discussiebijdrage over LDR methode

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:39

Maar dan is het toch een vorm van dwang, (niet negatief bedoeld) net zoals mijn kat graag in kleine doosjes kruipt ofzo, voor een soort staat van spanning om te zetten naar ontspanning?

piepelotje

Re: discussiebijdrage over LDR methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:43

Lusitana schreef:
Yvonnelind schreef:

Dank je wel; hier kan ik me gedeeltelijk in vinden; ik denk wel dat je te gemakkelijk over het LD en R. rijden denkt in deze, maar ìk kan dat in zoverre niet beoordelen, omdat ik de methode zelf niet gebruik in mijn rijden. Als het zo gemakkelijk zou zijn om winst te rijden met deze methode, dan zouden er al veel meer mensen in de top mee moeten draaien denk ik. Nee, dit lijkt me ook wel weer erg kort om de bocht...

Er staat duidelijk "
waarvan enkelen denken dat/ of die
". Er staat niet dat ik dat denk en er staat ook niet dat het zo is. Maar, het wordt wel door velen in discussies aangewend als zijnde het succes achter Anky, bv. En daar geloof ik persoonlijk dus helemaal niet in, ik heb al een paar keer geroepen dat kundige ruiters ook zonder LDR wel succes oogsten en dat die het wel gebruiken wellicht ondanks en niet dankzij de methode winst boeken.
Dus niks kort door de bocht, lijkt mij.

Geloof werkelijk dat Anky een hele grote gave heeft en zonder ldr(bedoel even het hele systeem) ook tot suc 6 zou komen of zijn. Maar.....Ik denk wel dat het de slagroom op haar toetje is (smile).

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:54

Albertine_N schreef:
Krachtoefeningen in de sportzaal, totale ontspanning

Astragirl schreef:
Maar dan is het toch een vorm van dwang, (niet negatief bedoeld) net zoals mijn kat graag in kleine doosjes kruipt ofzo, voor een soort staat van spanning om te zetten naar ontspanning?

Denk inderdaad wel dat het een soort positieve dwang is. Je vraagt/brengt hem in een houding die niet correspondeert met vluchten.
Net zoals je tegen een gespannen mens zegt: ga nu eens even rustig zitten. Als je blijft ijsberen dan wakker je je spanning alleen nog maar meer op.
Als je boos bent bv zal je ook je vuisten ballen bv, als je nu jezelf dwingt om je handen te openen dan zal spanning afvloeien.

yellow123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:55

[
Citaat:
quote="Kadanzlover"]
zo word niet gereden met LDR, als ze zich verzetten word er een stap
terug gezet. de paarden worden niet gestraft.

Heb ik op Indoor Brabant (losrijden) heel wat anders zien gebeuren. Vooruit schoppen, weer opvangen, vooruitschoppen weer opvangen. Daar werd pas een stap terug gezet toen iemand van de organisatie aankwam met het verzoek te stoppen.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:06

Het hangt idd allemaal af van de manier waarop die zachte vorm van dwang wordt toegepast, blijft het bij 'zacht'? Tot hoe ver kan je gaan? ....

yellow123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:10

Citaat:
[, blijft het bij 'zacht'? Tot hoe ver kan je gaan? ....
[/quote]

Zeer zacht: stang trekken, schoppen, stang trekken, schoppen !!!!!! Hoe ver wil men dan gaan???? Met wat??????En waarom überhaupt ver gaan???????

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:13

Er moet onderscheid gemaakt worden tussen de methode LDR en het individu. De methode LDR deugt wel (er is immers nog geen wetenschappelijk bewijs dat het paard eronder lijdt.) maar de uitvoer door sommige individuen laat te wensen over.

Een aardappelmesje in de handen van een klein kind....

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:14

yellow123 schreef:
Citaat:
[, blijft het bij 'zacht'? Tot hoe ver kan je gaan? ....
[/quote]

Zeer zacht: stang trekken, schoppen, stang trekken, schoppen !!!!!! Hoe ver wil men dan gaan???? Met wat??????En waarom überhaupt ver gaan???????

Blijf hier vooral van uitgaan, dan weet je tenminste zeker dat je er niet verder over hoeft na te denken.

Ik zie trouwens dat je nieuw bent en alleen maar in LDR topics hebt gepost, ben dus wel nieuwsgierig wie je bent.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:15

Schuilaccountje

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:20

Albertine_N schreef:
Schuilaccountje

Oh nee, dat hoeft helemaal niet zo te zijn, maar als er redelijk ongenuanceerde opmerkingen geplaatst worden, is het wel prettig om dat in een context te kunnen plaatsen.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:22

Astragirl schreef:
Ok, voor nerveuze paarden kan het idd gebruikt worden, dat begrijp ik. Maar enige fysieke meerwinst toch nog niet...

Denk jij dat een correct gebruikte rug geen fysieke meerwinst meer geeft??

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:24

yellow123 schreef:
Heb ik op Indoor Brabant (losrijden) heel wat anders zien gebeuren. Vooruit schoppen, weer opvangen, vooruitschoppen weer opvangen. Daar werd pas een stap terug gezet toen iemand van de organisatie aankwam met het verzoek te stoppen.

En daar baseer jij je feitelijke kennis van LDR op? Van 1 x zoiets zien tijdens losrijden?

A10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:27

Tyrza schreef:
Astragirl schreef:
Ok, voor nerveuze paarden kan het idd gebruikt worden, dat begrijp ik. Maar enige fysieke meerwinst toch nog niet...

Denk jij dat een correct gebruikte rug geen fysieke meerwinst meer geeft??

Nee want er wordt door het publiek niet verder gekeken dan de hoofd-hals houding

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:29

Ach ja, het is natuurlijk een trek in de bek en schop die bok methode...

