Mira's PSSM2 verhaal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AstridJ

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 15:30

Aangezien ze niet echt op het PSSM2 dieet reageert zeg ik nogmaals, zoek het aub in een andere hoek en pin niet alles vast op de PSSM2. Vanaf het begin dat ik je topic las en de filmpjes zag van hoe je paard liep vind ik de symptomen erg passen bij een probleem in het achterste deel van de rug/achterhand. Daar zit voor mijn gevoel iets niet goed. Ik zou dat gebied verder laten onderzoeken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 16:00

Ik denk dat het sowieso wijs is om met al deze klachten naar een goede kliniek te gaan en haar daar door de molen te halen, dan weet je beter waar je aan toe bent en wat je moet doen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 23:57

Wat fijn om te horen dat het langzaam beter gaat met Mira. Ik zie hier dat mensen opperen voor verder onderzoek. Daar kan ik op zich wel inkomen. Wil er wel voor waarschuwen dat een symptomatisch paard doorlichten niet zo heel veel zin heeft. Van pssm zijn ze goed ziek en krijgen ze veel pijn. Zeker in de achterhand en si gebied verkrampt alles dan. Dus ja dan lijkt het alsof er niks wat niet goed zit in de rug. Als je een symtatisch paard wilt doorlichten op andere klachten zul je eerst even moeten wachten tot de pssm zelf onder controle is zodat je een eerlijker beeld
Krijgt van de krachten. Daarbij kan elke vorm van stress of prikkel, Ookal is het maar een buigproef de boel helemaal uit de hand laten lopen. Dus ik persoonlijk zou daar voorzichtig mee zijn. Evenals een osteopaat in dit stadium. Het is jouw paard, maar ik zou het niet doen nu. Eerst stabiel en dan verder kijken. En dan nog zul je een osteopaat moeten zoeken die maar op 20% behandelt anders heeft het een averechts effect. Erg lastig om behandelaars te vinden die zo voorzichtig en klein kunnen werken

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 07:36

Toch zijn er bij mijn pssm paard meerdere keren echt wel duidelijk zichtbare dingen uitgekomen bij onderzoeken in de kliniek, en dan kun je ook gericht behandelen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 08:26

Nouvel schreef:
Toch zijn er bij mijn pssm paard meerdere keren echt wel duidelijk zichtbare dingen uitgekomen bij onderzoeken in de kliniek, en dan kun je ook gericht behandelen.

Bij mij helaas niet. Bijna 3000,- verder en niks gevonden..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 08:30

3000 is wel gelijk het uiterste.
Ik dacht meer in normale diagnostiek. Stel dat ze kissing spines blijkt te hebben (gewoon wat willekeurigs), dan ga je daar anders mee om dan wanneer je denkt dat alle klachten door de pssm komen.
Het is gewoon ontzettend lastig als je een paard koopt wat al slecht is, dan weet je niet hoe het ervoor was.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 13:05

Hier ook al wel zo’n bedrag verder en voor ons andere paard met maagzweren en EORTH een stuk meer inmiddels …

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 14:44

Ik denk dat het gevaar juist zit in dat mensen alles op de pssm schuiven... En er toch nog bij best wat pssm paarden zaken als kissing spines en artrose in de SI worden gevonden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 18:09

Spenk schreef:
Ik denk dat het gevaar juist zit in dat mensen alles op de pssm schuiven... En er toch nog bij best wat pssm paarden zaken als kissing spines en artrose in de SI worden gevonden.

Nou precies dat, blijft altijd verder kijken is ook zeker mijn mening!
Bij mijn paard zijn er zo echt al diverse concrete dingen aan het licht gekomen en behandeld.
En ja… geld kost het altijd, dat weet je als je een paard neemt… ze blijven meestal niet hun hele leven gezond… helaas heeft de een wat meer pech dan de ander… -O-

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-22 11:16

Ik ga als Mira stabiel is en de omstandigheden goed haar laten nakijken door een osteo. Naar de kliniek ga ik niet met haar tenzij het per see nodig is.
De osteo moet toch voor mijn andere paarden komen voor een checkup, en dan laat ik haar wel even naar Mirs kijken.
Ik overleg eerst met de osteo dan dat ze erg stress gevoelig is, dus dan komt het goed denk ik.
Ik zie zelf ook dat haar heupen vreemd staan of zoiets?

