Kamer wil einde aan pijn en dwang in paar­den­sport

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 11:20

prompter schreef:
Ik heb dat helaas in mijn leven ook genoeg gezien, misbruik van sporen en zweep. Van simpele beginners tot wedstrijdruiters. Lang genoeg op maneges en pensionstallen gestaan om het een en ander mee te krijgen.

Ik ook :j

Heb zelf vroeger op de manege ook weleens een zweep gebruikt op een manier die ik nu nooit meer zal doen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 11:22

pol013 schreef:
lies schreef:
Maar het is toch zo dat zweep en sporen vaak verkeerd gebruikt worden?

Waar baseer je dit op?

Ik kan die stelling namelijk niet volmondig met ja beantwoorden.

Zelf gezien uiteraard, op pensionstallen en wedstrijden. Moet zeggen dat het allang niet meer zo erg is als 'vroeger' (20/25 jaar geleden), maar ik zie het nog wel helaas.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 11:38

mce schreef:
Maar is die motie niet mooi een aanleiding om te veranderen binnen de branch, ze zogezegt: " de wind uit de zeilen halen??"

Dat hoeft niet als er in het soort argumentatie dat deze partij gebruikt, geen waarheid schuilt. Ze roepen wat opruiende dingen en hoppa, 12 pagina's op bokt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 11:38

Dan stel ik de vraag hier ook even: k blijf me toch afvragen waar dat zwarte beeld van onze sector vandaan komt bij sommigen.
ja, er gaan dingen mis. Dat zal ik nooit ontkennen.

Maar ik kom in 3 disciplines in de sport uit. En les in alle 3 die disciplines bij verschillende instructeurs (4 stuks in totaal nu). Daarmee leef ik toch echt niet onder een steen ondanks dat mijn paarden aan huis staan.
En op al die uitjes zie ik soms verkeerde dingen. Maar ook zooooo veel keurige, normale, vriendelijke dingen.
De verhouding zal ongeveer zijn 4% waarvan ik denk {:)-:( 40% waarvan ik denk: zou ik zo niet doen, maar het label fout, verdient het niet. En dan dus 56% waarvan ik denk: keurig.

Hoe liggen die verhoudingen dan volgens de mensen die zo negatief zijn? En waar komen jullie dan allemaal?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 11:47

Maar spreek jij die 4% er op aan?

Een van de vervelend dingen is dat er binnen de sector te weinig mensen worden aangesproken en veel handen boven het hoofd worden gehouden.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 11:55

Veronica2 schreef:
mce schreef:
Maar is die motie niet mooi een aanleiding om te veranderen binnen de branch, ze zogezegt: " de wind uit de zeilen halen??"

Dat hoeft niet als er in het soort argumentatie dat deze partij gebruikt, geen waarheid schuilt. Ze roepen wat opruiende dingen en hoppa, 12 pagina's op bokt.

oke, dan gaat de storm weer liggen en de branche organisaties denken/kunnen opgelucht adem halen: we drinken een glas, deden een plas en alles blijft zoals het was??

Tenzij er goede argumentatie komt!!

waar baseer ik dat op: mijn eigen waarnemingen,
ga regelmatig mee met potentiele kopers kijken bij "te koop aangeboden paard/pony" en dan blijkt de werkelijkheid vaak niet conform de advertentie tekst.

En ja dan zijn basis principes op vele manier uitlegbaar (is dat nederlands??), helaas.

Nog meer respect voor de Deense basisorganisatie.

JudithGigi

Re: Kamer wil einde aan pijn en dwang in paar­den­sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:24

Los van de zich eeuwig herhalende discussies over dit onderwerp vraag ik me vooral oprecht af hoe communicatie eruit moet gaan zien zonder een zweepje? Ik sla er niet mee, maar mijn armen zijn bijvoorbeeld echt te kort om bepaalde dingen te vragen vanaf te grond. Of is het diervriendelijker om mijn paard zonder buiging op de voorhand te laten sloffen? :))

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:26

pol013 schreef:
Dan stel ik de vraag hier ook even: k blijf me toch afvragen waar dat zwarte beeld van onze sector vandaan komt bij sommigen.
ja, er gaan dingen mis. Dat zal ik nooit ontkennen.

Maar ik kom in 3 disciplines in de sport uit. En les in alle 3 die disciplines bij verschillende instructeurs (4 stuks in totaal nu). Daarmee leef ik toch echt niet onder een steen ondanks dat mijn paarden aan huis staan.
En op al die uitjes zie ik soms verkeerde dingen. Maar ook zooooo veel keurige, normale, vriendelijke dingen.
De verhouding zal ongeveer zijn 4% waarvan ik denk {:)-:( 40% waarvan ik denk: zou ik zo niet doen, maar het label fout, verdient het niet. En dan dus 56% waarvan ik denk: keurig.

