Oh god....gaat ze haar jaarling longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HannahFrouk

Re: Oh god....gaat ze haar jaarling longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 13:49

Myrdal schreef:
Tjonge, wat wordt er hier veel langs elkaar heen gepraat.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niets mis mee vindt hoe LT en ZoekStalling met hun jaarling omgaan. Zoals ze het beschrijven, wat ze de dieren leren is er niets mis mee. Ze leren spelenderwijs gehoorzaam te zijn en zo te horen zorgen ze ervoor om hun dieren niet te overbelasten. Hun manier van "longeren" lijkt (zoals ze het beschrijven) absoluut niet op de traditionele manier van longeren. En ik heb het idee dat wel een aantal mensen dit zo opvat..

Dat idee heb ik ook.
Thx.

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 15:09

Nou wij doen ook ieder jaar een veulen fokken en dan gaan ze met hun moeder de wei in, in de zomer en dan in de winter komen ze naar huis gaan ze weer op stal. En dan tussen door late we ze naar buiten als het mooi weer is enzo. En dan net voor de volgende zomer als ze weer bijna naar buiten gaan doen wij die inmiddels jaarling ook even longeren een aantal keren. Dan kenne ze dat al. Niet te lang natuurlijk en ook zeker niet bijzetten helemaal nix maar gewoon zo een beetje rond late lopen. Laat ze maar mooi even wenne dat is wel goed opzich.
En dan gaan ze weer de wei in en dan als ze 2 jaar zijn en weer bijna de wei in gaan dan doen we ze weer longeren en dan gaat er een zadel op.
En als ze dan 3 zijn dan gaan we weer verder en worden ze ingereden.

Dus wij doen alles gewoon in stapjes. Wat ze als jaarling of tweejarige al geleerd hebben vergete ze niet meer dus dat is mooi mee genomen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 15:17

vind ik ook saga... misschien dat een beetje herhaling noodzakelijk is, maar een deel blijft toch echt wel hangen... mijn veulens staan over het algemeen maar een beetje in de weide te hangen. Gras te eten, hooi knabbelen als er geen gras is... wordt het donker willen ze naar binnen... mijn jaarling ligt bijvoorbeeld ( net ook weer toen ik bij hem was) op zijn luie gat van het zonnetje te genieten. Ga dan lekker even bij hem zitten. Vind hij gezellig... mijn verzorgster vond het vreemd dat hij niet gelijk overeind sprong... zij is gewent dat ze de paarden moet vangen voor het poetsen of rijden... die van mij komen naar de omheining omdat ze het allemaal leuk vinden... maar behalve ze wegwijs maken met veel dingen wacht ik totdat ze zeker 3 zijn voordat ik met inrijden begin. De meeste zijn pas tegen de vier wanneer ik er echt mee ga rijden... zijn ze zo wel lichaamlijk als geestelijk sterk genoeg om het aan te kunnen ( veel jonge paarden en ook 3 jarige weten nog niet goed waar hun voeten te zetten... klungels...)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 15:19

maar heb geheel niets tegen het inrijden op 3 jarige leeftijd... ZEER zeker wel op het inrijden op 2 jarige leeftijd ( met uitzondering van een paar rassen...) maar het algemene doorsnee rijdpaard heeft echt zijn eerste 3 jaar nodig...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 15:37

LecyTinker schreef:
maar heb geheel niets tegen het inrijden op 3 jarige leeftijd... ZEER zeker wel op het inrijden op 2 jarige leeftijd ( met uitzondering van een paar rassen...) maar het algemene doorsnee rijdpaard heeft echt zijn eerste 3 jaar nodig...

Ik vind drie eigenlijk te vroeg voor echt inrijden. Maar moet erbij zeggen, ook daar geldt het hangt er vanaf wat je doet. Met drie jaar al constant aan de teugel moeten lopen, voltes galopperen e.d., dat vind ik echt te zwaar voor een driejarige. Maar er op gaan zitten, stappen, af en toe even aandraven, dat vind ik dan wel weer kunnen, zolang het niet te vaak en te lang is.

Spelenderwijs aanleren ben'k alleen maar voor hoor. Het kan best zijn dat we onze jaarlinger een keer wat op d'r rug leggen als ze 21/2 is, gewoon om aan wat gewicht te wennen (zadeltasjes dragen bijvoorbeeld).

