NickAltena schreef:Dit is een wat moeilijker stukje om uit te leggen.
Het heeft met verschillende factoren te maken nml.
Niet alleen wordt er bij natuurlijk bekappen wel degelijk een afwikkelrol aangebracht wordt.Als dit tenminste bedoeld wordt met dat opzetje.
Deze afwikkelrol , mustang roll genaamd, heeft namelijk een belangrijke functie bij het moment van afwikkeling van de voet.
Ik kan dat wel uit gaan leggen hier maar tis makkelijker voor mij als je dan toch even dat stukje daarover gaat lezen.
Scheelt mij een hoop typen nml.
Gr. Nick
Bij het terug lezen van dit stukje is me een domme fout opgevallen.
Hierbij dus even een wat betere technische uitleg over de mustang roll en de opzet...vooral dus het verschil daar tussen..
Ik heb hierboven geschreven dat de Mustang roll het afwikkelpunt was maar dit klopt natuurlijk niet.
Hiervoor maken we nml. een apparte opzet onder de hoef.
Opzet is het relatief korter maken van de toonkant; nagelang waar dat begint beïnvloed dat uiteraard het afwikkelpunt. Paarden maken van nature trouwens een afwikkelpunt als dat bij hun individuele hoefvorm aantrekkelijk is.
Een kunstmatig afwikkelpunt zal afslijten en dus tijdelijk zijn, net als het recht zetten van "van nature" scheve hoeven niet slim is.
Mustangroll is slechts wat in de oudere litt. het "breken" (=afronden tegen inscheuren of brokkelen) van de hoefrand wordt genoemd.
Het voorkomt dus de scheuren in de hoofwand wanneer deze te lang zijn...de flare´s dus.
Bij deze dus even recht gezet.
Wat betreft het wel of niet aanwezig zijn hier.
Het discusieren vind ik geen punt. Daavoor heb je een forum.
Discusieren kan je op 2 manieren doen, zoals ik ook al iemand hier gemaild heb.
Wanneer hier gediscusierd wordt op een serieuse manier en over een serieus onderwerp heb of maak ik alle tijd.
Een discusie over een zinloos iets zoals de manier van mijn schrijven vind ik mijn spaarzame vrije tijd niet waard. Dat was ook niet de reden waarom ik hier kom.
De juiste reden kennen jullie inmiddels.
Diegene die echt open staat voor een normale discusie zie ik op een andere site wel terug.
Nogmaals , waneer je wil leren en denken ben je welkom.
Kom je alleen om te laten horen dat je het met onze manier van denken niet eens bent dan wil ik diegene toch vriendelijk vragen dat niet op onze site te doen.
Daar leren wij niks van en dat is wel de reden waarom we daar zitten. Om te leren van elkaar.
Ik wens jullie dus nogmaals veel plezier en hoop tot ziens want wat mijn betrefd is deze lijn waar het oorspronkelijk om ging klaar.
Groeten Nick
, en wat mij betreft graag blijven hoor
. En dat proef ik wel op de PN-site, de drang om de hele wereld te veranderen

zoveel was er in de voorgaande jaren bij elkaar nog niet af gegaan....