De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 10:34

Morrie heeft gisteren z'n eerste nacht op stal gestaan en ik haalde er gistermiddag 1 emmertje mestballen uit, gewoon met het handje geraapt Bloos! zonder handschoenen, want die was ik vergeten

Verder zag het er nog maagdelijk uit..... zal snel genoeg veranderen, vrees ik

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 10:37

Fasel schreef:
Herken ik niets van. Zelfs niet toen het even wat minder gemest werd. Bij ons weert het de vliegen juist. Kan het niet iets anders zijn dan de vlas?

Ze staan tijdelijk in de garage en daar ligt verder niks in dan wat gereedschap, de Rapsodie, hooi en de paarden zelf natuurlijk. Buiten zitten eigenlijk helemaal geen vliegen op het moment. Binnen dus wel Verward . We hebben wel witte muren binnen ... maar ons hele huis is ook wit en daar zitten ze niet op ... vaag ...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 11:03

De paarden bij ons die op Rapsodie staan hebben juist minder vliegen in de box dan in de stroboxen Verward Vreemd... zou er geen dode muis kunnen liggen?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 11:05

promptertje schreef:
De paarden bij ons die op Rapsodie staan hebben juist minder vliegen in de box dan in de stroboxen Verward Vreemd... zou er geen dode muis kunnen liggen?

Die zou dan op zolder moeten liggen. Ik snap er ook helemaal niks van want ruiken doet het beslist niet. En ze zitten dus ook allemaal tegen de muur (en 's avonds op de paarden Scheve mond ). Ik heb nooit opvliegende zwermen van de grond als ik binnenkom Verward .

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 11:34

ik heb al weken geen vlieg gezien, die zitten er toch alleen als het warm en zonnig is Verward

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 11:53

Vreemd. Ik herken het inderdaad niet. Misshcien toch ergens iets verborgen. Rapsodie ken ik verder niet.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:00

smurf schreef:
ik heb al weken geen vlieg gezien, die zitten er toch alleen als het warm en zonnig is Verward

Ja, dat dacht ik ook!! En buiten zitten er dus ook geen. Ik heb het probleem ook pas sinds een week of wat. Ik sta voor een raadsel!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:00

Fasel schreef:
Rapsodie ken ik verder niet.

Het is vergelijkbaar met gehakseld stro. Het neemt alleen meer vocht op. Het systeem is hetzelfde als met vlas: drollen wippen, af en toe natte plekken verwijderen en verder oppotten.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:27

ik vind het ook geweldig spul alleen ... bij ons op stal laten ze het 10 weken liggen en als je hetdan moket uitmewstren is het 1 gore rode plek ...is dat wel goed...

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:28

En je paard heeft ook geen wondjes Mac? Dat ie zeg maar niet ergens een of ander verborgen wondjes heeft dat vliegen zou kunnen aantrekken? LIjkt me sterk hoor. Maar ja, ik bedenk maar iets.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:33

Citaat:
als je hetdan moket uitmewstren is het 1 gore rode plek ...is dat wel goed...

ja hoor, dat is bij ons ook zo

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:36

Fasel schreef:
En je paard heeft ook geen wondjes Mac? Dat ie zeg maar niet ergens een of ander verborgen wondjes heeft dat vliegen zou kunnen aantrekken? LIjkt me sterk hoor. Maar ja, ik bedenk maar iets.

Nee. De vliegen zitten dan ook op hun favoriete plekjes waar de knollies er niet bijkunnen: langs de ruggegraat, op hun kont, onder hun buik ... Ik spray ze nu elke avond in als ze binnen komen. Dan hebben ze er nagenoeg geen last van, maar dan zien de muren zwart van de vliegen ... gatver!!

Er moet wel meer aan de hand zijn, maar ik weet niet wat.
Bij de mesthoop zitten er nl. helemaal niet veel.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 17:35

Zaterdag is het 2 weken geleden dat ik de stal weer in gebruik heb genomen.
Sindsdien heb ik er nog maar 1 drolletje uit hoeven te halen.
Ik heb er dus nog niks bij hoeven doen en de stal ziet er nog super schoon uit.
Ik heb een inloopstal en het lijkt haast wel of ze hem niet gebruiken.
Toch kan ik aan de wirwar zien dat ze flink in de weer zijn geweest.
Dat is dan ook het enige wat ik tot nu toe elke dag heb hoeven doen. Het weer fatsoeneren van het zaagsel.
Wat heb ik toch een schone paardjes, ben er helemaal blij mee.
Hoe is het ondertussen bij andere nieuwe zaagselgebruikers verlopen?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 22:07

Van mij ook even een update: Rain staat er nu 5 weken op, en ik ben nog steeds enthousiast. Vandaag zijn de volgende 10 balen Rapsodie gearriveerd, we gaan er lekker mee door Lachen. Box heeft een goede onderlaag, niks nat of ammoniakgeur . Elke week 1 baaltje erbij, en alleen de mest eruit en ik heb Rain niet meer met een vieze neus gezien.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 11:09

Op de site van ecobodem word vermeld dat je per jaar gemiddeld 50 baaltjes verbruikt.
Ik ben eigenlijk best benieuwd of dat bij de meeste ook klopt.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 11:11

Hier ook nog steeds een tevreden vlas gebruiker! Ik hou nu ook bij hoeveel ik gebruik. Elke keer dat er een baaltje bij gaat komt er een streepje op het bord!

