Paard wel of niet verkopen

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16304
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 18:19

ElenaenDub schreef:
Ik heb nooit gezegd dat ik niks kon met dit paard en voortdurend ruzie heb.. Ik heb hem altijd al kunnen rijden en al meerdere keren springles thuis gehad. Nu laat je het klinken alsof ik van niks naar heel ver ben gegaan in twee weken..

Imo wel. Twee weken geleden zat je nog hopeloos in de knoop, nu zie je al een weg eruit. Hoe cool is dat?


ElenaenDub schreef:
Het is niet dat ik te snel wil gaan, maar al met al heb ik de afgelopen twee jaar ook al heel veel geprobeerd om dat voor elkaar te krijgen wat hun ook al doen. Dus ja, dat kan wel frustrerend zijn af en toe. En begrijp me niet verkeerd, ik ben heel trots en blij met elke stap die we samen in de goede richting zetten!

Die snap ik en voel ik. Maar je gaat het verste komen als je die frustratie en de "ik wil" opzij kunt zetten en kunt gaan genieten van alle stapjes. En idd, maak een blog. Online of gewoon offline. En dan kijk je over een jaar terug en zie je dat je al zover bent gekomen! Maar neem de tijd.
Zoals Parelli zegt: "take all the time it takes, so it takes less time". Het gaat echt verrassend snel als je er alle tijd voor neemt, maar niet als je je frustreert met alles wat niet lukt. En echt, iedere paardenmens moet daar doorheen.

Eef_Bam

Berichten: 4135
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 18:25

Ik ben het ook met ruitje eens. TS benoemd in haar laatste berichten nog een ander probleem. Het paard is van nature geen held met springen, zo'n paard heeft een hele overtuigende ruiter nodig. En zelfs met een overtuigende ruiter klinkt het niet als een paard dat veel plezier zal krijgen in springen/crossen. Als dat is wat ze graag wil dan kan ze hem beter verkopen. Het paard past gewoon niet bij de ambities van TS. Het paard is gewend gewoon zijn rondjes (letterlijk en figuurlijk als voltigepaard :+ ) te lopen in de bak. TS wil op pad, buitenrijden, springen, crossen. Klinkt gewoon niet als het geschikte paard.

nikkel
Berichten: 2560
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 19:15

Ik denk dat dit paard een te grootte rugzak heeft en dat bij TS de twijfel overheerst vooral als er weer iets mis gaat. Dit is/wordt geen normale combinatie.

Avalanche

Berichten: 16304
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 19:50

Eef_Bam schreef:
Ik ben het ook met ruitje eens. TS benoemd in haar laatste berichten nog een ander probleem. Het paard is van nature geen held met springen, zo'n paard heeft een hele overtuigende ruiter nodig. En zelfs met een overtuigende ruiter klinkt het niet als een paard dat veel plezier zal krijgen in springen/crossen. Als dat is wat ze graag wil dan kan ze hem beter verkopen. Het paard past gewoon niet bij de ambities van TS. Het paard is gewend gewoon zijn rondjes (letterlijk en figuurlijk als voltigepaard :+ ) te lopen in de bak. TS wil op pad, buitenrijden, springen, crossen. Klinkt gewoon niet als het geschikte paard.

Kan goed zijn idd. Daar moet je een paard voor hebben dat avontuurlijk is aangelegd en de meeste dressuurpaarden zijn te autistisch voor die dingen. Verder niks mis mee, maar gewoon ander type paard.

Melzazu
Berichten: 1846
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 19:57

Ik ben het ook eens met ruitje. Ik had al eerder in het topic ook gezegd verkopen. Daarna vond ik het heel knap dat je nog even door ging en ik denk dat dat ook heel goed is geweest om voor jouw gevoel er alles aan te hebben gedaan.

Wat jij zegt dat je bij anderen dingen ziet die je ook graag wil dat begrijp ik heel goed. En sommigen zeggen hier dan, ja misschien heeft dat bij hun ook heel veel moeite en tijd gekost.

