VOLG: de reis van overleven naar Leven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:38

Ik neem aan dat TS en de dierenarts alle opties hebben besproken en niet zomaar op zo'n besluit komen. Ook al vinden buitenstaanders daar iets van, het is aan TS en de dierenarts welk besluit er genomen wordt.
En dat is niet niks.

Ik hoop dat Nosey dit weekend laat zien dat de medicatie iets doet, zodat ze een kans van leven heeft. Veel sterkte hoor. Je doet het fantastisch!

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:40

Mijn reactie is overigens niet bedoeld naar Lyona, echt niet. En dat weet ze hopelijk ook.
Ik voel gewoon zoveel machteloosheid :-( Ik stond deels voor eenzelfde keuze omdat er geen dierenarts was die me nog wilde helpen, maar ik had niet die overheid die er wat van kon vinden. En dat gevoel geeft zoveel machteloosheid, het raakt me enorm.

Jolliegirl

Re: VOLG: de reis van overleven naar Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:52

Ik denk dat ik ook niet objectief kijk...

Maar een paard wat echt zo doodziek ziek is en zich rot voelt, hangt niet elke keer zo voor aandacht bij de stal..
Ik geloof daar niet in...
Ze is dit gewend en weet niet beter...elke verbetering voor haar js iets.

Maar ook ik vrees dat maandag te vroeg is...ik had er denk ik nog 5 dagen achteraan geplakt..

De dierenarts heeft je imo iets aangepraat...al vind ik het feit dat Laura het eens is wel wat betekenen...dus vandaar dat ik zeg dat ik niet aobjectief genoeg ben...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:56

Sterkte meid. Ik sta altijd achter je. Jouw post begrijp ik!

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 13:57

Het klopt, het is niet mijn vrije keuze om haar zo weinig tijd te geven. We hebben die uren niet alleen gepraat met de DA om tot het beste behandelplan te komen. De DA wilde haar op dag 1 al laten inslapen. We hebben dat tot nu weten te rekken. Voor de DA is de rek eruit. Zij wordt onder druk gezet door de overheid. Ze wilde gisteren ook deze laatste beahndeling niet aangaan. Ze deed het na veel praten, puur voor mij, omdat ik er zo ongeveer om smeekte.

Nee het is niet eerlijk. Het is vreselijk onmachtig. Ik heb zelfs geopperd haar weer naar Spanje te laten gaan, naar Laura. Maar natuurlijk mag en kan ze nu nergens meer heen. Ze mag zelfs niet naar een kliniek. We staan nu onder officiele quarantaine tot nader order van de overheid. Hoeveel ruimte heb je dan nog?
We hebben er het maximale uitgehaald voor Nosey.
Ik wilde niet met modder gooien naar de DA, daarom heb ik het wat vaag gehouden, maar jullie kijken er duidelijk doorheen. Er zijn geen opties meer. Als deze behandeling niet aanslaat, is er domweg niets meer wat een DA kan doen ook qua behandeling en medicatie niet. Ik heb tot nu toe mijn zin gehad, maar de rek is er uit. Alleen meer tijd zou haar kunnen helpen en daar zal ik maandag natuurlijk nog op aandringen. Maar ik vrees dat de DA haar zin gaat krijgen.

Het spreekt voor zich dat als ik dit vooraf had geweten, ik Nosey direct naar LAura had laten gaan.
Maar tot ze hier aankwam, heeft letterlijk niemand me verteld in welke staat Nosey echt was. In het koopcontract heeft de verkoper zelfs doodleuk gesteld dat alle paarden in goede gezondheid verkeren.
Ook de transporteur die ze vervoerde gaf aan dat ik me geen zorgen hoefde te maken, dat 'het paardje het wel zou redden'. Pas later gaf hij toe dat ze ademhalingsproblemen had. Ik had een mager paardje verwacht te krijgen, geen doodziek paard. En toen ik dat eenmaal zag ben ik volop voor haar gaan knokken, maar inderdaad, soms zijn de tegenkrachten te groot. Ik hoop met heel mijn hart op verbetering. En misschien kan ik de DA overtuigen toch meer tijd te geven. Meer zit er echt niet in.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:59

Ja dat had ik inderdaad begrepen, jij prikt door mijn post heen. En ik meen het meid dat ik echt achter je sta. Knuffel

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:03

Ook ik sta achter je hoor, ondanks mijn wellicht wat kritische bericht. Het is nooit kritisch naar jou bedoeld, maar pffffff wat een verschrikking! Ik duim harder dan ik gedaan heb tot nu toe.

