Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:47

ongeveer een berichtje of 7 geleden haalde ik haar nog aan

En helaas niets meer van gehoord.
Ik vraag me af of ze zelf wel wist dat ze talent had.
Zij zelf had namelijk vooral veel lol

En net als dat clubgenootje van jou, kennen we allemaal echte talentjes, die gewoon door geld gebrek er nooit komen.
Ook niet met al het doorzettingsvermogen van de wereld.
Want om met die krabbelpony rond te komen, reed ze de sterren van de hemel.
Maar als je niet wist hoe brak die pony eerst was, zie je daar een meisje rijden met een simpel ponytje en zie je niet wat voor een talent het was.

En dat is het oneerlijke van de sport (en zoveel sporten)
En dat is waar het mij om gaat in het topic.

Dat iemand met zulke pony lager rijd als dat meisje van die handelstal met een veel leuker paard, lijkt mij een logisch gevolg.

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:48

amondi schreef:
En wie ga je als sponsor benaderen? Stal van Baalen? Dat is eigenlijk de enige in Nederland die wat doet voor de "jeugd"

Sponsors hoeven alleen geld te geven, dus die kunnen overal vandaan komen!!

Anouskaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:55

Ik ben het met cocochanel eens, je kan er niet komen zonder geld. Je moet sowiezo een goed paard hebben, met ontzettend veel geluk heb je een kleine kans dat als je een jong paard koopt dat hij aanleg heeft voor het hogere werk. Je zou nooit een ouder paard kunnen kopen als je niet veel geld hebt, heeft hij het dan is hij onbetaalbaar, heeft hij het niet dan kom je gewoon nergens.
En zelfs als je een paard hebt met aanleg voor het hogere werk, dan moet je nog een trainer zoeken die jou kan helpen je paard op te leiden. Het lijkt me niet dat dat zo goedkoop is.
En zelfs als je dan een paard hebt opgeleid tot grand prix niveau (om even als voorbeeld te noemen) dan moet je nog het geld hebben om te starten. Want het valt misschien niet op maar er zijn toch redelijk veel mensen die het kunnnen en het paard kan het, maar ze kunnen niet starten omdat het geld er gewoon niet is.

Ik vind het gewoon oneerlijk. Er is denk ik ook geen sport waarbij geld zo een belangrijke rol speelt als bij de dressuur. En ik denk dat het ook steeds meer om geld gaat draaien dan om talent, en dat is gewoon zonde.

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 09:59

Ik ben het met Anouska eens. Ik denk ook dat het steeds meer om het financiële gedeelte gaat. Natuurlijk moet je aan alle factoren voldoen, maar zonder geld kan het gewoon niét.
Vroeger had je idd meer kans zonder geld. Tegenwoordig gaan er zo'n grote bedragen in om, voor de gemiddelde Nederlander niet meer bereikbaar.
Voorheen was het zo dat je in een landelijk team zat en daar werkte de mensen allemaal hard voor. Dat is nu nog steeds, maar de kwaliteit van de paarden verbeterd ook, ze worden zo doorgefokt op het sportgerichte. En hoe beter, hoe duurder.

Het is ook onzin om te zeggen dat de mensen die L rijden alleen maar jammeren. Ik ken er die nationaal rijden en die er ook over klagen.

* edit: mening beargumenteerd
Laatst bijgewerkt door Sjaad op 03-03-06 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

__PSM__

Re: Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:00

Geld zegt een boel, maar je kan mij niet wijsmaken dat het zaligmakend is.

Er zijn inderdaad een boel mensen die goed rijden, omdat ze veel geld hebben

Wij hadden geld genoeg toen we een paard gingen kopen, maar nu ligt mijn vader onverwacht in het ziekenhuis en is de geldstroom wat minder.

Ook ik moet dan rijden zonder instructeur. Behalve de clubles.

Ik denk dat iedereen geld moet hebben voor paardrijden. Zonder geld namelijk

1. geen paard
2 geen passende spullen
3 geen instructies

kortom echt heel ver kun je niet komen zonder dit alles met name het eerste.