Hoe liggen die verhoudingen dan volgens de mensen die zo negatief zijn? En waar komen jullie dan allemaal?

Maar 4% is toch best veel? Als het 0.2 procent was, zou ik denken; ja dit is incidenteel. Maar 4%. Dat is 1 op de 25 ruiters (? ben geen rekenwonder, maar volgens mij klopt dit :+ ).
Ik zeg niet dat het schering en inslag is, godzijdank niet. Maar ik vind dat je op elke wedstrijd wel een paar ziet die wel sporen en/of zweep misbruiken en dat is imo echt veel te veel.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:35

fransje23 schreef:
Maar spreek jij die 4% er op aan?

Een van de vervelend dingen is dat er binnen de sector te weinig mensen worden aangesproken en veel handen boven het hoofd worden gehouden.

Dat was niet mijn vraag. Maar goed. Dan gaan we niet in op hoe groot de misstanden daadwerkelijk zijn of het fiet dat het positieve mogelijk behoorlijk overheerst.

We kunnen ook verder ingaan op wat er mis gaat als je dat liever hebt->
Nee, lang niet altijd. Als het echt overduidelijk is laat ik het wel blijken. Door een 'hé!'. Maar vaak heb ik het complete plaatje niet meegekregen omdat ik met mezelf bezig ben en dus geen tijd heb om te reageren of niet kán oordelen. Want het gaat zelden om minuten durende mishandelingen of fouten. Daarom ben ik ook voorstander van die terrein jury op wedstrijd (hoe heet het ook alweer....). Die heeft meer overzicht en ook bevoegdheid.
Daarbij heb ik al aangegeven dat ik mijn actieve rol vooral aan de positieve kant zie. Namelijk waardering hebben voor die 56% en waar mogelijk beweging krijgen (of begrip, dat kan ook) voor die 40%. En zo veel als mogelijk zelf een zo goed mogelijk voorbeeld zijn.

Een voorbeeld? Mijn paarden altijd alleen laden. Dat valt mensen heel vaak op. En dan maken ze er ook een opmerking over. Dan geef ik altijd aan dat het gewoon veel voorbereiding gevraagd heeft. Het paard comfortabel maken met en vertrouwen geven in. Ze er dus over na laten denken dat het ook anders kan.
(en nee, ik ben niet altijd een goed voorbeeld. Ik heb nog steeds genoeg te leren. Vaak van mensen die iets van mij kunnen leren. Over en weer dus)

@lies: weet ik niet. Jij vind dus dat 4% fouten (incidenten of structureel, dat kan ik dan niet inschatten he) genoeg is om verboden op te leggen? Dat mag hoor. Ik vind dat een beetje als grof geschut klinken. Maar daar kunnen we over van mening verschillen natuurlijk.
Maar voor mij zou het helpen als "de vele misstanden' een beetje meer tastbaar gemaakt worden. Zodat ik beter begrijp tegen welke vijand we dan aan het vechten zijn.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 13:06

Maar voor mij zou het helpen als "de vele misstanden' een beetje meer tastbaar gemaakt worden. Zodat ik beter begrijp tegen welke vijand we dan aan het vechten zijn.(quotePol013)

een van de misstanden die ik ervaar is het gebrek aan brede basiskennis bij ruiters die in staat zijn een eigen paard/pony te kopen.

of:
prat gaan op rijervaring maar het verschil tussen een manege paard/pony of niet manege paard/pony
is lastig om mee om te gaan en dan liggen hulpmiddelen makkelijk voor het grijpen, inplaats van een goede instructie die het verschil kan overbruggen

dan hun heil zoeken bij de vele blogs/symptoombestrijders die er zijn, terwijl ik denk dat je dat alleen kunt oplossen door een terzake kundige naast je , genoeg hierover te lezen op Bokt.

proefjesoefenen via een app, wie zegt me dan dat ik het ook goed doe??
zeker heb geen voorlezer nodig maar wie let op "het gereden zijn" kan op een wedsstrijd dan geheel anders uitpakken,
gelukkig kun je dan weer de jury de schuld geven

Bron: eigen ervaring, topics hier op bokt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 15:18

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:

Nu denk ik ook niet dat de veiligheid of welzijn van een paard in het gedrang komt als iemand rechts loopt (tenzij op de weg) dus misschien een slecht voorbeeld van me
. Bedoel meer gewoon de basis principes zoals iedereen die leert als ze leren rijden/ mencurcus doen etc.

Het is zeker een slecht voorbeeld.
Ook op de weg kan rechts lopen veiliger zijn.

Als ik door rechts te lopen mezelf plaats tussen "iets engs" en het paard is dat toch daadwerkelijk veiliger.

Basisprincipes zijn ook veelal traditie en dienen niet altijd meer een doel.

