Coupeerverbod, waarom iedereen voor???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Coupeerverbod, waarom iedereen voor???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:58

Ik ga toch eens proberen dit weekend een foto te maken van Jack die galoppeert. Dan zullen de felle aanhangers van 'trekpaarden kunnen de staart niet optillen' eens zien hoe een trekpeerd dat WEL kan. Hopen dat het me lukt!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 16:00

Ben benieuwd

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 16:10

Miss_Montana schreef:
Ik ga toch eens proberen dit weekend een foto te maken van Jack die galoppeert. Dan zullen de felle aanhangers van 'trekpaarden kunnen de staart niet optillen' eens zien hoe een trekpeerd dat WEL kan. Hopen dat het me lukt!

Als dat niet lukt kun je ook gewoon een foto maken op het moment dat hij staat te mesten, want daar gaat het toch om?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 16:16

Idd Cassidy, maar dan moet ik wel op het goede moment komen Tong uitsteken Of ik weet het! Ik ga hem leren mesten op commando!!! Hahaha Haha! Maar normaal als ik ga rennen dan komt hij meestal wel achter me aan rennen, dan moet ik de digi of mijn telefoon snel paraat houden en klikken.

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 16:21

Dat gecastreerde hengsten hun karakter missen Nors opkijken Waar haal je dat vandaan...Die van mij is nu al minstens 5 jaar ruin, maar een watje is ie zeker niet Haha! En ik ken er meer die karakter hebben dan die geen karakter meer tonen.
En een castratie kun je naar mijn mening zeker niet vergelijken met het couperen van de staart.

Ook heb ik nog nooit gezien dat een trekpaard zijn staart niet kan optillen, elk paard kan dat, dat ze het ook doen is een tweede...Ik ken ook pony's die nog te lui zijn hun staart op te tillen of op zij te gooien, maar als ze een jolige bui hebben kunnen ze het ineens wel. Een trekpaard is zwaar, maar de staartbotten en spieren zijn in verhouding met het lichaam, dus de staart wordt niet gauw te zwaar.

Bokkers hier stelden wel voor om de staart dan maar dagelijks te wassen i.p.v. couperen, maar dit lijkt mij niet echt een optie, wat in de winter? En wat een gedoe om elke dag de staart te wassen...De natuurlijke vetlaag wordt zo ook verwijderd. En wat denk je van het paard? Lijkt me ook niet echt fijn om iedere dag maar iemand aan je staart te hebben prutsen.
Het is ook nog eens tijdrovend, want de meeste trekpaarden hebben niet zo'n ielig dun staartje Haha!

Wat mij ooit verteld is, is dat paarden gecoupeerd werden omdat ze dan hun staart niet over de leidsels konden slaan, dit probleem kan makkelijk verholpen worden door zo'n zak.

Als de paarden in de wei of op stal staan, denk ik dat ze het fijner vinden om een staart te hebben. Paarden gaan in de wei vaak bij elkaar staan om vliegen te verjagen, met hun hoofd bij de staart van een ander paard, dit is een effectieve manier om vliegen van je hoofd te verwijderen, jij hoeft niets te doen, de buurman zwaait wat met zijn staart , omdat ie zelf last heeft van vliegen en weg vlieg Haha!

Ponyzotje: honden slaan inderdaad hun staart vaak kapot(had ik ergens hier in dit topic gelezen en aangezien iemand zei van niet wou ik toch even reageren Bloos )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 16:25

shetlandlove schreef:

Bokkers hier stelden wel voor om de staart dan maar dagelijks te wassen i.p.v. couperen, maar dit lijkt mij niet echt een optie, wat in de winter? En wat een gedoe om elke dag de staart te wassen...De natuurlijke vetlaag wordt zo ook verwijderd. En wat denk je van het paard? Lijkt me ook niet echt fijn om iedere dag maar iemand aan je staart te hebben prutsen.
Het is ook nog eens tijdrovend, want de meeste trekpaarden hebben niet zo'n ielig dun staartje Haha!

