koudbloeden niet voor wedstrijdsport??????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:54

Ik denk dat je met het erin fokken van de kwaliteiten voor een topdressuurpaard (oa dus het 'verbeteren' van de galop, mogelijkheden om te strekken en meer elasticiteit, dus ook het nog lichter worden van het type), juist de kwaliteiten van de Fries zelf eruit fokt en wat hou je dan over? Een warmbloedtype. Imo is dat echt zonde voor het Friese ras. Warmbloeden zijn er wel genoeg.

Sily

Re: koudbloeden niet voor wedstrijdsport??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:57

Ik vind tuiger iets te simpel verwoord voor een Fries
Zie het dus ook echt niet zo.

Ik vind de haflinger minder mooi om te zien voor de wagen,maar het klimwerk wat ze oorspronkelijk deden,als ik daar foto's van zie vind ik dat mooi, maar in de dressuur vind ik sommige even mooi, andere tsja.....kunnen het gewoon niet.
Kijk dat mensen het beeld van berg geit voor zich hebben als ze een haf in de ring hebben vind ik een belemmering, het feit dat ze het kunnen en goed ook niet.

Mensen zijn belemmeringen, hun visies en ideeen, het paard zelf met zijn talenten en minpunten absoluut niet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:00

Adil18 schreef:
Karl66 schreef:
Omdat er bij friesen veel minder naar de galop wordt gekeken, zal de gemiddelde fries een mindere gallopeur zijn dan een KWPN-er. Dat zegt niks over een individueel paard.

Je zal mij nooit horen zeggen dat de fries een minder paard is dan een KWPN-er, wel dat de gemiddelde fries minder geschikt is voor dressuur.

Wat ik wel zonde vind is dat de fries nu opeens ook steeds meer dressuurgefokt moet gaan worden, er zijn al meer dan genoeg rassen waar je dressuur mee kan rijden. Wees liever trots op dat wat een fries bijzonder maakt, namelijk dat het het meest koninklijke koetspaard is en probeer dat te bewaren.

wij
hebben het gemaakt tot het 'meest koninklijke koetspaard', waarom kunnen wij het dan nu niet tot een edel dressuurpaard maken? Omdat hij ondermaats is in de beweging? Alstjeblieft, ik mag het niet horen...En Fries beweegt anders, maar niet minder dan de KWPN'er!!!

En doordat hij anders beweegt is hij minder geschikt als dressuurpaard (in het algemeen, voor alle duidelijkheid). Door die bewegingen eruit te fokken omdat het zonodig ook een dressuurpaard zijn, haal je wel een kenmerk van de fries weg. Blijkbaar vind jij tuigpaarden minderwaardig aan dressuurpaarden, hoezo discrimerend

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:01

Urielle schreef:
Ik denk dat je met het erin fokken van de kwaliteiten voor een topdressuurpaard (oa dus het 'verbeteren' van de galop, mogelijkheden om te strekken en meer elasticiteit, dus ook het nog lichter worden van het type), juist de kwaliteiten van de Fries zelf eruit fokt en wat hou je dan over? Een warmbloedtype. Imo is dat echt zonde voor het Friese ras. Warmbloeden zijn er wel genoeg.

Hahaha, en wat dacht je wat ze dan met de KWPN'er hebben gedaan? Of dacht je dat er ooit een mooi rank en slank paardje stond wat men maar de KWPN'er noemde? Neeeeeeeeeee, eerst zagen die bokken eruit als Gelderse en Gronigse beesten en toen hebben ze er van alles en nog wat bij ingegooit en voila: een KWPN'er!!! Een KWPN'er is dus niet meer dan een mengsel van paarden met verschillende soorten bouwen en verschillende bewegingseigenschappen! In hemelsnaam, wat is dan een kwaliteit van de KWPN'er, echt een eigenschap die alleen de KWPN'er behoord? tis niet meer dan een bij elkaar geraapt zooitje als je het goed bekijkt...

En wanneer je een Fries leert galopperen raakt hij niet in een keer zijn knie-actie kwijt of zo, bovendien, waarom zou een topvererver onder de Friezen geen goede beweging mogen vererven? Raakt hij dan zijn kwaliteit kwijt? Nee onzin, een Fries blijft het unieke behouden, maar ik denk dat het sommige mensen beangstigt dat ze meer kunnen dan we denken!
Laatst bijgewerkt door Adil op 05-05-06 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

01_Mexxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:05

nouyaa zeg ik heb zelf ook een haflinger die het echt super goed doet ik heb hem nu een jaar heb nu 6 echte wedstrijden gereden van de FNRS en al die 6 de wedstrijden ben ik eerste geworden 3 dressuur 2 springen 1 cross.
en of koudbloeden niet voor de wedstrijd sport zijn!
ik kan me hier echt zo kwaad over maken he!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:07

