Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
, maar dat is hetzelfde probleem. Niet met stokmaat, maar wel met het fokken van lichtere/chique shetten. De paarden zijn allang deze maat,hoogstens 5 cm verschil (van 1.65/8 naar 1.70), daar ligt het echt niet alleen aan . Het wordt alleen maar lichter en chique, wat nu wordt gefokt. Citaat:Er gaaner meer kapot aan slecht fokbeleid en slecht rijden
Maar goed nu weer ff on-topic andrs loopt dit nog uit tot een weet ik het, in ieder geval geen gezellige disscusie
Citaat:Kinderen moet je leren om respectvol met pony's om te gaan. Wanneer je te groot word, moet je stoppen met rijden op die pony.
idje schreef:Yamcha, even een vraagje. Vanuit jouw optiek dat ruiter en paard niet meer dan 10cm mogen verschillen, hoe denk je dan over Western, Endurance en IJslanderruiters.
Allemaal diciplines waarbij jouw regel door de band genomen niet op gaat.
Allemaal dierenbeulen dus, die hun paard onherstelbare schade toe brengen?
HorseGurl13 schreef:Eerder zei je nog dat je dat je die regel self had bedacht![]()
karoliena schreef:Maar ik heb bijna nooit ruiters gezien die naar mijn mening TE groot waren dus voor mij is dat helkemaalk neit zo
Citaat:Daarmee geef je juist mensen handvatten om te zeggen 'oke, ik overbelast mijn paard niet want ik weeg minder dan 20% van hem en ik ben niet meer dan 10cm langer dan hij hoog is' terwijl ze hem ondertussen aan gort rijden.
idje schreef:@Yamcha.
Dat bij deze diciplines meestal specifieke rassen gebruikt worden is me al vele jaren geleden opgevallen.
Wat bij IJslanders natuurlijk onvermijdelijk is.![]()
In al deze diciplines kom je weldegelijk ruiters van 1m80 tegen die er in slagen op hun dieren tot op hoge leeftijd fit, gezond en happy te houden en er bij ook nog weten te presteren.
Ook in de Endurance en ook op Arabjes.
Zijn dat dierenbeulen?
Als het dier het aan kan,
lichamelijk EN geestelijk dan is het m.i. geen probleem, mits de ruiter door zijn ruitergevoel het paard niet hindert.
idje schreef:Daar tegenover kan een te kleine ruiter, die bvb juist doordat hij of zij kort is de beweging van een groot paard niet makkelijk kan volgen een enorme hinder voor het dier zijn.
Dat zijn nuances in dit verhaal.
idje schreef:Ik zal er altijd mee eens zijn dat je met respect met je dieren moet omgaan.
En juist daarom zet ik kanttekeningen bij de 20% regel en zeker bij jouw hoogte regel.
Daarmee geef je juist mensen handvatten om te zeggen 'oke, ik overbelast mijn paard niet want ik weeg minder dan 20% van hem en ik ben niet meer dan 10cm langer dan hij hoog is' terwijl ze hem ondertussen aan gort rijden.
Tegelijkertijd geef je ruimte aan veroordeling van mensen die buiten die regeltjes vallen, maar hun dieren niet overbelasten.