Wassen hoeft niet. Je moet gewoon een borstel kopen en uitkammen, dagelijks of om de dag. Dat doen ik en de eigenaar van Jack ook...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 16:36

shetlandlove schreef:
Wat mij ooit verteld is, is dat paarden gecoupeerd werden omdat ze dan hun staart niet over de leidsels konden slaan, dit probleem kan makkelijk verholpen worden door zo'n zak.

Het probleem is dat de paarden de staartwortel over de leidsels heengooien, en zo de leidsels eronder klemmen. Als ze dat doen heb je namelijk weinig te vertellen. Maar dat moeten ze eerst leren, en ook daar zijn middelen voor om dat te voorkomen. Bovendien zijn trekpaarden niet de enige paarden die voor de kar lopen, dan zouden toch andere rassen per definitie ook gecoupeerd moeten worden? Die zak helpt niet tegen het over de leidsels eenslaan...

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 16:44

Cassidy schreef:
Het probleem is dat de paarden de staartwortel over de leidsels heengooien, en zo de leidsels eronder klemmen. Als ze dat doen heb je namelijk weinig te vertellen. Maar dat moeten ze eerst leren, en ook daar zijn middelen voor om dat te voorkomen. Bovendien zijn trekpaarden niet de enige paarden die voor de kar lopen, dan zouden toch andere rassen per definitie ook gecoupeerd moeten worden? Die zak helpt niet tegen het over de leidsels eenslaan...

Daar heb je wel gelijk in, dat wist ik dus niet, dankje voor de verduidelijking Knipoog
Maar zoals je zelf zegt, waarom bij bijvoorbeeld dravers dan geen gecoupeerde staart? En in de tuigsport heb ik er ook nog nooit één gezien...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 16:47

Dagelijks wassen is geen probleem, zolang je maar warm water gebruikt. En mijn merries vinden het heerlijk als ik met hun staart bezig ben.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 16:52

jullie zijn wel zo lekker aan het banketstaaf ,maar een tinker heeft ook een zware staart.Die wordt toch ook niet gecoupeerd.Dus de hele redenatie is kul!Paarden zijn geboren met staart,dus wie zijn wij om het ons aan te matigen om die staart eraf te halen!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 17:24

Tolstoj schreef:
ArGieVai schreef:
ik vind het heel erg couperen, je doet ze alleen maar pijn, zoals loolapaloosa (als ik het goed heb)

KNIP HEM AF EN IN LAAGJES OF SCHEER HEM doet hem geen pijn..

en over het 'met couperen blijft een paard een paard' en 'met castereren is het geen paard meer'

MET COUPEREN IS HET OOK GEEN PAARD MEER WANT HIJ HEEFT GEEN STAART EEN PAARD HEEFT EEN STAART Knipoog oepss...

dus ik vind het onnodige onzin... en in sommige gevallen is castereren echt niet te vermijden, couperen is wél te vermijden...

Veel paarden doe je juist met castreren wel een plezier. (Op het moment dat je hem `helpt`natuurlijk niet nee)Een hengst mag normaal gesproken niet in de wei. Mijn ruin mag nu met de andere paarden in de wei en heerlijk dat ie dat vind. Zijn testikels heeft hij alleen nodig om zich te voortplanten en dat mocht hij toch al niet(niet ggk) Zijn staart daarintegen gebruikt hij iedere dag. Tegen de vliegen om zijn evenwicht te bewaren enz.

BTW Wie in hemelsnaam heeft ooit bedacht dat een trekpaard zonder staart mooier is om naar te kijken?
Geloof me....het ziet er belachelijk uit.

Het couperen van paardenstaarten is net zo noodzakelijk als de wasvisvaart voor de wetenschap Koe Sh#t dus

ik zei juist dat het voor veel paarden een plezier is Lachen couperen hebben ze alleen maar last van, is geen plezier voor een paard...

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 17:27

Evelike schreef:
Een staart helemaal scheren of couperen, komt voor mij op hetzelfde neer. Met beide kunnen ze niks meer.
En bovendien ziet zo'n dikke afgeschoren staartwortel niet uit.