En ach je moet je ook afvragen of je wel mee wil draaien boven in de top, het ziet er mooi uit, maar ik als hobby ruiter rijdt net zo lief voor mijn plezier want denk maar na, die topruiters met geld hebben eeuwige druk en die heb ik niet,

KAN ME NIET VOORSTELLEN DAT DIE (GELD)TOPRUITERS ECHT ZONDER DRUK EN VOOR HUN PLEZIER RIJDEN!!

Dus ja de paardrijdsport (dressuur) is oneerlijk. Maarja daar kies je toch zelf voor als je uberhaupt begint met wedstrijden rijden!

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:05

amondi schreef:
En wie ga je als sponsor benaderen? Stal van Baalen? Dat is eigenlijk de enige in Nederland die wat doet voor de "jeugd"

Hehe... jij weet niet hoeveel geld mama en papa moeten neerleggen voordat DVB wat voor die jeugd doet heur

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 10:07

Ja, dat gaat niet gratis
Dat is nu een typisch voorbeeld. Ik geloof best dat die ponyruiters, junioren en young riders talent hebben, maar daarbuiten zit ze ook alles mee.

Bijv Power and Paint. Hoe gaat dat eraan toe? Betalen al die jonge ruiters ervoor om deze te mogen rijden, een voor een? Want hij loopt al een aantal EK's mee, steeds met nieuwe ruiters die Coby uitkiest toch?
Laatst bijgewerkt door Sjaad op 03-03-06 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:09

Neemt niet weg dat je het dan ook wel GOED leert

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 10:10

Ja dat denk ik ook! De kwaliteit van de trainingen zal wel super zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:11

En daarmee krijg je wel zo'n voorsprong, dat haalt iemand zonder geld nooit meer in.

Anouskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:11

Tarah5 schreef:
Geld zegt een boel, maar je kan mij niet wijsmaken dat het zaligmakend is.

Er zijn inderdaad een boel mensen die goed rijden, omdat ze veel geld hebben

Wij hadden geld genoeg toen we een paard gingen kopen, maar nu ligt mijn vader onverwacht in het ziekenhuis en is de geldstroom wat minder.

Ook ik moet dan rijden zonder instructeur. Behalve de clubles.

Ik denk dat iedereen geld moet hebben voor paardrijden. Zonder geld namelijk

1. geen paard
2 geen passende spullen
3 geen instructies

kortom echt heel ver kun je niet komen zonder dit alles met name het eerste.

En ach je moet je ook afvragen of je wel mee wil draaien boven in de top, het ziet er mooi uit, maar ik als hobby ruiter rijdt net zo lief voor mijn plezier want denk maar na, die topruiters met geld hebben eeuwige druk en die heb ik niet,

KAN ME NIET VOORSTELLEN DAT DIE (GELD)TOPRUITERS ECHT ZONDER DRUK EN VOOR HUN PLEZIER RIJDEN!!

Dus ja de paardrijdsport (dressuur) is oneerlijk. Maarja daar kies je toch zelf voor als je uberhaupt begint met wedstrijden rijden!

Maar sommige mensen rijden gewoon graag voor die druk. IK rijd met plezier hoor, dat zeker wel. Maar ik rijd wel graag ergens voor. Ik wil steeds beter worden en mezelf verbeteren, maar zo blijft er weinig over om naartoe te rijden. Ik rijd echt met plezier maar ik ben te fanatiek en te gedreven denk ik om maar wat concourtjes te rijden en niet echt ergens voor te gaan.

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 10:12

Ik heb het ook. Als ik iets doe wil ik het goed doen, en als dat niet kan..ja dan is de fun er snel af. Ik ben wat dat betreft te perfectionistisch. Ik ben nooit tevreden

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:15

Daarom doen sportpsychologen het ook zo goed de laatste tijd

Maar dat kost natuurlijk ook weer geld...

