Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 00:56

Macs schreef:
Wat zouden jullie keuren bij een 1 of 2 jarige?

Ligt aan de prijsklasse en het doel. Zou hierbij het advies van mijn dierenarts opvolgen wat nuttig is bij een jaarling. Tweejarige zou ik geheel op de foto willen en klinische keuring voor zover mogelijk. Buigproeven zullen dan misschien niet bij alle tweejarige gaan, maar harde en zachte volte vaak wel.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 01:24

Ik heb bij mijn 2 jarige wel foto's laten maken en ook meteen prok. Buigproeven niet.

Verder keur ik de paarden altijd over. Ookal zijn ze recentelijk nog gekeurd. Ik kijk daar dus niet naar of paarden recent zijn gekeurd. Foto's kunnen makkelijk verwisseld worden..

En ik ben ook niet van de regel bij afkeur voor verkoper. Zoals hierboven staat , als een paard nog nooit gekeurd is heb ik geen idee wat er van binnen eventueel zit.

Een koper wou een 14 jarige merrie (€2000) helemaal op de foto's zetten , klinische keuring, endoscopie en scan want het was voor fokmerrie. Merrie was nooit gekeurd en bij zo'n uitgebreide keuring ga ik al helemaal niet bij afkeur betalen voor dat verkoopbedrag :n

Seven

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 09:17

Maar waarom laat je dat dier dan niet zelf kwa benen keuren, je wil toch ook graag een gezond dier verkopen lijkt me.

Als ze nog nooit zijn gekeurd lijkt net het niet meer dan redelijk dat de verkoper evt afkeur betaald.
Zijn ze al gekeurd en goed en iemand wil vanalles nog eens keuren dan betaald de koper.

Ik laat nu in januari ook een merrie keuren incl baarmoederonderzoek omdat ik evt wil fokken en dat nog niet is gebeurd. Je wil toch graag weten wat je koopt vind dat niet meer dan logisch.

Een jaarling enkel een klinisch onderzoek met hart en long check geen buigproeven
2/2.5 jarige foto's van de benen nek hals als het klinisch nodig lijkt en buigproeven. Als een dier gewoon correct is opgevoed kan dat prima
Vorig jaar hebben wij twee zelf laten keuren als 2.5 jarigen om te zien wat we hadden beide top en 1 gehouden en 1 verkocht. Buigproeven voor de verkoop van de ene gedaan met extra klinische keuring bij verkoop. Ik wil altijd dat alles wat weg gaat klinisch nog eens word gecheckt dan weet je beide dat je op dat moment een gezond paard heb ge en verkocht.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 09:21

Als je een paard zelf al rijd (heb ik het over bijv een 8 jarig paard dat al 5 ohz loopt), is die voor jou gezond. Zonder kreupelheden, rare geluiden etc. Dan is het keuze aan de koper om te keuren, dus ook kosten.

Maar zo staat iedereen er anders in en is er veel over te zeggen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:06

En waar houdt het op? Dan heb je de benen gekeurd, wil een koper ook nog de rug en hals op de foto, of bloedtesten laten doen op allerlei ziektes waar ze ooit al mee te maken hebben gehad. Wij hebben een aantal paarden in de lagere prijsklasse staan die weg moeten en dan ga ik niet voor duizenden euro's keuren. Een koper wilt keuren, dus ook bij afkeur (voor zijn/haar doeleinde!) ga ik dat niet betalen. Dat staat gewoonweg niet in verhouding met het geld dat wij er voor vragen.

Heb je het over paarden van 20k+ dan vind ik dat ook weer een ander verhaal, maar niet voor een paard van 2500/3500 euro.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:03

Ik moet zeggen dat het ook weer afhankelijk is van het ras, ik heb zelf Shires en daar wordt bijna nooit röntgen gekeurd, ook niet als ze voor grote bedragen naar het buitenland verkocht worden.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:44

De aankoop prijs maakt mij niets uit of ik wel of niet keur
En rug etc vind ik extra dus als iemand dat wil mag dat op eigen kosten. Heb dat zelf ook altijd netjes zelf betaald als dat er nog niet bij zat.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:43

Ik heb sws zelf het afkeuren betaald en vind dat ook meer dan logisch.

JE kan altijd een deal maken, tuurlijk. Maar als de verkoper kosten bij afkeuring betaald, gaat dat stukje niet van de vraagprijs af. Het komt toch altijd ergens weer terug.
Betaal je zelf het keuren, ook bij afkeuren zal er wat meer van de vraagprijs af gaan. Bewust of niet helemaal bewust.

