eilleen333 schreef:Bedankt voor je uitgebreide uitleg!! Ik blijf jullie sowieso volgen. Fijn dat jullie nu weer samen op de goede zijn!
Leuk dat je blijft volgen! 
Maflinger_S schreef:Leuk is dat hè, dat er ineens een kwartje bij jou en/of je paard valt.
Ik merk dat momenteel ook met mijn arabierig typje. Die kan van 0 tot 100 in 2 seconden. Doordat ze moet revalideren van een ongeluk begin februari heb ik veel grondwerk met haar gedaan. Dat deed ik al wel maar dat was op dagen dat ik niet reed. Nu ik niet de focus op rijden heb, ben ik haar veel beter gaan begrijpen op de grond en kan ik haar energie veel beter managen.
Ze schrikt in de bak nogal snel en doet dan een hipsje als er iets in haar buurt gebeurt en dan heb ik veel paard aan een touwtje. Hoe meer ik haar kort vast houd, ik wil het uiteraard wel veilig houden, hoe grootser en meeslepender zij gaat bewegen. Dat hebben we nu omgebouwd naar arabierig typje doet een hipsje, ik laat los en we kijken samen naar wat er nou te hipsen was. Of we lopen door om de spanning af te vloeien. Als dat goed lukt mag ze als beloning ergens naast mij een poosje gaan staan soezen.
In de bak kan ze kiezen waar ze ten opzichte van mij wil lopen. Ze had voorkeur voor aan mijn binnenkant (als "ze" dan komen om ons op te eten, eten ze eerst mij op) maar gaat nu steeds vaker achter mij in de hoefslag lopen. Dat geeft nog wel eens een grappig moment als er bijvoorbeeld plotseling een eend uit het slootje naast de bak opvliegt. Zij schrikt en ik hoor en voel wat gestommel achter me want ze mag niet op mij springen. Ik heb een paar simpele regels en een ervan is "Waar ik ben kan jij niet zijn".
Datzelfde gebeurt tijdens onze "straattraining". Ze loopt met mij mee aan een redelijk los halstertouw en mag ergens rechts naast mij of achter mij lopen en een beetje rondkijken. Op de terugweg wilde ze altijd als een malle terug naar stal en dan heb je 300 meter lang veel paard aan je touwtje. We houden de trainingen nu kort, maximaal 50 meter en ze loopt rustig met mij terug naar stal. Aan een los touwtje rechts of achter mij. Zo lang ik me niet druk maak, doet zij dat ook niet. Maar hier is dus wel een week of 6 overheen gegaan.
Je zou kunnen zeggen dat ik aan mijn paard gewerkt heb, maar ik heb vooral aan mezelf gewerkt. Dat is het gave van een eigen paard hebben: je kunt de tijd nemen om ergens aan te werken.
En vooral ook bij jezelf en je eigen intuïtie blijven. Het is helemaal mooi als je daar passende assistentie bij zoekt en vind. Ik vind het heel fijn om een "sparring partner" te hebben: iemand die regelmatig meekijkt en meedenkt over hoe je samen met je paard verder komt.
Ik denk dat wij echt in precies dezelfde situatie zitten met zeer vergelijkbare paarden
Wat jij beschrijft dat is precies hoe ik nu met Zara om ga (om moet gaan). Hoe strakker ik Zaar pak, hoe harder ze gaat rennen en hoe groter ze zich gaat maken. (Keuze)vrijheid is bij haar een hele belangrijke factor voor ontspanning
Dat is alleen voor mij nog wel een lastig puntje, aangezien ik het ruim 10 jaar lang anders heb gedaan, namelijk: Ik ben de baas, je loopt waar ik wil dat je loopt, je gedraagt je en waag het eens om een stap verkeerd te zetten. Deze denkwijze kwam voornamelijk uit typische "manege" principes, maar ook omdat ik zeer controle behoeftig ben. Zodra ik het gevoel krijg dat ik ook maar een klein beetje de controle over mijn paard kwijt raak, raak ik in paniek en probeer ik krampachtig de controle terug te krijgen door boos te worden, dominantie te faken, respect af te dwingen en het paard kort en bij me te houden. (Puur omdat ik niet weet hoe ik met mijn eigen angst om moet gaan in die situatie, eigenlijk ga ik hetzelfde met angst en stress om als Zara
). Dit heeft voorheen altijd gewerkt bij de paarden waar ik mee te dealen had, maar op een gegeven moment loop je toch in je leven tegen een muur aan. Die muur was in mijn geval Zara.
