Help de paarden uit Friesland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Re: Help de paarden uit Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 02:48

Karl66 schreef:
Waar staat dat ze na de rechtzaak wel terugmogen? Ik lees alleen maar dat ze nooit meer terugmogen.

Ok, daar heb jij gelijk en heb ik niet goed gelezen. Ben daar eigenlijk gewoon vanuit gegaan vanwege het andere topic.
Maar ik had het ook vreemd gevonden als de paarden morgen alweer terug hadden gemogen naar de eigenaar terwijl de rechtszaak nog moet komen. Normaal gesproken is dat namelijk niet het geval en kan de eigenaar ze eventueel pas na de rechtszaak weer ophalen.

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 02:49

Karl66 schreef:
xXGRIETJEXx schreef:
Karl66:

Stel jij haalt een aantal hondjes uit het asiel en verwaarloosd ze lekker.
Dat komt op TV.
Wie gooit dan zn eigen glazen in??
Volgens mij ben JIJ dat dan en niet IK die actie voert.

Jij kan me niet zeggen dat deze paarden goed worden verzorgd.

Sorry hoor, maar ik zag toch echt paarden die goed in het vlees zaten met mooie vacht erop, ik heb geen paarden met flinke wonden gezien, of paarden die liepen te kreupelen. Als ze verwaarloosd worden zal je toch echt met feiten en niet van horen zeggen moeten komen.

Er zaten toch ook echt enkele paarden tussen waarvan ik zoiets heb van jee moet dat nou zo.
En heel stom toevallig ken ik deze kudde van horen EN zien, ik weet hoe ze erbij liepen en ik heb er nog nooit een eigenaar bij gezien (en ja die ken ik ook van naam en gezicht)
Maar goed als de eigenaar de paarden er vroeg tijdig had weggehaald, of geen waarschuwing had gekregen van des betreffende instantie's dat het noodweer zou worden dan zou ik ook zoiets hebben van tja laat maar.
Deze man had dit kunnen voorkomen en daar gaat het mij om.
En volgens mij heb ik nooit gezegd dat ie zn paarden niet weer mag hebben.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 02:53

Toch bijzonder dat de DA vanmorgen op de radio zei dat hij bij de controle waarschijnlijk in de boot bleef omdat het beter was dat de verzorger die dagelijks tussen de paarden liep beter de paarden kon controleren omdat ze die kennen en dat dus minder spanning voor de paarden gaf.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 02:55

Karl66 schreef:
Toch bijzonder dat de DA vanmorgen op de radio zei dat hij bij de controle waarschijnlijk in de boot bleef omdat het beter was dat de verzorger die dagelijks tussen de paarden liep beter de paarden kon controleren omdat ze die kennen en dat dus minder spanning voor de paarden gaf.

Bedoelde ze daarmee niet de verzorger die de afgelopen dagen gezorgd heeft voor hooi en water?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 02:57

Nee, hij had het over de verzorger die dagelijks bij de kudde liep en die ze aan zijn fluitje herkenden en die ze vertrouwden, lijkt me niet dat dat de brandweer was die de dag daarvoor hooi hadden gebracht.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 02:58

Karl66 schreef:
Nee, hij had het over de verzorger die dagelijks bij de kudde liep en die ze aan zijn fluitje herkenden en die ze vertrouwden, lijkt me niet dat dat de brandweer was die de dag daarvoor hooi hadden gebracht.

Nee dat lijkt me dan ook niet. Misschien zijn zoon dan?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 03:02

Dat zou heel goed kunnen, dat werd er niet bij gezegd.

Maar je kan op basis van die foto's en filmpjes toch niet serieus beweren dat die paarden er verwaarloosd uitzien Verward

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 03:03

Karl66 schreef:
Dat zou heel goed kunnen, dat werd er niet bij gezegd.

Maar je kan op basis van die foto's en filmpjes toch niet serieus beweren dat die paarden er verwaarloosd uitzien Verward

Heb je mij dat horen zeggen dan? Dat kan ik zeker niet zeggen op basis van de filmpjes en foto's en ook niet op basis van de tv beelden.
Eentje zag er wat mager uit, dat is me wel opgevallen maar dat is ook alles.

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 03:10

Zoals ik al eerder zei ik ken deze kudde en er lopen echt enkele paarden tussen die regelrecht naar de slager kunnen om het ff heel erg grof te zeggen.
Ik en mijn vriend doen elke zondag een blokje om en komen ook geregeld bij deze kudde, en aangezien ik een aantal mensen uit het leger ken heb ik geholpen bij de reddingsactie van het leger.
Jammer genoeg mag ik het bekopen met een fikse bekeuring omdat ik me er niet mee mocht bemoeien van ome agent, maar ja dat het ik er graag voor over.
Vind het toch best knap (zoals jij het zegt Karl) dat er 1 persoon dik 200 paarden kan voeren, voorzien van drinken en controleerd op wonden oid.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 03:15

Dus de feiten zijn dat hij genoeg land heeft om de paarden te laten lopen (volgens xXGrietjeXx ), de paarden zien er niet verwaarloosd uit, er loopt dagelijks een verzorger bij de paarden, ze kunnen lekker bij elkaar in de kudde lopen.