En zo is het handelen. En handelen kan leuk zijn, moeilijk, vervelend etc. Meestal kom je er wel uit, hoe dan ook :)

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 14:12

Ik kom hier ook meelezen :) nu vooral wat paarden te koop ivm zwangerschap. Maar wellicht wil ik straks na mijn zwangerschap iets leuks terugkopen. Misschien wel Fries of pre. Heb in ieder geval niet direct hoge sportambities meer en daarom twijfel ik heel erg over mijn 3,5 jarige hengst. Hij is echt mijn droompaard maar ik weet niet of hij nog bij mijn ambities past. Ik heb ook zijn 2,5 jarige broertje. Mijn 1,5 merrie die ik zelf gefokt hebt blijft wel.

Wat betreft keuren.. ik keur ze meestal wel zelf al voor verkoop. Heb simpelweg geen zin in gezeur achteraf en je weet toch waar je aan toe bent. Dan hoef je ook niet alle tijd en energie in klanten te stoppen die achteraf niet kopen omdat de keuring niet goed is, ik heb dan liever direct klanten die bijv weten dat er een bemerking is en daar geen problemen mee hebben. Als ik ze zelf heb gekeurd en iemand wil over keuren dan is dat op kosten vd koper ook bij “afkeur”.

Over wel/niet keuren bij recreatie paarden.. De meeste recreatie paarden worden heel anders getraind dan een sportpaard (uitzonderingen daar gelaten).
Een recreatie paard wordt op een heel andere manier belast dan een sportpaard omdat er vaak minder bewust mee wordt gereden. Ik vind röntgen belangrijk maar aan de andere heb je sneller blessures aan de weke delen. Dus een goede, uitgebreide klinische keuring door een goede arts. Dus niet binnen 15 min buigproef en harde volte en klaar.. dat is wel een verschil. Een goede arts haalt al heel veel uit een klinische keuring en kan bij twijfel foto’s maken.
Laatst bijgewerkt door x_tico op 23-12-19 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 14:16

x_tico schreef:
Ik kom hier ook meelezen :) nu vooral wat paarden te koop ivm zwangerschap. Maar wellicht wil ik straks na mijn zwangerschap iets leuks terugkopen. Misschien wel Fries of pre. Heb in ieder geval niet direct hoge sportambities meer en daarom twijfel ik heel erg over mijn 3,5 jarige hengst. Hij is echt mijn droompaard maar ik weet niet of hij nog bij mijn ambities past. Ik heb ook zijn 2,5 jarige broertje. Mijn 1,5 merrie die ik zelf gefokt hebt blijft wel.

Wat betreft keuren.. ik keur ze meestal wel zelf al voor verkoop. Heb simpelweg geen zin in gezeur achteraf en je weet toch waar je aan toe bent. Dan hoef je ook niet alle tijd en energie in klanten te stoppen die achteraf niet kopen omdat de keuring niet goed is, ik heb dan liever direct klanten die bijv weten dat er een bemerking is en daar geen problemen mee hebben. Als ik ze zelf heb gekeurd en iemand wil over keuren dan is dat op kosten vd koper ook bij “afkeur”.

Even in je profiel gespiekt, Te Amo is een knapperd zeg, amai.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 14:18

_San87_ schreef:
x_tico schreef:

Dankjewel! Profiel is niet echt up to date meer. Te Amo staat nu in Canada!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 14:20

x_tico schreef:
_San87_ schreef:

Dankjewel! Profiel is niet echt up to date meer. Te Amo staat nu in Canada!

Maakt m niet minder knap :D. Sowieso heb je gave paarden in je profiel staan.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 14:40

Om zo even een 'leuk' verhaal te vertellen over keuren. Een kennis van me verkocht een paard dat normaal in de hogere prijsklasse (+15-20k) viel maar nu dus in de normale/lage prijsklasse (4-5k) vanwege een bemerking. Ze hadden het paard laten keuren door hun eigen dierenarts maar volgens hun DA had hij spat. Ze hadden dit niet meegedeeld in de verkoop. Paard staat dus te koop, mensen willen hem, maar willen toch ook laten keuren. Deze kennis was het daar dus niet zo mee eens omdat het paard in de lagere klasse viel en natuurlijk omdat er wat mee scheelde volgens hun DA. Die mensen hebben dat paard uitgebreid laten keuren door hun eigen dierenarts en daar bleek dus uiteindelijk niks mis mee te zijn. Ja toen stonden ze er met hun mond vol tanden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 14:44