Loslaten als je de controle dreigt te verliezen is het allerengste vind ik en dat is dus precies wat ik bij Zara wel moet doen. Daarom is omgaan met Zara voor mij af en toe nog steeds heel spannend (en frustrerend, want ik moet oog in oog staan met mijn eigen gebreken), maar daardoor is het dus tegelijkertijd onwijs goede mentale coaching voor mij!
Veriye schreef:Ik herken echt heel veel van mijn paard in Zara. Ik heb hem al 3 jaar en ben er in totaal 2 keer voor 5 minuten opgezeten. ook hij is gewoon gezond en het is zijn karakter. ook hij is scheef en hier zijn wij dan ook mee bezig. Ik train hem ook met R+ en gebruik nog het focus and relaxation gedeelte van Warwick Schiller. Werkt voor ons erg fijn en wij zijn al ver gekomen! ik hoop dat je met de tijd ook weer met Zara ontspannen kunt rijden.
Altijd fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die hiermee te maken heeft. Warwick Schiller kijk ik regelmatig ook filmpjes van, ik bekijk altijd heel veel methodes en pik van alles iets er tussen uit waar ik mij fijn bij voel.
Ik hoop dat jij en je paardje in de toekomst ook gewoon heerlijk ontspannen ritten kunnen maken!
Hannanas schreef:Wauw, even je hele topic gelezen.
Wat me raakte is dat ze totaal gezond is verklaard en het jou daardoor godzijdank op het spoor van je eigen gedrag en houding heeft gebracht! Wat jij R- noemt, dat is toch te triest voor woorden. Wat mij betreft mag dat voor alle paarden per direct de wereld uit gebannen worden. Who the fiets zijn mensen als zij menen te denken zo met andere wezens mogen om gaan? Ik ben trots op je dat je nu overschakelt naar R+. Wat mij betreft is dat echt een cadeau van je paard naar jou. Deze bewustwording. Helaas voor Zara is dat wel een behoorlijke rotweg geweest. Ik hoop en wens dan ook veel geluk en ontspanning nu voor Zara met een baasje die zo haar best doet in haar eigen gedrag. Trots op je!
Heel lief!
Ik ben ook echt blij (en stiekem beetje trots) dat ik tot de realisatie ben gekomen dat de grootste trigger van Zara's gedrag de manier is waarop ik en anderen met haar omgingen.
Over R-: R- is niet zo zeer heel negatief (ookal staat het voor negative reinforcement
). Maar heel veel dingen waar we ons wellicht niet zo bewust van zijn is R-. Het gaat dan om belonen door druk weg te nemen, het aansporen of binnen- of buitenbeen aanleggen tijdens het rijden is bijv. R-, druk op het halster zetten tot je paard meeloopt is R-. Het gaat bij R- dus voornamelijk om druk terwijl R+ een manier van trainen is waarbij je het paard grotendeels zelf tot het goede antwoord laat komen en vervolgens beloond door iets toe te voegen zoals eten, clicker, stem, aai. Vrijheidsdressuur is bijv. (bijna) altijd R+. In sommige situaties helpt R- wel hoor bij Zaar, voornamelijk als ze niet ergens langs wil stappen, dan houd ik druk op het halstertouw tot ze beweegt, maar dan voeg ik wel gelijk een beloning toe door middel van stem of eten (dus eigenlijk is het dan combi R+ en R-). Maar in veel gevallen is druk opvoeren tot Zara het goede antwoord geeft dus geen succes bij haar, het lokt juist averechtse reacties uit (uit stress want ze voelt zich ongemakkelijk) en als je dan vervolgens boos wordt of dominant gaat doen tegen haar dan ontploft ze.
----
Update van de laatste dagen:
Hij is super lang, want uitgebreid opschrijven hoe dingen zijn gegaan helpt mij om patronen te ontdekken en te relativeren.
