Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idje

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:51

IK vind ze ook niet te groot, maar er zijn mensen die beweren dat je te groot voor je paard bent als je paard meer dan 10cm kleiner is dan je eigen lengte. En in deze diciplines is een groter verschil eerder regel dan uitzondering.
Kan ook haast niet anders, omdat een paard van 1m80 meestal niet in deze vormen van paardensport kan meedraaien.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:13

Over de shet heb ik er idd bij gezet Haha! , maar dat is hetzelfde probleem. Niet met stokmaat, maar wel met het fokken van lichtere/chique shetten. De paarden zijn allang deze maat,hoogstens 5 cm verschil (van 1.65/8 naar 1.70), daar ligt het echt niet alleen aan . Het wordt alleen maar lichter en chique, wat nu wordt gefokt.

Citaat:
Er gaaner meer kapot aan slecht fokbeleid en slecht rijden

Daar ben ik het enigsinds met je eens. Wanneer ze dan ook nog te groot en te zwaar zijn, dan is het risico wel heel groot! Door bewust te worden van jezelf tenopzichte van je paard, zet je al een grote stap. Misschien wel de eerste iom vervolgens de stap te maken naar rijden zodat je paard langer mee kan gaan....

Kinderen moet je leren om respectvol met pony's om te gaan. Wanneer je te groot word, moet je stoppen met rijden op die pony. Vandaar dat ik dat de 1ste stap vind.

De trend wordt nu steeds meer rijden op een paardvriendelijke manier (bitloos/boomloos zadel)en het luisteren naar je paard(emiel voest etc)
Maar daar hoort volgens mij ook bij dat je bewust moet zijn over je lichaamsmaat.

HorseGurl13

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 13:25

Eerder zei je nog dat je dat je die regel self had bedacht Knipoog Verward Maar goed nu weer ff on-topic andrs loopt dit nog uit tot een weet ik het, in ieder geval geen gezellige disscusie Tong uitsteken Knipoog

Citaat:
Kinderen moet je leren om respectvol met pony's om te gaan. Wanneer je te groot word, moet je stoppen met rijden op die pony.

Hier ben ik het mee eens!! Stoppen is voor velen moeilijk maar tog voor de pony zeker het beste en naar de pony luisteren is zeker ook erg belangrijk!! Maar dat weet (hooplijk) bijna iedereen Knipoog

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:29

Ik heb welleens gehoord van iemand, als je schouders bij de schoft komen, dat dat dan precies je goede lengte is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:30

idje schreef:
Yamcha, even een vraagje. Vanuit jouw optiek dat ruiter en paard niet meer dan 10cm mogen verschillen, hoe denk je dan over Western, Endurance en IJslanderruiters.
Allemaal diciplines waarbij jouw regel door de band genomen niet op gaat.
Allemaal dierenbeulen dus, die hun paard onherstelbare schade toe brengen?

Ik wil hier toch nog wel even op reageren (overigens bedankt voor je steun hierin, supermwoman!). Mijn stelregel is idd dat paard en ruiter niet meer dat 10cm mogen verschillen in hoogte. Er van uitgegaan dat de mens een voor zijn, haar lengte normaal gewicht heeft, dus een BMI (kun je op de site van het voedingscentrum uitrekenen) tussen de 19 en 25. Bij deze stelregel ga ik ook uit van een sportief gebouwd paard, denk: sportieve Haflinger (het oude type is zwaarder gebouwd, kan dus meer hebben),Welsh (dus geen Welsh Cob), Dartmoor, KWPN, dressuurgefokte Fries, in principe warmbloedpaarden dus.
IJslanders, het oude type Haflinger, Fjorden, enzovoorts valt daar dus niet onder, dat zijn pony's die erop gefokt zijn volwassenen (wederom met een normaal gewicht) te kunnen dragen, zij het wel dat de betreffende personen geen 1.80 moeten zijn, dan is de lengte hinderlijk voor het paard.
Western: Quarters, Pinto's, Appaloosa's zijn paarden die meer gewicht kunnen hebben, en Karoliena heeft gelijk als ze zegt dat het merendeel van de mensen die Western rijdt, zeker niet te groot is.
Endurance is een ander verhaal, daar wordt traditiegetrouw veel op Arabieren gereden, die wel redelijk sterk zijn, maar toch geldt daar wel een bepaalde limiet aan gewicht en lengte, maar daar wordt door de meeste endurance-ruiters heel goed op gelet, omdat zeker bij endurance de lichamelijke en geestelijke conditie essentieel is.