En zo'n lange staartwortel kun je idd altijd dan nog aan laten groeien, maar dat gebeurd toch niet. Want als je 2x per maand naar de keuring gaat met het paard zal die altijd een kale wortel houden.

Iedereen zijn eigen mening, maar ik hou het nog altijd bij couperen.

daar zit een groot verschil tussen.. couperen zoet ze pijn, afscheren niet, couperen beschermd de geslachtsdele niet meer, scheren wel, en dat het er niet uit ziet.. couperen is nog lelijker en je kunt ook knippen/uitdunnen/in lagen ziet er harstike mooi uit doet geen pijn dus geen gezeur dat het beter is ofzo het is niet beter voor het paard...

Sunshine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 18:05

ArGieVai schreef:
Evelike schreef:
Een staart helemaal scheren of couperen, komt voor mij op hetzelfde neer. Met beide kunnen ze niks meer.
En bovendien ziet zo'n dikke afgeschoren staartwortel niet uit.

En zo'n lange staartwortel kun je idd altijd dan nog aan laten groeien, maar dat gebeurd toch niet. Want als je 2x per maand naar de keuring gaat met het paard zal die altijd een kale wortel houden.

Iedereen zijn eigen mening, maar ik hou het nog altijd bij couperen.

daar zit een groot verschil tussen.. couperen zoet ze pijn, afscheren niet, couperen beschermd de geslachtsdele niet meer, scheren wel, en dat het er niet uit ziet.. couperen is nog lelijker en je kunt ook knippen/uitdunnen/in lagen ziet er harstike mooi uit doet geen pijn dus geen gezeur dat het beter is ofzo het is niet beter voor het paard...

natuurlijk zit er een verschil in Bloos!

bij couperen haal je een lichaamsdeel weg, bij scheren/knippen niet.
bij couperen vermink je het paard, dat is gewoon de pure waarheid, en dat doe je niet bij scheren/knippen. het is pure verminking, en daarnaast ziet het er ook nog zwaaaar belachelijk uit, ik vind het totaal geen gezicht zo'n dikke belgenkont met zo'n stom stompje dr aan

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 18:14

Couperen is niet voor niets verboden.

madam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 18:21

Maar een gecastreerde hengst is geen paard meer, die missen juist dat karakter zegt de TS.

Sorry hoor, geef je totaal geen gelijk!!!!!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 18:53

Goh nee, als castreren karakter weghaald mogen ze de mijne nog een keer doen... Haha!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 19:03

@pony zotje

bij dieren zul je nooit weten of ze last hebben van fantoom pijn dus zul je daar in blijven gissen.
en ik zit bij de rk en zie vaak mensen die delen missen en die zeggen allemaal het zelfde.
in het begin hebben ze er vaak last van maar word langzamerhand minder maar gaat nooit helemaal weg.
en om dat te zeggen mits het goed gegaan is ??? vind ik niet corect dat kun je nooi met zekerheid zeggen.
en dan nog een vraag hoe lang heb je zo voorovergebukt gestaan tegen de wind in ????
ik kan me niet voorstellen dat je dat wel een prettig gevoel vond (denk je eens in hoe een paard zich moet voellen die kan niet na 10 min ruim genomen z'n broek optrekken)
denk je eens in er zijn zoveel paarden neuzen die verbranden met zonnig weer wat gebeurd er dan wel niet met die paarden hun geslachts delen???????.

en ook @ schetland love waar baseer je die onfo op ???
van alle jaren dat wij boxers hebben en dat we een grote vrienden kring hebben van mensen die ook honden hebben (niet allemaal boxers) we hebben zelfs 2 nesten gehad en ik denk over al die mensen heb ik maar een keer gehoord dat 1 z'n staart tussen de klapdeur heeft gehad.
en ook op de club geen verhalen gehoord van kapotte staarten (wel kapotte glazen Haha!).
het is trouwens ook zo dat mensen vaak de smoes gebruiken om alsnog de staarten te couperen omdat het mooier is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 20:30

Ja Er wordt veel te vaak een smoes gebruikt waarom ze wel mogen couperen, bij honden en ook bij paarden. Eigenlijk ben ik er nog niet een tegen gekomen waar ik het mee eens ben.
Net zoals er nu vaak werd gezegd "om medische redenen".. Welke medische redenen dan? Ik heb nog nooit een 'normaal' paard gezien met een gecoupeerde staart vanwege medische redenen..