Heel veel sterkte!

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:06

Ik kan niet voor de anderen spreken, maar je moet mijn voorgaande reactie echt niet zien als een verwijt aan jouw adres. Jij hebt het mogelijke gedaan, maar wordt tegen gewerkt, daar kun je niets aan doen. Het is verschrikkelijk balen dat jij en Nosey daar de dupe van zijn. Daarom nogmaals heel veel sterkte en laten we met zijn allen duimen draaien en hopen op een wonder.
Je hebt in elk geval gezorgd dat ze nog goed verzorgd is en heeft kunnen genieten van alle aandacht in plaats van dat ze ergens op het land gestorven is.
Laatst bijgewerkt door Els1984 op 22-11-24 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:14

Els1984 schreef:
Ik kan niet voor de anderen spreken, maar je moet mijn voorgaande reactie echt niet zien als een verwijd aan jouw adres. Jij hebt het mogelijke gedaan, maar wordt tegen gewerkt, daar kun je niets aan doen. Het is verschrikkelijk balen dat jij en Nosey daar de dupe van zijn. Daarom nogmaals heel veel sterkte en laten we met zijn allen duimen draaien en hopen op een wonder.
Je hebt in elk geval gezorgd dat ze nog goed verzorgd is en heeft kunnen genieten van alle aandacht in plaats van dat ze ergens op het land gestorven is.

Dit zonder meer, als ze gaat, dan is dat op een plek waar ze geliefd en gewenst was en waar ze niet alleen is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:17

Zeker waar.
Met haar buikje vol in een schone warme stal.

Maar is toch erg naar als een dierenarts dit kan dwingen terwijl een paard nu zorg krijgt.

We gaan duimen voor dat wonder dit weekend

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:29

Wij zien Nosey natuurlijk niet, maar op jouw gedeelde filmpje van de eerste week zie ik geen pompend paard. Ik heb er nog eens naar gespeurd…ik zie het niet. Tezamen met haar fitte levenslust en duidelijke vertering in mest en gewicht.. tsja ik zou balen van die dierenarts. Dat ze zo loopt te pushen.

Dit zijn ernstig benauwde paarden:
https://youtu.be/nnEdos9d8fE?si=CaV5q52f76cc-Wgp

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:30

Ik ben het wel met alle reacties eens, heb ook het gevoel dat ze geen eerlijke kans krijgt en het besluit van deze dierenarts al vast staat. En dat is iets wat mij tegen de borst stuit.

Geef het dier een eerlijke kans, minstens twee weken nog..knapt ze dan niet op..oke..maar dit? Dit is gewoon een manier om haar zin door te drukken. En het is geen verwijt naar jou Lyona maar ik zelf zou hier nooit mee akkoord zijn gegaan. Welke autoriteit ze dan ook schijnen te hebben.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:30

Ik volg het topic van begin af aan mee als stille meelezer.

Wat erg dat Nosey maar tot maandag krijgt, het voelt als zo weinig tijd en Nosey lijkt zo graag te willen.

Alle lof voor jou TS. Ik vind het bewonderingswaardig Wat je allemaal doet voor haar.

Ik ga echt heel hard duimen dat er maandag een grote verbetering is!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:39

Hannanas schreef:
Wij zien Nosey natuurlijk niet, maar op jouw gedeelde filmpje van de eerste week zie ik geen pompend paard. Ik heb er nog eens naar gespeurd…ik zie het niet. Tezamen met haar fitte levenslust en duidelijke vertering in mest en gewicht.. tsja ik zou balen van die dierenarts. Dat ze zo loopt te pushen.

Dit zijn ernstig benauwde paarden:
https://youtu.be/nnEdos9d8fE?si=CaV5q52f76cc-Wgp

Ik zie het ook niet op dat filmpje, even terug gekeken maar als ze staan te knijpen zie je dat echt aan de buik en die buikspier die dan aangespant wordt. En dat is bij haar niet te zien.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:41

Ik snap niet dat jullie zo kritisch zijn op de omstandigheden. Er wordt gedaan wat binnen machte ligt. En het is echt een heel ziek paard he.
En ze zijn niet pas 3 dagen bezig, maar 2 weken. Dat is toch wel een verschil lijkt me. Ik snap ergens wel dat je een lijn moet trekken, ook al kijkt een paard nog zo blij uit zijn ogen. Dat is enkel vermenselijken, hoewel het ook logisch is dat je daar hoop in blijft houden.

