Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:48

Swift schreef:
Oh dat geeft hoop Pomski! Het gedrag van Skyla is ook heel heftig :oo
Ik hoop ook echt dat Skyla wel drachtig is zodat we op die manier haar gedragsverandering kunnen verklaren en er nog hoop is dat het goedkomt.

Ik begin ook te hopen dat er een veulen in zit om deze reden. En wie weet kan een veulen wat ze zelf gebakken heeft haar ook over de kroelstreep trekken. Als ze met haar veulen wel kroelt dan hopelijk met andere paarden ook weer. Ik vind het zo verdrietig voor haar dat ze zo'n basisding niet meer durft. Al zijn er natuurlijk ook mensen met wie ze wel kan kriebelen.

Swift

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 18:15

Geen echte veranderderingen meer Monique1963, kling ziet er eerder weer wat korter uit en haar uier doet nog steeds helemaal niks. Buikje toont wel anders/meer drachtig voor mijn idee maar vind het wel jammer dat alle signalen multi-interpretabel zijn...

Fijn dat je mee hoopt Koper! Het zou fantastisch zijn als ze met haar veulen wel durft te kroelen, ik vind het ook hartverscheurend dat ze dat niet durft met andere pony's ;(

Afbeelding

Afbeelding

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 18:22

Het blijft spannend :D

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 18:35

Nou ze weet de spanning er wel in te houden :D

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 18:39

Er zijn paarden die gewoon niet graag kroelen. Wat niets met angst te maken heeft.
Ik heb 2 merries, allebei totaal niet bang en vrij op de voorgrond. De ene kroelt graag en veel, de ander nooit.
Zij zoekt de andere paarden in de kudde ook niet op maar is absoluut ontspannen en niet bang.
Is ze dan getraumatiseerd of raar omdat ze niet doet wat andere paarden wel doen? Imo niet.

Begrijp me niet verkeerd ts, je bent zo te lezen hartstikke begaan met je paarden maar wellicht ook een tikkie 'soft'.
Niet alles is trauma of angst, zeker merries hebben vaak een wat uitgesprokener karakter wat snel verward wordt met angst.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 19:25

Hi Hagelslag over niet groomen/kroelen.

Ik heb o.a. twee merries die niet groomen. Bij toeval kwam ik achter een grappige truc. Ik zet ze vlak bij elkaar. (kan eventueel met een schot ertussen) ik zet ze kont aan kop en gaf ze wat eten op de grond. Ik stond eentje op haar favoplekje te krabben en zij dacht dat ze door de andere merrie gegroomed werd. Dus terwijl ik haar favoriete plek krabbelde ging zij die andere merrie groomen en die merrie ging haar weer groomen!

Dat trucje heb ik vaker uitgehaald en verdraaid als het niet waar is, ik zie ze nu regelmatig groomen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 20:05

Het is wel een fopmerrie :+

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 23:16

Groomen is wel natuurlijk en functioneel paarden gedrag het heeft ook de functie van sociale binding en werkt kalmerend dus dat gun ik Skyla natuurlijk het liefst ook. Ik heb in ruim 30 jaar tussen de paarden nog nooit eerder een paard meegemaakt dat niet met andere paarden wilde groomen dus voor mij is dit uitzonderlijk gedrag maar het komt dus blijkbaar vaker voor, goed dat je het zegt Wildgirl!
Bij Skyla zie je wel een stukje angst gedrag als kuddegenoten een poging tot groomen doen. Ik koppel dat aan de beschadigingen/zwellingen die ze op haar hals/schoft had toen ze kwam maar wellicht is dat een verkeerde conclusie. Het is ook niet zo dat ik er constant mee bezig ben of haar blijf bekijken vanuit wat ze heeft meegemaakt want dan krijgt ze ook geen kans om te groeien. Ze vindt het sinds kort wel oké als ik haar kroel maar wel op de bovenkant van haar hals of bij haar oren, lager op de hals/bij haar schoft vindt ze (nog) niet oké.
Je zou mijn manier van kijken inderdaad best als soft kunnen omschrijven ik probeer altijd te kijken wat mijn paarden nodig hebben en rekening te houden met hun kwaliteiten, voorkeuren en persoonlijkheden. Ze hebben bij mij voor een deel eigen inbreng en ik probeer waar mogelijk naar ze te luisteren dat vind ik ook belangrijk gezien het hulpverleningswerk wat ik met mijn kudde doe. Maar de vrijheid is niet ongelimiteerd en wel binnen de door mij gestelde grenzen en kaders die wel heel duidelijk zijn want dat is ook belangrijk als je mijn werk wil doen met de hele kudde in vrijheid. Ze zijn dus wel gewoon goed opgevoed maar wel met een persoonlijke benadering met respect voor wie ze zijn.

