Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IngeK

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:24

Ik moest ook weer even bijlezen :-) Leuk hoor.

Bij mij staan ze ook heerlijk aan huis met een stevige buitenbak die bijna altijd te rijden is.

Ik was gisteren bij de ruitersportbeurs in Kalkar met onder andere als doel om een bitje voor Sire te scoren, maar dat is mislukt. Dus nu toch maar online of op marktplaats kijken.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 11:24

Fijn om te horen dat het bij jullie zo goed gaat.
Ik denk dat ik gisteren een grens heb bereikt bij die van mij. Hij haalde uit en heeft mijn hand geraakt.
Op wat schaafwondjes en een beetje zwelling na, gelukkig werkt alles nog naar behoren.

Ik had gewandeld met hem met het hoofdstel en het zadeltje erop. Ging echt super braaf. Aan het eind wilde hij gaan liggen met het zadeltje op. Dan kon ik natuurlijk laten gebeurden, dus hem echt omhoog moeten jagen. Dus ik dacht ga daarna nog even zonder zadel en hoofdstel terug, zodat hij kon rollen. Zodra de poort dicht ging van de bak en ik weg wilde lopen kreeg ik de trap. Natuurlijk even duidelijk gemaakt dat dit niet de bedoeling is en op stal gezet.

Mooi les voor mij. Niet te veel goede bedoelingen hebben en gewoon afsluiten als hij voldoende heeft gedaan.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:41

Wat vervelend Moonlight! Hoe kwam het denk je dat hij uithaalde naar jou? Was het emmertje echt zo vol? Of was er een miscommunicatie?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:49

Dat zijn de kwartjes die ook bij ons moeten vallen. Ik vraag me ook steeds weer af waarom mijn jonge paard zo lastig / dom is. Totdat ik 10 jaar terugdenk en bedenk dat mijn huidige oudste paard net zo was.

Mooie (maar pijnlijke) spiegel.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:02

Mensen vinden mij soms maar een tutje dat ik echt baby werkjes aanbied. Maar ondertussen krijg ik wel altijd complimenten dat ik zulke fijne ongecompliseerde pony's heb.
Bekappen, dan doen we de rest van de dag niets meer.
Een keer de trailer op en af, de rest van de dag niets.
Van het weekeind voor de nacht naar binnen en een dekentje op, dan doen we verder niets.

Nieuwe dingen leren is echt niet altijd stress vrij. Maar als je ze te veel blood stel aan stress leren ze niets, maar ondergaan ze wat je er mee doe.

Het emmertje zit vaak eerder vol dan mensen doorhebben is mijn ervaring.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 17:28

IngeK schreef:
Wat vervelend Moonlight! Hoe kwam het denk je dat hij uithaalde naar jou? Was het emmertje echt zo vol? Of was er een miscommunicatie?

Ik kan maar 2 dingen bedenken waarom hij uithaalt.

Energie te veel. Hij lijkt niet een keertje flink te rennen en te springen in de paddock of we zien het niet. Nou is alles natuurlijk nat, dus misschien durft hij niet te lopen. Ik doe natuurlijk allemaal aannames.

Of het was te veel voor hem qua spanning om weer terug de bak in te gaan, aangezien ik hem net natuurlijk flink omhoog heb moeten jagen, vanwege het proberen te rollen.

Ik merk wel dat hij wel nog een stuk zekerder van zichzelf aanvoelt aan het halster, bij het hoofdstel oogt hij veel voorzichtiger. Aangezien hij er nog niet zo lang (2 weken op de nieuwe stal) is en niet zo overduidelijk is als mijn merrie, kan het goed zijn dat ik een aantal kleine signalen heb gemist.

Dus ik verwijt hem helemaal niks, behalve dat ik liever had dat hij het anders uitte. Voor mijn eigen veiligheid zal ik hem wel duidelijk moeten dat dit natuurlijk echt niet kan en voor de rest mijn lessen eruit halen met betrekking wat ik wel en niet bij hem kan maken.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 18:58

Vervelend Moonlight! Hopelijk valt de pijn mee :knuffel:

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:56

Even een hoofdstel passen voor de maat.
Afbeelding

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:42

Balen moonlight, zo wil je niet eindigen. Gelukkig niks ernstigs en zo leer je weer alert te zijn.

Sanne, mooi lakhoofdstel! Staat altijd zo chique.
Hier heb ik een hoofdstel bewaard van zijn moeder en die heeft Fier nu om al staat hem dat ook wel.