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 15:47

ik rijd het grootste deel van mijn paarden in op een halstertouwtje en een halster... rijd graag zonder zadel als ik uberhaubt zin heb om te rijden... ik ben zelf een voorstander van (nogmaals) travail a la longe... op deze manier kan je een paard compleet inrijden en trainen zonder er ook maar 1 voetje voor in de beugels te hoeven zetten... Vind het eindeloos... veel werk, maar moet zeggen dat toen ik mijn merrie verkocht ze binnen een half jaar naar L liep. Ging allemaal voor mijn doen iets te snel en gelukkig hebben de nieuwe eigenaren hier ook rekening mee gehouden en hebben haar toen ook een flinke wedstrijd rust pauze gegeven ( ze was toen 5 ).

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 15:48

ben haar zadelmak gaan maken toen ze 3 en een half was en gaan inrijden toen ze 4 was...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:25

LecyTinker schreef:
en waarom niet aan een lange lijn erachter? Wel eens achter een jong paard gelopen die niet weet wat ho op afstand betekend? En dus ophol slaat? Dit erachter lopen is een stapje verder. Hij moet eerst weten wat stap en ho betekend.

Vaak genoeg ja Haha! . Dan moet je het ook wel goed aanpakken, je doet het in het begin met 3 mensen of 2 mensen, 1 iemand achter de lijnen en 2 mensen met lange touwen aan de zijkant van het halster. Wat denk jij, dat dravers bitwijs geboren worden Haha! ? Op die manier leren ze Ho en stap.

Stomme vraag, maar sla jij niet op hol als je hetzelfde doet aan een longeerlijn dan ? Met longeren heb je maar als 1 persoon controle over het groene paard, met lange lijnen met 3 mensen (en zelfs dat is niet altijd genoeg Clown )

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 06:55

tja, kijk, ik moet het doen met de dingen die me gegeven zijn en helaas kan ik me niet 3 mensen veroorloven... dus moet ik het in mijn eentje doen...
Op de manier aan een longeerlijn slaat hij niet op hol omdat je dit langzaam kan opbouwen... lekker laten staan en jij even weg lopen en dan weer terug komen... Beetje zoals je een hond op hondentraining leerd zit-en-blijf op te volgen...
Ja, ik denk dat veulens met een zadel, hoofdstel en ijzers geboren worden... Zo komen ze er bij mij tenminste de afgelopen 25 jaar al uit... bij jou niet dan?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 06:57

en ruitje... er gaat een behoorlijke training aan vooraf voordat je m aan een longeerlijn gooit... dat is allemaal al uitvoerig besproken... wij zeggen ook dat hij eerst behoorlijk wat moet leren voordat hij eraantoe is om dingen aan een longeerlijn te leren...

desleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 07:17

Het 2-jarige paard van mijn vriendin liep een beetje onregelmatig achter, dus die hebben er de dierenarts bij gehaald. die zij dat ze hem juist moest longeren. vraag eens aand de vrouw waarom zeh em longeerd, misschien is dat ook wel om een medische reden. ik ben er zelf op tegen om een jaarling te longeren,

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 18:59

LecyTinker schreef:
tja, kijk, ik moet het doen met de dingen die me gegeven zijn en helaas kan ik me niet 3 mensen veroorloven... dus moet ik het in mijn eentje doen...
Op de manier aan een longeerlijn slaat hij niet op hol omdat je dit langzaam kan opbouwen... lekker laten staan en jij even weg lopen en dan weer terug komen... Beetje zoals je een hond op hondentraining leerd zit-en-blijf op te volgen...
Ja, ik denk dat veulens met een zadel, hoofdstel en ijzers geboren worden... Zo komen ze er bij mij tenminste de afgelopen 25 jaar al uit... bij jou niet dan?

'veroorloven' ? Geen mensen in de buurt die je kunnen helpen Lachen ? Als ik het zo hoor longeer jij niet, maar gebruik je de longeerlijn als een lang halstertouw, als je er alleen maar oefeningen mee doet ipv ze rond laten lopen is het geen longeren op de manier waarop de rest het hier over heeft toch?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 08:58

ruitje, dat was het probleem... Longeren is een groot woord, maar er zijn heel erg veel dingen die daar onder vallen. Ik gebruik het ook als een verlengd halstertouw, maar laat hem zo nu en dan wel eens een rondje lopen. Ik longeer niet in de traditionele manier, maar ik gebruik een longeerlijn, dus ben ik aan het longeren...
maar denk dat dat ook het grootste probleem was hier, een misverstand en een starre blik op goed en fout...

ik werk alleen met mijn paarden. Houd er niet van om mijn aandacht te moeten verdelen. Als ik bij mijn paarden ben dan ben ik er alleen voor hun. Ik rijd ze in in mijn eentje en noem maar op. Daarom is het ook zo belangrijk dat ik een band heb met ze voordat ik erop klim.
Zijn waarschijnlijk wel mensen die mijn kunnen helpen, maar zijn allemaal behoorlijk hardhandig vind ik...
Ik houd ervan om mijn tijd te nemen en het allemaal op basis van vertrouwen te doen... lekker relaxed...
mijn paarden en stallen en weides zijn ook niet te zien vanaf de weg of zo... Lekker prive en ongestoord ( minder als je met een gapende hoofdwond ligt, maar goed, kan niet altijd een voordeel zijn...lol...)

