Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 07:29

Soepblik schreef:
Met iedereen die net anders denkt dan jij te negeren kom je niet tot een oplossing. Klagen mag absoluut en is ook terecht in deze ellendige situatie, maar met enkel klagen kom je er niet.

Zou saai zijn om iedereen die anders denkt te negeren. Echter 1 iemand negeer ik niet om het anders denken maar om het labrador gedrag. Oftewel giga dikke plaat voor de kop/hoofd en halsstarrig in ja maar....blijven hangen terwijl 100den keren bewezen is dat het niet werkt. Vervolgens allemaal zijstraatjes erbij halen die totaal niet van belang zijn om naar te bewijzen dat er zeker nog wel ergere dingen zijn...
Daar is niet mee te discussiëren dus kun je beter negeren!

Zoals al zo vaak gezegd is de wolven bewijzen zelf al dat ze hier gewoon niet meer kunnen leven. Hoeveel aanwas is er al doodgereden van dat koppel in België over alle jaren heen? 80 a 90% sowieso. Dat is al bewijs dat ze hier gewoon niet meer passen. Daarnaast zijn verreweg de meeste wolven op doortocht. Zegt ook genoeg lijkt me. Daarnaast vergeleken met landen waar echte natuur is hebben we hier naar verhouding vele malen meer gedood en zwaar gewond vee en zichtmeldingen. Ook dat geeft afwijkend gedrag aan. Hoeveel bewijzen wil men hebben? Kennelijk is het nooit genoeg.
Dan worden de jagers er weer bij gepakt. Tuurlijk is het voor vele jagers ergens ook hobby maar het is ook een drang balans in de natuur te houden en brengen. Was het puur lust dan zouden ze net als wolven ook doen naar hartelust moorden en de makkelijkste dieren pakken. Dan zouden we hier in Zeeland niet met overschot reeën en herten zitten in sommige gebieden. Met zulke informatie alsnog beweren dat jagers voor de lol doden en de natuur verstoren is natuurlijk zot. Dan zouden we namelijk geen wild meer hebben want dan wordt alles geschoten.
Het gaat inderdaad niet altijd in 1x. Daarom wordt er meestal gejaagd met honden erbij. Niet enkel voor apport maar ook voor vlotte nazoek en alsnog snel einde.

Ik wed zeker dat hier ook weer een ja maar bericht op gaat komen :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 07:44

Wintu schreef:
Nikass schreef:
Ja, maar wetenschappers hebben al bewezen dat dieren zich aanpassen als er op ze gejaagd wordt. Dus je blijft steeds opnieuw moeten afschieten als je op die manier wilt "beheren". De vraag rijst dan natuurlijk wie er dan de "moordenaar" is ;)

Als de wolf op je erf komt mag je hem volgens mij wel wegjagen? Met stem of lawaai of wapperende linten oid?

En als je dat doet, krijg je doodsbedreigingen en word je terecht gesteld in de media.

Dat is niet tof! -O-

Als ik een vraag niet beantwoord heb dan zou het fijn zijn als je m quote, want ik probeer op iedereen die inhoudelijke vragen stelt te reageren.
Ik reageer niet op de sarcastische berichtjes van een paar mensen hier, maar die schrijf jij niet.

Ik heb eerder aangegeven dat ik de behoefte om nare gebeurtenissen en frustraties te delen heel goed kan begrijpen, maar als mensen mee willen denken in oplossingen dan worden jullie geïrriteerd omdat er volgens jullie maar één oplossing is: geen wolf
Daar ben ik het niet mee eens, maar dan vraag ik een paar keer: okee, stel dat we dat allemaal zouden willen, hoe denk je dat dan te gaan realiseren?
En dan geeft niemand meer antwoord.
Dat wekt de indruk dat de meeste mensen in dit topic het liefst in de rol blijven van slachtoffer en klagen. Ieder zijn goed recht, maar ik vind het interessanter om te proberen iets constructiefs te verzinnen, met elkaar , maar desnoods dan maar alleen. En dat lijkt me dan ook mijn recht.
En ik vind jou meestal vrij inhoudelijk, en ook bij de feiten blijven, en dat waardeer ik. Jammer dat je dan toch steeds een bericht weer wenst te eindigen met een sneer naar mij.

Edit: en er zitten een paar mensen onder de foei knop, dus daar reageer ik inderdaad niet op. Maar die mensen schrijven ook geen serieuze inhoudelijke berichten weet ik uit ervaring.

Het is jammer dat sommige bokkers alleen per pb naar mij durven/willen reageren, omdat de sfeer in dit topic zo is dat anders gestemden niet welkom zijn.

Zerena

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 08:00

Nikass ik ben dan oprecht benieuwd hoe jij het voor je ziet?
Wat zijn jou ideeën om het voor alle dieren leefbaar te maken?