Misschien is dat waar maar het geeft ook heel duidelijk aan wat jij wil en je kan ook heel goed op zoek gaan naar een paard waarbij dat dus helemaal geen moeite of tijd kost maar die heerlijk naar jou toe komt en bij wijze van spreken zelf zijn zadel al op doet en die jou gewoon lekker meeneemt en samen met jou je de avonturen wil laten beleven die jij graag wilt beleven.

Niet ieder mens wordt blij van een “moeilijk” paard. Even tussen aanhalingstekens want het kan maar zo zijn dat dit paard bij een ander makkelijker is maar dat wil niet zeggen dat jij jezelf weg moet cijferen zodat hij heeeeel misschien bij jou ook makkelijk wordt.

Ook dat je hem niet mist vind ik zelf veelzeggend. Ik heb ook nog niet de makkelijkste weg met mijn huidige paard, op het moment gaat het wel beter maar ik mis hem echt als ik hem 2 dagen niet kan zien hoor. Ook toen het echt frustrerend was met hem maar juist doordat ik echt gek met hem ben wilde ik doorgaan omdat ik hem absoluut niet kwijt wil en dan kun je de moed ook opbrengen om door te gaan maar als ik niet “verliefd” zou zijn dan had ik hem ook verkocht hoor.

Janneke2

Berichten: 23052
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 20:40

ElenaenDub schreef:
Ik heb ook springles gehad op andere locatie, dat ging best goed! Vooral met de trailer, hij had wel veel spanning op de locatie zelf, maar zodra we met de balkjes bezig waren vergat hij de omgeving. Toen gaf die instructrice aan dat als ik blijf oefenen ik ergens volgend jaar wel een klein parcourtje kan springen op wedstrijd. Op zich is dat wel wat ik wilde, maar hij vind het wel heel spannend en ze twijfelt wel of dat er uit gaat. Voorbeeldje: rood/blauwe balken no problem, mint groen: dood eng. En dan uiteindelijk heeft hij het vertrouwen en gaat hij er overheen en daarna nog zo'n 3 keer en dan is het opnieuw dood eng. Als jullie een beetje snappen wat ik bedoel... Degene die les gaf zij ook al, het is niet dat het even spannend is en daarna is hij er overheen.

... even een grapje. Vanmorgen op mijn feestboek feed: Tristan Trucker heeft een roze helm op en droomt als echte Penny van de ideale pony.
Ik heb vreselijk gelachen -
en daarna wat weggeslikt.
Ik ben een Penny ten voeten uit, en die klik (en vooral 'wij begrijpen elkaar' 'ik doe alles voor mijn mens') is er niet altijd meteen.

Been there, done stupid, got the T-shirt en de gebakken peren...

Vwb de kleuren van de balken zou ik zeggen 'terug naar de basis'.
Hartstikke goed dat er een (of twee) kleuren balk niet interessant zijn,
maar oefen je dier
- vanuit rust! -
op allerlei manieren op allerlei kleuren.
(Leen over een week ofzo een paar dekens en spring samen over een superlage hindernis met rode deken,
... braaf! Belonen!
met een blauwe deken
... braaf!!!
en met nog een of andere deken.
Etc.
En idealiter stoppen voor het te eng wordt.
Of begin met lopen over oude dekens, zeil, etc.)

Ik vind het in principe heel positief dat hij toch drie keer over het enge ding is gegaan...!!!
Maar mijn gok mbt zijn gedrag is, dat het hem zoveel buikpijn opleverde
(... hoofdpijn, noem alle stress ellende maar op...)
dat hij na drie keer weigerde.

ruitje

Berichten: 12433
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 21:05

Hij heeft internationaal gelopen, houd op hoor met kleuren oefenen :') .

Met groene paarden wil ik echt alle geduld hebben en de trukendoos open trekken.

Maar voor dit type paard zijn 2 oplossingen:

-verkopen
-humor kweken en accepteren dat het de ene dag wel lukt en de andere dag niet. Zo'n paard heb ik ook gehad hoor, deed elke keer alsof hij dood ging als hij een balk zag, ging omhoog met buitenritten, maar het slaat natuurlijk nergens op. Die heb ik op kermis terreinen uitgeladen om te kortebanen...