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:38

LecyTinker schreef:
en nogmaals voor de laatste keer de reden voor longeren...

Citaat:
Wat longeren temaken heeft met opvoeding? Je paard op afstand leren stil te staan, stap, draf en evt een galopje... en dit op stem en lichaamstaal... ( travail a la longe )...

dat is mijn reden... nogmaals dat is mijn reden, dus nu hoeven jullie niet meer naar de reden te vragen...
en mag ik er op wijzen dat ik ongetwijfeld nog wel fouten maak...
maar jullie hoeven niet te doen alsof jullie allemaal zo uitzonderlijk geweldig zijn...
Maar, beste LecyTinker, waar het qua communicatie tussen ons fout gaat, is dat ik dit geen reden vindt.

Waarom moet het beestje al zo vroeg leren op afstand commando's op te volgen? Dat kan op z'n derde toch ook nog? Daar hoeft helemaal geen geweld aan te pas te komen. Ook een hengst kan op zijn derde jaar prima leren luisteren, ook al heeft ie dan al die hormoontjes. Ja, het is zeer waarschijnlijk wel makkelijker om 't ze vroeg te leren, maar is de makkelijkste weg altijd de beste?

Want ik snap dus niet, dat het op afstand luisterende jaarling een toegevoegde waarde heeft. Zeker niet in verhouding tot het risico op beenproblemen. Want longeren als in rondjes lopen aan de longeerlijn (mens staat stil in 't midden, lijn heeft vaste lengte, hoe lang ook) is vragen om beenproblemen. Daar is toch geen twijfel over?

Oohw, en Gijsenkim, ik ben zo'n wannabe hengstenhouder, maar het was in de acht jaar dat ik dat nu wil, nog nooit in me opgekomen die hengsten dan van jaarling af aan vol aan 't werk te zetten. Ik wil wel hengsten houden die gewild zijn bij merriehouders namelijk. En paarden die niet meer normaal kunnen lopen, verkopen niet echt, he?

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 22:58

Ik ben er zeker voor om met een jong paard, zelfs als veulentje aan het werk te gaan. De complete basisopvoeding.
En dan denk ik niet aan longeren, maar wel netjes aan de hand lopen en weten wat de stem hulpen zijn, hoeven uitkrabben etc. etc.
Kortom dat het paard zich gedraagt.
En dan als het paard 2.5 is, langzaam aan beginnen met longeren, 1 keer in de week. En als driejarige voor de eerste keer erop.

Ik heb zelf een paard gereden van een man, dat tot zijn 3.5 bijna 4 in de opfok heeft gelopen. (hij was geruind op zijn 2 geloof ik)
Toen het paard 4 was werd hij zadelmak gemaakt. De eerste paar maanden ging het goed (was gewoon totaal overbluft) maar toen begon de ellende. Hij wist zich gewoonweg niet te gedragen en wist niet wat zijn grenzen waren. Als hij bijvoorbeeld steigerde keek hij niet waar hij zou landen en liep dan ook dwars over de mensen heen. Ik ben nog steeds van mening dat als dit paard gewoon dagelijks meerdere malen vanaf kleins af aan in de hand was geweest (ook al is het maar een aai over zijn bol) dat hij zich beter had gedragen als 4jarige.

Ik merk iig wel het verschil met mijn merrie van drie, waar we als veulentje van 6 maanden ook elke dag mee bezig zijn geweest, dat zij veel socialer is opgesteld tegenover de mensen. En dat vind ik toch ontzettend belangrijk, omdat je uiteindelijk wel elke dag met zo'n paard op een veilige en fatsoenlijke maniet moet kunnen samenwerken.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 06:55

Citaat:
Waarom moet het beestje al zo vroeg leren op afstand commando's op te volgen? Dat kan op z'n derde toch ook nog? Daar hoeft helemaal geen geweld aan te pas te komen. Ook een hengst kan op zijn derde jaar prima leren luisteren, ook al heeft ie dan al die hormoontjes. Ja, het is zeer waarschijnlijk wel makkelijker om 't ze vroeg te leren, maar is de makkelijkste weg altijd de beste?

