waarom zon heisa om een hengst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:11

NoaC schreef:
Gelukkig heb jij er met je 14 jaar al super veel verstand van! (waar is die penny-patrouille als je ze nodig hebt? Cool )
Jij weet het allemaal zo goed met je hengst die je nog geen maand hebt!
Ik spreek je over een paar maanden nog wel!

Was jij trouwens niet de gene met steeds die topics over een paard wat naar was door een slecht passend zadel enzo....mocht geen nieuw zadel want was te duur enzo.....
We moesten je tips geven maar mochten niet zeggen dat je een ander zadel moest kopen want dat zat er niet in.... Verward

Nee dan valt alles nu even op zijn plek Haha!

Pharagirlke is lid van de Penny-Patrouille Tong uitsteken
Voor de rest ben ik het helemaal met je eens.

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:40

Ann schreef:
Pharagirlke is lid van de Penny-Patrouille Tong uitsteken

Haha!

Toegegeven, slimme meid is het wel Tong uitsteken

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:48

If you can't beat 'em, join 'em Haha!

Over ervaring heb ik al eens een leuke discussie met pharagirlke gehad, en dat is een gebed zonder end. Ik geef het wat dat betreft dus op Haha!
Ik kan het er niet mee eens zijn dat zo iemand zomaar een hengst 'krijgt'...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:49

Bij Quarters is in de fokkerij bijzonder veel aandacht besteed aan het wegfokken van karakter, daarom zijn al die quarters zo braaf en stoicijns.

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:08

hengsten zijn erg mooi ( gribaldi,
lingh, krack c) maar ook een ruin kan erg mooi zijn, ik heb bijv een behoorlijk stevig ding met echt een behoorlijke nek erop, ook qua karakter heeft hij hengstagtige dingen ( merries dekken, slaan met voorbenen als er een keer een merrie hengstig is, dat soort dingen) Het is ook nog een behoorlijke eigenwijze pony ( ontzettend ponykarakter) en gras is erg belangrijk voor hem, enige keer dat hij vrijwillig actie vertoond is in het duin (bok bok bok)

Ik vind een hengst erg mooi, het zou niks voor mij zijn, bij mijn pony heb ik al af en toe problemen op het gebied van consequentheid en wanneer nou afkeuren of is dit niet erg, hoe moet dat dan met een hengst??

Verder kan ik niks zeggen over een hengst, weet iig wel dat een ruin absoluut niet dood is, vind het juist heerlijk dat hij nergens van schrikt, kan overal langs, hij heeft wel van die buien dat hij wat eng vind, en dan is hij in een klierige bui, en kan hij erg irritant zijn, maarja over het algemeen is hij wel erg lief,en erg lui Haha! maar mijn voorkeur gaat dus uit naar een ruin, aan deze pony heb ik ondanks zijn luie karakter maar ook zijn vreselijke eigenwijze shetlander karakter( nee het is een new forest van 144 maar dat karakter Haha! ) al genoeg aan.. en voor dat hij eindelijk eens actie vertoont.. pff dat beest is zoo moeilijk Haha! , ik vertoon af en toe meer actie dan hij, Haha! al gaat t nu steeds beter, je moet hem aan t werk houden anders is het per pas minder en minder hij kruipt er gewoon onderuit..

Ik weet niet of dit nou echt een zinnige reactie is op het verhaal vd topicstartser maar dit is meer een reactie op mensen die ruinen dood vonden..

geen hengst dus voor mij, een paard mag van mij best wat pit hebben maar niet inh de vorm van bokken( zoals die van mij dus in het duin) of steigeren want daar houd ik absoluut niet van, ik wil er volgende keer 1 met een werkwillig, wat pittiger maar wel lief karakter dus niet bokken of iets( zie het te vinden Knipoog ) alhoewel ik hier wel van leer, het is niet helemaal voor 100 % mijn paard deze pony moet ik toch nog eerlijk zeggen, t karakter past niet voor 100 % bij me, hij is wel leuk, maar had liever een ander type, maarja dat heb ik pas na een tijdje gemerkt... Knipoog

