel pijn en zijn blij dat ze uit hun lijden verlost worden. Als je die 'lieve paaredjes' meeneemt (wat zover ik weet eigenlijk niet mag), dan doe je ze helemaal geen plezier, integendeel.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:52

Best interessant inderdaad om te weten hoe eht daar gaat ze doen het super dus, houden dus echt rekening met de dieren. Vriendin van mij is volgens mij naar een andere geweest wel ook in de buurt die deden het ok keurig haar moeder is blijven kijken totdat het paard inderdaad dood was.

Ik zag iemand zeggen dat ze niet dood zijn door de pin in het hoofd en dat het slachthuis ze laat dood bleoden dat is dus het niet zo. Of iemand heeft ej dat wijsgemaakt of als je het gezien hebt is het wel een heel fout slachthuis geweest.

Mallemien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:53

Citaat:
maar als ik naar een slachthuis ga neem

Citaat:

Vergeet niet dat veel van die 'lieve paardjes' daar met een serieuze reden staan.
Je kan het niet altijd van de buitenkant zien, maar veel hebben binnen onherstelbare schades. Lijden veel pijn en zijn blij dat ze uit hun lijden verlost worden. Als je die 'lieve paaredjes' meeneemt (wat zover ik weet eigenlijk niet mag), dan doe je ze helemaal geen plezier, integendeel.

Vaak doe je het paard en de eigenaar er het grootste verdriet mee. Veel mensen kunnen uit hun verdriet niet mee deze laatste reis maken, en gaan er dan ook vanuit dat hun dierbare paard echt een einde krijgt aan het leiden. De keuze om je paard naar de slacht te brengen of in te laten slapen doe je niet zomaar, daar zit vaak een hele geschiedenis aan vast. Denk aub om de dieren, deze hebben echt pijn !!! Anders zouden ze daar niet zijn.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:58

Citaat:
Wat je met je paard doet als hij overleden is, dat is jouw eigen beslissing, maar als ik het zo lees is het net of je een leeg pak melk in de vuilnisbak gooit. "Zo, het was lekker, maar daar hebben we toch niets meer aan, aju". Moest het even kwijt...

Dat zegt alleen iemand die mij niet kent.

Nee, dat zegt iemand van 31 met toch nog een beetje een pennyhartje Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:10

Ik ken ook wel paarden die naar de slacht gegaan zijn omdat ze opgebruikt waren,
dus zijn ze eigelijk nog perfect maar moet er gewoon wat moeite aan gedaan worden.

Nuja zoals ik al eerder heb vertelt, het is afhankelijk van het paard vind ik. Ja En ja iedereen maakt zijn eigen keuze erin.

Ik zie het ook maar als een lege verpakking die mag weggegooid worden, zo denk ik ook over mezelf.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:27

Ja, in principe zijn er paarden die 'gered' kunnen worden van de slacht. Niet alle paarden die er staan hebben ook daadwerkelijk iets, soms gewoon overschot dat niet verkocht geraakt.
Maar die koop je dan na zeer grondige controle dat dat echt de enige reden is.

Als je gaat zeggen 'ik koop alle lieve paardjes', beeld ik me in dat je de eerste beste pony met schattige oortjes en aparte kleur vlug meeneemt (terwijl het arme dier van 32 vergevorderde atrose aan alle benen heeft).

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:38

xKatleentjex schreef:
Ja, in principe zijn er paarden die 'gered' kunnen worden van de slacht. Niet alle paarden die er staan hebben ook daadwerkelijk iets, soms gewoon overschot dat niet verkocht geraakt.
Maar die koop je dan na zeer grondige controle dat dat echt de enige reden is.

Als je gaat zeggen 'ik koop alle lieve paardjes', beeld ik me in dat je de eerste beste pony met schattige oortjes en aparte kleur vlug meeneemt (terwijl het arme dier van 32 vergevorderde atrose aan alle benen heeft).

Ja daar heb je wel gelijk in, maar die gered kunnen worden is maar een klein percentage.
En dan is de vraag nog welke dat het zijn...

Ik zou er in ieder geval niet aan beginnen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:58

de paarden die in nederland bij de slager staan zijn idd vaak dieren die echt pijn hebben , lichamelijk en/of geestelijk
de dieren die naar de slager gaan voor de centen, die gaan vaak op transport , hier in nl brengt een paard gewoon geen fluit op kwa slachtwaarde, (zie berichtje over ijslander een aantal berichten terug, minder dan 30 euro) dus waarom zou je een dier wat goed is hier in nl naar de slager brengen?
dus paardne in nl van de slager redden...sja... er zijn er weinig die daadwerkelijk redding van hun redding nodig hebben

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:10

als je iets wil redden van de slager, ga dan naar de markt toe.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:28

Nee, in Nederland hoef je je paard idd niet voor het geld naar de slager te brengen, als je dan op een ongezonde manier je paard wil verkopen/te gelde maken kun je hem beter een pepspuit geven en gewoon verkopen! Niet dat ik het daarmee eens ben natuurlijk maar om aan te duiden dat er echt geen kerngezonde paarden bij de slager staan. Aan de andere kant, maar da's op zich wel weer een andere discussie, denk ik dat er wel veel paarden inslapen terwijl ze recreatief nog prima een aantal jaar mee zouden kunnen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:30

Ik zou eigelijk niet weten wat de prijs is in belgie,
maar mijn ervaringen in de paardenwereld zijn ook al van heel wat jaren terug. Was de prijs dan niet hoger?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:03

voor een grote merrie van 20 kregen we pas 250 euro.. (150 euro met kerst), en voor een 8 jarige ruin kregen we 300 euro.
Als zon paard dan niet echt afgemaakt zou moeten worden zou je ze nog liever voor 500 euro weggeven.
Paarden die hier bij de slager belanden kunnen echt niet langer mee!

