Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 20:03

Gister weer een mijlpaal behaald, onze eerste draf! En ja, ik heb bijna anderhalve maand alleen met haar gestapt :+ We hebben helaas alleen een weiland om in te rijden, en het weer is echt te slecht geweest om meer te doen dan wat rondstappen. Maar nu hangt het voorjaar in de lucht, en als kers op de taart eind deze maand de rijbaan hopelijk klaar. Ik kan niet wachten om echt fatsoenlijk te kunnen rijden :D

Maargoed, terug naar de draf. Ging echt super goed! Uiteraard wat rommelig, niet in balans, maar ik was aardig nerveus voor een flinke rodeo, maar ze gedroeg zich echt voorbeeldig <3 Zo trots op m'n kleine meisje! Ze snapte echt heel goed wat er van haar werd gevraagd, daar ben ik zo blij mee. Vandaag een stukje gewandeld, en ik heb geloof ik eindelijk haar gebruiksaanwijzing een beetje door, want we hebben voor het eerst een stukje heerlijk kunnen wandelen aan een lang touw zonder getrek en gestress. Genieten! :D

Trotse koppie gister
Afbeelding

En een prachtige zonsondergang vandaag!
Afbeelding

Op mijn insta staat een filmpje van onze eerste passen draf; @aniek.oosterhoff :)

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 09:30

Zijn het eigenlijk 2 mijlpalen: draf en een rustige wandeling, wat fijn! En wat een lief, zachtaardig koppie!

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 20:58

Het eerste rozetje voor Coco is binnen *\o/* Vandaag een 3de plaats behaald in de 70 cm

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 21:18

We hebben een groot succes vandaag gehad met Valentijn en zijn benen afspuiten. De (amazon bootlag) ponyjet was echt de doorbreker. Hierdoor kon ik snel het water aan en uit zetten en ook nog met shampoo doen zonder in de gevaren zone te komen.

We hebben nu iedere keer als hij ontspande direct de druk weg gehaald omdat het water ook meteen weg was. Dan hup een koekje er in en weer opnieuw. Hij heeft bij zijn achterbenen nog best staan trappen naar het water maar na 20x kwam hij er achter dat dat toch niet zo veel zin had. Hiermee konden we ook langzaam steeds dichterbij zijn geslachtsdeel en zelfs dit kunnen wassen waar ik intens blij mee was. (Valentijn is best een vieze ruin en ik schaamde me erg dat we er niet aan konden komen om het schoon te maken).

Nu heeft meneer weer schone beentjes, alle 5 de beentjes zelfs. Het zal vast niet lang duren met de modder en regen maar het is wel fijn dat het nu wel kan. Als we het buiten nog een paar keer bevestigd hebben gaan we het binnen ook weer proberen.

Afbeelding
Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 21:36

Piekosjj wat een mooie succesjes!

Lightninggg gefeliciteerd!

Plop1997 wat fijn!
Water is hier ook echt nog een probleem, ik heb het vandaag ook weer geprobeerd maar kan echt niet met de waterstraal bij haar in de buurt komen. Moeten we nog flink oefenen dus. Vandaag was het enigszins ok dat zij mocht grazen en ik achter mij - ver van haar vandaan - de waterstraal aan had. Dus met hele kleine stapjes werken we nu maar naar ons einddoel toe

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 18:54

Ik wil mij hier graag komen melden! Ik heb hier een (bijna 4-jarige) merrie staan waarmee ik net ben begonnen met beleren. Ik heb eerst haar rug op de foto laten zetten, toen het bevestigd was dat dit allemaal goed zat, begon het toch te kriebelen. We sturen nu sinds 3 weken, 1 keer in de week 20 minuutjes wat rond.

Afbeelding

Given is NRPS gefokt, meet nu zo’n beetje 157, hopelijk groeit ze nog wat :))

Afbeelding

Vandaag voor de derde keer erop, voor de 2e keer gedraafd. Ze pakt het fijn op, al is ze wel lekker merrie!

