slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:51

IKbenEllen schreef:
Es79 schreef:
Dat wilde ik nou net gaan zeggen, je haalt de woorden uit mijn mond!

Zo lang ik niet de frikandel uit je mond haal... Haha!

Nee, inderdaad! Vind ik namelijk zelf zo lekker! Knipoog

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:52

katiavl schreef:
Es79 schreef:
Oke, maar ik vind het raar als mensen zeggen dat het voor een paard zielig is en voor andere dieren niet! Vlees heb je in mijn ogen ook gewoon nodig, of vleesvervangers!

Dat bedoel ik Haha!

Nee vind ik niet, vlees heb je niet nodig of vervangers.. als je ander eten eet waar de zelfde ''stoffen, vitamienen'' in zitten heb je vlees niet nodig!
Ben het wel met je eens dat Het niet zieliger is voor een paard dan voor een ander dier, je vind het zielig of je vind het niet!

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:54

mijn paard is naar de slacht gegaan.en is niet gebruikt voor consumptie,daar kan je tegenwoordig dus voor kiezen.het ieder zijn eigen keuze,en je doet wat jou het beste lijkt voor je paard.een beetje meer respect voor elkaar kan dus geen kwaad.
vraag me alleen soms af waarom de mensen geen paarden vlees willen eten en wel kip/varkens en koeien vlees.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:56

Jessbub schreef:
Ik ben ook voor inslapen!

Hoe gaat dat dan eigelijk dat ''slachten''? Verward

volgens mij krijgen ze een pin door hun hoofd geslagen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:59

Nee vind ik niet, vlees heb je niet nodig of vervangers.. als je ander eten eet waar de zelfde ''stoffen, vitamienen'' in zitten heb je vlees niet nodig!
Ben het wel met je eens dat Het niet zieliger is voor een paard dan voor een ander dier, je vind het zielig of je vind het niet!

Dus dan geef je eigenlijk toch toe dat je wel bepaalde stoffen die in vlees zitten nodig hebt?

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:01

Maartje1990 schreef:
Jessbub schreef:
Ik ben ook voor inslapen!

Hoe gaat dat dan eigelijk dat ''slachten''? Verward

volgens mij krijgen ze een pin door hun hoofd geslagen.

Het zelfde als bij koeien :| omg!

Es79; Ja dat geen ik toen, maar daarvoor hoef je niet persé vlees te eten

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:06

Vlees heb je in principe niet nodig, ook geen vleesvervangers.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:08

met pin of kogel.
nou ik laat hem wel vredig inslapen wat zou jizelf kiezen dan?
want met mensen kan het ook in laten slapen dan, maar als je jezelf ook dood kon laten schieten of met een pin. of een prikje en rustig gaan.
wat zou je kiezen dan??????

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:20

Het gaat niet altijd rustig aan met een prikje, er zijn paarden die zich heel lang verzetten. Als ik zelf zou mogen kiezen: vechten tegen de spuit of een kogel, nou dan doe mij die kogel maar.
Punt is dat je nooit vooraf weet wat de juiste keuze is.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:23

Ja, maar paarden zijn geen mensen, en hebben ook niet de cognitieve vermogens die mensen hebben. Dus dat is een vergelijking die niet op gaat.
Ik zou mijn paard in laten slapen, puur voor m'n eigen gerust. Slachten voor consumptie, dat nooit, ben zelf vegetarier en dan zal iemand anders mijn paard gaan op eten? Never nooit niet. Slachten en dan niet voor consumptie..nee, hoewel het een goede optie is.
Heb gelukkig nog nooit meegemaakt dat een paard zich verzette tegen het inslapen, dat zal er ook wel mee te maken hebben.
Maar zoals het er nu voor staat, dan wordt de mijne echt ingeslapen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:25

Wat heb je dan nodig? Dus als je geen vlees eet heb je niets anders nodig qua voedingsstoffen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:27

ik ben 100% voor inslapen. Ik heb zo afscheid genomen van m'n pony en dat was heel fijn.

Pats boem en t is over bij de slager is onzin.. Paarden moeten ziek mee in een trailer, de trailer stopt, ze ruiken de dood en voelen angst, dan worden ze naar buiten gehaald zien een man aankomen die ze niet kennen, deze man ruikt naar dood, t paard word nog banger, de man heeft een groot ijzeren ding bij.. t paard word nog banger, terweil de geur van de dood hem nog de neusgaten in gaat, word het ding op zijn hoofd gezet en dan is het pas over, dit is iets wat mischien maar 5 minuten duurd, maar dat is veel meer angst als dat een paard zal krijgen als ie ingeslapen word..