Karl66 schreef:
En doordat hij anders beweegt is hij minder geschikt als dressuurpaard (in het algemeen, voor alle duidelijkheid). Door die bewegingen eruit te fokken omdat het zonodig ook een dressuurpaard zijn, haal je wel een kenmerk van de fries weg. Blijkbaar vind jij tuigpaarden minderwaardig aan dressuurpaarden, hoezo discrimerend

Het FPS blijft juist erg sterk kijken naar de beweging van de Fries. Ik kan geen Friese Dekhengst aanwijzen die niet over die oh zo befaamde spectaculaire draf bezit.

Waarom is hij minder geschikt doordat hij anders beweegd? Wat zou je er dan van zeggen dat ik zeg:"een KWPN'er beweegt anders dus is minder geschikt". Raar he? Sja, we zijn niet anders gewend! Wie heeft bepaald dat een goed dressuurpaard moet lopen als Bonfire en niet als Adel??? WIJ (stomme koeien dat we zijn )
[/quote]

Ik vind een tuigpaard absoluut niet minder dan een dressuurpaard en als je mijn berichten goed leest haal je dat er ook nergens uit! Waar ik een hekel aan heb is dat Friezen gevangen blijven in het hokje van de tuiger en geen dressuurpaarden mogen zijn als het aan sommige mensen ligt...

Alexx

Re:

niet doen Stellert, je zult het nog vaak tegekomen

Kelly_Taco

stellert schreef:

Koudbloeden zijn inderdaad niet voor de wedstrijdsport.
Als dit het doel was van een koudbloed dan zullen de fjorden, tinkers en haflingers zoals we ze nu kennen steeds luxer en groter gefokt gaan worden.
Deze stamboeken fokken niet op rijden in een dressuurring maar fokken voor een veelzijdig paard.
Natuurlijk zitten er een enkeling tussen die heel goed mee kunnen komen in de sport maar dat wil nog niet zeggen dat het ras gelijk geschikt is voor de sport

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:08

De kwaliteit van een KWPN-er is dat het een sportpaard voor de dressuur en het springen. Het gevolg is wel dat twee authentieke nederlandse rassen zo goed als verdwenen zijn, zeker in vergelijking met de fries. Waarom zou je op termijn de fries ook in het KWPN op willen laten gaan, om te bewijzen dat ze net zo geschikt zijn voor de dressuur?

Al leer je een fries galloperen, het is gemiddeld genomen een mindere gang van de fries en aan de gallop valt door training weinig te verbeteren. Wil je dat doen, dan moet je dat door het fokken doen en meer aandacht voor de galop zal dan ten koste van de draf gaan.

Trouwens om de galop te verbeteren heb je meer nodig dan alleen die topvererver, namelijk merries en zolang je die niet op hun galop keurt, zal het moeilijk zijn die te verbeteren.

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:09

koudbloeden zijn niet voor de sport gefokt, maar er zijn er best een aantal die leuk meekomen.

Ik ben het dus eigenlijk met taaclover eens.

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:11

eigenlijk zijn alle paarden niet geschikt voor de wedstrijdsport, KWPN'ers net zo min als Haflingers etc. Puur onnatuurlijk om over een hoge hindernis te springen of een piaffe te rijden, eigenlijk vind ik het beide echt idioot, als je erover na denk, we laten enorme beesten in sommige ogen 'perfecte' pasjes maken, zoals we het precies willen, nouwelijks beest meer....

01_Mexxlover

ik ben het helemaal met punkies eens
Laatst bijgewerkt door 01_Mexxlover op 05-05-06 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Adil18 schreef:
Karl66 schreef:

Het FPS blijft juist erg sterk kijken naar de beweging van de Fries. Ik kan geen Friese Dekhengst aanwijzen die niet over die oh zo befaamde spectaculaire draf bezit.

Waarom is hij minder geschikt doordat hij anders beweegd? Wat zou je er dan van zeggen dat ik zeg:"een KWPN'er beweegt anders dus is minder geschikt". Raar he? Sja, we zijn niet anders gewend!
Wie heeft bepaald dat een goed dressuurpaard moet lopen als Bonfire en niet als Adel???

WIJ (stomme koeien dat we zijn )

Ik vind een tuigpaard absoluut niet minder dan een dressuurpaard en als je mijn berichten goed leest haal je dat er ook nergens uit! Waar ik een hekel aan heb is dat Friezen gevangen blijven in het hokje van de tuiger en geen dressuurpaarden mogen zijn als het aan sommige mensen ligt...