@ crossmonster.. ik ga je even PBen

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 18:15

Mallemien schreef:
Na het lezen van het verhaal, ben ik toch wel weer een beetje blij geworden.
Onlangs is mijn paard afgekeurd en inderdaad naar het abattoir in Nijkerk gegaan. Zelf kon ik niet de moed vinden om zelf mee te gaan, mijn verdriet was en is veel te groot Huilen .
Ik ben zo blij met het lezen van je verhaal, dat er met respect omgegaan word met deze paarden. Natuurlijk gaat je paard of pony er niet zomaar naar toe, er is vaak een hele geschiedenis aan vooraf gegaan. En deze beslissing neem je ook niet zomaar, daar gaan heel veel slapeloze nachten aan vooraf.
Ik wil je heel hartelijk danken voor je verhaal !!!!!!

Graag gedaan ben blij dat er nog een aantal mensen zijn die mn verhaal kunnen waarderen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:32

Mijn eerste pony heeft zich ook ernstig verzet tegen het spuitje, het was pure paniek (wat misschien ook deels door de heftige koliek kwam), dat was wel een nare ervaring, maar de tweede was zo op van het vechten voor haar leven en tegen de pijn, die wilde maar al te graag neerzakken en gaan...
Ik zou mijn eigen beesten niet naar de slacht kunnen doen, daar ben ik te emotioneel voor, maar voor het paard is het zeker niet slecht.. Het is zo gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:33

mirgino schreef:
madameke schreef:
ik moet er niet aan denken dat je paard in stukken wordt gehakt na zen dood..
ik breng altijd me dieren naar een dierenarts...

wat denk jij dan wat er daarna gebeurt?
dat ze in z`n geheel begraven worden of zo?
als de DA ze komt afspuiten ,worden ze door de Rendac opgehaalt
de paarden zijn dan al stijf en heel vaak gaan ze niet in 1 stuk de wagen op Clown ze worden met een grijper van de weg gepakt,de rest zal ik je maar besparen Ach gut

Heel vaak? in al die keren nog nooit meegemaakt hoor.. als jij je paard die dag nog laat ophalen heb je er geen last van.. en dit is dan ook zwaar overdreven!
Die dieren worden verwerkt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:10

als je je paard die dag laat ophalen
sja dan moet de rendac etc er wel tijd voor hebben om ook daadwerkelijk die dga nog langs te komen
anders ligt je paard er ene dag of twee en word ie inmiddels lekker aangevreten door allerlei ongedierte
erg luguber, maar gebeurt helaas...

en sja, het is nu eenmaal geen prettig gezicht om je dier ophetakeld te zien worden met drie grijper...

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:15

Ik heb het er laatst met een DA over gehad, en die zei zelf dat slachten verreweg het pijnloost is omdat en paard gaat vechten tegen het spuitje en bij een kogel meteen dood is. Ook is je paard meteen weg en je krijgt er nog voor betaald ook. Dit lijkt mij ook het fijnst voor een dier waar je je leven lang van hebt gehouden; nauwelijks meer dan een halve seconde pijn, meteen weg en niet nog in je tuin en je kan hem er zelf heen brengen en afscheid nemen. Dat zal ik later ook zeker doen. Lachen

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 19:37

Bedankt allemaal voor de reacties maar het gaat niet echt meer over mijn verhaal zeg maar. Het word nu weer een soort van discussietopic over spuitje of schieten en dat wil ik niet!! Dat noem ik offtopic!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:20

klopt, de discussie blijft bij het aansnijden van dit soort onderwerpen telkens weer oplaaien...

maar om even ontopic te reageren...
ik vind het een heel helder verslag van hoe het er ana toe gaat

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 20:21

draumpje schreef:
klopt, de discussie blijft bij het aansnijden van dit soort onderwerpen telkens weer oplaaien...

maar om even ontopic te reageren...
ik vind het een heel helder verslag van hoe het er ana toe gaat

Lachen dank je. heb gewoon verteld wat ik gezien/gehoord heb!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:24

gatverdamme bah bah en nog eens bah. Ik zou dit echt niet kunnen zien!!!! Als ik het lees word ik al misselijk en ga het voor me zien... Ik woon in Nijkerk daarom dacht ik ik lees dit topic even maar bah ik breng mijn paard dus echt nooit naar de slacht!

tirza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:27

wel erg dat je daar met school naartoe moet !! Huilen