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:16

Tuurlijk ik wil ook graag straks als mijn paard en ik beter op elkaar zijn ingespeeldd op wedstrijden gaan presteren maar, ik denk dat je mijn prestatie druk in geen verte kunt vergelijken met bijv die van marlies van balen

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 10:16

Haha ja Tyrza, daar zou ik best eens naartoe willen
Enig idee waar dit kan?
Mijn instructrice helpt ook al, ze is hier ook goed in.

Anouskaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:17

Ik denk niet dat die het eruit krijgen. Ik denk dat je gewoon zo bent. Ik heb het eigenlijk met alles wat ik graag doe, dus dan zit het toch echt in je.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:18

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:18

Tarah
Ik denk dat er altijd al druk is als je voor anderen rijd.
Ook al is het L
Zij verwachten ook vorderingen en prestaties, zo niet kun je ook opzouten

Als je ouder word, word het minder.
Tenminste bij mij wel.
Ik kan me er nu meer bij neerleggen dat het gewoon zo werkt

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:27

Denk ik ook wel: als je ouder wordt kun je veel makkelijker relativeren

geertje3

ok hallo
nu wil ik ook even kletsen haha.
het is inderdaad een jury sport en daar is niks op tegen mits het eerlijk gebeurt natuurlijk.

als ik kijk bij ons in de buurt, mijn zusje had laats een dressuur wedstrijd, en die had redelijk hoge punten. er deden ookmensen mee die hoog eindigden op de kampioenschappen bij ons in de regio.
mijn zusje heeft met haar papierloze ruin, wel een aatal van die bekendie figuren er uit gereden. dus niet in alle opties is er sprake van vriendjes politiek.

nu is het wel vaak zo bij ons in de regio, met kampieonschappen endergelijke dat er al veel mesnen afhaken omdat de mensen die bij laarakkers lessen bovenaan eindigen. nou ja niks aan te doen toch, moet je nog harder oefeneen hahah.
nou de groeten

jasmijn78

fransheijs schreef:
Sponsors hoeven alleen geld te geven, dus die kunnen overal vandaan komen!!

Zo is dat!!!

En voor degene die zo zitten te zeuren over geld: Zorg dan dat je zelf meer geld krijgt!!! Neem een extra baan ect! Ik vind dat gezeur over dat het zo oneerlijk is zoooo zielig. Het hele leven is oneerlijk! Wen er maar aan!

Heb je er trouwens ooit aan gedacht dat mensen die veel geld hebben daar ook voor gewerkt hebben? Dat zij het risico hebben genomen om bijvoorbeeld ondernemer te worden. Dat wanneer je veel geld verdient je doorgaans ook veel verantwoordelijkheid draagt? Dat je dan doorgaans werkweken van 60 uur maakt? Dat wanneer je veel geld erft je ouders of overgrootouders daar hard voor hebben gewerkt? Elke medaille heeft een keerzijde hoor! Niemand wordt zomaar rijk (tenzij je de staats wint natuurlijk).

En als jij veel te besteden had, zou je dan ook niet het beste kopen? Voor jezelf of je kind?

o0anouska0o schreef:
Je moet sowiezo een goed paard hebben, met ontzettend veel geluk heb je een kleine kans dat als je een jong paard koopt dat hij aanleg heeft voor het hogere werk. Je zou nooit een ouder paard kunnen kopen als je niet veel geld hebt, heeft hij het dan is hij onbetaalbaar, heeft hij het niet dan kom je gewoon nergens.
En zelfs als je een paard hebt met aanleg voor het hogere werk, dan moet je nog een trainer zoeken die jou kan helpen je paard op te leiden. Het lijkt me niet dat dat zo goedkoop is.
En zelfs als je dan een paard hebt opgeleid tot grand prix niveau (om even als voorbeeld te noemen) dan moet je nog het geld hebben om te starten.