De FEI, die op basis van de klassieke dressuur voor rijpaarden de wedstrijdvoorschriften voor dressuurwedstrijden heeft gemaakt. En natuurlijk kunnen we dat wijzigen zodat een fries in verhouding gemakkelijker de punten behaalt dan een KWPN-er. Sterker nog, we kunnen alle paardenrassen afschaffen, want alles wat je met een ander paard kan, zou je ook met een fries moeten kunnen doen, misschien niet zo goed, maar dat mogen we nou eenmaal niet zeggen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:13

Taaclover schreef:
stellert schreef:

Als dit het doel was van een koudbloed dan zullen de fjorden, tinkers en haflingers zoals we ze nu kennen steeds luxer en groter gefokt gaan worden.
Deze stamboeken fokken niet op rijden in een dressuurring maar fokken voor een veelzijdig paard.
Natuurlijk zitten er een enkeling tussen die heel goed mee kunnen komen in de sport maar dat wil nog niet zeggen dat het ras gelijk geschikt is voor de sport

Helemaal met je eens maar helaas mogen we dat van sommige mensen niet zeggen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:13

Karl66 schreef:
De kwaliteit van een KWPN-er is dat het een sportpaard voor de dressuur en het springen. Het gevolg is wel dat twee authentieke nederlandse rassen zo goed als verdwenen zijn, zeker in vergelijking met de fries. Waarom zou je op termijn de fries ook in het KWPN op willen laten gaan, om te bewijzen dat ze net zo geschikt zijn voor de dressuur?

Al leer je een fries galloperen, het is gemiddeld genomen een mindere gang van de fries en aan de gallop valt door training weinig te verbeteren. Wil je dat doen, dan moet je dat door het fokken doen en meer aandacht voor de galop zal dan ten koste van de draf gaan.

Trouwens om de galop te verbeteren heb je meer nodig dan alleen die topvererver, namelijk merries en zolang je die niet op hun galop keurt, zal het moeilijk zijn die te verbeteren.

En KWPN'ers worden wel goed gekeurd op de galop? Ik lag me soms dood als ik die beoordelingen zie....een 8 voor de afdruk in de galop, een 5 voor de afdruk in het springen, echt waar, sit is nog niet eens het sterkste voorbeeld, maar dat KWPN klungelt ook maar wat....

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:16

Karl66 schreef:
Helemaal met je eens maar helaas mogen we dat van sommige mensen niet zeggen.

Je kan natuurlijk altijd je kop in het zand steken

Dat ze er niet voor gefokt worden daar bestaat gewoon geen twijfel over.
Overigens ben ik benieuwd hoe een fjord en/of tinker, haflinger er dan uit zou komen te zien.
Minimaal 20 cm groter so wie so, want een pony mag natuurlijk niet naar de Grand Prix
[/quote]

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:18

Taaclover schreef:
stellert schreef:

Euh.....KWPN'ers zijn we ook steeds luxer en groter gaan fokken hoor...weet niet wat jij denkt......Eerst hadden we nog bakbeesten als Concorde en Argentinus, nu zijn het van die poppies, barbiepaardjes of hoe je ze ook maar wilt noemen. Alles moest aangepast: kleinere kop, toen kwam de wel of geen plat kruis-discussie ter sprake, langere belijning, achterlijk lange benen en ga maar door....ook aan de KWPN'er wordt gesleuteld om betere sportpaarden te krijgen...

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:21

Maar dat wordt er ook bedoeld Adill, zou jij de Fries of jouw Fries zo ver door willen kruisen?

Ik scoor dan liever met mijn echte haflinger een paar punten minder dan dat ik het zo dramatisch verander.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:21

Dat er bij stamboeken regelmatig aangeklungeld wordt is een heel ander verhaal, dat zal elk FSP-lid je ook kunnen vertellen

Maar dat verandert niks aan het feit dat bij de sportstamboeken zoals het KWPN, veel meer naar de sportkwaliteiten van de ouderdieren gekeken wordt dan bij friesen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:23

Adil18 schreef:
Euh.....KWPN'ers zijn we ook steeds luxer en groter gaan fokken hoor...weet niet wat jij denkt......Eerst hadden we nog bakbeesten als Concorde en Argentinus, nu zijn het van die poppies, barbiepaardjes of hoe je ze ook maar wilt noemen. Alles moest aangepast: kleinere kop, toen kwam de wel of geen plat kruis-discussie ter sprake, langere belijning, achterlijk lange benen en ga maar door....ook aan de KWPN'er wordt gesleuteld om betere sportpaarden te krijgen...

