Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Change3x

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:08

_O-

Misschien dan een stokpaard gemaakt van staal. :D

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:09

Change3x schreef:
_O-

Misschien dan een stokpaard gemaakt van staal. :D

Dat is weer een risico op roest :=

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:12

Roest, metaalmoeheid... te heet worden in de zon... :+

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:25

c_alsemgeest schreef:
Ik zei een keer tegen mijn VA na alle pech die ik had gehad met de laatste 2 paarden: "ik denk dat ik maar een hobbelpaard ga kopen." Zijn reactie, met jouw geluk krijgt hij houtworm _O-

Ha ha, ik vrees dat dat ook voor mij geldt :=

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:29

dingen die niet meer relevant zijn bv jaren geleden lastig op de trailer maar aan gewerkt en opgelost hoef ik niet te weten maar een operatie ben ik wel benieuwd naar wat dat dan is.
Het paard zag niet al te best uit op de foto, inmiddels gelukkig wel, maar als het iets is waar ik in de toekomst rekening mee moet houden wil ik dat vooraf graag weten. zal zeker niet overal op afketsen maar heb liever dat de verkoper eerlijk is en ik dan een keuze kan maken of ik een bepaald risico wil nemen of niet

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:38

Maar als je wil weten of het trailerprobleem is opgelost moet je daar toch eerst naar vragen? :P Voor mij is het wel belangrijk dat een paard braaf is op de trailer omdat ik voor vervoer afhankelijk ben van anderen. Dus ik zou als ik zo'n verhaal weet van betreffende paard wel vragen of dat is opgelost. Is het opgelost, helemaal prima maar als er vaag word gedaan, tsja... Er staat dat paard hele trailer kapot had gemaakt, kan me niet voorstellen dat je dat snel vergeet tbh.

Maar goed ik kan op bovenstaand scenario aansluiten met een veulen die iets kan mankeren, had een 6 maanden oud veulen gekocht en 2 maanden later blijkt ie een hartprobleem te hebben... Pech kan je altijd hebben maar daarom zou ik bij een volgende wel zoveel mogelijk uit willen sluiten. Met in mijn achterhoofd houdend dat het dieren blijven uiteraard!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:50

Je kunt niet altijd alles achterhalen .
Is dat jonge paard wat een trailer bebouwde intussen al van eigenaar veranderd geweest wellicht ?
Ken iemand die handelde voorheen in paarden en deed dat echt keurig .
Serieus eerlijk , zelfs proefperiodes waren mogelijk . Ze wilde de juiste match .
Maar in als je een paard wilt verkopen doe je het niet gauw goed .
Lastig kan het zijn .
Als je belangrijke dingen weet als verkoper moet je wel eerlijk zijn !
Heb zo een paard gekocht wat achteraf bleek gevaarlijk in de staal was gegaan . Hebben ze mij niet verteld bij aankoop . En zijn wel belangrijke dingen om te weten om rekening mee te houden als je met zo een paard aan het werk gaat .

Daarom nu maar een heel groen paard gekocht . Maar ook dat zal geen compleet blanco blaadje zijn . Maar we behandelen haar wel zo . Start van 0 af aan .

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:52

Ik las het bericht van cobiie juist dat het paard helemaal kapot was door dat akkefietje. Dan is het natuurlijk wel relevant om te vermelden.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:57

De trailer was letterlijk gesloopt en er moest een andere trailer komen om weer naar huis te kunnen. Hoe het paard er aan toe was heb ik die betreffende dag niet vernomen.
Als een potentiële koper naar dat incident vraagt en je doet alsof je neus bloed dan vind ik dat niet fijn.
Je kan prima vertellen wat er toen gebeurd is en dat hij sindsdien tig keer op de trailer gestaan heeft zonder incidenten, dat klinkt veel geloofwaardiger.
Paard stond nog steeds bij de ruiter die hem die dag startte op die wedstrijd.

Maar interessant om te horen dat volgens de meeste hier de verkopers er niet op hoeven te reageren als ze een specifieke vraag over zoiets krijgen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:13

Nou, het is natuurlijk niet altijd zwart/wit.

Een paard wat ik ken is vroeger als 4 jarige een keer over de voorstang van de trailer gesprongen. Kostte dus ook nogal wat moeite om los te krijgen/verlost te krijgen.
2 sterke mannen, waaronder de fokker hebben uiteindelijk het dier half opgetild en terug over de stang geduwd.