Over een goed paard waren we het al eens; die hoeft niet duur te zijn. En zelfs van een heeeel duur jong paard is van te voren niet te zeggen dat hij het hogere werk aankan. Zoals ik al eerder zei: er zijn best oudere (14+) leerpaarden te koop voor een redelijk bedrag. Hij heeft dan inderdaad niet het laatste, maar je kan daar wel veel van leren. Met zulke paarden kun je zeker nog goed meekomen in de basissport. En voor wat betreft training: Ik heb geen geld voor wekelijks les, maar ik train eens in de zoveel weken en dat gaat prima en het is nog op te brengen ook. Als je echt talent hebt, dan hoef je ook niet wekelijks of dagelijks les te hebben. Dan kan je al een heleboel zelf uitvogelen. En als je werkelijk op hoog niveau komt, dan kan je natuurlijk altijd nog zelf op sponsors afstappen! Er zijn altijd mogelijkheden en kansen. Je moet ze alleen zien!

En voor alle zielepieten die zichzelf zo achtergesteld voelen omdat het zo duur is: Kap er dan gewoon mee en ga lekker dammen ofzo. Dat kost niets! Je mag al blij zijn als je een eigen paard hebt! Dan heb je al meer dan een ander. Om een eigen paard te kunnen houden heb je toch wel een bovenmodaal inkomen nodig, en dan heb je al meer dan half Nederland!

Sorry hoor! Maar dat gekaffer op anderen die meer hebben komt op mij gewoon zielig en ondankbaar over. Ik weet iig 1 ding: mensen die zo zielig doen, die komer er zeker nooit!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:29

Wat een overdreven post

60 uur werken is me niet vreemd
dus daarvoor hoef je niet zo te reageren.
Dit was een discussie met rustige posts, dit vind ik dan wel weer jammer

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:34

jasmijn78 schreef:
Als je echt talent hebt, dan hoef je ook niet wekelijks of dagelijks les te hebben. Dan kan je al een heleboel zelf uitvogelen. En als je werkelijk op hoog niveau komt, dan kan je natuurlijk altijd nog zelf op sponsors afstappen! Er zijn altijd mogelijkheden en kansen. Je moet ze alleen zien!

Ben ik niet met je eens. Een paar extra ogen op de grond zien toch veel meer dan dat je uit jezelf kunt uitvogelen. Hoe goed je ruitergevoel ook is. Wist jij trouwens uit jezelf al hoe je een proef moet rijden?

En een sponsor vinden die effetjes wat centen voor je neerlegt omdat je in de basis best kans hebt om bovenaan te komen. Die zijn niet snel te vinden hoor. Pas als het echt commercieel wordt en je op Nationaal niveau loopt, dan is er wel wat "los te peuteren" om het maar even oneerbiedig te zeggen. Maar dan nog moet je je kunnen onderscheiden met de rest die ook goed- en wellicht nog beter- rijdt....
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 03-03-06 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:35

Jasmijn! rustig.... denk aan je bloeddruk.
Maar idd we proberen nu al 14 of 15 pagina's lang uit te leggen dat met geld alles makkelijker wordt, ook dressuurrijden( als je wilt tenminste) Maar dat het zeker geen sport is waar je alleen bovenaan kunt komen met geld. Daarvoor spelen veel te veel factoren een rol.

En als alles makkelijker is met, dan zonder geld, is het hele leven oneerlijk, jammer dan.

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 10:36

Ja, dat vind ik ook jammer. Laten we rustig verder gaan

Jasmijn78, ik denk niet dat je er zo makkelijk over kunt denken. Het gaat om véél geld en dat verdien je niet met een baan extra.

Ik heb het ook niet over de basissport, ik heb het over meer.
Ik heb het ook over dagelijkse trainingen van een bekend ruiter. Over connecties en veel contacten.
Dat kun je niet even zo regelen dat je het wel hebt. Als het zo was, dan was er geen discussie over nodig en geen topic

Ik ben het helemaal met tyrza eens.
Laatst bijgewerkt door Sjaad op 03-03-06 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt