Pffffffft, wie klaagde hier ook al weer over 't niveau van de discussie? Lecy, met 't eerste stuk van je post ben ik 't eens. Maar dan komt dit: LecyTinker schreef:Ik geloof best dat veel longeren of de traditionele manier van longeren niet goed is voor een veulen, maar hey,
vroeger wat ook bewezen dat de wereld plat was, en drie keer raden, hij is rond.
Wat is dat in godsnaam voor vergelijking? "De aarde is plat" / "longeren van jonge paarden is slecht". Toen de mensen dachten dat de aarde plat was, op welk onderzoek was dat gebaseerd? Géén! Dat was gebaseerd op bijgeloof. In de 21ste eeuw (die ene waar we nu in leven, weet je wel?) zijn er ontwikkelde manieren van onderzoek. Röntgen, scans, hypotheses en controle-onderzoeken.
Ik heb al menig onderzoeks-rapport gelezen, en altijd heb ik kritisch gekeken. Is de conclusie logisch? Wordt deze conclusie door de controlegroep bevestigd? Waren de dieren in het onderzoek randomly choosen, of heeft de specificiteit van de groep de conclusie beïnvloedt?
Het onderzoeksrapport dat Anya geplaatst heeft, was wat dat betrof niet volledig. Nouja, waarschijnlijk heeft Anya het saaie en niet echt nuttige stuk niet geplaatst (terecht). Maar geloof ik wat die onderzoekers zeggen? Zonder twijfel. Want op zich hoeft er voor deze conclusie geen onderzoek gedaan te worden, het is een redelijke 1 + 1 = 2 redenatie. De botten van de knieën zijn nog niet samengegroeid + de botten van de knieën krijgen zulk werk te verduren dat ze slijten = grote kans op beenproblemen. Slaafje van de maatschappij? Nee, ik weet hoe het paardenlichaam in elkaar zit. Daarmee kom ik op dezelfde conclusie. En dat geldt volgens mij voor ieder ander die jij in deze post "slaafje van de maatschappij" doopt.LecyTinker schreef:Uit onderzoek is gebleken, dat ik steeds het zinnetje dat ik hoor.
Onderzoeken worden steeds weerlegt en als jullie allemaal zo stellig vasthouden aan onderzoeken dat
zijn jullie slaafjes van de maatschappij. Ik persoonlijk luister wel en houd er wel rekening mee, maar mijn mening wordt gebaseerd op wat ik zelf meemaak en mensen die ik ken. Ik creeer mijn eigen referentiekader, ipv die van de maatschappij over te nemen... Weten jullie wat uit onderzoek is gebleken wat je moet doen bij koliek?
Ja het ene onderzoek zegt dat je bij koliek moet gaan lopen, hierdoor gaat de draaiing uit de darm, het ander onderzoek zegt dat het het alleen maar erger maakt...
Nou wat geloof je dan?
Ook het koliek-argument is een behoorlijke drogredenatie: er zijn talloze vormen van koliek, koliek is namelijk een verzamelnaam voor alle ziektevoorvallen in het spijsverteringskanaal van het paard. Bij de ene vorm zal stappen helpen, bij de andere vorm zal stappen verergeren. Waarom komt elk onderzoek op een andere conclusie uit? Omdat elk onderzoek een andere vorm van koliek onderzocht. LecyTinker schreef:IK kan je, als je wil, nog wel tien verschillende onderzoeken laten lezen waarin binnen een week ze alweer weerlegt worden.... (
lees maar de telegraaf, die besteed veel aandacht aan onderzoeken etc.)
Kom maar op met die tien verschillende voorbeelden, ik vind die stierenstront die je hier uitkraamt wel amusant namelijk.
Over de telegraaf: ik lees liever de echte onderzoeksrapporten. Wedden dat die er niet instaan? Daar ben je namelijk minstens 5 pagina's aan kwijt, waarvan de gemiddelde Nederlander er 4 niet zal willen lezen. LecyTinker schreef:nogmaals, ik geloof het best wel, maar ik heb nog nooit problemen gehad met mijn paarden ivm botten en gewrichten en ik draai al een flink wat jaren mee. Vrienden van mij ( die al meer dan 40 jaar in de fokkerij en springsport) hebben ook nognooit problemen gehad en die vertrouwen mij hun springpaarden ook toe voor training.
Dus als jullie het allemaal niet zien zitten, dan ga ik dat niet tegenspreken, maar ik heb nog nooit enig probleem gehad op dit gebied en daarom zie ik er geen kwaad in.