We (naja voornamelijk ik) hebben wel weer wat uitdagendere dagen gehad. Alsnog totaaaal niet vergelijkbaar met hoe uitdagend het ooit was, maar het ging gewoon niet helemaal zoals ik in gedachten had haha. Ik heb zelf sinds vrijdag een heel opgefokt en zenuwachtig gevoel (ben lichtelijk hormonaal
) en ik weet dat Zara dat vliegensvlug oppikt. Dus dat maakt mij nog zenuwachtiger, omdat ik onze trainingen niet wil verpesten door mijn emoties. Vrijdag heb ik dus op safe gespeeld en besloten om geen vast contact met Zara te maken (dus niet werken aan lijnen), zo kan ik niet perongeluk onbewust door mijn spanning te veel druk op haar zetten. Ik heb haar dus losgewerkt en balkjes laten draven. Helaas pikte ze alsnog mijn spanning op en zette het dus op het moment dat ik haar vroeg aan te draven op een rennen. (Dit komt ook wel deels doordat ze altijd heel enthousiast wordt van balkjes, ze denkt dan altijd dat er gesprongen gaat worden.)
Gelukkig had ik dus geen touwcontact met haar, ik heb haar geren de eerste paar rondjes genegeerd en toen ik zag dat het rennen van spanning over ging naar gewoon rennen uit enthousiasme ben ik haar rustig gaan corrigeren door haar terug te vragen naar draf en te belonen en vervolgens terug te vragen naar stap en te belonen. Opzich ging dat wel, maar niet zo snel als ik had gewild, maarja was weer een goede test voor mijn geduld. Daarna buiten nog een stukje gewandeld aan een lang touwtje en ze vond het heel leuk en was heel braaf, dus daarmee sloten we onze uurtjes samen af met een goed gevoel.
Zaterdag was mijn zenuwachtige gevoel er nog steeds en het was heel druk op het erf. Ik kan heel slecht tegen drukte als ik mij ergens op wil concentreren, mijn concentratievermogen is namelijk niet top en ik ben snel overprikkeld. Ik had ervoor kunnen kiezen om haar dan maar gewoon op de wei te laten staan, maar ik dacht dat het ook wel een goede mentale training voor ons beide kon zijn. Nog steeds op safe spelend heb ik er weer voor gekozen om los te werken, dus zonder touwcontact. Als een soort van compensatie, wel trainen met heel veel prikkels, maar dan zonder nog een extra prikkel die niet per se nodig is. Zoals ik al had verwacht ging Zara gelijk volledig uit haar panty
Er liepen veel paarden over het erf, de mannen kwamen vanuit de ruinenwei ook allemaal naar het hek rennen om Zara te bekijken dus Zara ging in standje "hengstengedrag" en zichzelf showen. Ze loopt dan echt prachtig hoor op zulke momenten, staartje in de lucht, voorbenen strekken, achterbenen er onder, dan is ze echt een beauty, maar ik ben dan ook gelijk spontaan dood voor haar.
Ze ziet me dan gewoon letterlijk niet staan, totdat ik ga schreeuwen tegen haar om contact met haar te maken. En omdat ik schreeuw, wordt ze weer bang en oh god dan gaat de hele training nergens meer over... Ik moet hier echt nog beter mee om leren gaan, ik heb nog niet echt iets gevonden wat helpt bij dit soort alfa merrie momenten. Naja naturlijk had ik mevrouw dus weer bang gemaakt met mijn boosheid, waardoor ze spoken aan de overkant van de sloot zag. Maar he, angst, dat is een Zara emotie waar ik tegenwoordig wel wat mee kan. Joepie de poepie. Ze wilde niet meer langs de sloot kant van de paddock, vroeger mepte of dreef/drijfde (?
) ik haar er dan wel doorheen (want ik dacht dat ze stout was), nu besloot ik haar naar me toe te halen en samen naar de "enge" plek in de paddock te lopen, zonder dat ik haar aanraakte. Ze moest gewoon achter mij aan lopen en natuurlijk stopte ze op een bepaald punt met volgen. Door middel van eten als beloning kon ik haar er toch van overtuigen om naar de enge plek te komen. Toen ze daar eenmaal was hebben we op de enge plek even geknuffeld en heeft ze snoepjes gegeten. Vervolgens weer opnieuw aan het werk en er was niks meer aan de hand!
Na het longeren weer stukje gewandeld, want ik merkte dat dat vrijdag voor mezelf heel erg hielp om de spanning los te laten.