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 19:48

Wauw mooi hoor! Heb je haar al lang? Ziet er super uit! Lekker van elkaar genieten!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 20:04

Wat een leukerd die Given! Ziet er al super netjes uit zeg

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 20:54

wat een leukerd! Ziet er al goed uit ook!

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 20:55

Dankjulliewel! Ja, ik was bij haar geboorte en een paar dagen later was ze officiel van mij ( eigenaresse moest even nadenken of ze naar mij mocht omdat ze zo mooi is!)

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 09:09

Mooie merrie Tirzavm. Ze pakt het snel op, ziet er voor de derde keer al goed uit!

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 09:49

Lief, dankje! Hoe gaat het met die van jullie? :)

Ensueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:20

@Galeobdolon: Wat leert Gulgyz snel zeg! Het klinkt alsof jullie elkaar wel gevonden hebben :D
Het nadeel van paarden die snel leren is dat grenzen soms lastiger te bewaken zijn. Ik moet bij Elpha ook weleens een stapje terug doen om te voorkomen dat haar kopje overloopt. En ze is het niet altijd met mij eens haha. Je komt er vast snel genoeg achter wat voor haar een fijn tempo is. Want voor een jonge pony die je nog maar 2,5 week hebt, heeft ze al een hoop geleerd en gezien!

@Nuevo_mien: Gefeliciteerd met je nieuwe paard! Het klinkt alsof je al een fijn plan hebt, met niet teveel druk :)

@Moska: Elpha heeft ook zo'n fase gehad waarin ze mij constant uitdaagde om te spelen := Ik weet niet meer hoe en waarom het over is gegaan. Ik ben er in ieder geval niet op in gegaan, want ik vertrouwde haar respect voor mijn ruimte in dat geval nog niet genoeg haha.
Kun je voor het grondwerken niet een stukje bak afzetten? Wij hebben een stuk schrikdraad met twee handvaten bij de bak liggen die we zo aan twee palen kunnen bevestigen.

@Plop1997: Wat fijn dat Valentijn zo opleeft op de Paddock Paradise!
En super dat het afspoelen is gelukt! Hij ziet er wel een beetje verslagen uit op de foto's haha.

Elpha is met 2 jaar al voor het eerst naar de tandarts gehad en had al redelijke haken. Goed groeiende tanden denk ik, als ik zo van jullie hoor. Afgelopen week zou ze weer, maar de tandarts was ziek. Ze lijkt gelukkig ook nog niet last te hebben, maar ze zal wel bijna beginnen met wisselen.

@Maartje: Wat een leuk paard is Jalisca! Ze zal vast veel aandacht krijgen met die puppy-oogjes :D

Ik heb Elpha haar slaan met voorbenen niet helemaal pedagogisch correct opgelost. Als 1,5 jarige had ze nog wat te leren over ruimte en communicatie, dus toen sloeg ze per ongeluk tegen mijn been aan. Hoe korter en duidelijker mijn correctie, hoe beter. En veel duidelijker dan hetzelfde terug doen kon niet. Geen schoppen, echt bewust terug "schrapen", dus absoluut niet hard. Ze keek mij zeer verbaasd aan haha. Daarna nog een paar keer op dezelfde manier opgelost (als ze mij niet raakte, raakte ik haar ook net niet). Toen was het snel klaar. Kennelijk is het toch niet cool als iemand anders het doet.

@Piekosjj: Wat super dat jullie hebben gedraafd! En helemaal niet erg toch dat het 1,5 maand heeft geduurd? Heb je wat extra kunnen bevestigen in stap. Fijn dat ze zo braaf was!

