Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Re: Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 20:26

Heerlijk!

Hier was de gup wat fris vandaag :o
Arabieren houden niet zo van kou :')

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 19:19

Vandaag voor de eerste keer in de bak gereden, dit ging super goed! Toen ben ik afgestapt en heb ik het hek open gedaan ben ik er weer op geklommen en ook meteen eerste keer helemaal alleen 2 rondjes over eigen terrein gereden. Zo leuk en hij was onwijs braaf en dat terwijl er echt veel zeilen en wapperende dingen op het terrein staan waar ik met deze wint langs moest.
Ik ben al weer super trots.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 21:23

Wauw wat gaaf!
Ik heb van de week voor de eerste keer over mijn meisje gehangen. Zo’n raar idee dat het nog geen 3 jaar terug was dat ik haar overeind moest helpen en nu hang ik al over haar heen <3

Afbeelding

Afbeelding

LisanneMans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 09:42

Leuk om al jullie vorderingen te zien!

Hier vrijdag voor de tweede keer een lesje gereden. Instructrice zag al een grote vooruitgang sinds de vorige keer en zo voelt het ook. Zo leuk allemaal!

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 09:53

Onze kleine was gisteren voor de eerste keer bekapt. De voorhoeven gingen goed, de achterhoeven redelijk. Maar we hadden vooral gezegd dat we wilden dat hij een goede ervaring had want zijn voeten waren niet zo erg dat het echt broodnodig was om te bekappen.
Al bij al dus zeer gelukkig hier!
Vandaag weer een lesje grondwerk!

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 17:27

Afbeelding
Wij zijn vandaag op buitenrit geweest. 2e keer dat ik erop zat, 1e keer los, 1e keer onder het zadel naar buiten, 4e keer dat er iemand op zat. Geen stap verkeerd gezet. Wat een paard <3

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 19:20

Wat een fijne vorderingen allemaal.
Wauw theadora99 wat een droom paard.
Ik hoop dat het met mijn ventje ook zo mag gaan, gewoon hop naar buiten.

Hoofdstel met alleen bitje gepast.
Hij vond 't maar blegh.
Even los zijn eitje kwijt,daarna braaf een rondje met een barebackpad.
Het boeit,m echt geen reet.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 19:01

Gister ben ik weer met Reus wezen wandelen, dit keer ging het nog beter dan de voorgaande keren hij reageerde al minder op wandelaars die we tegen kwamen en ook het passeren van de fietsers op een klein afstandje ging heel goed. Auto's op een nog redelijke afstand van de weg ging dit keer vlekkeloos.
Ik woon in het bos en heb Reus hier zelf gefokt, dat is natuurlijke een heerlijke plek, maar verkeer voetgangers en fietsers heeft hij dus nog nooit gezien. Dus dat zijn allemaal dingen die we buiten pas voor het eerst tegen komen.
En zodra ik het bos uitloop sta je meteen op een 80km/h weg (waar ze veel harder dan 80 rijden) dus langs de weg oefenen is geen optie..... Dus we moeten alles in het bos leren en zo overal aan zien te wennen.

Vandaag heb ik hem leren inparkeren, nooit gedacht dat ie dat zo snel zou leren. Dat was ook wel iets belangrijks voor ons want de laatste keer kon ik er met me krukje achter aan blijven lopen dus dat vond ik wel weer mooi geweest. Daarna nog even gelongeerd

En zo hebben we een heel afwisselend week ritme.

Maartje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 19:18

Mag ik mij hier ook melden? Wij zijn eigenlijk vorig jaar begonnen met het beleren van onze Gelderse ruin Paso Doble WFTM (WV Saron x Vitens), maar door een blessure is hij een lange tijd uit de running geweest. Pumba is van de winter met zijn achterbeen het hek in gerold.. Helaas heeft hij hierbij een schiefel opgelopen op zijn kootbeen (vandaar de beschermers achter). Gelukkig is de schiefel wel gunstig gelegen t.o.v het gewricht en de pezen. Hij hoeft hier geen last van te krijgen, maar wij wilde hem ruim de tijd geven om te herstellen.