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:21

Als ik zo af en toe die reacties hier lees lijkt t wel of bij mijn pony die ballen er niet af zijn gegaan Knipoog , als hij geen zin heeft, dan valt hij je aan (ik wil blijven eten) hij is sowieso al heel laat gecastreerd, dus hij heeft ie af en toe echt van die periodes, maar ook periodes dat hij echt geen flikker doet, ik moet gewoon erg consequent met hem blijven,

maar het is altijd zo moeilijk te zien of ik het niet fout doe aangezien het op het gebied van voer een chagerijn is, wil hij eten duwt hij mij met die voerschep de bak uit terwijl het er niet eens inligt, nee dan ga je eerst twee passen terug, ik het voer erin en jij dan pas eten, komt hij naar de voerkist gelopen ( hij staat onder een afdak) moet hij eerst naar zijn stal en wachten tot ik kom en niet als een bezetene op

die kist beuken en mij opzij duwen nee eerst de stal in, en dan kom ik het brengen of bijv dit: eerst jij netjes omdraaien en dan mag je los of dan krijg je voer,( in stal en in t land) dat soort kleine dingetjes, maar dat helptbij mij wel goed, zijn gedrag is al wel verandert, maar ik zit dus wel steeds van wat moet ik straffen wat niet, wat is gewoon karakter en moet ik als normaal beschouwen en wat niet( is af en toe erg vermoeiend als hij weer eens chagerijnig doet) maar het is bij hem vooral in de omgang, met rijden is hij behalve sommige dagen in het duin heel rustig, dat maakt t gewoon een lastig paard..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 18:54

Arrisje schreef:
Wat ik bedoel met uitstraling is vooral de blik die een hengst heeft. Er moet een fiere kop op een paard staan, ruinen hebben dat bijna nooit. Dat kleine beetje extra wat een paard uitstraling geeft!!!

Afbeelding

ruin, op de foto 24 jaar oud!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:18

Afbeelding

op zn eerste gecastreert, hier ws hij 16

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:00

Inmiddels 16 jaar gecastreerd:

Afbeelding

Check die nek Tong uitsteken

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 21:30

mzz.
wat over een paar maanden gebeurt kunnen jij en ik nog niet weten ...
dat zien we wel. tot nu toe heb ik nog geen problemen met em.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:37

ik heb ook nog totaal geen problemen met mijn pony.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 16:45

Afbeelding

Dit is mijn ruin. Op de foto 15 jaar. Genoeg uitstraling IMO.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 18:19

Lovely schreef:
Bij Quarters is in de fokkerij bijzonder veel aandacht besteed aan het wegfokken van karakter, daarom zijn al die quarters zo braaf en stoicijns.

of gewoon goed opgevoed Schijnheilig

(geldt helaas niet voor alle quarterhengsten... maar daar zal het wegfokken van karakter wel mislukt zijn Cool Haha! )
Laatst bijgewerkt door Anya op 18-09-04 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 18:30

Lovely schreef:

Dat wist ik niet Verward Maar dat maakt het wel heel aantrekkelijk om mijn eigenwijze, karaktervolle tinker te verkopen en een Quarter te kopen *LOL* Dat kan dan natuurlijk ook wel een hengst zijn!

ajbdhrtls138

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 18:52

heb niet alles gelezen, reageer gewoon op topic.

zelf vind ik dat het maximale voordeel van een hengst houden moet afwegen tegen het maximale nadeel. En dan zitten er voor een gewone hobbypaardenhouder maar weinig voordelen aan en veel gevaar dat het toch een keer fout gaat.
voor mijzelf is de keus dus makkelijk gemaakt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 20:38

ik wil van paarden niet mijn hobby maar mijn sport maken.
mijn hengst is tot nu toe nog eerlijk. en rustig.
nog niet gebeten, geen enkele poging tot trappen gedaan. hijs braver dan t ruintje wat langs m staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 23:09

Ann schreef:
Dat wist ik niet Verward Maar dat maakt het wel heel aantrekkelijk om mijn eigenwijze, karaktervolle tinker te verkopen en een Quarter te kopen *LOL* Dat kan dan natuurlijk ook wel een hengst zijn!

Als je een braver paard zoekt, dan is een Quarter zeker een optie. Selecteren op brave werkbare karakters kan dus wel, maar het is ook belangrijk dat karakters bij elkaar passen en niet iedereen kan voor zichzelf een goed paard uitzoeken, mede omdat er vaak bemoeienissen zijn van andere mensen (die er ook weinig van af weten).

Samfloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 08:37

Ook ik heb een hele tijd een super brave hengst gehad. Heb met de merrie die ik daarna kreeg veel meer problemen gehad hoor *LOL*

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 18:18

Promptertje: Die twee waar ik het over had waren niet de enige twee, hoor. Zo heb ik er nog een aantal weg zien gaan, maar die ga ik niet allemaal opnoemen. Dat waren gewoon twee voorbeelden.