Ze gaat iig erg goed, zonder pijnstilling. Ze heeft haar balans terug, en ze loopt veel beter. Ook in haar gedrag is ze gewoon lief en vrolijk.
Ik denk dat het dieet eindelijk aan slaat dan!
Ik ben er zo erg blij mee!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 20:32

Ooh dat ziet er beter uit! Wat fijn! Ze lijkt inderdaad een stuk meer ontspannen! Blijf doorgaan wat je nu doet want dat werkt. Zo simpel is het dan ook weer. Dat is ook wel eens een keer fijn ;)

Ik zie overigens zo vrij weinig aan Mira/haar heupen. Pssm pijn slaat vooral op de bovenlijn dus dat kan houding veranderingen en blokkades geven. Kan best zijn dat als het een tijdje zo goed blijft gaan dat je vanzelf ziet dat de bovenlijn losser komt.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-22 17:13

pluisje88 schreef:
Ooh dat ziet er beter uit! Wat fijn! Ze lijkt inderdaad een stuk meer ontspannen! Blijf doorgaan wat je nu doet want dat werkt. Zo simpel is het dan ook weer. Dat is ook wel eens een keer fijn ;)

Ik zie overigens zo vrij weinig aan Mira/haar heupen. Pssm pijn slaat vooral op de bovenlijn dus dat kan houding veranderingen en blokkades geven. Kan best zijn dat als het een tijdje zo goed blijft gaan dat je vanzelf ziet dat de bovenlijn losser komt.

Ja heel fijn! Ik blijf vooral zo doorgaan!

Ik weet niet of er iets mis is met haar heupen of niet. Soms ben ik er van overtuigt (maar kan ook van de pssm zijn) en soms denk ik valt wel mee.
Die huntersbump is me wel een raadsel.

Dit was gistermiddag, zonder pijnstilling, gewoon uit zichzelf in de wei (ik was van iets anders foto's aan het maken toen Mira ineens in de wei begon te crossen) en wat had ze een pret!

Haar bokjes helaas net op de foto, maar dit is echt een wereld van verschil met de trieste merrie die nauwelijks naar het water kon lopen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 11:45

Wat ziet ze er goed uit!

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 22:02

Geen idee of er nog mensen meevolgen maar toch nog even een update over Mira.

Het gaat nog steeds heel goed. Vandaag weersverandering, dus gisteren heb ik haar extra supplementen en eiwit gegeven.
Vandaag heeft ze een superdag! *\o/*

Ze is heel relaxed (lag vanochtend lekker nog te slapen toen ik kwam voeren) en zelfs boevig.

Vanochtend een iets langer stukje te kunnen wandelen. Ze loopt zo veel beter dan 2 weken geleden!
Toen kon ze nauwelijks nog lopen, schuifelde ze zeg maar.

Ik heb vanavond gefilmd hoe ze loopt, zo trots!
Sorry, weinig stap en draf, en geen handgalop, madam wou alleen racen… :D

Ze voelt zich echt heerlijk!

Hoe vinden jullie dat ze loopt? Nog lang niet perfect, dat weet ik, maar 2 weken geleden zakte ze nog door haar benen.

Filmpje stap en draf, onthoud wel dat er heel veel kuilen in de grond zitten en de grond niet vlak is.
https://mega.nz/embed/R4xEAB6S#SpdleCV_ ... Wei75qibCQ

Filmpje galop, met een beetje hulp in het begin. Maar wat had ze een lol! (Niet versnelt, zo hard gaat ze echt)
https://mega.nz/embed/xwogBQaJ#HE-IPA_X ... v93zEbsYxs

En hoe vinden jullie haar 'pain face'? Ik vind haar veel ontspannender kijken. Ze lijkt ook jonger.
Afbeelding

(Voor de oplettende kijker, ze heeft een rare bult op haar buik, dat klopt, is een gemene dazensteek die nog moet wegtrekken. Sommige dazen zijn hier echt mega en maken hele nare plekken. En ze heeft een bijna genezen wond bij haar achterbeen, van vorige week toen ze niet zo goed keek waar ze liep :') )

En standfoto's maar weer.

Eerst voor vergelijk een foto van april, let op haar hals...

Afbeelding

En vandaag. Ze is gewoon bijna een volwaardige Quarter, zo trots en blij! Natuurlijk is ze niet perfect, maar als je ziet wat ze was...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En ik wil Pluisje88 ook even openbaar bedanken voor alle supertips en adviezen, want zonder was het me niet gelukt! Heel erg bedankt ook namens Mira.

En verder iedereen natuurlijk ook. Al jullie tips hebben misschien wel Mira's leven gered.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 22:09

<3 fijn dat ze opknapt

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 22:25

Ze ziet er prachtig uit! Blijf toch wel nieuwsgierig waar die gekke deuk op haar kont nu vandaan komt. Maar ze is echt mooi bijgetrokken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 22:34

Fijn hoor, lekkere stuiterbal is ze in galop :j :D
Je opmerking dat ze er nu echt uitziet als een quarter deel ik niet, maar ze ziet er zeker ontzettend veel beter uit. Ze mist vooral nog spier, maar dat is natuurlijk niet zo heel vreemd.
Ze oogt een stuk relaxter ook, Mira boft maar met jou!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 23:33

Wat super om te horen! Ik kan de filmpjes niet openen op m’n telefoon maar de foto’s zien er al een stuk beter uit. Haar blik is een stuk zachter en het oedeem wordt minder. Om eruit re zien als een quarter heeft ze nog wel wat te gaan maar dat komt vanzelf. Voor nu heeft de nog veel te veel gewicht op de voorhand. Zoals gestuurd in een pb is ze denk ik toe aan een volgende stap. Ik kan het zo slecht uitleggen dus daar zou ik een filmpje van moeten maken. Wordt vervolgd.