Als je nu die fokker vraagt naar dat verhaal, weet ik zeker dat je een blik krijgt alsof hij water ziet branden. Ik weet het nog als de dag van gisteren, maar weet zeker dat hij er niks meer vanaf weet.
Beste man had meer dan 100 paarden (en door de jaren heen nog vele meer).

Dier heeft daarna overigens nooit meer een stap verkeerd gezet.
Zeker als het een ruiter is die of voor meerdere stallen rijdt/heeft gereden of echt meerdere paarden per jaar heeft, kan ik me voorstellen dat zoiets niet perse blijft hangen.

Voor sommige particulieren is zoiets mega groot..... terwijl voor sommige "handelsstallen" dit het minst heftige is wat er ooit gebeurt is zeg maar.
(zie het een beetje als dat voor sommige mensen het geven van een klein bokje gewoon bij het paardrijden hoort en dat die het niet eens merken als een paard dat doet. Terwijl bij andere mensen het geven van een bokje een doodzonde is.....

Nu vind ik het slopen van een trailer ook niet echt normaal gedrag, maar goed, als het dier tegenwoordig gewoon braaf laad en stil staat....snap ik best dat er verder niet echt aandacht aan besteed wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:20

Ah het kan altijd, vooral jonge paarden met spanning en nog niet zo ervaren op de trailer. Ik denk ook dat amateurs daar al snel iets groters van maken dan dat het eigenlijk is.

De vraag is voornamelijk of hij NU braaf is op de trailer, en daar zou de verkoper wel gewoon eerlijk op moeten antwoorden.

Ik heb weleens een paard gekocht die me de eerste twee weken aanviel in de stal en wei, hadden ze er ook niet bij verteld. :+ Dat soort dingen zijn wel handig om te weten, al is het maar om goed voorbereid te zijn.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:32

Misschien viel hij die mensen wel niet aan, of hebben ze t na de tijd toegegeven?

Ik heb er ook 1 gekocht waarbij werd gezegd; bijt met een prik. Was ook wel handig (en aardig) om te weten, maar als ze t niet hadden verteld had ik t dier er niet om terug gebracht of mensen om zwart gemaakt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:37

Zulke dingen zijn inderdaad handig om te melden, bij Cor appte ze de dag daarna nog oh helemaal vergeten te vertellen, maar je kan niet je jas op hem uittrekken als je er op zit. Ik had toevallig in de ochtend al gereden en mijn bodywarmer uitgetrokken en aan de haak gehangen :') wel voorzichtig want je kent het paard nog niet. Maar appte terug dat het prima ging :+ Maar dat ik het wel fijn vond dat ze dat nog even had gemeld :D
Was ook niet gek dat ze het vergeten was, zat sowieso best wel een gebruiksaanwijzing bij qua opzadelen/vastzetten etc, dus ze had al heel veel verteld :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:41

Jawel, ik heb het verleden achterhaald.

De vorige eigenaar was een handelaar die niet zo lief was, paard had waarschijnlijk ook pijn in het lijf en dat aanvallen deed ze daar ook. Ben er sowieso mee belazerd, paard was ook niet gezond. Was mijn eerste eigen paard. Beestje kon super lopen, zou als 5 jarige naar Amerika verkocht worden daarom, is gekeurd..bleek slechte straalbenen te hebben. Toen hebben ze er een veulen bij gefokt en paard daarna verkocht aan een man die er zogenaamd recreatief mee zou rijden voor een habbekrats. Dit was de handelaar, paard is opnieuw uitgebracht in de sport en toen aan mij verkocht voor heel wat meer geld als zijnde gezond. De amazone die het dier reed heeft later verteld wat hij deed. En paard heeft ook altijd een mega hekel gehouden aan (macho) mannen die ze altijd is blijven aanvallen. Was allemaal wel bijna 25 jaar geleden hoor.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 15:56

c_alsemgeest schreef:
Ik zei een keer tegen mijn VA na alle pech die ik had gehad met de laatste 2 paarden: "ik denk dat ik maar een hobbelpaard ga kopen." Zijn reactie, met jouw geluk krijgt hij houtworm _O-

Haha jij klinkt as mij.

Had een leuke gevonden maar die is afgekeurd.