Dan blijft het feit over dat hij niet alle dieren snel genoeg weggehaald heeft, maar bij zulke aantallen praat je wel over een andere tijdsfactor die je nodig hebt dan bij een paar dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 03:15

maar wat ik me nou afvraag (mischien een hele domme vraag) wat moet er nou gebeuren met de veulens die (mischien) hun moeder verloren zijn, kunnen die al zonder melk? zo nee hoe doen ze dat dan?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 03:18

Karl66 schreef:
maar bij zulke aantallen praat je wel over een andere tijdsfactor die je nodig hebt dan bij een paar dieren.

Dan moet je (naar mijn bescheiden mening) dus niet het risico gaan nemen om je paarden daar na 15 oktober daar te laten lopen want je beschikt niet over voldoende mankracht c.q. middelen om je paarden in veiligheid te brengen terwijl je wel weet dat het risico op overstroming na 15 oktober behoorlijk groot is. Is ook gewoon een stukje verantwoording dus.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 03:19

dees_daan schreef:
maar wat ik me nou afvraag (mischien een hele domme vraag) wat moet er nou gebeuren met de veulens die (mischien) hun moeder verloren zijn, kunnen die al zonder melk? zo nee hoe doen ze dat dan?

Ik neem aan dat ze dan kunstmelk krijgen. En de meeste veulens zullen ook al wel vast voedsel kunnen eten.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 03:20

ThePast03 schreef:
Karl66 schreef:
maar bij zulke aantallen praat je wel over een andere tijdsfactor die je nodig hebt dan bij een paar dieren.

Dan moet je (naar mijn bescheiden mening) dus niet het risico gaan nemen om je paarden daar na 15 oktober daar te laten lopen want je beschikt niet over voldoende mankracht c.q. middelen om je paarden in veiligheid te brengen terwijl je wel weet dat het risico op overstroming na 15 oktober behoorlijk groot is. Is ook gewoon een stukje verantwoording dus.

Hoe groot als er al 7 jaar geen overstroming meer is geweest?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 03:23

Karl66 schreef:
Hoe groot als er al 7 jaar geen overstroming meer is geweest?

Was er niet iets met de zomerdijken die ze doorgestoken hadden? Waardoor het water daar juist weer naar toe kon stromen? Dat heb ik tenminste wel begrepen dus het risico was nu veel groter.

Maar het risico is hoe dan ook groot genoeg, je gaat geen risico's nemen met levende wezens en er is meer dan voldoende gewaarschuwd. Andere mensen zijn de hele nacht doorgegaan en hebben hun dieren wel op tijd in veiligeheid gebracht, hij vond ze daar prima staan en is er vanuit gegaan dat ze wel zouden blijven staan waar ze stonden.
Teveel veronderstellingen en teveel gemakzucht naar mijn smaak.

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 03:24

Karl66 schreef:
Dus de feiten zijn dat hij genoeg land heeft om de paarden te laten lopen (volgens xXGrietjeXx ), de paarden zien er niet verwaarloosd uit, er loopt dagelijks een verzorger bij de paarden, ze kunnen lekker bij elkaar in de kudde lopen.

Dan blijft het feit over dat hij niet alle dieren snel genoeg weggehaald heeft, maar bij zulke aantallen praat je wel over een andere tijdsfactor die je nodig hebt dan bij een paar dieren.

Hij heeft inderdaad meer als genoeg land (weet niet of dit van hemzelf is of van iemand anders) om deze paarden allemaal te huisvesten.
Geef toe dat die beestjes geen beter leven kunnen hebben als in een kudde, maar er mag we wat meer naar om gekeken worden.
Je kan me niet wijs maken dat 1 persoon 200 paarden kan voeren, drinken geven en controleren elke dag.

Wat betreft die tijdsfactor ben ik het ook met je eens.
200 paarden zijn niet in 1 dag weg.