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:36

Dat de rug alleen bij LDR corect gebruikt zal worden lijkt mij moeilijk te verdedigen.
En, even iets heel anders, is LDR geschikt om piaffe te verbeteren? Want daar mag menig ruiter wel aan beginnen. Sjef beweert dat hij nog een piaffe op een ezel kan zetten, maar dat laten veel ruiters idd zien, een piaffe die die van een ezel niet ontstijgt. Nu bestaat niet de hele proef uit piaffe, maar ik vind de piaffe wel een belangrijke graadmeter van drang naar voren, gehoorzaamheid, aan de hulpen staan en verzameling (en zo). Ik zie steeds meer geschuifel en steeds minder correct uitgevoerde piaffes opkomen en ik vraag me af of dat iets te maken heeft met LDR en/of wat de invloed is van LDR op specifiek piaffe. Dit is een open vraag.

A10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:43

Lusitana schreef:
Dat de rug alleen bij LDR corect gebruikt zal worden lijkt mij moeilijk te verdedigen.

Dat wordt toch ook niet gezegd?
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden,dus ook meerdere manieren om de rug van een paard te trainen, lijkt mij.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:44

Lusitana schreef:
En, even iets heel anders, is LDR geschikt om piaffe te verbeteren? Want daar mag menig ruiter wel aan beginnen. Sjef beweert dat hij nog een piaffe op een ezel kan zetten, maar dat laten veel ruiters idd zien, een piaffe die die van een ezel niet ontstijgt. Nu bestaat niet de hele proef uit piaffe, maar ik vind de piaffe wel een belangrijke graadmeter van drang naar voren, gehoorzaamheid, aan de hulpen staan en verzameling (en zo). Ik zie steeds meer geschuifel en steeds minder correct uitgevoerde piaffes opkomen en ik vraag me af of dat iets te maken heeft met LDR en/of wat de invloed is van LDR op specifiek piaffe. Dit is een open vraag.

LDR is een techniek die binnen een heel scala aan trainingstechnieken valt. Dus met alleen LDR krijg je geen goed getraind paard. Voordat je LDR kan gaan toepassen moet de basis en dus het ruggebruik al goed zijn. LDR is bedoeld voor dat beetje extra.

Wat de piaffe betreft, een modern langgerekt sportpaard zal nooit een even goede piaffe laten zien als een op verzameling gebouwd paard. Die daarentegen nooit vergelijkbare uitgestrekte gangen zal laten zien.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:54

Nee want er wordt door het publiek niet verder gekeken dan de hoofd-hals houding
[/quote]

Wat doet LDR dan met de rug en de buikspieren in detail; wat iets voor de LL of op de LL niet kan geven? Je kan eens mens ook vragen zijn benen in zijn nek te leggen om te stretchen, maar hoe belastend is dat niet voor het hele lichaam op zich? Naast het feit dat het uiteraard zeer opgerekt op...

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:02

Even over die te vergelijken uitgetrekte gangen:Niet als je bij uitgestrekte gangen wapperende voorbenen met opwippende hoeven bedoeld, nee. Maar correct strekken gaat nog altijd vanuit de achterhand en de meeste paarden, ook die sterk verzamelen, kunnen dat prima.
De Lusitano kan voldoende strekken en zwaar verzamelen en de piaffe is niet te evenaren, maar dat gaat niet ten koste van wat anders, wat men graag beweerd. De Akhal Teké, een paard van een tegenopvergesteld type, kan gigantisch piaffreren en toch ook goed strekken. "Het" dressuurpaard wat ik tegenwoordig zie, mag dan wel expressief zijn, maar toont vaak onzuivere gangen en een slechte piaffe en dat vind ik persoonlijk een slechte zaak. En onregelmatige passage en piaffe vind ik al helemaal niet kunnen, want dat zit hem ZEKER in de africhting en de ruiter.
Een goede piaffe komt niet uit de bouw van het paard, maar uit rijkunst.
Vraag is, beïnvloed LDR de piaffe en zo ja, hoe?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:03

Maar waar lijdt een paard dan onder als het LDR wordt gereden?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:07

Lusitana schreef:

Bij Tolstoi wel.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:10

Ik vraag of slechte piaffe iets te maken heeft met LDR en of LDR invloed heeft op de piaffe. Dan kom jij met bij Tolstoi wel. Eh, ineens een slechte piaffe? Of een invloed op de de piaffe door LDR, en zo ja, welke dan?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:13

Sorry, maar moet het voorgekauwd en uitgespuugd en in je mond gestopt worden? Wat DENK je dat ze bedoelt?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:22

Albertine_N schreef:
Maar waar lijdt een paard dan onder als het LDR wordt gereden?

Nou, er wordt beweerd:
~psychisch lijden door een dwangpositie. Waarin mee kan spelen dat het zicht wordt belemmerd of op z´n minst veranderd.
~nekblessures als gescheurde/gerafelde pezen, artrose en andere gewrichtsbeschadigingen.
~het paard moet zijn hoofd gedwongen in en positie houden die het van nature nooit lang aanneemt en zwaar voor hem is.
~het kan zijn dat een paard (spier/pees/gewrichts)pijn heeft en toch in en positie wordt gevraagd waarin dat pijnlijk is. Dat is moeilijk na te gaan, paarden geven slecht pijn soms.
Maar daar kunnen dus de huidige onderzoeken inzicht in gaan geven.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:25

Kan iemand mij uitleggen waarom iedereen het normaal vindt dat je bij een paard dat zonder reden bokt zijn rug moet laten nakijken. Maar dat een paard dat met gebruik van LDR getraind wordt alles toelaat zonder te laten merken dat hij pijn heeft?