Ik heb ook al gezegd dat mijn stelregel zeer zeker uitzonderingen kent, maar ik blijf erbij dat zeker in de dressuur in springsport, en bij de meeste pony's, mijn stelregel wel zeker opgaat. Ik vind dat een ruiter verantwoordelijk moet omgaan met zijn/haar paard, en ook als de centimeters kloppen, kan het nog zo zijn dat de ruiter te belastend is voor het paard, omdat de belasting zeer zeker ook met evenwicht te maken heeft. En ja, iemand die te zwaar is en te lang voor zijn paard (afgezien van een aantal disciplines), is een dierenbeul, want beschadigt zijn paard elke dag, en is dus zeer onverantwoordelijk. Is het je trouwens opgevallen dat voor de disciplines die jij zojuist noemde, specifieke rassen gebruikt worden? Me dunkt dat dat niet voor niets is.
Maar ik hoop dat ik nu duidelijk heb uitgelegd hoe ik erover denk...
@ Superwoman: ik geloof dat wij aardig op een lijn zitten....

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:37

Hm, toen ik de pennyleeftijd had was het gemiddelde warmbloed 1m60, 1m62 en een Fries van 1m55 was heel normaal.
Ik heb paarden dus wel een beetje groter zien worden in de loop van de jaren. En idd Shetten steeds kleiner en lichter.
De vroegere minitrekpaardjes, die ijzersterk waren, zijn idd op geen enkele manier meer te vergelijken met een hedendaagse minishet met ranke beentjes.
Maar goed, dat is rasfokkerij. Ook een hobby.
Grappig vind ik wel dat je nu Voest c.s. er bij haalt.
Niet dat ik hier ook maar iets op tegen heb, integendeel,maar dit zijn juist mensen die meestal niet zo'n probleem van maat maken. In die hoek zie je nou net veel demonstraties met 'te kleine' paarden.

idje

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 14:05

HorseGurl13 schreef:
Eerder zei je nog dat je dat je die regel self had bedacht Knipoog

Die regel van lengte ruiter/stokmaat paard?
Ik?
Nee hoor, integendeel, dat was Yamcha. Haha!

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 14:33

@Yamcha.
Dat bij deze diciplines meestal specifieke rassen gebruikt worden is me al vele jaren geleden opgevallen.
Wat bij IJslanders natuurlijk onvermijdelijk is. Haha!
In al deze diciplines kom je weldegelijk ruiters van 1m80 tegen die er in slagen op hun dieren tot op hoge leeftijd fit, gezond en happy te houden en er bij ook nog weten te presteren.
Ook in de Endurance en ook op Arabjes.
Zijn dat dierenbeulen?
Als het dier het aan kan,
lichamelijk EN geestelijk dan is het m.i. geen probleem, mits de ruiter door zijn ruitergevoel het paard niet hindert.
Daar tegenover kan een te kleine ruiter, die bvb juist doordat hij of zij kort is de beweging van een groot paard niet makkelijk kan volgen een enorme hinder voor het dier zijn.
Dat zijn nuances in dit verhaal.
Ik zal er altijd mee eens zijn dat je met respect met je dieren moet omgaan.
En juist daarom zet ik kanttekeningen bij de 20% regel en zeker bij jouw hoogte regel.
Daarmee geef je juist mensen handvatten om te zeggen 'oke, ik overbelast mijn paard niet want ik weeg minder dan 20% van hem en ik ben niet meer dan 10cm langer dan hij hoog is' terwijl ze hem ondertussen aan gort rijden.
Tegelijkertijd geef je ruimte aan veroordeling van mensen die buiten die regeltjes vallen, maar hun dieren niet overbelasten.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 14:43