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 20:36

rommulus schreef:
@pony zotje
en ook @ schetland love waar baseer je die onfo op ???
van alle jaren dat wij boxers hebben en dat we een grote vrienden kring hebben van mensen die ook honden hebben (niet allemaal boxers) we hebben zelfs 2 nesten gehad en ik denk over al die mensen heb ik maar een keer gehoord dat 1 z'n staart tussen de klapdeur heeft gehad.
en ook op de club geen verhalen gehoord van kapotte staarten (wel kapotte glazen Haha!).
het is trouwens ook zo dat mensen vaak de smoes gebruiken om alsnog de staarten te couperen omdat het mooier is.

Ik ken meerdere mensen waarvan de hond zijn eigen staart tegen bijvoorbeeld de muur kapotslaat. Zelf hebben we er ook 1 gehad! Alleen de honden met een harde staart, zoals labrador of boxer Knipoog Het gebeurt dus wel degelijk! op onze club horen we ook weleens dat de hond zijn staart stuk heeft geslagen. Niet dat ik dit een reden vind om de staart te couperen. Mijn buurvrouw heeft nu een hond met een stuk tape om d'r staart Haha!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 21:08

Jack Russell`s werden ook gecoupeerd,nu heb ik eenJR met staart en een zonder.Maar als je ziet ,hoe leuk die lange staart eruit ziet,wil je nooit meer een JR zonder.Ook mety oog op zwemmen is het van belang dat een dier een staart heeft,hoeveel trekpaarden zijn er niet in de watersnood van Zeeland verdronken.Puur omdat ze geen staart hadden.Dus mensen a.u.b laat die staarten met rust.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 21:09

sunshine1.. idd het is gewoon pure verminking!!

madam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 21:15

Je mag couperen nooit met casteren vergelijken!!!!

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 21:57

@ Hicky: dat vind ik dus ook de meest belachelijke vergelijking die je maar kunt bedenken...

@ Gootje: ik denk dat die paarden ook wel verzopen waren als ze wel een staart hadden gehad... De paarden waren helemaal in paniek, hebben geen idee wat hen overkomt en een uur zwemmen is echt lang, op een gegeven moment beginnen ze uitgeput te raken en verzuipen ze...of ze nu wel of geen staart hebben...
Vind ik ook een beetje een vergezochte reden, hoevaak worden er zulke hevige overstromingen verwacht Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 00:36

MysticTinker schreef:
Net zoals er nu vaak werd gezegd "om medische redenen".. Welke medische redenen dan? Ik heb nog nooit een 'normaal' paard gezien met een gecoupeerde staart vanwege medische redenen..

Op het moment dat er abcessen aan de staartwortel ontstaan om wat voor reden ook (klemgezeten, staartbeschermer te strak omgedaan of te lang laten zitten, staart te strak ingebandageerd en te lang laten zitten zodat de staartwortel afsterft) moet er ingegrepen kunnen worden, en dat is meestal door amputatie, als de staartwortel al niet te redden is. Deze ingrepen moeten mogelijk blijven, ondanks verbod op couperen. Er wordt alleen te vaak de sticker "medische reden" opgeplakt, helemaal bij een jong dier op hele jonge leeftijd, helemaal als er geld mee gemoeid is of een plaatsing bij een keuring, helemaal met van die vage redenen als "vaginale infecties", of "traditie", of "vieze staarten", of "hygiene bij het bevallen".

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 00:37

hicky schreef:
Maar een gecastreerde hengst is geen paard meer, die missen juist dat karakter zegt de TS.

Hoe serieus moet je de mening van een 13 jarige nemen? Schat zomaar dat de TS om en nabij die leeftijd zit.