Gisteren was ik nog steeds zenuwachtig, maar het was rustig op het erf toen ik aankwam dus dat was fijn. Ondanks dat ik nog steeds een druk gevoel in me had heb ik er toch voor besloten om Zara aan de dubbele lijnen te doen (dus contact aan twee touwen en het risico dat ik mijn spanning overbreng via druk op de touwen en dus naar Zaar). Ik wist dat ik het mezelf en Zara hiermee moeilijk maakte, maar ik kan niet leren ermee om te gaan als ik de confrontatie en uitdaging blijf vermijden. Zara wilde al niet naar de longeercirkel lopen, daar begon het al mee echt top
Vervolgens kwamen de ruinen weer aanrennen terwijl ik bezig was met de touwen goed doen, dus mevrouw kon niet stilstaan en ik ergerde me rot. Toen ben ik wel even boos geworden op haar, prima dat jij de ruinen leuk vindt, maar je gaat niet door mij heen lopen. Dit boos worden was overigens gewoon even een "Hey, klaar!" brullen en Zara een paar passen terug zetten. Zara begon gewoon braaf rustig in stap, maar ik zag aan haar hoofd al dat zodra ik draf ging vragen ze het op een lopen ging zetten. Naja natuurlijk deed ze dat dus, maar ik verwachtte het gedrag al dus kon er wel gelijk op in spelen. Geen hengstengedrag dit keer, dat scheelde al wel! Dit keer was het: ik wil dit niet, ik wil dit niet, ik wil dit niet!!!! gedrag. Voorheen dacht ik dus dat ze dan pijn had en dan stopte ik (hierdoor is dit nu beetje aangeleerd gedrag geworden vrees ik), maar nu ik weet dat ze helemaal gezond is moet ik hier gewoon doorheen. Uiteraard snap ik wel dat met echt niet willen ook echte stress gepaard gaat en als ik boos word ontstaat er weer angst en daarnaast is het aan mij de taak om longeren leuk voor haar te maken. Boos worden is dus niet meer the way to go. Ik wilde ook nog even mijn Zara-haat-druktheorie testen dus ik zette meer druk op de lijnen om Zara af te remmen (R-) en jep Zara gooide het hoofd omhoog, paniekogen en harder rennen. Oke cool, ik weet dus echt zeker dat die methode gewoon niet helpt bij haar. Dus dan gaan we het tegenovergestelde doen: lijnen los en kalmerend tegen haar praten en vooral zelf ontspannen blijven bewegen en ademen. En ja hoor, al snel zakte het hoofdje naar beneden en begin ze terug te vallen in tempo. Gelijk honderd keer geroepen hoe geweldig en braaf ze is, knapste pony van het land, je bent fantastisch
Zo grappig om te zien hoe die oortjes dan naar voren gaan en die blik bij haar veranderd, alsof ze me kan verstaan en denkt: ja klopt, ik ben ook de beste pony ever, thanks. Ze liep vervolgens ook wel echt bijzonder braaf! Daarna van kant gewisseld en ik weet dat als de ene kant bevestigd is dat dat niks zegt over de andere hand. Rechtsom dus weer hetzelfde riedeltje, rennen, stress, loslaten, ontspannen, beste pony van het land en de training af maken. Rechtsom was wel wat uitdagender aangezien ze linksgebogen is en rechtsom dus haar moeilijke kant is. Na het longeren wederom gewandeld buiten voor ontspanning en ontlading.
Vandaag ga ik haar weer aan de dubbele longe doen, hopend dat we beide iets hebben opgestoken van gisteren.
Ik heb nog wel een vraag aan jullie
Zodra Zara en ik er mentaal en fysiek klaar voor zijn gaan we het rijden weer oppakken. Nu is rijden in het algemeen echter grotendeels R- en druk (ik zie mijn gewicht op haar rug ook al als druk) waar Zara dus niet goed mee kan dealen. Hebben jullie hier tips voor? Ik wil het echt helemaal zelf gaan doen, wel in het begin natuurlijk iemand ernaast die haar vanaf de grond ondersteunt, maar ik wil degene zijn die erop gaat. Het heeft in mijn ogen geen nut om er een andere ruiter op te zetten aangezien Zara mij het meest vertrouwt en ieder andere ruiter ookvoor druk zorgt. Die druk is gewoon niet weg te nemen, mijn vraag is dus hoe ik ermee om kan gaan en het voor Zara zo prettig mogelijk kan maken.