Maar ik heb bijna nooit ruiters gezien die naar mijn mening TE groot waren dus voor mij is dat helkemaalk neit zo

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:17

karoliena schreef:
Maar ik heb bijna nooit ruiters gezien die naar mijn mening TE groot waren dus voor mij is dat helkemaalk neit zo

ehh, nu snap ik je niet karo! Op shetjes zijn er veel ruiters te groot!

Citaat:
Daarmee geef je juist mensen handvatten om te zeggen 'oke, ik overbelast mijn paard niet want ik weeg minder dan 20% van hem en ik ben niet meer dan 10cm langer dan hij hoog is' terwijl ze hem ondertussen aan gort rijden.

Daar ben ik het niet mee eens. Je ziet érg weinig volwassenen die te groot zijn voor hun paard. Jonge ruiters moeten leren om te kiezen voor de gezondheid van hun pony, niet omdat zij het zelf leuk vinden om te rijden. Dat is dus de 1ste stap naar verantwoordelijkheid voor je pony.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:35

Ja maar ind e endurance en western sector. Ik snap dus neit waarom die sectoren zogenaamd als deirenbeulen gezien moeten worden, dat kan je nergens op uit maken

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:57

Het ziijn toch ook geen dierenbeulen?
Even beter lezen. Dat helpt wel eens.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 16:13

Nou zeg, het kwam daar op neer. Ik vind TE groot pas met de voetne op kniehoogte dan is het schadelijk voor eht paard/pony. Dat heb ik nog niet veelg ezien bij western en/of endurance ruiters

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 16:25

Karoliena, ik ben de laatste om mensen uit die diciplines dierenbeulen te vinden.
Ik kwam juist voor ze op, alleen begreep je dat een beetje verkeerd.
Kan gebeuren, geeft niks.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 16:31

Zijn we het met elkaar eens Knipoog

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 16:39

Dacht ik ook Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 18:08

idje schreef:
@Yamcha.
Dat bij deze diciplines meestal specifieke rassen gebruikt worden is me al vele jaren geleden opgevallen.
Wat bij IJslanders natuurlijk onvermijdelijk is. Haha!
In al deze diciplines kom je weldegelijk ruiters van 1m80 tegen die er in slagen op hun dieren tot op hoge leeftijd fit, gezond en happy te houden en er bij ook nog weten te presteren.
Ook in de Endurance en ook op Arabjes.
Zijn dat dierenbeulen?
Als het dier het aan kan,
lichamelijk EN geestelijk dan is het m.i. geen probleem, mits de ruiter door zijn ruitergevoel het paard niet hindert.

Als het paard het lichamelijk en geestelijk aan kan, heb ik daar natuurlijk geen enkel probleem mee, en het gaat me ook niet zozeer om die disciplines die jij zojuist aanhaalde, zoals geschreven vind ik dat mensen met name in de endurance sport heel verantwoordelijk met hun paarden omgaan (kan ook bijna niet anders als je er goed in wilt zijn). Waar het mij om gaat, zijn kinderen en tieners die te lang blijven doorrijden op hun ponys, volwassenen die op te kleine paarden rijden. Dat is waar ik een probleem mee heb. Dat vind ik onverantwoordelijk gedrag.
idje schreef:
Daar tegenover kan een te kleine ruiter, die bvb juist doordat hij of zij kort is de beweging van een groot paard niet makkelijk kan volgen een enorme hinder voor het dier zijn.
Dat zijn nuances in dit verhaal.