mijn ervaring is nou eenmaal dat als je bij een hengst vroeg begint met opvoeding en dat betekend ook commando´s op afstand dat dit een hoop problemen voorkomt op latere leeftijd.
Ik heb het niet over 1 hengstje dat ik gehad heb, maar over tien tallen in de loop van de jaren...
Ik heb nemelijk een hengst gehad die op zijn 2e ineens last kreeg van hormonen en op de moord toer sloeg. Had een aantal ganzen gedood ( nou kon ik dat nog begrijpen aangezien ik die ganzen ook lastig vond) maar toen hij probeerde mijn moeder in een hoekje van de weide te duwen en met zijn benen op haar begon in te hakken toen was de pret toch wel over. Deze hengst hebben we laten castreren en het duurde nog een half jaar voordat hij zichzelf weer was.
Hij stond bij ons in de opfok en op dat moment besefte ik dat in de situatie waarin onze paarden staan ik het niet verantwoord vind om mijn paarden, met name hengsten, te laten staan totdat ze 3 zijn. Sinds dat ik mijn paarden al veel bijbreng in de aanloop naar volwassenheid heb ik deze problemen niet meer gehad. De rollen zijn duidelijk die ieder inneemt en hoewel ze natuurlijk wel het ene en het ander proberen heb ik toch altijd nog de overhand...
en nogmaals, we hadden het hier niet over zwaar werk ( dus de traditionale manier van longeren) we haddeb het over het paard leren op afstand met behulp van een longeerlijn...
En de dag dat je je eerste hengsten hoef tegen je hoofd aan voelt denk je misschien ook zoals ik denk...

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:46

adnil35 schreef:
Ik heb zelf een paard gereden van een man, dat tot zijn 3.5 bijna 4 in de opfok heeft gelopen. (hij was geruind op zijn 2 geloof ik)
Toen het paard 4 was werd hij zadelmak gemaakt. De eerste paar maanden ging het goed (was gewoon totaal overbluft) maar toen begon de ellende. Hij wist zich gewoonweg niet te gedragen en wist niet wat zijn grenzen waren. Als hij bijvoorbeeld steigerde keek hij niet waar hij zou landen en liep dan ook dwars over de mensen heen. Ik ben nog steeds van mening dat als dit paard gewoon dagelijks meerdere malen vanaf kleins af aan in de hand was geweest (ook al is het maar een aai over zijn bol) dat hij zich beter had gedragen als 4jarige.

Ik merk iig wel het verschil met mijn merrie van drie, waar we als veulentje van 6 maanden ook elke dag mee bezig zijn geweest, dat zij veel socialer is opgesteld tegenover de mensen. En dat vind ik toch ontzettend belangrijk, omdat je uiteindelijk wel elke dag met zo'n paard op een veilige en fatsoenlijke maniet moet kunnen samenwerken.

Ik ben 't helemaal met je eens qua basisopvoeding. Maar, en dit bedoel ik echt niet banketstaaf, de situatie die je hierboven beschrijft, klinkt als een losgeslagen puber. En de tijd dat je merrie van drie zo gaat doen (al dan niet in mindere mate) zal nog wel komen...
Het is vaak (er zijn dus uitzonderingen!) de fout van de mens (niet consequent, geen respect voor de mens, etc) dat een puberend paard zo begint te doen.

@ LecyTinker: Die ene hengst klinkt inderdaad nogal gevaarlijk. Maar kwam dat doordat hij nog nooit gelongeerd was? Of was hij totaal niet in de hand geweest (dus aan de hand lopen/aangeraakt worden/voetje geven enzo)? Want uit je verhaal begrijp ik het tweede. En dan heb je nog steeds niet het longeren verklaart. Stapcommando en drafcommando kan ook aan de hand (en dus recht*er*uit), en galop, ach dat mogen ze toch lekker zelf oefenen?

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 14:18

Merilyn schreef:
Ik zie hier een aantal keer staan waarom het zo slecht is om een jaarliong te longeren. Er is wel degelijk onderzoek naar gedaan. Zo'n diertje is flink in de groei, en longeren betreft eenzijdige belastig op de groeischijven en pezen. Hierdoor ontstaat in een vroeg stadium al slijtage. in de meeste gevallen zal zo'n diertje de 7 jaar niet schade vrij halen. heel spijtig dat eigenaren hun dier nu al de vernieling in helpen.