Hoe dan.. :')

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 14:47

Cioccolato schreef:
Hoe dan.. :')

Ik weet dus niet of ze dat paard zelf daadwerkelijk ook nog op de foto gezet hebben, maar die kwam dus niet door de buigtesten en spatproef heen volgens hun dierenarts. Moest er wel mee lachen toen ze het mij achteraf zelf vertelde.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 14:49

CalipsoLover schreef:
Om zo even een 'leuk' verhaal te vertellen over keuren. Een kennis van me verkocht een paard dat normaal in de hogere prijsklasse (+15-20k) viel maar nu dus in de normale/lage prijsklasse (4-5k) vanwege een bemerking. Ze hadden het paard laten keuren door hun eigen dierenarts maar volgens hun DA had hij spat. Ze hadden dit niet meegedeeld in de verkoop. Paard staat dus te koop, mensen willen hem, maar willen toch ook laten keuren. Deze kennis was het daar dus niet zo mee eens omdat het paard in de lagere klasse viel en natuurlijk omdat er wat mee scheelde volgens hun DA. Die mensen hebben dat paard uitgebreid laten keuren door hun eigen dierenarts en daar bleek dus uiteindelijk niks mis mee te zijn. Ja toen stonden ze er met hun mond vol tanden.

Als het paard niet door de buigproef komt en er spat wordt geconstateerd, dan ga je toch eerst foto's maken?

Vind 't van de verkopende partij wel een beetje dom :o.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 14:38

Ik baal, had een leuke Criollo zien staan in Duitsland, maar helaas kon ik vanwege de afstand niet eerder langsgaan dan 30 december. Ondertussen is ie natuurlijk al verkocht. -O-
Frustrerend. :')

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 14:57

_San87_ schreef:
CalipsoLover schreef:

Als het paard niet door de buigproef komt en er spat wordt geconstateerd, dan ga je toch eerst foto's maken?

Vind 't van de verkopende partij wel een beetje dom :o.

Ja dat zou ik dus ook denken. Ze hebben het mij zelf verteld, moest er ook een beetje mee lachen. :=

Retjethorse schreef:
Ik baal, had een leuke Criollo zien staan in Duitsland, maar helaas kon ik vanwege de afstand niet eerder langsgaan dan 30 december. Ondertussen is ie natuurlijk al verkocht. -O-

Ah balen... :(:) Je komt de juiste vast en zeker nog tegen!

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:02

Ik vind het erg moeilijk, ik heb nog nooit echt actief op zoek geweest. :') Mijn huidige merrie is toevallig op mijn pad gekomen, nog voordat ik echt op zoek was. :P

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 15:10

Ja snap ik, zit in hetzelfde schuitje :P

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:18

Retjethorse schreef:
Ik vind het erg moeilijk, ik heb nog nooit echt actief op zoek geweest. :') Mijn huidige merrie is toevallig op mijn pad gekomen, nog voordat ik echt op zoek was. :P

Hier ook. Nog geen enkel paard gehad waar ik specifiek naar op zoek was, het kwam gewoon op m'n pad.

Ik ben benieuwd hoe ik het daadwerkelijke zoeken ga ervaren. Dat wordt volgend jaar pas, ik wil eerst verhuizen en settelen en dan rustig op zoek naar stallen en dan het paard. Ik heb qua stalling een eisenlijstje, dus dat moet ik wel kunnen vinden.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:26

Fijn dat ik niet de enige ben! :D Ik ben elke keer zo teleurgesteld. _O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:27

Retjethorse schreef:
Fijn dat ik niet de enige ben! :D Ik ben elke keer zo teleurgesteld. _O-

Ik nog niet. Vooral omdat ik nog niet echt op zoek ben. Ik heb toch nog geen stal gevonden, dus ja :').

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:48

Wie weet komt er nog iets op je pad voordat je echt op zoek gaat. :))

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:54

Retjethorse schreef:

Wat jammer zeg! Maar, waar een deur dicht gaat, zal een ander weer open gaan.
Ik ben al die keren wel bewust op zoek geweest, maar soms wel met iets anders thuis gekomen dan wat ik in gedachten had.