Misschien ligt het aan de lucht hier en niet aan hoe ik met mijn paarden omga, zou best kunnen. Misschien dan in mijn voordeel om mijn paarden hier te blijven trainen...
Het zal inderdaad je air zijn, die ervoor zorgt dat alle paarden die jij getraind hebt, nooit beenproblemen hebben gehad. Heb je paarden getraind die nu dik in de twintig zijn? En nog nooit 'n keer kreupel zijn geweest? Dat is wat jij lijkt te beweren namelijk. Heel geloofwaardig. LecyTinker schreef:En als je nou toch nog steeds slapeloze nachten hebt, nou loop dan even naar mensen toe die hun jaarling longeren en zeg...
" Hoi, nou heb ik uit een onderzoek de conclusie opgedaan dat longeren niet goed is voor een jaarling zijn benen, vroeg me gewoon af wat u daarvan vond?"
Geef deze mensen een kans om zich te verweren en inplaats van iemand gelijk de grond in te kijken en al je meningen los te laten op iemand, misschien zou je zo iemand de kans moeten geven om zijn kant toe te lichten. Want misschien hebben ze wel een heel erg goede reden om het te doen...
Heb nou vaak genoeg het woord misschien gebruikt, want ik wil duidelijk laten zien dat het mogenlijk is dat dit verhaal wel meer kanten heeft dan je zelf op bent gekomen.
Verschikkelijk veel dingen in de paarden wereld zijn relatief, en helaas sluiten wij onze gedachten vaak wanneer we de standaard dingen hebben geleerd en we op onze eigen manier verder kunnen gaan.
Maar er zijn verschikkelijk veel manieren om met paarden om te gaan en het zou misschien ( weer dat woord) nieteens zo een slecht plan zijn om onze geest open te houden voor nieuwe manieren.
En toen kwam het argument "lees het topic" weer naar boven: het ga-eens-vriendelijk-vragen-waarom-argument heb ik namelijk al genoemd, zo'n 8 pagina's terug. Maar wat goed van je, dat jij geen slaafje van de maatschappij bent, en dus (na 14 pagina's) op deze conclusie komt
LecyTinker schreef:De man die met een zadel afkwam zal ongetwijfeld ook uitgelachen zijn door de eerste ruiters in het verre verleden die bareback reden...
Maar kijk nu maar wat hieruit is gekomen. Weet zeker dat uit die bareback hun onderzoek ook bleek dat je lang niet zoveel contact met je paard zou hebben met zo een achterlijk zadel op dat paard, maar het is gebleken dat het wel verdraaid handig is zo een ding...
Jeej, nog zo'n prachtige redenatie. Hoe denk je dat het zadel is ontstaan? Eerst reden we zonder zadel, en toen kwam spontaan de omslag naar 'n luxe Kieffer? Ja, dan zullen er best wat mensen gek gekeken hebben ja. Maar, stel nou he, dat het zadel langzaam aan steeds verder is geëvolueerd? Van een paar beugels aan een singel, om je evenwicht makkelijker te kunnen bewaren bij een snelle wending, tot wat we nu kennen? LecyTinker schreef:Wil alleen zeggen, hou je gedachten open voor andere dingen, op deze manier breiden we alleen ons referentiekader uit en wie weet leren we nog echt wat van elkaar...
( lees dit bericht let een lach, want het is geen kritiek, maar gewoon wat ik denk...)
Als dat alles is, wat je wil zeggen, moet je geen opmerkingen maken als "slaafjes van de maatschappij". Wat je in je post zegt, is dat jij goed bent, omdat jou methode uniek maar onbegrepen is, en dat alle anderen, die jou methode dus niet begrijpen, en het liever op de gewone manier doen, geen eigen mening hebben.
Ik kan dus ook totaal niet lachen om deze post. Dat het geen kritiek is, zie ik ook wel. Het is eerder ongegrond gescheld op iedereen die een andere mening heeft dan jij. Denk jij dat iedereen hier gewoon de mening van een ander aanhoudt? Dat mag je denken. Maar verwacht niet dat je met zo'n opmerking vrienden maakt, of ook maar een beetje gerespecteerd wordt. Want je roept wel dat je je mening vormt uit wat je meemaakt, en de mensen die je kent, maar wat je even vergeet, is dat je niet over mensen kan oordelen, die je niet kent. En dat is iets wat je al meerdere malen hebt gedaan in dit topic. Maar nu heb je jezelf wel overtroffen hoor... Slaafjes van de maatschappij.
Zou je in het vervolg even je post na willen lezen, voordat je hem plaatst? De talloze spelfouten maken het lezen er niet echt makkelijker op namelijk.