Mijn advies is: zoek krantenknipsels en artikelen waarin staat beschreven dat dit vreselijk slecht is, dat kun je best vinden ook op Google en plak dit op haar staldeur anoniem. Misschien dat het helpt.

Nou sorry hoor maar dit is echt een stom advies.....als je te schijterig bent om t recht voor z'n raap te zeggen kun je beter je mond houden....
als dit de eerste keer is dat je t ziet zal t dus ook wel niet regelmatig gebeuren...t valt vast allemaal wel mee...denk dat de jaarling t wel overleeft...aangezien dit de eerste keer is dat je t ziet Sigaar

xSemmiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 15:11

Een paar meiden die ik ken longeren ook hun jaarlingen.
Ze hebben er tot nu toe nog nergens last van gehad Verward
Ik heb er zelf geen verstand van of dit nu wel of niet goed is... (heb gehoord dat het pas na 2 jaar mag) maar goed ieder zijn eigen keuze.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 07:12

Citaat:
clitia; @ LecyTinker: Die ene hengst klinkt inderdaad nogal gevaarlijk. Maar kwam dat doordat hij nog nooit gelongeerd was? Of was hij totaal niet in de hand geweest (dus aan de hand lopen/aangeraakt worden/voetje geven enzo)? Want uit je verhaal begrijp ik het tweede. En dan heb je nog steeds niet het longeren verklaart. Stapcommando en drafcommando kan ook aan de hand (en dus recht*er*uit), en galop, ach dat mogen ze toch lekker zelf oefenen?

hij werd van stal naar de weide gebracht en in de avond weer op stal.
Hij kende netjes voetje en al die dingen.
Begrepen ook niet dat hij van de ene op de andere dag zo kon reageren.
Het was echt een schatje voorheen. IK heb nog bij de merrie in de stal geslapen voordat hij geboren werd. En de dag dat hij geboren werd lag ik ook in de stal... Hij was een lieverd die overal meeliep. Maar ik deed alleen de standaard basis. En doordat ik niet op grote schaal met hem bezig was denk ik dat ik het niet zo zag aankomen.
Ik weet ook wel dat dit neit vaak voorkomt dat een paard "gek" wordt van zijn hormonen, maar bij hem was dit dus wel het geval.
Misschien omdat hij eigenlijk een watje was en ineens een hormonenstoor en de matcho kwam eruit, maar dan verkeerd...
Nu dat ik veel met mijn veulens doe ( hoewel die ik nu heb staan, vind ik dat ik lang niet genoeg mee doe doordat ik tijd tekort heb ivm studies ed) zie ik wanneer er verandering in hun karakter komt. Doordat ik ze bezig houd en dingen doe weten ze van het begin al wat er van ze verwacht wordt en op welke plaats ze in de ranglijst staan.
Mijn veulens worden flink gevoerd en dus ook rijkelijk veel eiwitten ( wat de hormonen bevorderd) maar ze groeien hierdoor goed en hebben een nette vacht.
Longeren is geen "must" in de opvoeding, ik vind het gewoon een leuke afwisseling en mijn paarden vinden het ookk leuk.
Ik geloof best dat veel longeren of de traditionele manier van longeren niet goed is voor een veulen, maar hey, vroeger wat ook bewezen dat de wereld plat was, en drie keer raden, hij is rond.
Uit onderzoek is gebleken, dat ik steeds het zinnetje dat ik hoor.
Onderzoeken worden steeds weerlegt en als jullie allemaal zo stellig vasthouden aan onderzoeken dat zijn jullie slaafjes van de maatschappij. Ik persoonlijk luister wel en houd er wel rekening mee, maar mijn mening wordt gebaseerd op wat ik zelf meemaak en mensen die ik ken. Ik creeer mijn eigen referentiekader, ipv die van de maatschappij over te nemen...
Weten jullie wat uit onderzoek is gebleken wat je moet doen bij koliek?
Ja het ene onderzoek zegt dat je bij koliek moet gaan lopen, hierdoor gaat de draaiing uit de darm, het ander onderzoek zegt dat het het alleen maar erger maakt...
Nou wat geloof je dan?
IK kan je, als je wil, nog wel tien verschillende onderzoeken laten lezen waarin binnen een week ze alweer weerlegt worden.... ( lees maar de telegraaf, die besteed veel aandacht aan onderzoeken etc.)
nogmaals, ik geloof het best wel, maar ik heb nog nooit problemen gehad met mijn paarden ivm botten en gewrichten en ik draai al een flink wat jaren mee. Vrienden van mij ( die al meer dan 40 jaar in de fokkerij en springsport) hebben ook nognooit problemen gehad en die vertrouwen mij hun springpaarden ook toe voor training.
Dus als jullie het allemaal niet zien zitten, dan ga ik dat niet tegenspreken, maar ik heb nog nooit enig probleem gehad op dit gebied en daarom zie ik er geen kwaad in. Misschien ligt het aan de lucht hier en niet aan hoe ik met mijn paarden omga, zou best kunnen. Misschien dan in mijn voordeel om mijn paarden hier te blijven trainen...