Ik ben het zeer zeker met je eens dat er nuances in dit verhaal zijn. Dit voorbeeld, en natuurlijk zijn er ook mensen die op een klein paard rijden, maar door hun balans, ruitergevoel en meegaan in de beweging geen enkele hinder voor hun paard vormen, ook daar heb ik geen probleem mee.
idje schreef:
Ik zal er altijd mee eens zijn dat je met respect met je dieren moet omgaan.
En juist daarom zet ik kanttekeningen bij de 20% regel en zeker bij jouw hoogte regel.
Tegelijkertijd geef je ruimte aan veroordeling van mensen die buiten die regeltjes vallen, maar hun dieren niet overbelasten.

Zoals ik ook eerder schreef, heeft mijn regel ook te maken met de BMI index, dus de lengte/gewicht verhouding van de mens. Zoals ik ook al eerder schreef, biedt mijn stelregel zeker ruimte voor uitzonderingen. Natuurlijk zijn er mensen die buiten die regels vallen en hun dieren niet overbelasten, en mensen die er binnen vallen en hun dieren aan gort rijden. Maar dat heeft imo meer te maken met het verantwoordelijkheidsgevoel van die mensen en de rijkunst op zichzelf.
Ik heb die regel omdat er (helaas) teveel mensen zijn die de protesten van hun paarden niet zien, voor kinderen die veel te lang op hun te klein geworden pony's doorrijden, en als jij niet goed bent in het lezen van de lichaamstaal van je paard, als het bepalen of doorrijden op een pony nog verstandig is of niet, een beetje gokwerk is, is het dan niet verstandig om een aantal stelregels te hebben waardoor dingen meetbaar zijn?
Misschien ben jij iemand die er zoveel verstand van heeft dat je heel goed zelf kunt bepalen of je wel of niet op je paard kunt blijven rijden, maar er zijn veel mensen die niet zo verstandig of verantwoordelijk zijn, daarvoor zijn er regels waaraan ze dat kunnen afmeten.

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 18:25

Ik zoek een bijrijdstertje/rijdertje voor mijn verzorgshet. Hij is 'normaal' gebouwd. Hij is ong. 95 cm hoog. Ik heb misschien iemand op het oog ze is heel licht en wordt niet groter dan 1.60. Wat denken jullie dat de maximale lengte van de ruiter voor hem mag zijn?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 18:27

Ik heb geen idee kan je moeilijk zo zeggen tenzij iemand een voorbeeld foto heeft van een pony van die hoogte met een ruiter erop van die lengte maar dat meot wel heel toevallig zijn, hihi. Het maximale gewicht voor hem zal in ieder geval rond de 40 kilo liggen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 18:32

Idd, rond de 40 kg... hoe lang is je bijrijdstertje nu? Hoe oud is ze?

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 18:39

Ze is bijna 10. Maar ik heb nog geen bijrijdstertje (alleen een meisje die me wel leuk lijkt voor Mickey). Daarom wilde ik weten wat jullie de maximale lengte vinden. Iig weegt ze nog lang 40 kilo (net 30 denk ik).

xxmichellexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 18:44

ik vind het zolang iemand niet te zwaar is makkelijk kunnen, zolang de pony er plezier in heeft.
Mijn pony is 1.25, ik ben 1.60, 48 kilo en ik rijd 3 a 4 keer in de week. Ik heb haar zelf ingereden dus ze is ook niet anders gewend.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 18:47

Ze zal er nu waarschijnlijk nog prima oppassen ik denk dat je het beste gewoon in de gaten kan houden omdat ze op die leeftijd ngo wel eens hard willen gaan groeien. Bij ons is het over als ze bijna op kniehoogte komen met de voeten, dat vertellen we ze altijd regelmatig en zo is ons eerste ruitertje ook neit verdrietig dat ze te groot geworden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 22:13

@ Francien_ Klinkt goed hoor! Ik zou gewoon eens kijken hoe het gaat...

@Michelle: Tja, ik kan er niks aan doen, maar ik vind jou echt te groot voor je pony...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 22:33

Ik vind dat michelle er nog prima oppast eigenlijk.