Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 19:53

Wonkeydonkey Castratie vond ik ook best spannend. Niet de ingreep zelf maar of alles daarna goed blijft gaan. Je hoort nog best wel vaak spookverhalen. Hier ging gelukkig alles goed en ik mocht de DA in kwestie gewoon foto‘s sturen van hoe het eruit zag.

Wonkeydonkey

Re: Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 20:46

Gelukkig hebben de dierenarts en ik regelmatig contact en is een goede vriendin daar ook assistente. Dus dat scheelt.
Maar alsnog vind ik het heel heftig allemaal.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 21:34

Hier na de castratie ook een zaadstrengontsteking gehad. En niet om iemand bang te maken, maar dit schijnt dus 2 jaar na castratie nog te kunnen gebeuren. Wist ik dus ook niet.

Omdat het vandaag zulk mooi weer was begon het spontaan te kriebelen om wat met Joep te gaan doen.
Dus zadel erop gegooid. Hij was zo enorm braaf met alles dat ik ook wat gehangen heb bij hem.
Dat vond hij wel gek dus stapte wat achteruit en draaide een rondje, maar echt heel braaf.
De tandarts zou dinsdag komen maar die had verzet naar eind deze maand. Maargoed komt allemaal niet op een paar weken.

Afbeelding

Afbeelding

Edit: de ontsteking die Joep had was ook 4/5 maanden na castratie pas. Even voor beeldvorming. :)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 22:40

Mithras moest in de kliniek omdat zn testikels te klein waren.
Ook spannend naar goed gegaan

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 22:48

boedjang schreef:
Mithras moest in de kliniek omdat zn testikels te klein waren.
Ook spannend naar goed gegaan

Die arme mithras. Dat heb je hem toch niet verteld hè. Straks heeft die jongen een minderwaardigheidscomplex :=

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 22:52

Haha.. nee tuurlijk niet, zn paps heeft t ook maar brengt mooie kids voort

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 00:55

Fellow is ook op de tafel gecastreerd. Hij had maar 1 ingedaalde bal, de andere zat in het lieskanaal en was ook onderontwikkeld. Hij moest daarna wel 2 weken op stal maar verder geen last gehad.
Ik vond het ook spannend hoor, vooral omdat ie onder narcose moest.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 07:25

Ik lees nog altijd mee ! :+
Kom gewoon niet toe aan reageren (zoekt “altijd-maar-druk” emoticon).

Hier gisteren nog eens kunnen longeren (pratsjbak) maar wel enkele mooie stukken.

Afbeelding

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 08:26

Loki heeft gelukkig twee heel goed ontwikkelde ballen :')
Leuk Woezel, ziet er goed uit.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 08:40

Setteli schreef:
Fellow is ook op de tafel gecastreerd. Hij had maar 1 ingedaalde bal, de andere zat in het lieskanaal en was ook onderontwikkeld. Hij moest daarna wel 2 weken op stal maar verder geen last gehad.
Ik vond het ook spannend hoor, vooral omdat ie onder narcose moest.

Ja dat dus. Mithras had nog nooit op trailer gestaan of in stal...maar wonderbaarlijk braaf geweest.
Na 2 dagen van de kliniek naar huis gehaald en daar in kleine paddock. Ging ook goed.
Maar inderdaad het is toch wel spannend allemaal

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 08:41

Haf woezel ziet er fijn uit
Wonky gelukkig maar

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-26 09:10

Hier ook slechte ervaringen met de castratie, met mijn nu 4 jarige.

Toen hij 1,5 heb ik hem laten castreren, de dag na castratie hing er een soort sliertje bloed uit zijn (balloze balzak) Direct dierenarts gebeld, die heeft het afgeknipt en toen leek het een paar dagen goed te helen. Tot hij na een week ineens met hoge koorts stond en de boel steeds verder ging opzwellen.
Afbeelding
Dierenarts en pijnstillers er bij, actief beweging geven. Later antibiotica en nog zwaardere pijnstillers tot het punt dat ik het 3x per dag moest gaan longeren om het vocht er uit te krijgen (bij een anderhalf jarige) langzaam ging de boel hele maar voor mij zag het er toch niet best uit dus nog vaak de dierenarts erbij die vond dat ik spoken zag en dat het gewoon goed ging. Hij zij zelfs dat ik er te veel onder hing.....
Maar de koorts was over maar ze lichaamstemp bleef opvallend hoog zeg maar voortdurend verhoging.
Toen heb ik fotos gemaakt en naar belgie Equitom gestuurd.
Afbeelding
Daar zeiden ze meteen dat het niet goed was. Paard ingeladen en naar de kliniek Hij had een zware zaadstreng ontsteking, aan beide kanten zo erg dat een operatie alleen niet voldoende was. Na de operatie hebben ze rollenverband gedrenkt in antibiotica bij hem in moeten hechten en die de volgende dag weer verwijder moest worden, dus weer geopereerd. Vervolgens heeft hij 14 dagen op de kliniek moeten staan. Toen hij eindelijk naar huis moest kreeg ik de insctucties mee dat er geen pus uit mocht komen........
Afbeelding
Eenmaal thuis van de trailer liep het pus eruit. Vervolgens wou de wond al helen maar was het pus nog niet weg dus moest ik dagelijks de wond open trekken zodat het niet dicht kon groeien. Uiteindelijk heeft hij thuis nog 2 maanden op de antibiotica gestaan en moest ik net zo lang de wond open blijven maken.
Uiteindelijk is het kwa gezondheid helemaal goedgekomen. Maar zijn vertrouwen naar mensen inclusief ik zelf die aan zijn lichaam zitten is echt heeeeeeeeeel slecht. Onder het zadel is het een geweldig paard geworden daar is hij vol vertrouwen maar zadelen en poetsen of getut aan zijn lijf vind hij nog steeds niet fijn en moet ik altijd heel bewust met hem bezig zijn.