Hier kan ik niet anders zeggen dat dat hij alles aanpakt en doet zonder enig probleem. Gister heeft zelfs mijn zus hem rechtsom gelongeerd nadat ik startte met links. Mijn zus vindt het wat spannend maar Fier is zo makkelijk dat ze het wel durfde. Komende week nog even doorpakken en dan 2 weken vrij, kan hij alles verwerken.

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 23:49

StalMelyn, dit is het hoofdstel van een paard dat ik rij. Het hoofdstel van haar moeder gaat ze denk ik nooit passen die had een groot breed hoofd

Zo fijn dat die van jou het zo goed oppakt

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 00:04

Rover is zaterdag voor het eerst een mini stukje het erf af geweest :) Trots!

Sinds een week geef ik hem NAF 5star magic calmer. Ik vond hem (zeker met alle wind van de laatste weken) soms zo enorm schrikkerig. Niet dat hij er vandoor schiet, maar dat er schokken door zn lijf gaan als ie iets hoort en alsmaar alert om zich heen kijkt.
Hij staat in een buitenpaddock met schuil container. Dus met storm ook veel indrukken.
2 weken geleden was hij even alleen in de paddock omdat zijn maatje aan het rijden was. Ik stond erbij en was aan het uitmesten.. Toen schrok hij van een geluid, kwam met zijn hals tegen stroomdraad aan, vloog naar achter en toen verscheen ik ineens vanuit zijn blinde hoek en haalde hij uit. Vol op mn bovenbeen. Ik heb prachtige blauwe hoef. (Bizar, je ziet zelfs de straal erin haha.) Gelukkig niets gebroken oid.
Maar dat was wel t moment dat ik dacht: ik ga kijken of ik m kan ondersteunen hiervoor.

Ben nu een week aan t poeder begonnen, en (placebo if niet?!) ik heb t idee dat de scherpe kantjes er al beetje af zijn.

Ik zat wel te kijken naar Rover zijn benen.. Op een foto van het rijden zag ik dat hij heel ver doorbuigt in zijn koot. Was me eerder niet onwijs opgevallen. Maar zie nu op oude fotos dat hij dat vanaf begin heeft. Overlegd met degene die hem nu rijdt en dierenarts. Die zeggen; hij lijkt een beetje week gekoot. Ik hoop dat dat mee blijkt te vallen.
Tijdens keuring (klinisch en rontgen) is hier niets over gezegd.
Misschien valt t heel erg mee en ben ik nu voor niets me druk aan t maken. Dat hoop ik :) Hij lijkt iig nergens last van te hebben.
Donderdag komt de hoefsmid (is ook orthopedisch smid) benieuwd wat hij ervan denkt.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 09:49

@sanne96, vind die frontriem echt fantastisch staan.

@eefste Placebo of niet, als het voor jou werkt dan is het toch het geld waard. We hebben wel allemaal een beetje pech op het moment hoor.

Ik had nog een foto gemaakt met het zadel op, toch ook wel leuk om die alsnog te delen. Het kleine beetje zwelling op mijn hand is gelukkig al weer weg. Nu alleen nog een aantal mooie wondjes.

Afbeelding

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:28

zo weer even bijgelezen!

Eefse, wat goed zo lekker al naar buiten!!

Moonlight, gelukkig dat de schade aan jou dan meevalt!

Ik heb afgelopen zaterdag mijn eerste les gehad met Goofy. In het begin waren we allebij heel onrustig, omdat ik het toch spannend vond of hij me weer omver ging lopen. Maar uiteindelijk ging het echt super goed en waren we allebij super relaxt en stonden we te genieten van elkaar. Aanstaande zaterdag heb ik weer les!

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:31

Rocamor schreef:
Dat zijn de kwartjes die ook bij ons moeten vallen. Ik vraag me ook steeds weer af waarom mijn jonge paard zo lastig / dom is. Totdat ik 10 jaar terugdenk en bedenk dat mijn huidige oudste paard net zo was.

Mooie (maar pijnlijke) spiegel.

Spijker op zijn kop! Dexter kan ook zoooo ongelofelijk dom zijn! Als hij zelf ergens over mag beslissen neemt hij altijd de meest onmogelijke beslissing, ik sta dan echt te kijken en te bedenken : HOE DAN!? 8)7

Maar het is gewoon de jeugdigheid.
Zeker als ik bedenk dat hij eigenlijk al van heel ver is gekomen. Als jaarling is hij uit de kudde gehaald, was compleet groen, had zelfs nog geen halster gezien.
Bekappen? Drama, moest zelfs domosedan aan te pas komen. Meelopen aan een touwtje? Kom we gaan samen de hele bak door! :wave:
Ik ben bang, laten we op het veilige vrouwtje duiken #)
En nu? Bekappen, appeltje eitje (hij doet het zelfs nog braver dan de oudste).
Meelopen? Leuk, waar gaan we naartoe?
Ik ben bang, oei opletten, niet vrouwtje omver lopen.

