Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Adil18 schreef:Karl66 schreef:Omdat er bij friesen veel minder naar de galop wordt gekeken, zal de gemiddelde fries een mindere gallopeur zijn dan een KWPN-er. Dat zegt niks over een individueel paard.
Je zal mij nooit horen zeggen dat de fries een minder paard is dan een KWPN-er, wel dat de gemiddelde fries minder geschikt is voor dressuur.
Wat ik wel zonde vind is dat de fries nu opeens ook steeds meer dressuurgefokt moet gaan worden, er zijn al meer dan genoeg rassen waar je dressuur mee kan rijden. Wees liever trots op dat wat een fries bijzonder maakt, namelijk dat het het meest koninklijke koetspaard is en probeer dat te bewaren.
wij hebben het gemaakt tot het 'meest koninklijke koetspaard', waarom kunnen wij het dan nu niet tot een edel dressuurpaard maken? Omdat hij ondermaats is in de beweging? Alstjeblieft, ik mag het niet horen...En Fries beweegt anders, maar niet minder dan de KWPN'er!!!
Urielle schreef:Ik denk dat je met het erin fokken van de kwaliteiten voor een topdressuurpaard (oa dus het 'verbeteren' van de galop, mogelijkheden om te strekken en meer elasticiteit, dus ook het nog lichter worden van het type), juist de kwaliteiten van de Fries zelf eruit fokt en wat hou je dan over? Een warmbloedtype. Imo is dat echt zonde voor het Friese ras. Warmbloeden zijn er wel genoeg.
Karl66 schreef:En doordat hij anders beweegt is hij minder geschikt als dressuurpaard (in het algemeen, voor alle duidelijkheid). Door die bewegingen eruit te fokken omdat het zonodig ook een dressuurpaard zijn, haal je wel een kenmerk van de fries weg. Blijkbaar vind jij tuigpaarden minderwaardig aan dressuurpaarden, hoezo discrimerend
stellert schreef:en of koudbloeden niet voor de wedstrijd sport zijn!
ik kan me hier echt zo kwaad over maken he!
Adil18 schreef:Karl66 schreef:En doordat hij anders beweegt is hij minder geschikt als dressuurpaard (in het algemeen, voor alle duidelijkheid). Door die bewegingen eruit te fokken omdat het zonodig ook een dressuurpaard zijn, haal je wel een kenmerk van de fries weg. Blijkbaar vind jij tuigpaarden minderwaardig aan dressuurpaarden, hoezo discrimerend
Het FPS blijft juist erg sterk kijken naar de beweging van de Fries. Ik kan geen Friese Dekhengst aanwijzen die niet over die oh zo befaamde spectaculaire draf bezit.
Waarom is hij minder geschikt doordat hij anders beweegd? Wat zou je er dan van zeggen dat ik zeg:"een KWPN'er beweegt anders dus is minder geschikt". Raar he? Sja, we zijn niet anders gewend!
Wie heeft bepaald dat een goed dressuurpaard moet lopen als Bonfire en niet als Adel???
WIJ (stomme koeien dat we zijn![]()
)
Ik vind een tuigpaard absoluut niet minder dan een dressuurpaard en als je mijn berichten goed leest haal je dat er ook nergens uit! Waar ik een hekel aan heb is dat Friezen gevangen blijven in het hokje van de tuiger en geen dressuurpaarden mogen zijn als het aan sommige mensen ligt...
Taaclover schreef:stellert schreef:en of koudbloeden niet voor de wedstrijd sport zijn!
Koudbloeden zijn inderdaad niet voor de wedstrijdsport.
Als dit het doel was van een koudbloed dan zullen de fjorden, tinkers en haflingers zoals we ze nu kennen steeds luxer en groter gefokt gaan worden.
Deze stamboeken fokken niet op rijden in een dressuurring maar fokken voor een veelzijdig paard.
Natuurlijk zitten er een enkeling tussen die heel goed mee kunnen komen in de sport maar dat wil nog niet zeggen dat het ras gelijk geschikt is voor de sport
Karl66 schreef:De kwaliteit van een KWPN-er is dat het een sportpaard voor de dressuur en het springen. Het gevolg is wel dat twee authentieke nederlandse rassen zo goed als verdwenen zijn, zeker in vergelijking met de fries. Waarom zou je op termijn de fries ook in het KWPN op willen laten gaan, om te bewijzen dat ze net zo geschikt zijn voor de dressuur?
Al leer je een fries galloperen, het is gemiddeld genomen een mindere gang van de fries en aan de gallop valt door training weinig te verbeteren. Wil je dat doen, dan moet je dat door het fokken doen en meer aandacht voor de galop zal dan ten koste van de draf gaan.
Trouwens om de galop te verbeteren heb je meer nodig dan alleen die topvererver, namelijk merries en zolang je die niet op hun galop keurt, zal het moeilijk zijn die te verbeteren.
Karl66 schreef:Helemaal met je eens maar helaas mogen we dat van sommige mensen niet zeggen.
Taaclover schreef:stellert schreef:en of koudbloeden niet voor de wedstrijd sport zijn!
Koudbloeden zijn inderdaad niet voor de wedstrijdsport.
Als dit het doel was van een koudbloed dan zullen de fjorden, tinkers en haflingers zoals we ze nu kennen steeds luxer en groter gefokt gaan worden.
Deze stamboeken fokken niet op rijden in een dressuurring maar fokken voor een veelzijdig paard.
Natuurlijk zitten er een enkeling tussen die heel goed mee kunnen komen in de sport maar dat wil nog niet zeggen dat het ras gelijk geschikt is voor de sport
Adil18 schreef:Euh.....KWPN'ers zijn we ook steeds luxer en groter gaan fokken hoor...weet niet wat jij denkt......Eerst hadden we nog bakbeesten als Concorde en Argentinus, nu zijn het van die poppies, barbiepaardjes of hoe je ze ook maar wilt noemen. Alles moest aangepast: kleinere kop, toen kwam de wel of geen plat kruis-discussie ter sprake, langere belijning, achterlijk lange benen en ga maar door....ook aan de KWPN'er wordt gesleuteld om betere sportpaarden te krijgen...
Sily schreef:Maar dat wordt er ook bedoeld Adill, zou jij de Fries of jouw Fries zo ver door willen kruisen?
Ik scoor dan liever met mijn echte haflinger een paar punten minder dan dat ik het zo dramatisch verander.
Karl66 schreef:omdat het in ieder geval nooit gemakkelijker zal zijn om met dat paard die prestaties te behalen.
Adil18 schreef:Maar inderdaad, dan is het wel wat jullie zeggen: willen we onze Friesen net zo ombouwen als we ooit met de KWPN'er deden...?
pinokiolover schreef:
góede ruiters die alleen maar dure sportpaarden kunnen rijden, kom op zeg!!! dat soort mensen kunnen niet eens op een koudbloed rijden omdat ze bij g*d niet weten hoe... aangezien koudbloeden vaak wel kunnen mee denken...![]()