Ik vind het vooral super stoer dat je toch besloot dat je wat met mijn adviezen wilde doen. Het is echt overweldigend als je net hoort dat je een pssm-er hebt. Het was 2 voor twaalf voor haar dus super dat je het zo snel hebt opgepakt!

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 07:10

Ik volg ook nog steeds hoor! Lees al je updates :)

Superfijn dat het weer de goede kant op gaat nu! Ze ziet er echt zoveel beter uit dan eerst :o
En het lopen, ik vind dat ze loopt als een paard die stijf is of vastzit in de rug/achterhand. Maar tis precies zoals je zegt, 2 weken terug zakte ze door haar benen. Dus als je het daarmee vergelijkt is het natuurlijk een hele grote verbetering! Daarnaast is stijfheid ook wel logisch bij haar nu.
Echt fijn zo'n positieve update van Mira <3 blijkbaar pak je het op de goede manier op met haar

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 09:18

Ze ziet er echt veel beter uit! alleen ik wil geen azijnpisser zijn maar rechtsom in draf en in de wendingen loopt ze kreupel. Echt kreupel..met een knik in het hoofd..wat vaak duidt op belastingskreupelheid. En belastingskreupelheid zit meestal onder de knie. Ik zou toch eens een kreupelheidsonderzoek laten doen en de voorbenen op de foto zetten.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 01-09-22 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 09:24

Leuk dat er toch nog mensen meevolgen!

En klopt, ze ziet er nog niet uit als een normale Quarter, maar als je ziet waar ze vandaan kwam, toen was ze nauwelijks een paard meer hoe ze eruit zag. En ik zei bijna :D

@Elisa2, ja ze loopt niet perfect. Maar 2 weken geleden dacht ik echt dat ze er geweest was. Toen zakte ze elke pas (in stap) door haar achterbenen, en maakte ze maar hele kleine stapjes, kreunend. Ze kon toen echt niet verder dan de waterbak lopen (10 passen) en dan was ze uitgeput. Dus om eerlijk te zijn maakt het me even niet zo veel uit of ze kreupel is of niet, ze is er iig nog!
Maar ik geef je gelijk hoor. Met onderzoek komen we niet ver denk ik, want de kreupelheid wisselt. En wat niet te zien is, de grond is heel ongelijk.
Je bent zeker geen azijnpisser, je hebt gewoon gelijk ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 09:38

Maar weet je zeker dat de kreupelheid wisselt? Want bewegingskreupelheid kan wisselen maar belastingskreupelheid vrijwel niet omdat dat vaak echt duidt op andere problemen. (ontstekingen aan de gewrichten e.d)

Kan natuurlijk voortkomen uit compensatie van de pssm maar ik zou dat zelf echt willen uitsluiten.

Kan dat door de achterbenen zakken ook komen door pssm? Het klinkt wel heftig en ik begrijp uiteraard dat je blij bent dat ze er nog is en opknapt. Ze ziet er wel vrolijk uit.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 09:45

Laat ik het zo zeggen, soms is ze echt heel erg kreupel, en dan zie je echt duidelijk met wisselende benen. Nu zie ik het zelf minder duidelijk (daarom plaats ik hier ook filmpjes) en gisteren was het nog rechts voor die kreupel was.

Ik wil echt eerst haar even goed houden, want even wat stress van een kreupelheidsonderzoek en ik ben weer terug bij af. Dus daar wil ik voorzichtig mee zijn.

Maar ik weet het dus niet zeker, ik zal me eens inlezen over belastingskreupelheid, want ik weet er eigenlijk niet zo veel van.

Wat misschien er mee te maken kan hebben is dat ze erg zwaar gebouwd is. Ze geeft een joekel zwaar lijf, op hele kleine smalle beetjes. Ik zou dus niet verbaast zijn als dat een keer mis gaat. Ik kan er helaas weinig aan veranderen, ze is zoals ze is. En de kleinste quarter die ik ooit heb gezien...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 11:02

Paarden die overbouwd zijn zoals zij ook is krijgen ook eerder voorbeen problemen.

Ik denk dat het verstandig is inderdaad om je in te lezen. Het verschil tussen beweging en belastingskreupelheid zit in de knik met het hoofd. Bewegingskreupelheid duidt op problemen boven de knie over het algemeen, rug, spier, schouder etc. En belastingskreupelheid onder de knie: voeten, pezen, straalbenen etc.

Het kan best dat ze aan het compenseren is voor het een en ander en daar dan weer andere problemen voor in de plaats krijgt.

En ik snap je dilemma uiteraard ook heel goed dat je haar nu liever even goed wilt houden en geen stress wilt bezorgen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 11:08

Er is een verschil tussen zwaar gebouwd zijn en een uit elkaar gevallen lijf wat zichzelf niet meer draagt. Ik zie bij mijn paard dat laatste en dat zie ik bij Mira ook. Dat zie ik bij heel veel pssm-ers. Ik zou er nog even mee wachten conclusies te trekken want van een uit elkaar gevallen lijf raken ze ook kreupel.