Natuurlijk is ie nog steeds super onhandig en lastig af en toe, maar hij weet gewoon (nog) niet beter.

Afbeelding

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 15:08

Hihi. Ik heb juist bij Sire vaak dat ik denk, waarom doe jij alsof dit zo normaal is, je hebt het nog nooit meegemaakt :?

Maar vanmorgen een bit gekocht dat groot genoeg lijkt voor hem en dat was toch wel even wennen.

Afbeelding

Afbeelding

Maar daarna toch rustig mee rondgestapt.

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:24

Mag ik me hier ook melden? Mijn merrie wordt in april 4 en is nog niet onder het zadel. Ik ben wel begonnen met longeren en twijfel heel erg of ik haar niet professioneel wil laten beleren. Met name omdat ze behoorlijk ril en hectisch kan reageren op nieuwe dingen. Ze is super lief hoor. Maar dat stukje vind ik zelf wel heel spannend.
Afbeelding

Afbeelding

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 00:19

Tuuuurlijk Daihyo! Leuk je hier ook te zien :)
Ik snap je tweestrijd hoor, lastige keuze!
Hoe uit ze zich als je zegt, hectisch en ril?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 00:30

Ik vind Noura echt knap.
Wat versta je onder ril en hectisch? Is het iets wat je met werken aan de grond wel redelijk snel onder controle hebt weer of blijft er spanning bestaan?

Ik heb nu wel 4 paarden zadelmak gemaakt. Alleen met 1 bleef ik problemen houden maar die had na verder onderzoek artrose in de rug.

Mijn keuze is sowieso Baron zelf doen. Wil sowieso veel buiten wandelen, kilometers maken. En dan zien als hij 4 of 5 is of hij ook springtalent heeft onder de man.
Baron is wel nuchter dus ik voorzie geen problemen.

Is zelfs niet onder indruk van het zeil aan de stal. (is los door de storm en nog geen tijd gehad die eraf te halen).

Afbeelding

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 00:46

Hey, daar hebben we Noura, het paard dat ineens een paard was (ik vind haar altijd jong en ineens was ze pup-af en een echt paard). Ik snap je dilemma.

Als ik dit monster dan weer zie, vraag ik me af wat ik me op mijn hals haal

Afbeelding
Afbeelding

Ik merk dat het me telkens irriteert dat ik het gevoel heb, dat het zo traag gaat met dit paard. Nou doe ik te weinig met haar, maar in mijn beleving leerden Rock en mijn aan andere merrie een stuk sneller / waren makkelijker. Is dat "je vergeet de negatieve kanten" of "in resp 20 + jaar en bijna 10 jaar ben je gewoon vergeten hoe het eigenlijk ging met die andere twee"?

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 08:51

Welkom Daihyo. Heb je iemand in de buurt die je evt thuis kan helpen? Er zit vast ook ruimte tussen alles zelf doen en "wegbrengen", als je twijfelt.

@Rocamor, kan allebei natuurlijk... Of ieder paard is gewoon verschillend... Maar wel vervelend dat je aan jezelf merkt dat het je irriteert, dat maakt het proces wel een stuk minder leuk lijkt me. Voor jullie allebei. Hopelijk kun je ook wel heel trots op m zijn voor de stapjes die hij wel maakt? Ik moet bij mijn "moeilijkere" paard soms echt op mijzelf inpraten "ik hou van jou, wat je ook doet, je bent mijn paard, het komt goed" omdat ik anders te veel ongeduld uitstraal en daar wordt hij alleen maar vervelender van. En als ik dan het minste geringste uitgebreid beloon dan zie je hem ook ontspannen. "Ooh, zo moeilijk is het helemaal niet" :o

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:27

Knappe Noura <3

@Rocamor: kan me voorstellen hoe je je voelt. Een antwoord op je vraag heb ik niet. Soms denk ik dat "mijn" paard ook veel moeilijker leert dan de paarden die ik 10 jaar geleden heb leren borstelen etc. Maar ja... Dat waren ook andere karakters. Maar het komt goed :knuffel:

Hier al de hele week ziek op de bank. Gister voor het eerst even langs geweest en gekroeld. Hij vindt het fijn om aandacht te krijgen maar doet ook even graag zijn eigen ding. Wat hooi gegeven en dan moet ik hem vooral met rust laten :') ik ben wel standvastig gebleven, ik wil hem laten inzien dat ik zijn eten niet af pak dus gewoon bij hem kan komen. Na enkele minuten kwam hij even aan mijn hand ruiken en was het blijkbaar goed, weg oren in de nek! (Alsof hij toen pas dacht, oh jij bent het maar!) Toen heb ik besloten dat het goed is zo en ben gegaan :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:47

Zertab balen dat je ziek bent, wel een mooie les, zo te lezen.

Ohhh, begrijp me niet verkeerd, ik vind haar een machtig paard. Met een ongezonde dosis humor. Ik kan echt een boek schrijven over het fratsen. Ik lig regelmatig in een stuip wat ze doet en wat ze zichzelf aanleert (dat ik dan weer niet doorheb) doordat ik iets anders beloond heb dan gedacht. (Als ik in de bak los met haar werkte en vroeg haar te wachten, bleef ze op haar plaats en schudde het hoofd. Ik dacht haar kennelijk ooit beloond te hebben voor "wachten = wachten". Zij heeft kennelijk tijdens die beloning ook haar hoofd geschud en koppelde het commando "wachten" aan wachten+hoofdschuddend. Je kunt mij echt opvegen dan hoor _O- ze is ook helemaal niet dom. Ik moet echter slimmer worden, da's het probleem).

Het zit echt in mij hoor. Als bv de buitenlijn achter de kont komt, wil Vos in het begin nog wel op bokken (ook weer niet altijd). Dan denk ik "doos zo doen we het altijd, waarom nu reactie en van de week niet?"

Word ik later weer geïrriteerd op mezelf, want eigenlijk doet ze (voor wat ik doe met haar, te weinig) het best goed. En als ik terugdenk aan het begin met mijn andere merrie, die heeft nog veel langer "issues" gehad.

Dus dat zit echt in mij, en ik geniet echt van alle kleine dingetjes die ze ineens wel kan. Ze is gewoon echt heel leuk en zet me zeer regelmatig met de benen weer even op de grond.

Dat zijn de besten, toch? O:)

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 19:30

Ik heb ook het gevoel dat ik te weinig doe met Reus, maar ik vraag me eigenlijk af of dat wel zo is en of er hier niet gewoon al heel veel wordt gedaan. Ze zijn uiteindelijk nog maar 2,5 jaar dus misschien doen we eigenlijk al best veel.

Reus pakt alles SUPER SNEL op 1 keer doen en hij weet het en met een snoepje erbij lijkt het wel dubbel zo snel te gaan. Al wordt hij wel heel opdringerig van snoepjes dus die gebruik ik alleen op de lastige momenten en daarna snel weer zonder.

Ik probeer zijn werkjes ook zo kort mogelijk te houden als het goed gaat is het klaar. En bijvoorbeeld de singel om vindt hij goed, maar leuk is anders..... dus nu doe ik hem de singel om als ik hem een bak voer geef en mag hij er mee in de wei lopen, zo is de singel niet alleen maar een niet lekker zittend ding waar je ook nog mee moet werken.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 19:54

Ik meld mij ook hier.
Ik heb sinds enkele weken een C pony , welsh sectie B merrie 2.5 jaar.
Nadat mijn vorig jaar beleerde merrie helaas afgekeurd is voor de sport ben ik deze dame tegen het lijf gelopen.
Amalia is haar naam

We doen rustig aan ze moet eerst nog wat meer vlees op de botten hebben en heel belangrijk eerst vertrouwen opbouwen.

De eerste week heeft ze snachts op stal gestaan daarna ging het mis met buiten zetten. Ze trok zich los toen het hard waaide en er veel blaadjes ritselden emmertje was wat te vol.
Toen heeft ze enkele weken buiten geslapen s nachts.
Sinds afgelopen week zijn we weer zover dat ze op stal kan snachts. Ik moet 200 m lopen van de weide naar de stal. Langs veel bomen met ritselen bladeren en bewegende takken. Spannend voor een pony die 2.5 jaar in de weide in de koppel heeft gestaan en niks heeft geleerd.
In 2024 wordt ze beleerd voor de koets
Afbeelding

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-23 19:56

Ik doe ook niet zoveel, maar dat is vooral weer gerelateerd haha!