En als je nou toch nog steeds slapeloze nachten hebt, nou loop dan even naar mensen toe die hun jaarling longeren en zeg...
" Hoi, nou heb ik uit een onderzoek de conclusie opgedaan dat longeren niet goed is voor een jaarling zijn benen, vroeg me gewoon af wat u daarvan vond?"
Geef deze mensen een kans om zich te verweren en inplaats van iemand gelijk de grond in te kijken en al je meningen los te laten op iemand, misschien zou je zo iemand de kans moeten geven om zijn kant toe te lichten. Want misschien hebben ze wel een heel erg goede reden om het te doen...
Heb nou vaak genoeg het woord misschien gebruikt, want ik wil duidelijk laten zien dat het mogenlijk is dat dit verhaal wel meer kanten heeft dan je zelf op bent gekomen.
Verschikkelijk veel dingen in de paarden wereld zijn relatief, en helaas sluiten wij onze gedachten vaak wanneer we de standaard dingen hebben geleerd en we op onze eigen manier verder kunnen gaan.
Maar er zijn verschikkelijk veel manieren om met paarden om te gaan en het zou misschien ( weer dat woord) nieteens zo een slecht plan zijn om onze geest open te houden voor nieuwe manieren.
De man die met een zadel afkwam zal ongetwijfeld ook uitgelachen zijn door de eerste ruiters in het verre verleden die bareback reden...
Maar kijk nu maar wat hieruit is gekomen. Weet zeker dat uit die bareback hun onderzoek ook bleek dat je lang niet zoveel contact met je paard zou hebben met zo een achterlijk zadel op dat paard, maar het is gebleken dat het wel verdraaid handig is zo een ding...

Wil alleen zeggen, hou je gedachten open voor andere dingen, op deze manier breiden we alleen ons referentiekader uit en wie weet leren we nog echt wat van elkaar...

( lees dit bericht let een lach, want het is geen kritiek, maar gewoon wat ik denk...)

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:49

Pffffffft, wie klaagde hier ook al weer over 't niveau van de discussie? Lecy, met 't eerste stuk van je post ben ik 't eens. Maar dan komt dit:
LecyTinker schreef:
Ik geloof best dat veel longeren of de traditionele manier van longeren niet goed is voor een veulen, maar hey,
vroeger wat ook bewezen dat de wereld plat was, en drie keer raden, hij is rond.

Wat is dat in godsnaam voor vergelijking? "De aarde is plat" / "longeren van jonge paarden is slecht". Toen de mensen dachten dat de aarde plat was, op welk onderzoek was dat gebaseerd? Géén! Dat was gebaseerd op bijgeloof. In de 21ste eeuw (die ene waar we nu in leven, weet je wel?) zijn er ontwikkelde manieren van onderzoek. Röntgen, scans, hypotheses en controle-onderzoeken.
Ik heb al menig onderzoeks-rapport gelezen, en altijd heb ik kritisch gekeken. Is de conclusie logisch? Wordt deze conclusie door de controlegroep bevestigd? Waren de dieren in het onderzoek randomly choosen, of heeft de specificiteit van de groep de conclusie beïnvloedt?

Het onderzoeksrapport dat Anya geplaatst heeft, was wat dat betrof niet volledig. Nouja, waarschijnlijk heeft Anya het saaie en niet echt nuttige stuk niet geplaatst (terecht). Maar geloof ik wat die onderzoekers zeggen? Zonder twijfel. Want op zich hoeft er voor deze conclusie geen onderzoek gedaan te worden, het is een redelijke 1 + 1 = 2 redenatie. De botten van de knieën zijn nog niet samengegroeid + de botten van de knieën krijgen zulk werk te verduren dat ze slijten = grote kans op beenproblemen. Slaafje van de maatschappij? Nee, ik weet hoe het paardenlichaam in elkaar zit. Daarmee kom ik op dezelfde conclusie. En dat geldt volgens mij voor ieder ander die jij in deze post "slaafje van de maatschappij" doopt.
LecyTinker schreef:
Uit onderzoek is gebleken, dat ik steeds het zinnetje dat ik hoor.
Onderzoeken worden steeds weerlegt en als jullie allemaal zo stellig vasthouden aan onderzoeken dat
zijn jullie slaafjes van de maatschappij. Ik persoonlijk luister wel en houd er wel rekening mee, maar mijn mening wordt gebaseerd op wat ik zelf meemaak en mensen die ik ken. Ik creeer mijn eigen referentiekader, ipv die van de maatschappij over te nemen... Weten jullie wat uit onderzoek is gebleken wat je moet doen bij koliek?
Ja het ene onderzoek zegt dat je bij koliek moet gaan lopen, hierdoor gaat de draaiing uit de darm, het ander onderzoek zegt dat het het alleen maar erger maakt...
Nou wat geloof je dan?