Dus niet om je bang te maken maar hou het goed in de gaten en trek aan de bel als je het herstel niet vertrouwd.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 09:14

Oei dat ziet er niet fijn uit dora

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 09:21

Ah wat triest zo ddara.

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 10:20

Wat een verdrietig verhaal, heel naar dat hij dan ook nu nog zo'n trauma aan zijn lijf heeft.
Ik woon wel 20 minuten rijden vanaf stal, dus meerdere dagen per dag gaat dan wel tricky zijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 10:25

Wat een nare castratie ervaringen allemaal zeg … verdrietig …

Trevo is met 1,5 jaar gedaan en Toto met 2,5 en beide gelukkig nergens last van gehad .

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 13:29

Afbeelding
Gisteravond weer een paar rondjes gedaan, stappen gaat al best goed, paar rondjes draf aan de longe gedaan, dat vindt hij nog heel raar en qua balans ook lastig. Rustig aan opbouwen maar, komt dat ook vast goed.

HafWoezel dat ziet er netjes uit aan de longe!

Mellamoshan, keurig zo met zadel op!

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 13:57

Nouvel, lekker!!!
Ik heb hier een trainingsschema gemaakt voor Loki en de beide verzorgsters. Beide zijn akkoord met het lessen bij mijn instructrice.
ChatGPT is dan echt een hele fijne hulp.
Ik zal de komende week eens delen.
Maandag– Grondwerk
Overgangen stap–halt
Wijken schouder/achterhand
Achterwaarts
Stilstaan bij krukje
(focus & gehoorzaamheid)
Dinsdag– Longeren
Grote cirkel
Stap + korte stukjes draf
Veel overgangen, stemhulpen
(balans & conditie)
Woensdag vrij
Donderdag– Balkjes & coördinatie
Balkjes in stap (evt. draf)
Slalom / pionnen
Over zeil of mat
(lichaamsbewustzijn)
Vrijdag– Materiaal & opstap-voorbereiding
Zadel / singel
Stijgbeugelgewicht
Over zadel hangen
(alles rustig en ontspannen)
Zaterdag vrij
Zondag– Afwisseling / herhaling
Lichte longe OF grondwerk
Wat hij makkelijk vindt
(positief afsluiten)

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 16:17

Wij hadden vandaag een afwisselende dag.

Eerst weer even los longeren en focussen op de galop.

Het baart me wel wat zorgen dat hij erg snel buiten adem is, ondanks dat we wel vrij consistent werken.
En zijn galop blijft moeilijk. Maar door het belonen van het aanspringen ging het wel wat vlotter.

Daarna ging mijn moeder met haar senior een buitenritje doen.

Dus eerst even wennen aan het alleen achter blijven. In het begin had hij veel stress maar doormiddel van target training kon ik hem wat afleiden. Daarna de bovenste deur open, en toen hij toonde dat hij daar niet uit zijn stekker ging mocht hij naar de paddock.

Verder wel wat lopen en roepen maar niet proberen uitbreken oid.

Daarna even geprobeerd wat hij zou doen als mijn moeder hem vasthoud van op haar paard. Zo zouden we misschien kunnen uitbouwen naar een buitenritje bij ons achteraan als handpaard.

Dat deed hij eigenlijk heel braaf, in het begin wilde hij vooral voorop lopen maar na een tijdje had hij wel door dat hij ernaast moest lopen.

Wie weet leuk voor de toekomst!

Afbeelding

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 18:12

Leuk handpaardje hoor
En nouvel ziet er mooi uit
Wonky trainingschema al op orde

Wij gingen wandeling maken met stalgenoot.
Haar paard schoot er vandoor, ging als een malle in volle galop terug langs ons en mithras kon ik met grootste gemak bij me houden.. wat een super paardje is hij ookAfbeelding

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 18:24

Dat is wel fijn Boedjang. Dat is toch wel heel erg als je paard zo er vandoor gaat.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 19:18

Ja dat was ff schrikken. Ik ben naar huis gegaan en stalgenoot nog op pad. Dat ging van beide kanten goed en dus ook voor beiden goede afsluiting

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 19:38

Wat knap dat hij bij je blijft! Fijn dat jullie het goed afgesloten hebben.

Wat zijn jullie allemaal lekker bezig!
Lees wel mee maar ontbreekt me aan tijd om veel mee te kletsen. Fjo doet daarom ook nog niet zo veel :D

Castratie altijd spannend. Is hier gelukkig goed gegaan. Staand maar wel bij een kliniek. Eerste herstel bij de fokker gehad voor hij bij mij kwam.

Fjo is bij de tandarts geweest voor het eerst, ging heel goed. Had keurig gewisseld en er zijn doppen en scherpe randen verwijderd.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 20:04

Wat een verhaal dara! Ontzettend heftig en ik kan z’n vertrouwen voorstellen, maar wel ontzettend vervelend om met zo’n jong dier dan eigenlijk met een 1-0 achterstand te beginnen qua vertrouwen.

Nouvel mooie foto! Staat je goed! Die schimmel vind ik ook heel mooi trouwens. Knap stel.

Mooi foto moment van de haf. Die pakt het ook goed op.

Zo wat braaf Boedjang. Zijn er niet veel die zo braaf bkijven dan denk ik zo.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:47

Mijn Haflinger is op 6 maand gecastreerd. Ging gelukkig als niets. nooit spijt van gehad