Je geeft hier zelf al aan wat ik bedoel.
Dat de KWPN dus wel gefokt wordt voor de sport.
Ik zie nog steeds geen fjord met hele kleine kopjes en hele lange benen.
Ook de tinker niet.
Uiteraard zitten er wel enkele bij maar ze worden er niet speciaal op geselecteerd om het ras luxer en meer omhoog te krijgen om een sportpaard te fokken
[/quote]

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:28

Gelukkig niet Taaclover, het zou alleen maar een verarming zijn als we alle paarderassen gaan omvormen naar sportpaard. Wees liever trots op het bijzondere van je eigen ras ipv te vergelijken met andere rassen. En heb je toevallig een paard wat hoog mee kan komen in een sport waar ze niet voor gefokt zijn, wees daar dan extra trots op, omdat het in ieder geval nooit gemakkelijker zal zijn om met dat paard die prestaties te behalen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:32

Sily schreef:
Maar dat wordt er ook bedoeld Adill, zou jij de Fries of jouw Fries zo ver door willen kruisen?

Ik scoor dan liever met mijn echte haflinger een paar punten minder dan dat ik het zo dramatisch verander.

Daar moet ik je gelijk in geven, ik zie natuurlijk graag een echte Fries. Er is bijvoorbeeld eenm heel verschil tussen Lyke (die wazige foto's een paar pagina's terug of Okje, haar moeder

Afbeelding

Veel meer Fries, en dan moet ik natuurlijk eerlijk bekennen dat Okje er prachtig is, maar ook 'sportmodel' Lyke heeft haar charme.

Maar inderdaad, dan is het wel wat jullie zeggen: willen we onze Friesen net zo ombouwen als we ooit met de KWPN'er deden...?

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:33

Karl66 schreef:
omdat het in ieder geval nooit gemakkelijker zal zijn om met dat paard die prestaties te behalen.

Ja en nee zeg ik hierover
Ik heb om mij heen ook genoeg mensen gezien die het van mij af moesten leggen en niet omdat die paarden de potentie niet hadden.
Integendeel, er zaten er heel wat bij die veel meer potentie hebben dan Taco.
Maar die paarden waren gewoon te bang om normaal door een ring te lopen en om te kunnen ontspannen voor een mooie proef.
Mijn Taco is redelijk bomproof en zeker ringmak. Daar vind ik altijd al mijn voordeel aan.
Tijdens een kringwedstrijd liet ik b.v. de helft al achter me omdat het een verschrikkelijke enge bak was en mijn pony daar niet naar kijkt.
Ik heb het dus niet moeilijker gehad om te komen waar ik nu ben dan dat menigeen het gehad heeft.
Je moet wel aan blijven voelen wat een diertje kan hebben. Als ik gemerkt had dat het het onderste uit de kan zou kosten voor Taco, dan maar geen dressuur
Tot op heden vind ik niet dat ik harder heb moeten werken dan andere mensen die hetzelfde nivo rijden.

Adil18 schreef:
Maar inderdaad, dan is het wel wat jullie zeggen: willen we onze Friesen net zo ombouwen als we ooit met de KWPN'er deden...?

Nee toch
Je bent gevallen voor de fries vanwege de charme die ze nu uitstralen.

Ik zou er niet aan moeten denken dat de fjord er heel anders uit komt te zien.
Ik hou juist van dat stevige en super veelzijdige.
Als de fjord veranderd zou worden zou ik er niet weer eentje aanschaffen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:39

Bikkelhard gevallen voor de Fries ja

Maar ik vind de oudere Fries net zo mooi als de huidige Fries...Wat ik wel had begrepen is dat het FPS weer meer richting de zware Friesen wilde fokken...misschien op tijd het licht gezien of zo

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:50

pinokiolover schreef:

góede ruiters die alleen maar dure sportpaarden kunnen rijden, kom op zeg!!! dat soort mensen kunnen niet eens op een koudbloed rijden omdat ze bij g*d niet weten hoe... aangezien koudbloeden vaak wel kunnen mee denken...

net of die bloedkikkers niet meedenken

Misschien zou ik gerust leuk kunnen rijden met een koudbloed, maar ik heb niet de ambitie om te proberen met een fjord, tinker, fries of whatever een Z-parcours te gaan springen. Als mensen denken dat dat wel kan en er wel voor gaan kan ik er niet mee zitten, maar ik ga liever op een warmbloed zitten.

Onzin dat mensen roepen dat koudbloeden niet op wedstrijd horen, iedereen moet lekker doen wat hij zelf wil.
En ik sla die utidaging liever over Maar dat wil nog niet zeggen dat ik niet kan paardrijden, omdat ik niet met een koudbloed overweg kan Dat vind ik altijd zo'n domme redenatie...