Laten we het eens omdraaien, komen jullie maar ff een keer naar m'n werk om Super ML Limburgia of Orient Stardust te zien, dan zie je wat ik bedoel met een hengsten uitstraling. Het is anders wanneer een ruin geïnteresseerd naar iets staat te kijken of een héngst naar iets staat te kijken. Dat is een verschil tussen dag en nacht.

Er is geen ruin bij mij op stal of op m'n werk die een hengsten uitstraling heeft, dat zegt toch zeker wel genoeg of nog niet??? Ik durf zelfs nog te zeggen dat er geen ruinen bestaan met een hengsten uitstraling. Dat wíl je en dat dénk je, maar dat is gewoon niet zo. Een paard veranderd nou eenmaal als hij z'n ballen kwijt is!!

Wij hadden er ook 1 op het werk die al een jaar ruin was en toch weer hengstengedrag kreeg. Die zocht vroeger je voet op en ging er vol bovenop staan, die heeft z'n streken nooit verleerd, is op z'n derde geruind. Het was wel een k*thengst maar dan nog. Dan denk ik bij mezelf "had hem lekker hengst gelaten, had ie waarschijnlijk wat meer geld bij elkaar kunnen koersen en wat meer mentaliteit gehad"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 23:59

Afbeelding

Da's nou typisch een hengst.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 06:16

Ale hengsten die ik onder handen heb gehad (wel een stuk of 5-6) zijn zelf braver dan merries!
merries kunnen echt erger zijn.
Dus laat degene maar zeuren. Knipoog

Mijn beste maatje, een hengst, ik was toen wel 11 jaar ofzo.
Afbeelding

Prince Thetch, kusje
Afbeelding

Donnerhal Renoir, durfde wel eens bijten, maar heeft hij bij nog nooit gedaan. Dit is een dekhengst van Hilde van Dijck.
Afbeelding

Als ze voorbij een merrie gaan dan hebben zij wel eens streken, maar wat doe je als je hengst bent he. Knipoog

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 07:57

Echnie Lovely Haha!.

Phara, hoe gaat het nu Lachen? Kan hij bij de andere paarden, of doe je hem apart naar buiten? Hij lijkt me wel erg fijn te rijden voor jou Lachen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 08:57

Arrisje schreef:
Promptertje: Die twee waar ik het over had waren niet de enige twee, hoor. Zo heb ik er nog een aantal weg zien gaan, maar die ga ik niet allemaal opnoemen. Dat waren gewoon twee voorbeelden.

Laten we het eens omdraaien, komen jullie maar ff een keer naar m'n werk om Super ML Limburgia of Orient Stardust te zien, dan zie je wat ik bedoel met een hengsten uitstraling. Het is anders wanneer een ruin geïnteresseerd naar iets staat te kijken of een héngst naar iets staat te kijken. Dat is een verschil tussen dag en nacht.

Er is geen ruin bij mij op stal of op m'n werk die een hengsten uitstraling heeft, dat zegt toch zeker wel genoeg of nog niet??? Ik durf zelfs nog te zeggen dat er geen ruinen bestaan met een hengsten uitstraling. Dat wíl je en dat dénk je, maar dat is gewoon niet zo. Een paard veranderd nou eenmaal als hij z'n ballen kwijt is!!

Wij hadden er ook 1 op het werk die al een jaar ruin was en toch weer hengstengedrag kreeg. Die zocht vroeger je voet op en ging er vol bovenop staan, die heeft z'n streken nooit verleerd, is op z'n derde geruind. Het was wel een k*thengst maar dan nog. Dan denk ik bij mezelf "had hem lekker hengst gelaten, had ie waarschijnlijk wat meer geld bij elkaar kunnen koersen en wat meer mentaliteit gehad"

Jij rijd op Haflingers of heb ik het mis??

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:20

Dit gaat volgens mij over dravers Youngster.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:22

mijn achter nicht heeft ook ruinen en hengsten, ze heeft negen paarden in een wei staan, en 4 hengsten staan.2 zijn veulens van nog geen jaar en 1tje is net een jaar.De andere is al volwassen maar weet niet hoe oud.Maar de 2 veulens worden soms gepest door de andere paarden omdat hun 2 als laast kwamen.En donny die van wie ik de leeftijd niet weet is een hengst.En hij beschermd ze,En ik kan gewoon op donny rijden.Oke donny is een apaloosashetlander maar wel heel lief.Maar ik ga er niet vaak op zitten.Want ze staat daar in de wei dag en nacht.