Wat ik overigens wel gemerkt heb is dat in de stal van Simply, die drachtig is, ik meer amoniac ruik dan in de andere 2 stallen. Ik doe er bij haar dan ook meer bij, zeker 1 baal per week terwijl de anderen met een half baaltje volstaan. Ze staan bij mij overdag buiten, van ongeveer 10/11 tot 8/9 savonds.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 11:14

Da's minder dan een baal per week ... dat red je volgens mij niet hoor. Als je de stal vult moeten en er 4 of 5 in en 1 keer per week aanvullen vind ik ook karig. En dan staan mijn paarden er alleen 's nachts in ...

Ik heb geprobeerd 1 baal per week aan te houden, maar dat red ik net niet. Ik vind het dan te vies worden. Ik schuif de opstrooidag dus steeds een dag naar voren.

Ik gebruik overigens Rapsodie, maar met hetzelfde systeem.

Ik denk overigens wel dat ik als mijn "echte" stallen klaar zijn over te gaan op vlas. Scheelt me een hoop Geld, geld! en volgens mij werkt het nog makkelijker ook!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 11:19

Bij Jeddah en Senna gaat het prima met minder dan 1 per week!! maar dat zijn allebei erg schone paarden! Senna mest en plast alleen tegen de muur, Jeddah alleen in 1 hoek van de stal. Bij Simply ziet het er prima uit, wordt ook nog lang niet verzadigd, alleen ruik ik bij haar meer Verward , terwijl zij dus wel 1 baal per week krijgt.

Het werkt inderdaad heel erg makkelijk! Uitmesten is nu echt zo gebeurd!!! Plus die mesthoop.......... dat scheelt echt enorm veel!! Eerder moest ik het 2 keer per jaar laten ophalen, nu ligt er sinds maart alleen vlas en het is nog maar een "klein hoopje" vergeleken met eerder!

Ik denk er ook over het van de winter over de wei uit te strooien. Iemand daar ervaring mee?

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:10

Ik ben op de moment bezig 1 van m'n stukjes land te bemesten met de stalmest (vlas). Ze hebben dat afgelopen zomer zowat volledig omgetoverd tot een zandbak (ze hebben er te lang op gestaan met dat de andere wei was ingezaaid) en aangezien dat stukje al jaaaaaaren niet meer bewerkt is en het gras geen f*uck meer voorstelde werd het wel is tijd ...

Aankomend voorjaar laat ik het inzaaien, ik zal hier posten hoe het is verlopen. Haha!

Moet trouwens zeggen dat het echt razendsnel verteert, een paar weken nadat je de hoopjes er hebt gedumpt zie je ze al haast niet meer liggen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 15:17

Maarrr... Als je het buiten neergooit moet je wel opletten dat je geen drasboel krijgt.
Ik werk het ook naar buiten, omdat ik zowat niks heb om naar buiten te werken.
Wat je niet moet doen is het gebruiken op het looppad, want dan zul je binnenkort met laarzen totaan je ellebogen er door moeten zien te komen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 15:43

Mij is aangeraden (door een ex boer) om het op het land te gooien wanneer het vriest, dan is het makkelijk verspreiden en tegen de tijd dat het weer dooit en regenen gaat, dan "verdwijnt" het vanzelf.

Maar, ik hoor ook van sommige mensen dat paardenmest te zuur zou zijn voor op de wei Verward ?

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 15:58

mijn veulen zag ik laatst de Rapsodie op eten dus hij in de stal met stro en dan mijn andere shet er bij zodat hij de manen niet op kon eten van mijn jaarling. en nu stond mijn jaarling er ok ff in en die zag ik het ook eten Stoom uit je oren nou dat ik dat zag werd ik daar niet echt vrolijk van dus nu heb ik er 2 op sto staan en die andere 2 op Rapsodie

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:32

Is geen probleem, als het net vers is kunnen ze een paar hapjes nemen, maar als je zorgt dat er altijd hooi beschikbaar is blijven ze vanzelf van de rapsodie af. Het is koolzaadstro, en niet schadelijk als ze er toch wat van eten.

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 00:05

het was wel gewoon vers ik had er net een nieuwe baal ik gestrooit. maar omdat nu gevoerd worden op stal hebben ze wel genoeg hooi ze krijgen als alles daar. maar voor de zekerheid hebben ik ze nu toch op stro staan want ik weet ook niet hoeveel ze er van aten. maar als hij al wel meer op heeft dat een paar hapjes. die 2 ouwe die er nu op staan die eten het helemaal niet en dat weet ik heel zeker.

maar verder ben ik er echt nog steeds heel goed over te spreken

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 00:41

Ik ben ook nog steeds een happy vlas gebruikster.
Bij Koos heb ik denk ik 1 baal per 2 weken nodig. Hij is heel erg zindelijk, Opa moet er om de week 1 baal bij, Bep haalt net aan een week en Famosa moet om de 4/5 dagen een baal er bij hebben. De ukkies staan in een hele grote loopstal. Ik heb een hoekje met vlas en daar boven op stro. Zij mogen om de 10 dagen wat erbij hebben.
De piesplekken gooi ik op het land, de mestballen in de mestput.