Pipo schreef:Maar voor je denkt dat ik een softie ben, ik deel ook gerust een klap uit als dat nodig is.
gut, laat ik nou tcoh altijd gedacht hebben dat jij de überpenny was
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Pipo schreef:Dat is een paard wat dreigt inderdaad, en dan zijn er diverse manieren om proberen om dat gedrag om te draaien. Aangezien het niet mijn paard is, en ik het dier niet ken, zou ik persoonlijk het met de vriendelijke manier proberen.
Mijn moeder leerde mij vroeger altijd dat als een hond gromde, ik heel aardig moest gaan praten. Dat die hond gromde uit angst en juist door gerustellend te praten je veel meer bereikte dan grof terug te doen. Omdat je de ene hond kan overbluffen, maar je ook die ene die nog veel banger word en je uit angst grijpt tegenkan komen. Ik moet zeggen dat die vriendelijke manier altijd goed werkte. Ze zei ook altijd: Zo laat je juist zien dat je het goed met ze voor hebt. In de praktijk heb ik dit ook bij paarden gedaan, en het werkt veel beter dan agressief te doen.
Maar voor je denkt dat ik een softie ben, ik deel ook gerust een klap uit als dat nodig is. Maar niet bij andermans paarden.
Groot maken met een DENKTEROM was genoeg, de riek heb ik alleen maar gebruikt om hem ervan te overtuigen dat hij echt vooruit richting stal moest..... Je denkt toch niet echt dat ik met de hand een paard naar voren ga drijven op het moment dat hij 2 minuten daarvoor moordneigingen richting mij had.....
Ik vind dan die verlenging met puntjes iets veiliger om lichtjes het paard even in de billen te prikken en daarmee het dier te overtuigen dattie echt naar voren moet.... Uiteraard wil je het dier niet aan de riek rijgen....... zachtjes prikken is voldoende