@Tyrzavm: Leuke pony! Wat heeft ze een heerlijk hoofdje <3

Elpha moet binnenkort verhuizen, want haar stal houdt ermee op. Heel jammer, want ze staat op een hele fijne stal. Ik ben nu wat ruimer gaan kijken qua afstand gezien we op korte termijn een auto aan willen schaffen en heb al bij een hele leuke Paddock Paradise gekeken. Ik ga binnenkort ook nog naar een andere stal kijken waar ik in geval van nood nog naar kan fietsen. Ik denk dat Elpha een Paddock Paradise in ieder geval geweldig zou vinden, lekker rondcrossen over de paden haha.
Verder verbaast ze mij met hoe snel ze leert. Ongeveer een maand geleden heb ik haar voor het eerst galop gevraagd tijdens het longeren. Gisteren was de tweede keer dat ik het vroeg (ik longeer af en toe voor afwisseling, maar wil het niet te vaak doen) en bij de eerste vraag sprong ze meteen keurig aan. Knappe pony!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:24

Ohhh leuk topic, mag ik mijn baby hier ook aanmelden? :D
Of nouja... eigenlijk worden het er dit jaar zelfs twee... :') Mijn 7 jarige merrie staat inmiddels om medische redenen al lange tijd stil, die moeten we ook zowat opnieuw beleren _O-

Maar de échte baby is Koekie :D <3
Afbeelding

Pannekoek (ja serieus, hij heet écht Pannekoek!) word in mei 3 jaar. Ik ben al begonnen met 2x per week 5 minuutjes longeren. Ik wilde dat hij het principe van longeren alvast kende en ook het zadel, hoofdstel enzovoort. Ook heb ik nu zijn wolfskiesjes laten verwijderen. Dit alles omdat ik in maart/april ga verbouwen en verhuizen. Het plan is dan om hem daarna wat meer op te kunnen pakken en er misschien eens op te kunnen gaan zitten enzo :):)

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:48

Oh wauw Linda, wat een knapperd!

Hier is de fysio vorige week geweest en het was nodig haha. Nu moet longeren ook weer beter gaan :)

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 18:55

Welkom Linda. Wat een mooie Fjord :wow: !

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 19:20

Die fjord is echt prachtig (deze eventingruiter heeft stiekem een zwak voor fjorden en haflingers :j )

Hier gaat het nog steeds super met Coco. Ze begint de galop eindelijk onder controle te krijgen en het springen gaat haar goed af. Vandaag heeft ze een heel parcours foutloos kunnen afwerken in galop en het stond ook echt wel redelijk hoog voor Coco. Ook zijn we meer en meer de focus aan het leggen op combinatiesprongen. We beginnen wel te merken dat ze voor ons echt niet goed genoeg gaat zijn dus voor deze fantastische draver zoeken we nu een nieuwe thuis.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 19:58

Welkom Linda, mooi dier!

Die springt leuk! En zelfs zo in het water haha! Hoe lang is deze nu onder het zadel?

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:02

Coco heeft 2 januari voor het eerst een ruiter op haar rug gehad. Wel goed mee doorgewerkt. Ze kent ook haar dressuuroefeningen voor de B al goed hoor en doet een vliegende galopwissel als ik hem correct voorbereid :j

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 10:44

Lightninggg schreef:
Coco heeft 2 januari voor het eerst een ruiter op haar rug gehad. Wel goed mee doorgewerkt. Ze kent ook haar dressuuroefeningen voor de B al goed hoor en doet een vliegende galopwissel als ik hem correct voorbereid :j

Wat leuk en goed bezig. Jammer dat jullie geen klik hebben. Is vast snel een nieuw baasje gevonden :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:13

Vraagje hoe zien jullie training eruit?

Max wordt in mei 4, en wordt echt wel tijd dat ik hem wat meer aan werk ga zetten, in zin van longeren enz. Nu vind ik 3x per week longeren best veel vooral voor een paard wat nog niet in balans loopt. Met grondwerk loop ik ook nog vast omdat hij graag in mijn ruimte is en een simpele grote volte lopen nog niet eens lukt.