Want ik heb geen hekel aan de wolf opzich, wel heb ik een hekel aan het gevoel van onmacht.
En dat ik mijn paard niet meer 24/7 buiten kan zetten, terwijl dat eigenlijk wel het beste zou zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 08:23

Ik stel ook niet voor iemand te negeren. Wie de discussie nog interessant vindt gaat hem aan. Dat moet ieder voor zich weten. Persoonlijk ben ik daar niet meer mee bezig.

Ik deal met de situatie zoals die nu is. Ik heb geen probleem met de wolf zoals hier gesteld wordt. Ik maak me zorgen over de veiligheid en het welzijn van mijn dieren. Op het laatste hebben zij al moeten inleveren. Voor mij is dit een fijn topic om op de hoogte te blijven van waar de wolf zich bevindt en wat de ontwikkelingen zijn. Daarop probeer ik de juiste beslissingen te maken om mijn dieren zo veilig mogelijk te houden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 08:36

Ik ga het helder maken Nikass "En dan geeft niemand antwoord" zal ik even rechtzetten bij deze.
Ik ben voor actieve jacht op de wolf, totdat er ongeveer een nul-stand is in Nederland.
Nog helderder? Doodschieten. Geen populaire oplossing, maar in mijn ogen de enige werkende.
Geeft dat een waterbed-effect? Wellicht. Dan zien we dat wel weer als het zo is. Ik denk dat de kans dat wolven slim genoeg zijn om aan te voelen dat het bij ons niet pluis is en wegblijven net zo groot is als de kans dat ze terug blijven komen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 09:28

rien10 schreef:
Ik ga het helder maken Nikass "En dan geeft niemand antwoord" zal ik even rechtzetten bij deze.
Ik ben voor actieve jacht op de wolf, totdat er ongeveer een nul-stand is in Nederland.
Nog helderder? Doodschieten. Geen populaire oplossing, maar in mijn ogen de enige werkende.
Geeft dat een waterbed-effect? Wellicht. Dan zien we dat wel weer als het zo is. Ik denk dat de kans dat wolven slim genoeg zijn om aan te voelen dat het bij ons niet pluis is en wegblijven net zo groot is als de kans dat ze terug blijven komen.

Hier sluit ik me 100% bij aan!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 09:34

Inmiddels heb ik al meerdere keren aangegeven dat hier enkel verliezers zijn, ook de wolf.
De visie van de overheid is helder. Zij schikken in hetgeen de EU schetst, wenst en bepaald. Hetgeen dat mij steekt is dat we in de steek gelaten worden door instanties die normaliter opkomen voor dieren. Die, net als mij, de stem zijn voor de dieren aangezien zij dit zelf niet kunnen.
Dat steekt! Wanneer ik hen daar op aanspreek hebben zij allen hetzelfde riedeltje. ‘ Het is wetenschappelijk bewezen….’ of ‘ … biodiversiteit…’ of ‘ de schade die honden aanrichten…’
In alle eerlijkheid wordt je gewoon bij de neus genomen want als een hond dergelijke schade aanricht wordt deze afgemaakt. Geen twijfel over mogelijk.
Een dier wat wordt aangevallen op het stukje grond waar het veilig gehouden hoort te worden. Wie achterna gezeten wordt, doodsangsten uitstaat, zich over moet geven omdat het uitgeput beseft dat het geen kant op kan. Daar waar het zichzelf altijd veilig waande. Levend aangevreten, verschrikkelijk verwond, in afwachting van de dood. Verwond en aangevreten dat herstel niet meer mogelijk zal zijn, maar het hart dat blijft kloppen. Hopelijk komt de eigenaar snel om een dierenarts in te schakelen. Nee je hoeft mij niet te vragen wat “humaner” is. De slacht of de wolf. Je bent de realiteit uit het oog verloren als je dit durft te betwisten.

Nee de overheid heeft zich vergist in het feit hoe slecht NL ervoor staat. Dat onze natuur harder achteruit gaat door alle plannen en beslissingen van de overheid. Dat we zijn doorgeslagen in het houden van landbouwdieren en het genereren van landbouwproducten. Het onvoldoende behalen van doelen, gesteld door de EU.