Ook het koliek-argument is een behoorlijke drogredenatie: er zijn talloze vormen van koliek, koliek is namelijk een verzamelnaam voor alle ziektevoorvallen in het spijsverteringskanaal van het paard. Bij de ene vorm zal stappen helpen, bij de andere vorm zal stappen verergeren. Waarom komt elk onderzoek op een andere conclusie uit? Omdat elk onderzoek een andere vorm van koliek onderzocht.
LecyTinker schreef:
IK kan je, als je wil, nog wel tien verschillende onderzoeken laten lezen waarin binnen een week ze alweer weerlegt worden.... (
lees maar de telegraaf, die besteed veel aandacht aan onderzoeken etc.)

Kom maar op met die tien verschillende voorbeelden, ik vind die stierenstront die je hier uitkraamt wel amusant namelijk.
Over de telegraaf: ik lees liever de echte onderzoeksrapporten. Wedden dat die er niet instaan? Daar ben je namelijk minstens 5 pagina's aan kwijt, waarvan de gemiddelde Nederlander er 4 niet zal willen lezen.
LecyTinker schreef:
nogmaals, ik geloof het best wel, maar ik heb nog nooit problemen gehad met mijn paarden ivm botten en gewrichten en ik draai al een flink wat jaren mee. Vrienden van mij ( die al meer dan 40 jaar in de fokkerij en springsport) hebben ook nognooit problemen gehad en die vertrouwen mij hun springpaarden ook toe voor training.
Dus als jullie het allemaal niet zien zitten, dan ga ik dat niet tegenspreken, maar ik heb nog nooit enig probleem gehad op dit gebied en daarom zie ik er geen kwaad in.
Misschien ligt het aan de lucht hier en niet aan hoe ik met mijn paarden omga, zou best kunnen. Misschien dan in mijn voordeel om mijn paarden hier te blijven trainen...

Het zal inderdaad je air zijn, die ervoor zorgt dat alle paarden die jij getraind hebt, nooit beenproblemen hebben gehad. Heb je paarden getraind die nu dik in de twintig zijn? En nog nooit 'n keer kreupel zijn geweest? Dat is wat jij lijkt te beweren namelijk. Heel geloofwaardig.
LecyTinker schreef:
En als je nou toch nog steeds slapeloze nachten hebt, nou loop dan even naar mensen toe die hun jaarling longeren en zeg...
" Hoi, nou heb ik uit een onderzoek de conclusie opgedaan dat longeren niet goed is voor een jaarling zijn benen, vroeg me gewoon af wat u daarvan vond?"
Geef deze mensen een kans om zich te verweren en inplaats van iemand gelijk de grond in te kijken en al je meningen los te laten op iemand, misschien zou je zo iemand de kans moeten geven om zijn kant toe te lichten. Want misschien hebben ze wel een heel erg goede reden om het te doen...
Heb nou vaak genoeg het woord misschien gebruikt, want ik wil duidelijk laten zien dat het mogenlijk is dat dit verhaal wel meer kanten heeft dan je zelf op bent gekomen.
Verschikkelijk veel dingen in de paarden wereld zijn relatief, en helaas sluiten wij onze gedachten vaak wanneer we de standaard dingen hebben geleerd en we op onze eigen manier verder kunnen gaan.
Maar er zijn verschikkelijk veel manieren om met paarden om te gaan en het zou misschien ( weer dat woord) nieteens zo een slecht plan zijn om onze geest open te houden voor nieuwe manieren.