Wat leuk dat je jouw paarden op die manier zo ver hebt gekregen om met elkaar te groomen Monique1963!

Het is absoluut een fopmerrie, ik hoop dat ze ons niet helemaal fopt en ze toch niet drachtig blijkt te zijn... Nou ja ze houdt het topic wel spannend zo :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 23:21

De hengst pakt vaak de merrie op de plek bij het dekken, die jij beschrijft. Als hij haar zo vaak verkracht heeft, heeft dat misschien veel pijn gedaan en wil ze daar niet meer aangeraakt worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 23:25

Dat kan maar lijkt mij dat het na bijna een jaar niet meer pijn doet inmiddels.

Kijk, we weten niet hoe haar leven er uitzag voordat ze bij de TS kwam. Wie weet was die spikkel wel de enige andere pony waar ze contact mee had. En dat ze het niet echt meer op prijs stelt als een ander paard zomaar aan haar lijf zit ongeacht of het groomen of ander normaal sociaal gedrag is of niet.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 23:50

Ja precies Monique1963, wellicht associeert ze die plek nog met pijn.

We weten het inderdaad niet Koper maar gelukkig wordt ze wel steeds meer een blije en ontspannen pony! Paarden zijn gelukkig ook heel veerkrachtig dus hopelijk durft ze dat contact uiteindelijk ook nog aan (als ze daar behoefte aan heeft).

Na een onrustige start van de avond door vuurwerk staat Skyla er nu gelukkig weer relaxed bij en heeft zelfs alweer lekker liggen slapen <3

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 01:01

Ik weet niet wat jullie van hengsten denken. De meeste hengsten dekken eigenlijk alleen als een merrie hengstig is en zitten niet steeds een merrie te verkrachten hoor. Ruintjes doen dat zelfs sneller.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 02:39

Zo ik ga ook maar eens volgen! Ik ben benieuwd of er echt een veulentje in zit. Dan kunnen we straks samen waken :D

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 10:36

Ik weet dat het inderdaad ook heel anders kan imaudy. Mijn eerste verzorgpony was een oudere welsh dekhengst dat was echt een enorm lief paard en ook echt een gentleman naar de merries. Hij stond in de winter rustig tussen de merries in een box en vanaf het voorjaar ging hij met zijn kudde het land op en maakte de dames echt respectvol het hof. Skyla stond bij een jonge, onopgevoede hengst in een onnatuurlijke situatie waarin ze geen kant op konden. Deze hengst werd nog erg geleid door zijn hormonen en Skyla is van nature vrij zachtaardig en meegaand en gaf waarschijnlijk niet duidelijk haar grenzen aan. Door de beschadigingen die Skyla had vermoeden wij dat ze vaak en hardhandig is gedekt. Je kunt het zo'n hengstje ook niet kwalijk nemen want die krijgt op deze manier natuurlijk ook niet de kans op een normale ontwikkeling.

Leuk dat je komt volgen Knolselder! Ik ben ook heel benieuwd, ik twijfel nog steeds wel een beetje. Samen waken zou gezellig zijn!

Ik heb vannacht twee keer gedroomd dat Skyla een veulen had gekregen, één keer een vrij grote donkere vos hengst en één keer een kleine lichte vos hengst die aan één kant van zijn billen stippels had :') Ik werd beide keren heel raar wakker vooral omdat ik de eerste keer Skyla niet kon vinden op de camera. Lag ze helemaal tegen het hek aan, bijna niet te vinden met mijn duffe kop. Zoek de pony:

Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 10:55

Ik vroeg me nog af of je pony liever is als ze aan een halster vaststaat?

Namelijk ik heb zelf een Skyla (Poupette) van 80cm en zij was tot haar 17e een fokmerrietje, ieder jaar. Arm ding. Haar laatste bevalling is erg traumatisch geweest, alhoewel dat door de fokker werd afgedaan met onzin omdat een paard het verlies van een ongeboren veulen niet zou merken. Maar ik denk dat de manier waarop het gegaan is, verschrikkelijk voor haar is geweest. Het veulen was te groot, de merrie te oud en het veulen is tijdens de bevalling in de baarmoeder overleden. Als de fokker een keizersnee had toegestaan dan had het veulen wel geleefd, maar ja, keizersnee is duur en vergt verzorging erna. Dus heeft de dierenarts het veulentje in de baarmoeder in stukken moeten snijden om het eruit te halen. Hoezo geen trauma voor de merrie? Ze werd een paar maanden later afgedankt als fokmerrie en ik heb haar toen opgevangen.