Maar dat onze in gevangenschap gehouden dieren, welke volledig zijn aangewezen op de eigenaar, zo bedreigd worden door de overheid en haar instanties, en hier indirect de rekening voor moeten betalen, dan gaat mij veel te ver!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 09:35

Hmm ja, afschot en nulstand: ik blijf dat moeilijk vinden. Ik vind jacht naar. (slacht ook). En het is een beetje alsof je besluit alle honden in nl af te schieten. Want dat zijn wolven, gewoon wilde honden die voor overlast zorgen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 09:39

Laten we op z’n minst beginnen met de wolven die al tig slachtoffers op hun naam hebben staan af te schieten. Als een hond 100 schapen vermoord of dermate verwond dat die ingeslapen moest worden, dan bleef die hond ook niet in leven.
Is onomstotelijk bewezen dat het die wolven zijn, dus de kans dat ze het weer gaan doen, is naar mijn idee gewoon 100%.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 09:43

Nulstand hoeft voor mij niet perse, al zul je vlug in die richting komen in een klein land als Nederland.
Wel ben ik voor het afschieten van niet schuwe dieren.
En van alle dieren die weidedieren doden. Dit is Europees ook toegestaan, maar Nederland moet weer eens zijn eigen te groene regels er op na houden.
En kijken of de wildstand het aan kan.

En ja, dan heb je het over een groot deel van de populatie.
Een populatie die niet zo uit de hand zou zijn gelopen als er meteen beheer was uitgevoerd.

Voorkom je dan 100% dat er weidedieren aangevallen worden, nee.
Maar dat de aantallen dan drastisch kleiner worden is zeker.
Je houd dan ook de dieren over die niet geleerd hebben dat een weide een fastfood restaurant is.
En ja in een overvol Europa zullen er vast nieuwe binnen komen. Ja dan geldt hetzelfde, blijven ze van vee, dan kun je kijken of de populatie op zich te groot word voor het aanwezige wild. Of dat het kan.

Maar dit heb ik ook pas een keer of 10 gezegd....
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 17-09-23 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 09:44

mysa schreef:
Hmm ja, afschot en nulstand: ik blijf dat moeilijk vinden. Ik vind jacht naar. (slacht ook). En het is een beetje alsof je besluit alle honden in nl af te schieten. Want dat zijn wolven, gewoon wilde honden die voor overlast zorgen.

Ik ook. (muv het wilde honden verhaal) Dat ik het als enige oplossing zie, zegt niets over de emoties die ik er bij voel.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 09:56

Overlast vind ik iets waar je mee kunt omgaan.
De een vind de hangjeugd bij de skatebaan overlast geven, want ze draaien muziek, de ander denkt de jeugd heeft schik.

De wolf geeft geen overlast, maar is gevaarlijk voor je dieren. En de enige optie dat je dier geen gevaar loopt is door hem op te sluiten in potdichte stal.
Of achter een omheining die dusdanig diep is ingegraven en hoog is dat er wolf er 1000% niet in kan komen en waar ander wild zich kapot in loopt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 09:59

Bij het voetbalveld in Emst, vannacht tenminste 10
schapen gedood door de familie wolf.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:00

Nikass schreef:
Loretta, is het werkelijk de wolf die pijn en verdriet veroorzaakt?
Of zijn het de mensen die al generaties lang de aarde toe-eigenen ten koste van alles en iedereen?
Of is het de politiek, die geen visie heeft, en geen beleid uitstippelt?
Of is het de boer die weigert zijn pony's te beschermen, uit principiële overwegingen?
Ben je de wolf niet wat aan het vermenselijken? Hem moord in de schoenen schuiven?

Word toch zo moe van jouw gezever over hoe slecht wij mensen zijn he...
Open lekker een eigen topic over jouw kijk op deze wereld en blijf hier niet je kul op dringen!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:02

rien10 schreef:

En wat dan als ze gewoon blijven komen? Dan zou volledige uitroeiing tot over de grens je doel moeten zijn?
Hoe zie jij de toekomst van de landbouw dan voor je?
En, uiteindelijk, voor de volgende generatie?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:03

Zerena schreef:
Nikass ik ben dan oprecht benieuwd hoe jij het voor je ziet?
Wat zijn jou ideeën om het voor alle dieren leefbaar te maken?

Want ik heb geen hekel aan de wolf opzich, wel heb ik een hekel aan het gevoel van onmacht.
En dat ik mijn paard niet meer 24/7 buiten kan zetten, terwijl dat eigenlijk wel het beste zou zijn.

Ik heb geen kant en klare oplossing, maar ik heb hier denk ik al heel wat over gezegd. Maar ik kom er later dan nog even op terug (nu even andere verplichtingen)

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:10

Wintu schreef:
Soepblik schreef:

Hij is hier echt zelf heengewandeld. Je kan zeggen "hoort hier niet, hoort hier wel", maar als de wolf vindt dat hij hier hoort en dat Nederland geschikt leefgebied is, is dat zo. Dat is niet "pro-wolf" of "anti-boer" maar simpelweg hoe de ecologie in elkaar zit. En ja, dat zorgt voor moeilijkheden en soms hele nare taferelen, en nee, daar denk ik niet luchtig over. Ik vind die uit elkaar gescheurde dieren die geen kant op kunnen ook verschrikkelijk. Daar moet absoluut een oplossing voor gezocht worden. Maar je blindstaren op de "laten we ze dan allemaal maar doodschieten" methode waar de haat vanaf druipt, is dat niet. De planeet is niet van ons en onze dieren; die moeten we delen. Dit is simpelweg een enorm, ethisch vraagstuk waar nu eenmaal geen makkelijke oplossing voor is.