Kreeg net een video door van iemand die haar paard verkocht. Vroeg haar of ze wist dat haar paard kreupel was…

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 16:06

Warina nooit problemen mee gehad, alleen 1x een veulen verloren. Die merrie is bijna 30 geworden in goede gezondheid.
Uni was altijd ellende... veel wonden, want hij was zo lomp :') en na een heftige koliekoperatie ook vaak koliek ellende.
Jam was kern gezond... tot hij 6 werd en trigeminaal headshaking en een hevige pollen allergie opeens de kop op staken. Veel aan proberen te doen. Maar mocht helaas niet baten.
Gelukkig nooit iets van (sport) blessures, overbelasting oid gehad bij alle paarden.
Maar helaas met die twee vaak genoeg bij mijn eigen VA en Utrecht geweest.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 20:57

het hele verhaald te horen gekregen zonder dat ik ernaar vroeg.
Pony klikte enorm met mijn dochter en volgende week wordt die gekeurd.

Anja_Joost

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 21:03

Wat gaaf Lynn_Nikita! Wat voor een paardje is het?

Onze pony is afgelopen maandag goed door de keuring gekomen! De verkopers hebben hem na de keuring bij ons gebracht, zo blij mee!
Gisteren wat rondgestapt op het erf en vandaag een klein beetje aan het werk gezet. Wat een leuk dier! Staat rustig op stal en in de paddock alsof hij er altijd al heeft gestaan. Hopelijk blijft hij zo relaxed.

Ik heb in totaal drie pony’s geprobeerd. De eerste was te klein voor mij (zocht een E-pony voor mij en m’n dochter samen). Bleek amper 1.40, was geen gezicht, haha! De tweede te moeilijk voor m’n dochter en de derde is m geworden. Twee keer wezen rijden en rustig over na mogen denken. Fijne ervaringen gelukkig!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 21:44

Spannend weer LN!

Gefeliciteerd Anja Joost!

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 13:01

we hebben mijn nieuwe merrie zondag opgehaald, ging niet zonder slag of stoot, maar na 3 uur heen en 4 uur terug, dat toch veilig aangekomen.
Nog even zitten kletsen met de verkoper, en die gaf aan dat alle geinteresseerden over het chipje vielen, en ze daarna nooit meer iets vernam.

De dierenarts (Den Ham) meldde mij bij de keuring dat het
*wss door een stoot of trauma is opgelopen,
*niet op een risicovolle plek zit,
*niet noodzakelijk verwijderd hoeft te worden, maar wel eenvoudig te doen is,
*en dat ze er mee is goedgekeurd voor de sport.

Is een ander nou zo moeilijk, of ben ik nu te makkelijk?

Begrijp me niet verkeerd, ik heb er mijn voordeel mee gedaan, en super blij met haar.

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 13:06

Mijn mening? Er wordt snel over van alles gevallen.
Wat je zegt; een chip die gunstig zit en wss voor niks gaat zorgen is helemaal prima..
En chip die wss wel voor iets gaat zorgen maar geopereerd moet worden, snap ik. Dan moet je opereren.. dat is een risico maaf kun je als verkoper ook zelf doen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 13:15

Gefeliciteerd Equipro, mooie merrie!

Ik heb 13 jaar geleden ook een merrie met een onschuldig chipje gekocht. Nooit een pas kreupel op gelopen of last van gehad. Chipje maakte wel dat ik haar kon kopen, had ze het niet gehad dan had zij behoorlijk boven mijn budget uitgegaan. Dus koop je een paard voor de verkoop, dan is een chipje niet verstandig om aan te kopen. Koop je een paard puur om samen langdurig plezier te hebben, dan gewoon genieten en vergeten dat het er zit.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 13:30

De paint waar ik vorige week ben wezen kijken in België is bij de smid geweest en loopt veel beter. Ik krijg filmpjes vandaag of morgen.
Bevalt me dat dan ga ik van het weekend er weer heen (2 uur rijden).

Ik zoek dus een dierenarts om te laten keuren. Paard staat in Begijnendijk. Ik heb er een topic over geopend maar wellicht zit hier ook iemand die een goed adres weet?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 13:48

Gefeliciteerd Equipro en Anja!

Wat is het er voor een Equipro? Ik denk dat veel mensen tegenwoordig zoeken naa perfectie. Voor mij zou zo'n chip niks uitmaken en ik zou ook niet operen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 14:12

Cioccolato schreef:
Mijn mening? Er wordt snel over van alles gevallen.
Wat je zegt; een chip die gunstig zit en wss voor niks gaat zorgen is helemaal prima..
En chip die wss wel voor iets gaat zorgen maar geopereerd moet worden, snap ik. Dan moet je opereren.. dat is een risico maaf kun je als verkoper ook zelf doen.

Helemaal mee eens!
Ik heb een 8 jarige merrie met een klein, gunstig zittend chipje en die heeft er nog nooit last van gehad.

Ik vind sowieso dat mensen, vooral onder hobbyruiters, teveel miepen over röntgenfoto’s.