Dat is imo veel te kort door de bocht en er wordt volledig aan voorbij gegaan dat de meeste mensen rechts zijn. Basisprincipes zijn ooit zo ontwikkeld omdat ze een doel dienden.

Het is wel grappig dat in discussies over dressuur rijden vaak juist deze oude basis principes naar voren worden gehaald onder het mom van zo hoort het, maar als de discussie een andere kant op gaat deze gelijk weg worden geschoten. :o (zo even een hersenspinseltje van mij tussendoor)

Pol:
Ik zie ook echt zoveel nuances, loop op verschillende soorten evenementen en stallen rond van profs tot pensionstal/ rijvereniging etc. Degene die echt op een vervelende manier met hun paard omgaan zijn in de minderheid gelukkig, maar ze zijn er wel. Daarnaast zie ik ook wel goede bedoelingen maar onbewust onbekwaam zeg maar. Maar merendeel probeert op een goede manier met hun paard om te gaan. Er is gewoon wel een groot grijs gebied denk ik.
Het ligt er ook wat je precies verstaat onder "fout" denk ik, de een vindt het fout als een paard achter de LL loopt, de ander vind het fout als het paard met een weggedrukte rug loopt.

Persoonlijk vind ik het fout als een paard met teveel hand (bit of bitloos) wordt gereden, als het een tik krijgt door frustratie van de ruiter (oneerlijkheid), als sporen gebruikt worden op een grove manier of als een ruiter zich op de een of andere manier af reageert op het paard.
Daarna komen dan de rijtechnische zaken denk ik.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 15:57

Elisa2 schreef:
Dat is imo veel te kort door de bocht en er wordt volledig aan voorbij gegaan dat de meeste mensen rechts zijn. Basisprincipes zijn ooit zo ontwikkeld omdat ze een doel dienden.

Maar het kan ook zo zijn dat het oorspronkelijke doel totaal niet meer relevant is. Zoals het links opstappen.

Het is zowel voor een mens als het paard handiger om alles van beide kanten aan te wennen/leren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 16:09

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:

Maar het kan ook zo zijn dat het oorspronkelijke doel totaal niet meer relevant is. Zoals het links opstappen.

Het is zowel voor een mens als het paard handiger om alles van beide kanten aan te wennen/leren.

Yup, of zoals de NH wereld zegt : je hebt een linker en een rechter paard, train beide om een heel paard te krijgen.
Daarnaast vanuit andere zienswijzes als wordt als ruiter recht om je paard recht te laten worden (want dan wil paard vanzelf evenveel gewicht links en rechts dragen). Werk als ruiter dus aan je eigen rechtheid door dingen vanaf beide kanten te doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 16:17

Wat? Wordt als ruiter recht en dan wordt je paard automatisch recht?

En ja hoor, ik stapte vroeger ook weleens rechts op ipv links..maar dat zijn dan weer geen basis principes die een onveilige situatie kunnen veroorzaken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 16:28

Als jij meer gewicht in je linker stijgbeugel zet wil je paard (mits nog niet afgeleerd te compenseren of tegengehouden door jouw been) naar links wijken. Iets met lichte hulpen en gebruik maken van wat dier in balans houdt. Kind op 1 heup of boodschappentas laat mens ook scheef lopen, anders lig je om.
Het is duidelijker bij te lange ruiters op bv een pony die naar voor of achter leunen, dan is het bij pony gas of rem ook om in balans te blijven. Ja het is af te leren en soms is dat deels handig, maar er zal fysiek voor gecompenseerd moeten worden en daar gaat zeker op langere termijn meestal wat door stuk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 16:31

Ahja je hebt het over compensatiepatronen, dat klopt..ik dacht even dat je het over rechtrichten had.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 16:34

Elisa2 schreef:
Ahja je hebt het over compensatiepatronen, dat klopt..ik dacht even dat je het over rechtrichten had.

Is hetzelfde alleen vanuit andere oorzaak gezien.
Je kan als scheve ruiter geen paard rechtrichten, die zit je stomweg in de weg. Dus werk eerst aan jezelf zodat je paard niet in de weg zit en dan ben je al van een groot stuk probleem af.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 16:35

Je moet met rijden ook je ledematen onafhankelijk, van je voorkeurskant, dingen laten doen.
Net zo makkelijk en een mooie training om dat ook op de grond te doen.