Leona ik vind dat je het heel knap doet hoor, en ja er zijn gewoon grenzen ,ook al bepalen wij die soms niet zelf. Ik denk dat het best realistisch is voor Nosey, je weet zelf ook hoe slecht ze staat.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:42

En ook de neus zouden we zien pompen.
Leona ik vind het trouwens ook dat je het knap doet. Het is meer de onmacht van een paard fat wil leven en dan de belemmeringen die je tegen komt.

Hier in dit artikel over longontstekingen bij paarden wordt ook gesproken over zelfs minimaal 3-6 weken antibiotica infuus kan dus langer (meerdere type antibiotica, niet maar 1) met aanslotend gevolgd weken van antibiotica dmv bijv pillen.

It is important for owners to know at the beginning of treatment that they are committing to long-term parenteral antibiotic treatment (often 3-6 weeks) with possible weeks of oral antibiotics thereafter.

https://www.dvm360.com/view/managing-pn ... roceedings

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:46

Earth schreef:
Ik snap niet dat jullie zo kritisch zijn op de omstandigheden. Er wordt gedaan wat binnen machte ligt. En het is echt een heel ziek paard he.
En ze zijn niet pas 3 dagen bezig, maar 2 weken. Dat is toch wel een verschil lijkt me. Ik snap ergens wel dat je een lijn moet trekken, ook al kijkt een paard nog zo blij uit zijn ogen. Dat is enkel vermenselijken, hoewel het ook logisch is dat je daar hoop in blijft houden.

Leona ik vind dat je het heel knap doet hoor, en ja er zijn gewoon grenzen ,ook al bepalen wij die soms niet zelf. Ik denk dat het best realistisch is voor Nosey, je weet zelf ook hoe slecht ze staat.

Voornamelijk door de tijd die het paard niet gegeven lijkt, pas twee weken bezig. Beestje komt van heel ver, die heb je niet binnen twee weken opgeknapt.

En daarnaast gaat ze vooruit, wordt dikker, wordt sterker..paard wilt heel graag.

Ik snap wel dat er grenzen zijn, maar zoals deze dierenarts doet al vanaf het begin voelt gewoon niet zo goed. Samen met dat andere bokkers die in Zweden wonen al aangegeven hebben dat de kennis daar niet zo best is en al heel snel over inslapen gesproken wordt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:55

Jeetje, wat een onveilige situatie dan TS!
Waarin een veearts over de beslissing van jou paard gaat, maar ik begreep uit eerdere berichten dat het niet quarantaine en inslaap plichtig is?
Wat gebeurt er als je de DA afzegt? Met andere woorden, heb je nog ruimte om zelf je grenzen aan te geven en ownership te nemen over je eigen levende have?
Ik schrik er echt van, en ik schat de kansen voor Nosey laag in als de veearts die er sowieso al niet in geloofde, deze beslissing forceert. Voor haar is Nosey over een paar dagen vast nog steeds een slecht en ziek paard.
Dat is niet zomaar weer goed, zoals veel voor mij ook al aangeven.

Nou, ik hoop echt op een wondertje!
Of eigenlijk niet wondertje maar voornamelijk zelfrecht op je dieren en dat ze meer tijd mag krijgen. Doodgaan kan altijd nog immers.

Ik zou die lieve dappere Nosey graag zien opbloeien in je topics!

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:59

Het was zo'n leuk topic maar helaas is de goede sfeer ver te zoeken nu.
Ik ga ervanuit als zelfs Laura erin toestemd dat inslapen het beste is als dit niet aanslaat dat we achter ts moeten staan en haar steunen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:59

Ik vraag me stiekem ook af wat er gebeurt als je niet meegaat in de wens van de dierenarts?
Die gaat de hogere instanties inschakelen die dan misschien komen controleren. Maar dat zal ook niet dag op dag zijn, in dat geval is elke gewonnen dag mooi meegenomen. En als ze komen controleren is er nog altijd de kans dat ze zien dat het niet paardonwaardig is en wel nog tijd geven.