Als een paard een spuitje krijgt, word het eerst op z'n gemak gesteld, alles gaat rustig, het prikje voelt hij niet, hij word moe en gaat slapen, het paard raakt in diepe slaap en weet dan niets meer, de 2 de prik die hij krijgt voelt hij niet meer, t dier is dan zo ver weg dat zijn hersens al "dood" zijn. de 2de prik laat zijn hart stoppen, dit kan inderdaad even duren, maar het paard voelt of merkt daar niets van....

Wat heb je dan liever? een paard die zijn laatste 5 minuten op aarde doodangst uit moet staan of een paard wat de laatste 5 minuten van zijn leven in de armen van zijn baasje mag doorbrengen....

en dan nog iets, hoe wil jij je het afscheid met je paard herinneren? Wil je je herinneren dat ie in jouw armen in slaap is gevallen? Of wil je je herinneren dat hij een pin door z'n hoofd heeft gekregen, zijn nek word doorgesneden en hij aan een haak het slachthuis ingesleurt word?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:35

Es79 schreef:
Wat heb je dan nodig? Dus als je geen vlees eet heb je niets anders nodig qua voedingsstoffen?

Nee, benodigde vitaminen en dergelijke zitten ook in groente, fruit, zuivel, graanproducten. In een vleesvervanger zit toch ook geen vlees???

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:35

Ben het er zeker mee eens, met het inslapen.
Bij ons op stal is dr laatst 1 geweest die hevige koliek had en 2 slagen in zn darm.
Hij is met de trailer naar het land gebracht, en heeft een spuitje gehad.
ik vond het eigenlijk best mooi gaan!

Slachten vind ik eigenlijk best eng !
Het klink heel hypocriet, want het stukje vlees eet ik ook van mn bord,
maar mn eigen paard zal ik nooit laten '' doodpinnen/doodschieten! '' (als die er ooit komt dan Clown )

Maar ik kan wel de mensen begrijpen die hun paard wel naar de slacht brengen!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:37

Debo schreef:
ik ben 100% voor inslapen. Ik heb zo afscheid genomen van m'n pony en dat was heel fijn.

Pats boem en t is over bij de slager is onzin.. Paarden moeten ziek mee in een trailer, de trailer stopt, ze ruiken de dood en voelen angst, dan worden ze naar buiten gehaald zien een man aankomen die ze niet kennen, deze man ruikt naar dood, t paard word nog banger, de man heeft een groot ijzeren ding bij.. t paard word nog banger, terweil de geur van de dood hem nog de neusgaten in gaat, word het ding op zijn hoofd gezet en dan is het pas over, dit is iets wat mischien maar 5 minuten duurd, maar dat is veel meer angst als dat een paard zal krijgen als ie ingeslapen word..

Als een paard een spuitje krijgt, word het eerst op z'n gemak gesteld, alles gaat rustig, het prikje voelt hij niet, hij word moe en gaat slapen, het paard raakt in diepe slaap en weet dan niets meer, de 2 de prik die hij krijgt voelt hij niet meer, t dier is dan zo ver weg dat zijn hersens al "dood" zijn. de 2de prik laat zijn hart stoppen, dit kan inderdaad even duren, maar het paard voelt of merkt daar niets van....

Wat heb je dan liever? een paard die zijn laatste 5 minuten op aarde doodangst uit moet staan of een paard wat de laatste 5 minuten van zijn leven in de armen van zijn baasje mag doorbrengen....

en dan nog iets, hoe wil jij je het afscheid met je paard herinneren? Wil je je herinneren dat ie in jouw armen in slaap is gevallen? Of wil je je herinneren dat hij een pin door z'n hoofd heeft gekregen, zijn nek word doorgesneden en hij aan een haak het slachthuis ingesleurt word?

Zo Debo, dat klinkt alsof je er regelmatig bijgeweest bent, is dat ook zo?
Edit: ik bedoel bij de slager he.

Wat ik al vanaf het begin zeg: slachten of spuiten maakt niet uit voor het paard, het gaat er om hoe JIJ je er bij voelt. Ik zal mijn paard niet laten slachten maar ben er niet op tegen.
Laatst bijgewerkt door IKbenEllen op 18-12-06 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:38

IKbenEllen schreef:
Es79 schreef:

Nee, benodigde vitaminen en dergelijke zitten ook in groente, fruit, zuivel, graanproducten. In een vleesvervanger zit toch ook geen vlees???