Inmiddels kunnen we weer lekker aan de slag en kunnen we het beleren weer verder oppakken. Gisteren heb ik er voor de 2e keer opgezeten dit jaar. Wat ben ik ontzettend trots op hem en wat wordt hij knap <3

Pumba is bij ons van veulen af aan (gefokt door Cheytjuh hier op Bokt). Dit was de foto in haar topic waar wij verliefd op werden <3
Afbeelding

Afbeelding
Zondag
Afbeelding
Gisteren
Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 20:50

Wat leuk Maartje, bij mij beetje zelfde verhaal alleen mijn paard was vorig jaar niet zo meewerkend toen heb ik er een paar keer op gezeten in het longeerrondje maar hij bleek ziek te zijn, dat kwam er het najaar/winter uit. Nu is hij weer helemaal fit en zijn we weer begonnen. Gister heb ik er ook voor de 2de keer dit jaar in de bak op gezeten ging ook echt TOP. Daarna nog hele terrein hier over gereden super leuk. Vandaag weer lekker aan de hand het bos in geweest was echt GENIETEN.

Maartje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 13:40

DDDara schreef:
Wat leuk Maartje, bij mij beetje zelfde verhaal alleen mijn paard was vorig jaar niet zo meewerkend toen heb ik er een paar keer op gezeten in het longeerrondje maar hij bleek ziek te zijn, dat kwam er het najaar/winter uit. Nu is hij weer helemaal fit en zijn we weer begonnen. Gister heb ik er ook voor de 2de keer dit jaar in de bak op gezeten ging ook echt TOP. Daarna nog hele terrein hier over gereden super leuk. Vandaag weer lekker aan de hand het bos in geweest was echt GENIETEN.

Wat heerlijk! Fijn dat jouw paard ook weer helemaal fit is :D

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 09:33

Hier gister weer gereden, hij gaat nu echt met sprongen vooruit, super fijn voelt al niet meer als een puppy. Stuur en stop zijn super stabiel en hij reageert geweldig op mijn been en zit het gaat allemaal veel sneller dan ik had verwacht.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 15:18

Jullie zijn prima bezig.
Bij mij is het nog grondwerk, trailerladen, wandelingetje aan de hand en beetje longeren aan het halster. Maar de mijne wordt pas in april 3 natuurlijk.

Wie is hier nog aan de slag met eentje van ’22?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 15:45

DDDara schreef:
Hier gister weer gereden, hij gaat nu echt met sprongen vooruit, super fijn voelt al niet meer als een puppy. Stuur en stop zijn super stabiel en hij reageert geweldig op mijn been en zit het gaat allemaal veel sneller dan ik had verwacht.

Wat heerlijk dat hij zo vooruit gaat.
Wat leren ze snel he. Ik noem er nog altijd baby maar af en toe is t echt geen baby meer maar lijkt het gewoon al een rijpaard. :+

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 15:49

Hier helaas afgelopen week pech gehad, vorige week vrijdag niet helemaal rad.
Achter erg stijf, beide achterbenen maar matig onderbrengen terwijl ze van nature zeer elastisch is.
Die zondag even laten bekijken door mijn stalgenoot (tevens dierenarts) en die voelde voor nu niks geks maar zag wel wat ik bedoelde en gaf aan even week rust. Ergens gek gedaan of verstapt. Dag ervoor flink zoomies aan de longe.

Ze verbeterde afgelopen week wel, vandaag gelukkig al veel beter. Waardoor ze vandaag behandeld is dmv chiropractie en ze na de behandeling eigenlijk weer gewoon 100% voor haar doen buigt in de gewrichten aan de longe.

Dus morgen even aan de hand werken en dan kunnen we er daarna weer rustig herpakken ohz.
En in de tussentijd doet ze powernapjes :=

Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 15:53

koend schreef:
Jullie zijn prima bezig.
Bij mij is het nog grondwerk, trailerladen, wandelingetje aan de hand en beetje longeren aan het halster. Maar de mijne wordt pas in april 3 natuurlijk.

Wie is hier nog aan de slag met eentje van ’22?