Ik merk dat ik het lastig vind hoe ga ik beginnen.. ik wil liefst eerst meer dingen vanaf de grond bevestigd hebben maar daarin is hij alleen maar happerig en stront iritant.. Longeren gaat dan wel weer beter maar vind ik 3x per week weer te veel op een volte.

Ook denk ik er over na om hem te laten beleren maar wil hem eigenlijk niet verhuizen. Ik merk gewoon dat ik lastig vind en bang ben dat ik te veel doe met hem. Terwijl hij er wel aan toe is zeg maar.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:22

Eerst het happerige en vervelende gedrag aanpakken door hem echt aan het [***] te zetten. Dan zal dat vervelende gedrag namelijk ook wel ophouden, klinkt als verveling en niet weten wat hem te doen staat. Desnoods onder begeleiding.

Ook met longeren kun je afwisselen. Je kunt dit doen in een longeercirkel, of juist in de bak en dan steeds verplaatsen van achter de bak naar voren. Je kunt gebruik maken van een enkele longe, een dubbele longe, met of zonder bit, je kunt gebruik maken van balkjes etc.

Je kunt daarnaast ook rechtichten aan de lange lijnen zodat je stukken rechtdoor gaat, eventueel zelfs buiten.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:30

Captain schreef:
Eerst het happerige en vervelende gedrag aanpakken door hem echt aan het werk te zetten. Dan zal dat vervelende gedrag namelijk ook wel ophouden, klinkt als verveling en niet weten wat hem te doen staat. Desnoods onder begeleiding.

Ook met longeren kun je afwisselen. Je kunt dit doen in een longeercirkel, of juist in de bak en dan steeds verplaatsen van achter de bak naar voren. Je kunt gebruik maken van een enkele longe, een dubbele longe, met of zonder bit, je kunt gebruik maken van balkjes etc.

Je kunt daarnaast ook rechtichten aan de lange lijnen zodat je stukken rechtdoor gaat, eventueel zelfs buiten.

thx voor de tips. ik ga er eens mee aan de slag. Moet gwn tegen mezelf zeggen 3x per week ga ik wat met hem doen 20/30 min.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:32

Ik zou ook eerst dat happerige gedrag op willen lossen, dat blijft je anders achtervolgen. De mijne moet nog 3 worden, maar ben nu ook heel bewust al bezig met de basis aan de kaptoom om aan de hand te kunnen werken. Stappen, stoppen, wenden, juiste afstand, tempo wisselen... Vind het heel belangrijk dat ze dat goed leert.
Longeren zou ik zeker niet 3x per week doen nu, maar ik vind de tip van Captain om aan de lange lijnen te gaan werken een heel goede!

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:47

De orthodoxe antwoorden zijn al gegeven:)

Wat ook nog kan, is dat zodra de teugelhulpen er op zitten, gewoon te gaan rijden. Niet lang en gewoon lekker buiten en rechtdoor.

Ik heb een keer een racepaard ingereden die he-le-maal niet snapte van lange lijnen. Goedzak had niks kwaads in zich maar raakte zo verward dat hij ontzettend gevaarlijk hoog steigerde. Omdat hij verder wel teugelhulpen snapte en het niet spannend vond als er iets boven hem zat (vanaf een ander paard er naast draven en boven hem hangen en aan het zadel morrelen), ben ik er op gaan zitten. Dit begreep hij wel en hij heeft geen stap verkeerd gezet.

Niet ieder paard is gemaakt om te longeren of lange lijnen mee te doen:)

Ik ga ook nog even het filmpje zoeken van een meid die twee onbeleerde koniks kocht aan de ene kant van Engeland en er mee naar de andere kant van Engeland mee ging lopen terwijl ze ze beleerde. Dan zie je dat je niet zo veel nodig hebt (mits het nuchtere dieren zijn, want Gulgyz was het erf niet eens afgelopen zonder gevecht)