Ik kon in het begin niets met haar, bijna niet benaderbaar, sowieso kon ik niet aan haar staart komen, niet aan haar achterhand en achtervoetjes waren ook lastig. (Ik vermoed dat het uitsnijden van het veulen niet met een roesje is gedaan en dat ze veel angst heeft gehad)

Met veel koekjes, liefde en geduld kan ik nu 8 jaar later heel veel met haar, maarrrr eigenlijk alleen maar aan het halster.
Als ik haar los in de wei wil aaien, dan wil ze dat niet. Ze komt wel haar koekje halen en hinnikt ook naar me als ik in de wei kom en na het koekje kan ik met 1 vinger haar neus nét aaien, maar dat is het dan ook wel.
Halster omdoen in de wei gaat soms wel, soms niet. Als het niet gaat, haal ik iedereen naar stal en doe in haar boxje haar halster om. In haar box wijkt ze wel maar stresst niet en kan ik het halster omdoen. Als ik haar dan op de poestplaats neerzet, dan kan ik al het gewone werk met haar doen, haar ook overal aanraken, voetjes allemaal optillen etc. Ze geeft dan niet aan dat ze het eng vindt en geniet zichtbaar van haar kroelplekjes kriebelen. Ze wil nog wel eens haar staart klemmen als ik haar staart wil borstelen, maar dat is het dan ook wel. Bij de smid is ze ook superbraaf ook met de achtervoetjes.

Dus ik vroeg me af of jouw Skyla misschien vast aan het halster beter te bevoelen etc is?

Nog @Imaudy, ik denk over het algemeen niet negatief over hengsten, maar TS had al eerder duidelijk beschreven dat Skyla gedurende wéken met dat jonge hengstje opgesloten heeft gestaan, dus mogelijk 2x hengstig en nogal gehavend was toen ze bij de TS kwam. Dus in mijn ogen kan het zijn dat dat hengstje zich meerdere keren vastgebeten heeft op haar nek/schoft en Skyla niet weg kon.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 11:07

Wat een verhaal Monique1963, zo triest ;( gelukkig is Poupette bij jou beland! Ik heb hier op bokt ook een topic gevolgd waarbij iemand zo uitkeek naar een veulentje maar het uiteindelijk ook eindigde zoals bij Poupette haar laatste bevalling maar heeft de merrie het ook niet overleefd (en in dat geval niet omdat ze geen keizersnede wilden maar omdat dat niet meer kon). Dat nachtmerrie scenario heb ik ook wel in mijn hoofd en maakt de spanning nog net wat groter. Maar goed gelukkig gaat het vaker goed danzo gruwelijk mis!

Skyla ondergaat inderdaad bijna alles als ik haar aan het halster vast heb. Dat is handig als er dingen echt moeten gebeuren maar ik vind het fijner als ze er voor kiest i.p.v. het gevoel te hebben dat ze geen keuze heeft. Gelukkig zoekt ze wel heel veel contact, nu al helemaal. Maar ze heeft ook nooit angst voor mensen gehad alleen voor aanrakingen op bepaalde plekken. Ze is juist heel contact gericht en komt altijd naar je toe. Ze is over het algemeen een blije en tevreden pony gelukkig!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 11:16

Swift schreef:
Wat een verhaal Monique1963, zo triest ;( gelukkig is Poupette bij jou beland! Ik heb hier op bokt ook een topic gevolgd waarbij iemand zo uitkeek naar een veulentje maar het uiteindelijk ook eindigde zoals bij Poupette haar laatste bevalling maar heeft de merrie het ook niet overleefd (en in dat geval niet omdat ze geen keizersnede wilden maar omdat dat niet meer kon). Dat nachtmerrie scenario heb ik ook wel in mijn hoofd en maakt de spanning nog net wat groter. Maar goed gelukkig gaat het vaker goed danzo gruwelijk mis!

Skyla ondergaat inderdaad bijna alles als ik haar aan het halster vast heb. Dat is handig als er dingen echt moeten gebeuren maar ik vind het fijner als ze er voor kiest i.p.v. het gevoel te hebben dat ze geen keuze heeft. Gelukkig zoekt ze wel heel veel contact, nu al helemaal. Maar ze heeft ook nooit angst voor mensen gehad alleen voor aanrakingen op bepaalde plekken. Ze is juist heel contact gericht en komt altijd naar je toe. Ze is over het algemeen een blije en tevreden pony gelukkig!