En toen kwam het argument "lees het topic" weer naar boven: het ga-eens-vriendelijk-vragen-waarom-argument heb ik namelijk al genoemd, zo'n 8 pagina's terug. Maar wat goed van je, dat jij geen slaafje van de maatschappij bent, en dus (na 14 pagina's) op deze conclusie komt Haha!
LecyTinker schreef:
De man die met een zadel afkwam zal ongetwijfeld ook uitgelachen zijn door de eerste ruiters in het verre verleden die bareback reden...
Maar kijk nu maar wat hieruit is gekomen. Weet zeker dat uit die bareback hun onderzoek ook bleek dat je lang niet zoveel contact met je paard zou hebben met zo een achterlijk zadel op dat paard, maar het is gebleken dat het wel verdraaid handig is zo een ding...

Jeej, nog zo'n prachtige redenatie. Hoe denk je dat het zadel is ontstaan? Eerst reden we zonder zadel, en toen kwam spontaan de omslag naar 'n luxe Kieffer? Ja, dan zullen er best wat mensen gek gekeken hebben ja. Maar, stel nou he, dat het zadel langzaam aan steeds verder is geëvolueerd? Van een paar beugels aan een singel, om je evenwicht makkelijker te kunnen bewaren bij een snelle wending, tot wat we nu kennen?
LecyTinker schreef:
Wil alleen zeggen, hou je gedachten open voor andere dingen, op deze manier breiden we alleen ons referentiekader uit en wie weet leren we nog echt wat van elkaar...

( lees dit bericht let een lach, want het is geen kritiek, maar gewoon wat ik denk...)
Als dat alles is, wat je wil zeggen, moet je geen opmerkingen maken als "slaafjes van de maatschappij". Wat je in je post zegt, is dat jij goed bent, omdat jou methode uniek maar onbegrepen is, en dat alle anderen, die jou methode dus niet begrijpen, en het liever op de gewone manier doen, geen eigen mening hebben.

Ik kan dus ook totaal niet lachen om deze post. Dat het geen kritiek is, zie ik ook wel. Het is eerder ongegrond gescheld op iedereen die een andere mening heeft dan jij. Denk jij dat iedereen hier gewoon de mening van een ander aanhoudt? Dat mag je denken. Maar verwacht niet dat je met zo'n opmerking vrienden maakt, of ook maar een beetje gerespecteerd wordt. Want je roept wel dat je je mening vormt uit wat je meemaakt, en de mensen die je kent, maar wat je even vergeet, is dat je niet over mensen kan oordelen, die je niet kent. En dat is iets wat je al meerdere malen hebt gedaan in dit topic. Maar nu heb je jezelf wel overtroffen hoor... Slaafjes van de maatschappij.

Zou je in het vervolg even je post na willen lezen, voordat je hem plaatst? De talloze spelfouten maken het lezen er niet echt makkelijker op namelijk.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:44

Clitia schreef:
Kom maar op met die tien verschillende voorbeelden, ik vind die stierenstront die je hier uitkraamt wel amusant namelijk.

Zou je in het vervolg even je post na willen lezen, voordat je hem plaatst? De talloze spelfouten maken het lezen er niet echt makkelijker op namelijk.

Tsjonge .....

Wat JIJ allemaal uitkraamt , wor' je ook niet veel vrolijker van ....
Dit is naar mijn idee een beetje onder-de-gordel, dingen erbij halen die er niet echt mee te maken hebben om een ander te kleineren. Waarom stop je daar niet mee? Je haalt er uiteindelijk alleen jezelf mee onderuit.

Wat de post van Lecy Tinker betreft, ben het daar 100% mee eens. Een open blik houden is altijd het verstandigste wat je kunt doen. Een ander achterna lopen kan altijd nog als je't zelf niet meer weet ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 17:07

Vetrouwings oefeningetjes en een beetje laten klooien aan de longe vind ik nog niet zo erg ( niet al te letterlijk nemen dat klooien natuurlijk Knipoog )
Maar 20 minuten longeren??? nee dat vind ik niet kunnen

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 17:11

Als jaarling alleen leren om rondjes om je heen te lopen snap ik nog wel en dan doe je dat 5 minuten ofzo.. hoef je dat later niet meer te leren..
En dan bij 2 alle gangen leren en dan ook maar 10 minuten ofzo longeren.. en dan bij 3 zadel erop enz vind ik..
Maar met een jaarling 20 minuten en meteen alle gangen vind ik ook niet kunnen.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 17:59

goh, deze pagina net gelezen, en wat zijn we weer gezellig..
Lachen Hamer
Als jullie zo graag een wedstrijdje willen maken wie er gelijk heeft, het beste is etc. doe dat dan PRIVÉ.. Clown

Jullie hebben dus allebei een andere mening, en komen er niet uit.. So.. let it be.. Koe
er zijn genoeg mensen op dit forum om om elkaar heen te kunnen leven hoor.. !

Veel succes nog..