En dan is een graspol ineens eng, dat zit gewoon in zo'n paard. Hilarisch, heerlijk, leuk om mee te werken als je dat leuk vind.

Vreselijk als je daar naar van word...

Janneke2

Berichten: 23052
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 21:12

O ja, vergeten van dat internationaal lopen.

Zij het - paardrijden is een teamsport, misschien is TS de 'zwakke' schakel.
Dan heeft kleuren oefenen zin.
'Het dier deed dit in het verleden wel,
maar kan deze combinatie dit ook...?'

ruitje

Berichten: 12433
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 21:15

Ja, dat ben ik met je eens :)

Elisa2

Berichten: 37932
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 22:04

Internationaal voltige lopen vind ik wel wat anders dan internationaal sportpaard zijn. Denk dat dit beestje gewoon helemaal niet zoveel gezien heeft behalve stal en trailers/ vrachtwagens en binnen bakken.

Daarnaast een stukje karakter, ik zou als ik cross ambities heb niet snel een Vivaldi kopen. Die zijn toch gefokt met een ander doel voor ogen.

ruitje

Berichten: 12433
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 22:23



Ik weet niet of dit representatief is voor een gemiddelde voltige wedstrijd?

En weet niet, maar ik denk toch dat ze hier best redelijk braaf voor moeten zijn :o

Maargoed, het is wel een stuk anders dan een crossbaan over gaan ja , ik heb van beiden geen verstand dus geen idee wat een paard moet bezitten qua karaktereigenschappen :o

Kim_W

Berichten: 590
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 22:51

ruitje schreef:
Hij heeft internationaal gelopen, houd op hoor met kleuren oefenen :') .

Met groene paarden wil ik echt alle geduld hebben en de trukendoos open trekken.

Maar voor dit type paard zijn 2 oplossingen:

-verkopen
-humor kweken en accepteren dat het de ene dag wel lukt en de andere dag niet. Zo'n paard heb ik ook gehad hoor, deed elke keer alsof hij dood ging als hij een balk zag, ging omhoog met buitenritten, maar het slaat natuurlijk nergens op. Die heb ik op kermis terreinen uitgeladen om te kortebanen...

En dan is een graspol ineens eng, dat zit gewoon in zo'n paard. Hilarisch, heerlijk, leuk om mee te werken als je dat leuk vind.

Vreselijk als je daar naar van word...



Als het nou een internationaal springpaard is dan heb je gelijk of bijv een paard die al vaak heeft gesprongen en dus alle soorten hindernissen gewoon is, maar een voltigepaard of bijv dressuurpaard kan toch gerust schrik hebben van een bepaalde kleur hindernis waar die overheen moet als ie dat niet gewend is. Kleuren langs de kant van de baan is anders dan dat je er daadwerkelijk overheen moet.

ruitje

Berichten: 12433
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 07:26

We hebben het over springbalken waar hij eerst wel overheen gaat en dan niet meer...

Maargoed, eigenlijk is dat de discussie niet. Zo'n paard, of we het nou wel of niet 'normaal' vinden, past gewoon niet bij de TS :o

nikkel
Berichten: 2560
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 07:27

Maar goed, eigenlijk is dat de discussie niet. Zo'n paard, of we het nou wel of niet 'normaal' vinden, past gewoon niet bij de TS. De enig juiste conclusie.

Elisa2

Berichten: 37932
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 08:16

Ja dat is wel representatief voor voltige, paard moet een goede galop hebben, maat en veel op zijn rug verdragen en dan voornamelijk gewoon braaf zijn rondje in de bak aan de longe lopen.

Ik weet niet wat het doel van de TS is, als dat meer springen en crossen is dan denk ik dat een springgefokt paard ook beter op de plek is.

Elli99
Berichten: 99
Geregistreerd: 19-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-23 08:46

Elisa2 schreef:
Ja dat is wel representatief voor voltige, paard moet een goede galop hebben, maat en veel op zijn rug verdragen en dan voornamelijk gewoon braaf zijn rondje in de bak aan de longe lopen.