Weet niet of je de wilde kuddes op Lauwersoog kent, maar dat zijn er een stukje meer als 200 (denk dat er 5a600 prezwalski paarden lopen en nog 100den buffels) deze worden ook VOOR 15 oktober van het lage land gehaald aangezien er vaker zulke stormen uitbarsten.
Waarom kon deze boer dat niet doen???
Om mij part had ie een maand uitgerekend om die paarden daar weg te halen.
Maar waarom zo klakkeloos die paarden lekker laten staan terwijl er genoeg word gewaarschuwd.
Oke ik wil bij deze niet alleen de boer hierop aanvallen, het Fryske Gea is ook fout geweest.
Aangezien de boer de paarden niet had weggehaald voor 15 okt, had het Fryske Gea dit moeten doen en daarna contact op moeten nemen met de boer om te zeggen dat de paarden ergens anders liepen.

In dit verhaal zijn dus 2 schuldige partijen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 03:29

xXGRIETJEXx schreef:
[Oke ik wil bij deze niet alleen de boer hierop aanvallen, het Fryske Gea is ook fout geweest.
Aangezien de boer de paarden niet had weggehaald voor 15 okt, had het Fryske Gea dit moeten doen en daarna contact op moeten nemen met de boer om te zeggen dat de paarden ergens anders liepen.

In dit verhaal zijn dus 2 schuldige partijen.

Het lijkt me niet dat het Fryske Gea zomaar andermans paarden mag "stelen" uit hun land en ergens anders onder brengen. Dikke kans dat ze dan een rechtszaak aan hun broek hadden gekregen van die boer.

Voor wat ik begrepen heb verhuurt dat Fryske Gea (wat betekend het in vredesnaam? Haha!) alleen land en zijn ze niet verantwoordelijk voor de dieren die hun huurders op dat land gooien.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 03:34

Het is misschien dan wel het land van t Fryske Gea, de dieren zijn van de boer en zijn kinderen en vallen dan ook onder hun verantwoording, niet die van t Fryske Gea.

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 03:36

Fryske Gea is een soort van boswachter hahaha, weet niet hoe ik het beter moet uitleggen.
Maar weet niet of he strafbaar is of niet, maar wat ik wil zeggen het lijkt me logisch dat je zoiets zou doen alleen maar om eventueel nood te voorkomen.
Denk dat iedereen dat had gedaan.
Tenmiste als ik een stuk land had waar iemand anders paarden op had gezet en ik wist dat het zou kunnen onderlopen, dan had ik die paarden ergens anders neergezet alleen maar uit voorzorg.
Weet eigenlijk niet hoe dat zou werken als het Fryske Gea dat wel had gedaan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 03:39

Iedereen had daar de dieren nog lopen, niet alleen deze boer, daar hadden ze namelijk toestemming van it Fryske Gea voor gekregen.

En hoe fout het achteraf ook was, als er al jaren geen overstromingen meer zijn geweest, als iedereen de dieren er nog heeft lopen en als je er toestemming voor hebt gekregen van de organisatie die het beste kon inschatten wat de gewijzigde omstandigheden (doorgestoken dijken) voor invloed konden hebben. Dan is de kans groot dat je als boer een verkeerde inschatting maakt.

Maar het lijkt mij nog steeds het beste dat de AID en het openbaar ministerie uitzoeken hoe de schuldvraag ligt en in hoeverre mijn "feiten" of de andere feiten kloppen en laat de rechter daar dan uitspraak over doen.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 03:42

xXGRIETJEXx schreef:
Fryske Gea is een soort van boswachter hahaha, weet niet hoe ik het beter moet uitleggen.
Maar weet niet of he strafbaar is of niet, maar wat ik wil zeggen het lijkt me logisch dat je zoiets zou doen alleen maar om eventueel nood te voorkomen.
Denk dat iedereen dat had gedaan.
Tenmiste als ik een stuk land had waar iemand anders paarden op had gezet en ik wist dat het zou kunnen onderlopen, dan had ik die paarden ergens anders neergezet alleen maar uit voorzorg.
Weet eigenlijk niet hoe dat zou werken als het Fryske Gea dat wel had gedaan.

Maar wanneer hadden ze dat moeten doen?
Ze hebben de boer ingelicht dat hij zijn vee daar weg moest halen ivm het verwachtte komende weer.
Ze kunnen er toch moeilijk bij blijven staan of dat wel gebeurt?
Zijn zij er ook niet pas woensdagochtend achter gekomen dat de boer niet alle dieren van het land had gehaald?

Of dinsdagavond, toen hij niet meer terug kwam om de rest op te halen?
Waar hadden zij ze zo snel moeten laten?
Het was hun verantwoording niet, die van de boer wel!

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 03:51

In de lagere stukken had niemand meer dieren lopen.
En er is dus wel een ultimatum gesteld waneer de dieren van de lagere stukken af moesten en dat is 15 oktober.
Inmiddels het is 3 november een halve maand gelegen dus.
Je kunt nooit verwachten dat het elk jaar goed gaat.
De kans is gewoon zo onwijs groot dat er eens een overstroming komt, die kun je gewoon niet nemen vind ik persoonlijk.