Volgens mij heb je geen idee waar je over praat, als jij gewoon eet wat je normaal eet maar dan zonder vlees erbij kom je een hoop voedingsstoffen te kort. Die worden dus oa in de vleesvervangers gestopt zodat je ipv je stukje vlees iets anders kan eten waar alles in zit.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:39

Noem mij eens wat dan.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:53

Aangezien je niet reageert Charos: vleesvervangers zijn er voor de SMAAK. Er zijn nl vegetariers die vlees wel lekker vinden, maar uit principe geen vlees eten.

Als er in vlees stoffen zitten die je nodig hebt, maar niet uit andere producten kunt halen kan niemand vegetarisch zijn, dat is toch logisch....

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 20:58

IJzer en dergelijke zit in vlees wat je toch nodig hebt.
Veel mensen die vegetarier zijn hebben een ijzertekort.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 02:02

Dit is off-topic helaas het gaat over slachten tenslotte.
Maar ik vind dat je altijd kunt zien aan iemand dat ze vegetarier zijn. Ze hebben vaak zo'n doorschijnende huid, maar zijn vaak wel lekker slank ! Zou goed voor mij zijn !. Ik ken ook iemand die daarnaast ook geen zuivelproducten neemt en bij hem duurde het genezen van een botbreuk veel te lang !. Wij mensen zijn van nature carnivoren, dus vleeseters dus het kan heel goed zijn dat je als vegetarier iets te kort komt.
Ik ga lekker gourmetten met de kerst, en een stukje goede paardenworst gaat er ook wel in. Alleen niet als ik het dier persoonlijk goed ken, daar ben ik echt hypocriet in !

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 02:24

Dit is echt een eindeloze discussie Ja

Ik ga voor slachten, heb nog nooit de horror-verhalen die hier staan zelf meegemaakt. Zal er misschien ook aan liggen naar welke slachter je gaat.

Toen ik mijn DA om advies vroeg, zei hij: 'meiske, als je echt van je paard houdt, dan kies je voor de slacht'.
Dat heb ik toen gedaan en heb er altijd een prima gevoel bij gehad Lachen

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 02:32

Geen goede DA dan. Waar baseert hij dat dan op ? Op zijn eigen voorkeur of de jouwe? Hij beweert dan dus dat als je voor een spuitje had gekozen je niet echt van je paard hield ? Dan had hij met mij ruzie gekregen, of ik hem nou wel niet slachten of niet !
Raar advies zo en erg kort door de bocht ook.
Maar als jij EN je paard er een goed gevoel bij hadden dan is het toch prima ?

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 09:36

Mijn paard gaat straks naar een heel nieuw slachtbedrijf. Daar worden ze in 1 ruimte gepint en in een andere ruimte verbloed dus in de ruimte waar ze de pin krijgen ruiken ze dan geen bloed.

Is er hier iemand trouwens bij geweest toen het paard de pin of kogel kreeg?
Ik zit er sterk aan te denken mee te gaan tot het eind maar ik heb geen flauw idee wat ik kan verwachten.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 10:11

Es79 schreef:
IJzer en dergelijke zit in vlees wat je toch nodig hebt.
Veel mensen die vegetarier zijn hebben een ijzertekort.

Sorry, nog 1x off topic.

IJzer zit ook in niet-vleesproducten, bv spinazie. Dus daar heb je geen vlees voor nodig.
Man van vriendin van mij is vegetarisch, ik eet met regelmaat bij hun. Meestal maakt ze dan een gezamelijke maaltijd, met los vlees of vis erbij voor ons. Hij ziet er totaal niet ondervoed of bleek uit, zo lang je gezond eet is er niets aan de hand.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 10:21

Ga ik ook nog 1 keer off topic.

Klopt, het zit in spinazie, maarja dat eet je ook niet iedere dag, zou ook trouwens niet goed zijn.
Melk doet weer afbraak aan je ijzer!
Iedereen moet het uiteraard zelf weten hoe hij/zij eet maar ik ken ook een meisje die vegetarier was maar moest stoppen omdat ze te weinig binnen kreeg! Er werd wel opgelet dat ze andere stoffen binnen kreeg maar toch te weinig.
Het maakt mij ook niet uit hoor wat mensen doen,
ikzelf ben niet echt een vleesmens, vroeger at ik het bijna niet omdat ik het gewoon niet lustte, had wel altijd ijzertekort trouwens, maar ik laat iedereen in zijn waarde!