Ik weet niet wat het doel van de TS is, als dat meer springen en crossen is dan denk ik dat een springgefokt paard ook beter op de plek is.


Klopt! Hij is met de voltige sport ook heel braaf en zodra hij aan de bijzet wordt gezet weet hij wat van hem te wachten staat en zet hij zijn brave galopje in. Er is alleen nooit wat anders met hem gedaan in die tijd (op af en toe met zadel rijden na), dus hij weet misschien ook niet beter..

nikkel
Berichten: 2560
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 09:08

Er is alleen nooit wat anders met hem gedaan in die tijd (op af en toe met zadel rijden na), dus hij weet misschien ook niet beter.. ElenaenDub, op 100% zeker dat ,het paard niets anders weet. Daar zit ook het probleem. Wij hebben af en toe een oppashondje.

Het hondje komt uit Spanje en heeft daar zijn leven lang in een appartement geleefd. Werd uitgelaten op de galerij. Bij ons is de gewoonte dat hij uitgelaten wordt. Dat geeft al behoorlijke problemen om dat hij dan andere honden ziet. Probeert erop af te gaan en aanvallen. Allemaal niet zijn schuld, maar de schuld van de omstandigheden. Suc6 met je beslissing welke het ook zal zijn.

pol013

Berichten: 9031
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 09:12

Op zich ben ik het best eens met jouw beeld ruitje.
Als het niet leuk is, is het een keer klaar.

Maar daarom ook mijn tussenweg:
Ga deze uitdaging nog even aan (je bent nu toch al begonnen). Leer er van. Neem er even tijd voor.

Kies echt een evaluatie moment iets verder weg, dat geeft ook rust als je een twijfelkont bent, hoef je er niet steeds tussentijds over na te denken.
Tegen die tijd hoef je pas een beslissing te nemen
a. je kijkt terug en denkt 'we zijn op de goede weg, dit is leuk' dan kun je hem (nog een tijdje) houden
b. je denkt, ik heb best wat geleerd maar ik zie het eind van de tunnel niet. Verkoop je hem alsnog.

Zo te lezen ben je best met wat basis dingen bezig nu. Dat snappen en kunnen is echt voor de rest van je leven waardevol. Áls je dan met je volgende nieuwe liefde aan de slag gaat heb je meteen een grotere gereedschapskoffer om dat tot een fantastische samenwerking te laten komen. Dan hoef je met dat paard de foutjes niet meer te maken die je met deze gemaakt hebt.

Want ja, paarden houden moet vooral leuk zijn. Maar om het leuk te maken moet je wel blijven leren. Dat maakt het leuker én die verantwoordelijkheid heb je naar je paard toe.

Verschil bij bijvoorbeeld jou ruitje is: jij kent jezelf, en je capaciteiten. En hebt al zoveel paarden vast gehad dat je redelijk vlot een inschatting kunt maken. Jij hébt die gereerdschapkoffer al. En kunt dus ook veel makkelijker die keuze maken omdat je weet wat je kunt gaan verwachten. Dan prik je veel makkelijker door de bullshit heen.

Ik denk niet dat geweldig in voltige zijn een paard automatisch voorbereid op leuk een cross of springparcours rondlopen. Daar zit zo ongeveer geen overlap in.
Dit paard is als het goed is wel al goed voorbereid op, met de trailer meegaan, op een vreemde locatie ook aan te sturen blijven, mensen die rondrennen normaal vinden etc etc etc. OP zich best fijne kwaliteiten. Maar op geen enkele manier door te vertalen (nog los van dat paarden dat helemaal niet kunnen) naar balkjes springen.

Avalanche

Berichten: 16304
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 09:44

Ik ga met Pol mee :j

nikkel
Berichten: 2560
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 09:45

Pol 013, er is al 2 jaar tijd besteed om het doel dat TS heeft, te bereiken, tot nu toe weinig of geen resultaat. Hoeveel langer moet dat dan duren.? De rest van het leven van het paard bijv.