Het veel dingen links doen is echt niet noodzakelijk maar aangeleerd en traditie.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 16:43

mce schreef:
Maar voor mij zou het helpen als "de vele misstanden' een beetje meer tastbaar gemaakt worden. Zodat ik beter begrijp tegen welke vijand we dan aan het vechten zijn.(quotePol013)

een van de misstanden die ik ervaar is het gebrek aan brede basiskennis bij ruiters die in staat zijn een eigen paard/pony te kopen.

of:
prat gaan op rijervaring maar het verschil tussen een manege paard/pony of niet manege paard/pony
is lastig om mee om te gaan en dan liggen hulpmiddelen makkelijk voor het grijpen, inplaats van een goede instructie die het verschil kan overbruggen

dan hun heil zoeken bij de vele blogs/symptoombestrijders die er zijn, terwijl ik denk dat je dat alleen kunt oplossen door een terzake kundige naast je , genoeg hierover te lezen op Bokt.

zeker heb geen voorlezer nodig maar wie let op "het gereden zijn" kan op een wedsstrijd dan geheel anders uitpakken,

Maar dat zijn voorwaarden die mogelijk voorspellende zijn voor fouten. Maar hoeveel fouten zie je echt?
En hoe vaak?
Bij hoeveel % van alles wat je met paarden bezig ziet?

Want die ontwetende manege ruiter kan ook een compleet verkeerd paard zoeken, er achter komen dat er nog ontwikkeling nodig is. Via een blog en influencer op een heel paardvriendelijk pad gezet worden. En een jaar later jaloersmakend mooie dingen laten zien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 16:47

tamary schreef:
Elisa2 schreef:

Is hetzelfde alleen vanuit andere oorzaak gezien.
Je kan als scheve ruiter geen paard rechtrichten, die zit je stomweg in de weg. Dus werk eerst aan jezelf zodat je paard niet in de weg zit en dan ben je al van een groot stuk probleem af.

Kan zeker wel, vaak zitten ruiters scheef omdat het paard ze op 1 kant gooit. Richt het paard recht en de ruiter zit ook weer recht. Vaak ook te zien aan een zadel wat naar 1 kant hangt.

Recht zitten als ruiter en recht richten zijn niet hetzelfde, zou het eerder andersom stellen. :) Waarbij het wel belangrijk is dat een ruiter zich bewust blijft van het midden, zich lang blijft maken en niet in knikt in een zij.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 16:55

pol013 schreef:
mce schreef:

of:

Maar dat zijn voorwaarden die mogelijk voorspellende zijn voor fouten. Maar hoeveel fouten zie je echt?
En hoe vaak?
Bij hoeveel % van alles wat je met paarden bezig ziet?

Want die ontwetende manege ruiter kan ook een compleet verkeerd paard zoeken, er achter komen dat er nog ontwikkeling nodig is. Via een blog en influencer op een heel paardvriendelijk pad gezet worden. En een jaar later jaloersmakend mooie dingen laten zien.

ook dat kan met goeie begeleiding.

%% weet ik niet, dat heb ik niet bijgehouden, sorry, dank voor de opheldering over "voorwaarden die mogelijk voorspellende zijn voor fouten" leer elke keer weer bij. *D

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 18:18

JudithGigi schreef:
Los van de zich eeuwig herhalende discussies over dit onderwerp vraag ik me vooral oprecht af hoe communicatie eruit moet gaan zien zonder een zweepje? Ik sla er niet mee, maar mijn armen zijn bijvoorbeeld echt te kort om bepaalde dingen te vragen vanaf te grond. Of is het diervriendelijker om mijn paard zonder buiging op de voorhand te laten sloffen? :))

Aan welke dingen denk je? Dat maakt je vraag makkelijker te beantwoorden.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 18:43

VogeltjeM schreef:
JudithGigi schreef:

Aan welke dingen denk je? Dat maakt je vraag makkelijker te beantwoorden.

Bijvoorbeeld om even buiging te vragen aan de longe, of om iets te vragen van de achterhand wanneer je ervoor/naast loopt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 19:20

Ik denk dat je schrikt hoeveel invloed de ruiter heeft. Want als je paard rechtricht of rechtstaat en je besteedt geen aandacht aan (jezelf als) de ruiter blijf je altijd tegen dingen aanlopen. Mensen zijn ook allemaal scheef namelijk, zo kan iemand denken dat rechtsom de moeilijke kant is omdat ze daar zelf minder handig zijn, terwijl voor het paard zelf linksom juist lastiger is. Of het is bij beide dezelfde kant, maar ze maken elkaar erger.

Ik ben meer van het kamp aan beide werken. Dus ook tegelijk aan de ruiter, maar juist ook naast het paard. Als we het paard als atleet zien of iig lijf correct willen laten gebruiken vind ik dat je dat als ruiter ook verplicht bent naar het paard om zelf zo recht en fit mogelijk te zijn met de juiste aanspanning en inspanning.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 19:34

Oja mee eens hoor, ik bedoel ook niet dat een ruiter niet aan zichzelf moet werken. Sommigen kunnen een paard enorm in de weg zitten.

Alleen bij veel zijn een paar simpele tips en het paard recht richten vaak al genoeg om de ruiter ook beter te laten zitten.