Laat je niet ompraten door de DA als je er zelf niet achter staat!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:00

roekes schreef:
Het was zo'n leuk topic maar helaas is de goede sfeer ver te zoeken nu.
Ik ga ervanuit als zelfs Laura erin toestemd dat inslapen het beste is als dit niet aanslaat dat we achter ts moeten staan en haar steunen.

Nou ja dit dus.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:02

Of een second opinie van een andere dierenarts?

Nogmaals, ik sta ook echt achter je...vind het alleen zo tegen het gevoel in gaan en zo rot.

Roekes wat een rare reactie...de sfeer is nog steeds goed..iedereen is liefdevol en heel netjes aan het reageren. Iedereen meld ook netjes dat het hun gevoel is maar ze wel achter ts staan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:08

Eerst zegt de da
Citaat:
De DA zei dat ze voor zover zij kon zien niet lijdt nu en ook geen acute pijn heeft. Daar ben ik het mee eens.

Daarnaast zegt de da ook nog vaak heb geen ervaring met zo'n magere paarden.

En vervolgens is bekend dat het paard piroplasmose en lijkt de dierenarts er klaar mee.
Geen inslaapplicht, maar lijkt de longen nu aan te grijpen om het wel door te drukken.

En ik lees niemand die er ts op aankijkt.
Maar wel de dierenarts.

Ja paard is ziek en ja misschien is het wel zo dat je over 6 maanden moet zeggen, paard kan echt niet opbouwen in conditie. Kan daarom nooit in een kudde staan, ja dan kan inslapen nog.

Maar een paard dat nu elke dag iets opknapt, zo helder uit de ogen kijkt....
Ik vind het naar dat de dierenarts nu gaat dreigen...
En vind het voornamelijk heel erg voor ts, want wat moet je dan? Er is niet veel keuze.

En het zal helaas niet zijn dat er tig klinieken in de buurt zitten en dat een second opinion zo is gemaakt.
Maar het voelt gewoon heel oneerlijk...

En ja ik zal ts steunen, maar blijf de dierenarts een oethannes vinden

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:11

DuoPenotti schreef:
Eerst zegt de da
Citaat:
De DA zei dat ze voor zover zij kon zien niet lijdt nu en ook geen acute pijn heeft. Daar ben ik het mee eens.

Daarnaast zegt de da ook nog vaak heb geen ervaring met zo'n magere paarden.

En vervolgens is bekend dat het paard piroplasmose en lijkt de dierenarts er klaar mee.
Geen inslaapplicht, maar lijkt de longen nu aan te grijpen om het wel door te drukken.

En ik lees niemand die er ts op aankijkt.
Maar wel de dierenarts.

Ja paard is ziek en ja misschien is het wel zo dat je over 6 maanden moet zeggen, paard kan echt niet opbouwen in conditie. Kan daarom nooit in een kudde staan, ja dan kan inslapen nog.

Maar een paard dat nu elke dag iets opknapt, zo helder uit de ogen kijkt....
Ik vind het naar dat de dierenarts nu gaat dreigen...
En vind het voornamelijk heel erg voor ts, want wat moet je dan? Er is niet veel keuze.

En het zal helaas niet zijn dat er tig klinieken in de buurt zitten en dat een second opinion zo is gemaakt.
Maar het voelt gewoon heel oneerlijk...

En ja ik zal ts steunen, maar blijf de dierenarts een oethannes vinden

Ik sluit me volledig aan, het voelt zo vreselijk oneerlijk. Moet je zien wat Lyona allemaal doet, hoeveel zorgen ze heeft en geld ze spendeert en dan zien hoe Nosey er bij staat. Eerst krijgt ze de kans van de da die ervoor zorgt dat ze niet accuut ingeslapen wordt en nu is haar lot al bepaald :-( Ik vind het vreselijk, helemaal voor Lyona! En ja natuurlijk steun ik haar!

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:15

Ik denk dat we Lyona allemaal wel kennen als iemand die er ontzettend veel voor doet en veel energie in steekt om de paarden op te laten knappen.. Ze doet ook enkel wat ze kan doen binnen haar macht.
Ondanks dat ik het erg jammer vind om te lezen en erg sneu vind voor Nosey, waar ben je zonder dierenarts? Erg jammer dat die er zo in staan daar in Zweden en dat ze niet meer tijd krijgt...
Je hebt volgens mij gedaan wat je kunt Lyona!