Allemaal mooi gezegd, maar ondertussen moet je je ofwel in de schulden werken of dieronvriendelijk voor je dieren zijn. Maar daar wordt heel gemakkelijk overheen gelopen, zo zie je in deze post maar.

Volgens mij geef ik duidelijk aan dat dit een complex probleem is en loop ik nergens gemakkelijk overheen. Ik snap de frustratie en emoties en dat je je letterlijk en figuurlijk in een hoekje gedreven voelt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 10:12

Kaja schreef:
Inmiddels heb ik al meerdere keren aangegeven dat hier enkel verliezers zijn, ook de wolf.
De visie van de overheid is helder. Zij schikken in hetgeen de EU schetst, wenst en bepaald.

Maar volgens de EU richtlijnen zijn de meeste wolven hier probleemdieren en mogen die dus gewoon geschoten worden!
Maar nee Nederland bekijkt het door een roze bril en is verliefd op die fluffy welpjes.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:17

Wat ik stom vind ook, is dat je ze ook niet eens mag verjagen. Je geeft mensen dat ook helemaal niets om mee te werken om vee veilig te houden. Je mag alleen weren. Als je als veehouder een automatische zelfzoekende paintball kanon (verzin het apparaat ter plekke, maar ach :D )in je wei mocht zetten, kwam de wolf ook niet zo snel weer. Maar je mag niks.

Tevens vind ik er wat van dat ie schijnbaar ook de bossen leeg mag eten, als het op is gaat ie weer en dan is Nederland het land van de biodiversiteit met enkel insekten en salamanders.

Europa heeft Nederland maar weinig goeds gebracht, eigenlijk niks

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:18

tienus63 schreef:
Bij het voetbalveld in Emst, vannacht tenminste 10
schapen gedood door de familie wolf.

Ik weet bij wie, tweede aanval volgens mij.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:21

rien10 schreef:
mysa schreef:

Ik ook. (muv het wilde honden verhaal) Dat ik het als enige oplossing zie, zegt niets over de emoties die ik er bij voel.

Dat snap ik. Maar vergis je niet in geval van troepen wilde honden, die zijn een gevaar is wel gebleken. Maar als die afgeschoten worden, maakt niemand zich er druk over. Niet romantisch genoeg om je druk over te maken, blijkbaar.

Nee, dan de wolf: zo'n mooi en bijzonder dier!

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:25

Wat mij voor de slachtoffers van de wolf (dat zijn natuurlijk de dieren maar ik bedoel even de eigenaren ervan) interessant lijkt, is om eens in face to face gesprek te gaan met iemand van wageningen ofzo die ze bestudeerd. Vaak heb je teams van mensen die de activiteiten van het dier bestuderen en absoluut ook eventueel leed en hun relatie tot de mens in hun onderzoek meenemen. Vaak staan dit soort mensen ook dichterbij eventuele instanties en kan je via zo'n weg makkelijker tot een oplossing of publicatie komen.

Maak slim gebruik van juist dat soort mensen. Ga een open gesprek aan en schrijf een nette brief waarin geen wolf-haat staat, maar wel het feitelijke leed wordt beschreven. Ik denk dat het uberhaupt al heel erg kan opluchten om je verhaal te kunnen doen bij iemand die dagelijks met het onderzoeken van het dier bezig is, en wie weet kom je nog wel wat verder.

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:25

Wij mensen zijn gelukkig niet allemaal slecht maar sommige zijn wel ontzettend dom.
Nederland is te vol met mensen voor al die natuur experimenten
Of ze hadden de wolf in de ovp moeten zetten. Daar hadden ze een mooie balans kunnen maken. Totdat er teveel zouden komen en uiteindelijk stonden we dan weer op dit punt.
In Alaska, waar de bevolkingsdichtheid veel minder is dan in Nederland, schieten of vangen en doden ze de alfa van een roedel daardoor valt de groep uit elkaar en hebben ze geen last meer van ze. Dit gebeurt vaak in de winter als de wolven in een dorp komen. Dat tolereren ze niet want men weet waar het uiteindelijk op uitloopt. Waarom leren wij niet daarvan?
De Chinezen hebben daar een mooi spreekwoord voor: mensen leren van fouten, domme mensen alleen van hun eigen fouten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:37

@Mysa, we spreken hier over wolven, niet over honden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:41