Maar goed ben bang dat er helemaal geen actie kan worden genomen tegen deze boer, ben in contact gekomen via een vriendin met de nicht van de eigenaar van de paarden.
De paarden kunnen vanaf morgen opgehaald door de boer, dit gebeurt niet op vaste dagen en op vaste tijdstippen, jammer genoeg heeft iedereen zwijgplicht gekregen wanneer, waar, hoe, en waar ze worden gehuisvestigd er word gehandeld.

Citaat:
Chrystal-gek
Maar wanneer hadden ze dat moeten doen?
Ze hebben de boer ingelicht dat hij zijn vee daar weg moest halen ivm het verwachtte komende weer.
Ze kunnen er toch moeilijk bij blijven staan of dat wel gebeurt?
Zijn zij er ook niet pas woensdagochtend achter gekomen dat de boer niet alle dieren van het land had gehaald?

Of dinsdagavond, toen hij niet meer terug kwam om de rest op te halen?
Waar hadden zij ze zo snel moeten laten?
Het was hun verantwoording niet, die van de boer wel!

Ze hadden dit uit voorzorg na 15 oktober kunnen gaan doen.
Het risico is gewoon te groot om die beesten te laten staan na 15 okt.
Oke een aantal jaren is het goed gegaan en is er niks gebeurt, maar je kunt het niet verwachten dat het elk jaar zo goed gaat.
Ik weet niet wanner het Fryske Gea er achter is gekomen dat de paarden er nog liepen.
Waarschijnlijk wisten ze het al toen het KNMI kwam dat er een eventuele storm zou optreden.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 03:54

Karl66 schreef:
Iedereen had daar de dieren nog lopen, niet alleen deze boer, daar hadden ze namelijk toestemming van it Fryske Gea voor gekregen.

En hoe fout het achteraf ook was, als er al jaren geen overstromingen meer zijn geweest, als iedereen de dieren er nog heeft lopen en als je er toestemming voor hebt gekregen van de organisatie die het beste kon inschatten wat de gewijzigde omstandigheden (doorgestoken dijken) voor invloed konden hebben. Dan is de kans groot dat je als boer een verkeerde inschatting maakt.

Maar het lijkt mij nog steeds het beste dat de AID en het openbaar ministerie uitzoeken hoe de schuldvraag ligt en in hoeverre mijn "feiten" of de andere feiten kloppen en laat de rechter daar dan uitspraak over doen.

Fout, verreweg de meeste dieren zijn er weg gehaald voordat het slechte weer los brak dat dit als gevolg heeft gehad.
Dit onder andere omdat t Fryske Gea ze heeft gewaarschuwd voor het weer en gezegd dat ze de dieren daar weg moesten halen.
Alleen hij had ze daar woensdag nog staan...

Terwijl ze daar eigenlijk al 2 weken eerder weg hadden gemoeten en ze daar ook echt wel van op de hoogte waren, want het contract was afgelopen.
T Fryske Gea liet dit wel oogluikend toe, maar onder eigen verantwoording, oftewel dat als je de dieren niet op tijd weg kunt halen als het weer omslaat je dit helemaal aan jezelf te danken hebt.
Dit had de boer moeten kunnen inschatten, hoeveel tijd hij nodig had om zijn dieren daar weg te kunnen halen en wat het weer daar kan doen.
Dat weet je als je daar in de omgeving woont, en niet even maar al heel lang, dat weet je omdat het contract daarom op een bepaald tijdstip afloopt en dat weet je, omdat je in de gaten moet houden hoe het weer zich houdt als je dieren in zo'n risicovol gebied (laat) lopen (op eigen verantwoording).

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 03:57

xXGRIETJEXx schreef:
Ze hadden dit uit voorzorg na 15 oktober kunnen gaan doen.
Het risico is gewoon te groot om die beesten te laten staan na 15 okt.
Oke een aantal jaren is het goed gegaan en is er niks gebeurt, maar je kunt het niet verwachten dat het elk jaar zo goed gaat.
Ik weet niet wanner het Fryske Gea er achter is gekomen dat de paarden er nog liepen.
Waarschijnlijk wisten ze het al toen het KNMI kwam dat er een eventuele storm zou optreden.

Dat moment waarop ze iedereen hebben gewaarschuwd wat voor weer er aan kwam en dat men daar de dieren weg moesten halen?
Dan nog, het was niet hun verantwoording om de dieren daar persoonlijk weg te halen!!!
Wel van de boer. Hun konden er niks aan doen dat de boer hun advies in de wind heeft geslagen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 03:59

De directeur van it Fryske Gea had het er zelf over dat de dieren langer mochten blijven lopen, later werd dat teruggedraaid in oogluikend toestaan, want die zagen de bui natuurlijk al hangen.