Aha, gelukkig dat ze verder zo lief is en op je gericht is.

Ik schreef die ervaring van die bevalling niet om je af te schrikken over Skyla's bevalling, hoor, ik wil je niet bang maken, ik wilde alleen meegeven (omdat je eerder schreef haar buik niet te kunnen voelen omdat ze dat niet wil) dat mogelijk aan een halstertje vastzetten je wel die mogelijkheden geeft. En ik vind je heel erg respectvol met dieren omgaan. Soms bij het verzorgen echter moet ik mijn shetje vastzetten omdat zij niet kan begrijpen dat verzorgen goed voor haar is en ik haar daarin moet beschermen. Als ze aangeeft dat ze het niet wil, dan is dat lastig voor haar zelf. Er zijn nu eenmaal dingen in het leven die moeten. Ik ga bij haar geen uren tuttelen, maar klittenballen/distelbollen etc moeten uit haar manen, voetjes moet ik steentjes uit halen en luizen moeten worden bestreden. Ik geef haar daar geen keus in, omdat zij niet begrijpt dat als ik die dingen laat zitten, ze er last van krijgt.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 11:28

Helemaal mee eens dat sommige dingen gewoon moeten Monique1963, vrije keuze kan maar tot op zekere hoogte natuurlijk. Uiteindelijk zijn wij verantwoordelijk voor hun welbeviden, het kan niet altijd alleen maar leuk zijn.
Maar voelen aan haar buik is iets wat ik doe voor mezelf en is niet iets wat nodig is. En ze laat het dan wel toe maar spant wel haar spieren helemaal aan waardoor je alsnog niks kan voelen. Maar ze is momenteel super knuffelig en komt nu soms ook lekker met haar buik tegen mijn benen aan staan. Ik voel dan van alles maar nog niet per se helemaal overtuigend bewegingen van een veulen.

Ik kende dus al dit soort horror bevallingsverhalen bij Shetlanders/mini's dus je hebt het niet erger gemaakt hoor.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 11:38

Gelukkig is vadertje ook maar een ukkie.
De meeste akelige verhalen zijn wel van te grote veulens...
Ondanks dat het vruchtje zich doorgaans wel houdt aan de afmeting van de baarmoeder, blijft er toch shettenbloed in stromen, dus sommigen zijn helaas eigenwijs.
Tel daarbij een onervaren (of ongeinteresseerde) eigenaar en de ramp is kompleet -O-

Die twee factoren kunnen we hier alvast wegstrepen!

En ik heb ook zo'n angsthaasje hier.
Een muilezeltje.
Geen land mee te bezeilen, maar supersociaal met andere dieren.

Heb haar een tijd lang alleen over de rug van een andere pony kunnen benaderen, maar de laatste jaren gaat het steeds beter!
Ze mag haar gang gaan en pak haar alleen in noodgevallen, het is een een apart beestje maar heel gelukkig op haar eigen manier en iedereen houdt van haar <3

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 11:50

Het verhaal hier op bokt ging over een zeer zorgvuldig gefokt veulentje van een hele goede, zorgzame en betrokken eigenaar. Maar meestal zit er inderdaad onzorgvuldig/ongeïnteresseerd handelen achter maar dat hoeft niet altijd er is soms ook gewoon enorme pech, hopelijk hebben wij dat niet!

Heerlijk dat jouw muilezeltje lekker zichzelf kan zijn bij jou en haar plekje heeft gevonden!

Draems

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 11:54

Nou inderdaad, dat is heel fijn!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 11:56

Ik las het verhaal van Monique1963, dan moet ik nog even verder teruglezen!

En natuurlijk, pech kun je altijd hebben, maar gelukkig gaat het veel vaker goed!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 12:06

Verhaal staat niet in dit topic hoor Shirley. Het heeft een tijd terug op bokt gestaan maar is me altijd levendig bijgebleven.
Ja gelukkig wel! We gaan ons dus ook weer niet te druk maken. Wij zijn er klaar voor, nu maar afwachten of Skyla daadwerkelijk een veulentje krijgt of ons lekker voor de gek aan het houden is.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 12:12

Ze houdt ons in elk geval lekker bezig, ons aan het denken en het typen en het baasje aan het timmeren!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 12:14

Precies! Ik ben momenteel niet fit dus dit geeft mooi vermaak/afleiding :D