Hier ook een 2022 baby. Die heeft nu 2x aan de longe “gelopen”, singeltje op, bitje in, peesbeschermers om. En ik heb nu 1x echt op haar gehangen op de spoelplek. Veel verder zijn we nog niet :j

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 16:13

Hier een 2022 baby half februari 3 geworden. Nu sinds 3 weekjes erop. Maximaal 2 keer per week zo'n 10 a 15 minuutjes. Gisteren voor de 3e keer in de binnenbak en ze is zo mega braaf❤️

Afbeelding

Afbeelding

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 17:10

Hier ook een '22 baby! Hij geniet nog van zijn rust. Ik heb geen haast met erop gaan en we beginnen een beetje het dressuur aan de hand mee te nemen plus de voetjes langer omhoog te houden. Verder lekker stoeien met zijn opa, meneer staat vol met schrammen van het spelen :')

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 18:16

Beer gaat echt ontzettend goed! Vandaag voor de eerste keer in draf. Hij moet uiteraard nog enorm zijn balans vinden, maar ik ben tevreden!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We doen rustig aan, 1x in de week rijden we een kwartiertje en dat is voor nu voldoende. Dit is zijn 4e keer onder het zadel

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 18:54

Hier vergelijkbaar bezig als jij koend, ook met '22 paardjes. Ben ze nu aan het voorbereiden op vrijspringen in april, is op 2 minuten rijden dus ook mooie oefening qua met de trailer op pad. Gister voor het eerst peesjes om en met balkjes geoefend.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 19:01

Ik snap helemaal dat de meeste met de 22jes nog lekker rustig aan doen. Tuurlijk wil je er misschien een paar keer opzitten maar echt in het werk is dan nog verre van noodzakelijk.
Maar mijn 21je wil ik wel echt aan het werk gaan zetten dit jaar. Het is voor hem of echt in het werk of een graasmasker want vorige zomer was het echt te dik geworden.
Maar ik probeer het dus zo afwisselend mogelijk te houden, Rijden, longeren, wandelen in het bos, dressuur aan de hand. Laatst heb ik hem leren inparkeren jeetje wat was hij enthousiast ik werd net niet plat gedrukt tegen het bak hek..... En uiteraard heeft hij ook gewoon lekkere vrije dagen zoals vandaag.

Somita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 19:18

Hier na mijn ongeluk met onze 4 jarige alleen maar verder achteruit gegaan.
Ik heb mijn voet gebroken dat hij over mij heen denderde.

Onze dochter en verzorgster konden niet veel met hem en hij kwam wat omhoog en schopte naar ze.

We hebben nu iemand die ons helpt en sinds vorige week het zadel erop en dat gaat goed daar maakte hij niets van.
Hij leek beter in zijn vel te zitten en beter te handelen, maar sinds vrijdag is hij weer aan het staken met longeren en ook de bak in willen is een dingetje als onze dochter of verzorgster hem pakt.

Hier is er dus wel twijfel of dit de pony voor ons is.
Heb mij toch wel verkeken op het beleren van een jong paard en vooral ook een tinker, want hij is echt eigenwijs en heel erg sterk.
Hij leert wel snel.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 19:48

Somita schreef:
Hier na mijn ongeluk met onze 4 jarige alleen maar verder achteruit gegaan.
Ik heb mijn voet gebroken dat hij over mij heen denderde.

Onze dochter en verzorgster konden niet veel met hem en hij kwam wat omhoog en schopte naar ze.

We hebben nu iemand die ons helpt en sinds vorige week het zadel erop en dat gaat goed daar maakte hij niets van.
Hij leek beter in zijn vel te zitten en beter te handelen, maar sinds vrijdag is hij weer aan het staken met longeren en ook de bak in willen is een dingetje als onze dochter of verzorgster hem pakt.

Hier is er dus wel twijfel of dit de pony voor ons is.
Heb mij toch wel verkeken op het beleren van een jong paard en vooral ook een tinker, want hij is echt eigenwijs en heel erg sterk.
Hij leert wel snel.

Ik heb met onze fjord heel veel gehad aan grondwerklessen!

Somita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 19:51

Ben ik ook mee bezig geweest maar sinds we echt met hem aan het werk gegaan zijn wat betreft beleren is hij beter te handelen dan met grondwerklessen.

Als ik weer op de been ben ga ik het wel weer oppakken want ik stap er zelf niet meer op, die tijd heb ik gehad, maar wil op die manier met hem bezig zijn.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 20:19

Somita: wat vervelend. Het is een beetje een open deur, maar is hij recent bij de dierenarts geweest? Mijn ervaring met heftig verzet op hele simpele dingen is toch vaak uit pijn. Zou zeker willen uitsluiten dat het zoiets is.