Ik ga met ruitje mee.

Janneke2

Berichten: 23052
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 09:59

:o... ik heb nog even teruggelezen.

Ik ben een vriendin van TS tegengekomen,
die vriendin 'reed hoog in de sport'
en had veel minder problemen met het dier.

Het dier zelf 'heeft veel meegemaakt' aldus TS.

Dat het dier zelf internationale wedstrijdervaring heeft "is denk ik een kwestie van het spelletje 'telefoon'".
(Spelletje dat persoon 1 iets in het oor fluistert van persoon twee, zo gaat de informatie de kring rond - en het is lachen geblazen als persoon eerst en laatst het hardop zeggen...)

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 10:02

TS kent het dier al 8 jaar, lijkt mij niet dat die internationale wedstrijdervaring verzonnen is.

DuoPenotti

Berichten: 30434
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 10:09

Janneke2 schreef:
:o... ik heb nog even teruggelezen.

Ik ben een vriendin van TS tegengekomen,
die vriendin 'reed hoog in de sport'
en had veel minder problemen met het dier.

Het dier zelf 'heeft veel meegemaakt' aldus TS.

Dat het dier zelf internationale wedstrijdervaring heeft "is denk ik een kwestie van het spelletje 'telefoon'".
(Spelletje dat persoon 1 iets in het oor fluistert van persoon twee, zo gaat de informatie de kring rond - en het is lachen geblazen als persoon eerst en laatst het hardop zeggen...)

:?

Wat is dit voor een raar antwoord
Bij voltige bestaat ook internationaal.
Denk alleen dat wij al snel denken an springen en dressuur. Ja ik ook.

En dat hij het bij een ander vast simpeler zal doen hadden we bij pagina 1 denk ik al geconcludeerd.
Sommige mensen hebben natuurlijk overwicht en andere niet, die moeten dat leren, als dat al echt kan.
Daarom past een paard soms ook beter bij de ene dan bij de ander.

nikkel
Berichten: 2560
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 10:24

TS, ik hoop te lezen wat je verder gaat doen. Geen beslissing is ook een beslissing.

Rocamor

Berichten: 11037
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 10:26

nikkel schreef:
Pol 013, er is al 2 jaar tijd besteed om het doel dat TS heeft, te bereiken, tot nu toe weinig of geen resultaat. Hoeveel langer moet dat dan duren.? De rest van het leven van het paard bijv.

Ik ga met ruitje mee.


Hoewel ik zeker met Ruitje meega, wil ik nog kort op je eerste zinnen reageren.

ALS TS steeds haar manier van omgaan met dit paard heeft aangepast, heeft geprobeerd om het anders aan te pakken om een andere uitkomst te krijgen, maar het lukt niet, dan kun je na al die tijd wel denken dat het gewoon geen match is. En dat is prima. Je betaalt veel geld en daar mag ook wel wat rendement (plezier, veiligheid) uit komen. En dit paard kan in de handen van een ander heel anders zijn waar zowel TS, een nieuwe eigenaar en het paard gewoon mee geholpen zijn.

ALS TS echter al 2 jaar lang op (nagenoeg) dezelfde manier tijd heeft besteed, zal er niks veranderen in hoe het paard reageert. Doen wat je deed, is krijgen wat je kreeg. En dan zijn mijns inziens de vragen:
1) heeft TS uberhaupt nog zin om haar manier te veranderen, soms is de koek ook gewoon op
2) heeft TS uberhaupt de capaciteiten om haar manier te veranderen. Als je zelf niet te zeker bent, ga je vermoedelijk meer plezier halen uit een dier dat gewoon braaf is en gewoon plezier haalt uit samen groeien. Als je zelf onzeker bent, is het niet handig om een onzeker paard zekerder te maken.

Het is een hobby, het moet je plezier en energie geven. En veilig blijven.

@Janneke, je schrijft veel, maar wat wil je eigenlijk zeggen? Want in het telefoonspelletje zou ik als tweede, na jou, doorgegeven hebben: Janneke heeft iets gezegd maar wat snap ik niet.