Voor iedereen die z'n paard op stal laat staan....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 21:38

stef schreef:
dus juist als het glad is staat ie buiten? Haha!

Je hebt gelijk verkeerde woord keuze Bloos mits(op voorwaarde)

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 21:43

runningkawa"]
[quote="Ebene"][quote="runningkawa schreef:
idd.
Ik sta ook pas sinds ruim een jaar op een stal waar ik de luxe van een binnenbak heb, maar dat wil niet zeggen dat de paarden voor die tijd geen beweging kregen.

En ik denk idd dat Sonja dit topic bedoeld voor de iegenaren van het paard van Ebene

Mag ik eve vragen of je mijn bericht goed heb gelezen?????

Nog maals voor jouw hij staat de hele dag BUITEN, mits het glad is zoals ijzel, Dan komt het veel eens voor dat ie twee dagen binnen staat.
[/quote]

heb het idd goed gelezen, met verbazing zelfs
heb je dit dan zelf wel goed gelezen?
paar baldzijden terug dat ik zelf maar ging strooien omdat de luie stalhouder dat verekte, zodat ik dus schuifvrij kon stappen!
[/quote]

Heb ik inderdaad niet gelezen, maar de stalhouder bij ons strooit ook niet,
en als ik dan zelf zou strooien voordat, dat het dan gesmolten is, ik heb daar eerlijk gezegt geen tijd voor

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 21:51

stef schreef:
maar, er zijn zat paarden die 23 uur op stal staan, en 1 uurtje gereden worden. Dat vind ik ook weer niet goed.
Het lukt me niet altijd, maar ik wil mijn paarden als het even kan elke dag LOS hebben (wei/paddock, boeit me niet) naast het werk

Dat vind ik ook bagger ja, alleen maar eruit om onder commando te staan. Ik voelde me gister al banketstaaf omdat hij niet in de wei kon (veel te nat) en ik 3 kwartier met hem buiten gesjokt heb, ik wil hem gewoon los hebben gehad. Maarja dat zijn maar een paar dagen per jaar dat dat niet kan.

Enne ijzel duurt toch nooit de hele dag? En anders kan je toch wel een stukje over het gladde en daarna op de weg met m gaan stappen?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:05

De wei van Onassa is voor een kwart zwembad ,ze vind dat wel leuk, want staat er dan echt in de plonzen.De wei is dus erg slecht, maar toch zet ik haar erin.
Eten kan ze uit een stalen bak waar ik dagelijks hooi in doe, dus om te grazen hoeft het niet, maar doe het puur dat ze eruit komt en lekker om haar heen kan koekeloeren en andere paardjes ziet.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:24

x_shirley_x schreef:
:?
Wat je zegt vind ik klets ze gaan heus niet dood als je ze een dagje in de stal laat staan hoor ja oke 2 dage is wel veel maar 1 DAG
waar maak je je druk om mijn pony komt ook wel eens een dag niet uit de stal..
dat vind hij soms wel eens leuk zelfs..
ik weet zeker dat jij hem ook wel eens een dagje laatstaan..
Ooit van een VRIJE dag gehoord?!
Ik vind dat hetzelfde als dat wij een dagje(in het weekend bijv.) niet naar school gaan lekker rusten..
een paard vind dat ook fijn..
je kunt hem ook op de wei zetten maar dat hoeft tog niet persee?! Tong uitsteken

Dit vind ik echt erg om te horen.. dat er nog mensen bestaan die zo denken! Je bent dan wel 13, maar je kan toch zelf ook wel bedenken dat geen 1 paard het leuk vind om een dag op stal te staan??? Een vrije dag is lekker poetsen, loslaten, grazen, niet rijden, dat valt bij mij (en bij de meeste mensen) onder een vrije dag!
Niet een dag op stal! Ga jij maar s een dag op de Wc zitten, denk niet dat je dan zo blij bent met je VRIJE dag!!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:30

Ik denk dat we over 10 jaar nog aan deze diskussie zitten en dat er dan nog steeds minimaal 10 keer per dag hetzelfde wordt gezegt.
Ik ben van mening dat je allemaal met de beste bedoelingen dingen al dan niet doet en dar is ook iedereen vrij in naar mijn idee.
Het word hier nu echt zo'n welles nietes kleuterklasje.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:09

scallie schreef:
hoi

door verkoop van ons pensionstallingkje zijn wij nu ook verplicht om naar de enige betaalbare mogelijkheid bij ons in de buurt te verkassen

van snachts in een veilige box en overdag een paar uurtjes paddock en zomers ganse dag weide ... gaan we nu naar

... een grote weide met open stal
uitloop in de winter (en indien te draasig wei) + 24 u wei in de zomer

het is ws veel beter voor de paardjes, maar ik ga de eerste nachten toch wakker liggen vrees ik....

zal dit beter zijn volgens jullie?

Perfect toch? Kunnen de paarden tenminste zelf bepalen of ze binnen of buiten willen staan en hoeven wij ons hoofd daar niet over te breken Cool

Ik vraag me alleen af waarom je hiervan slapeloze nachten krijgt.
Zou willen dat ik mijn paard zoiets kon bieden.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:21

stef schreef:
maar, er zijn zat paarden die 23 uur op stal staan, en 1 uurtje gereden worden. Dat vind ik ook weer niet goed.

Precies, en sommige stumperds dat dan het hele jaar door.
Voor die paarden vind ik het eigenlijk nog erger als ze er een dag niet uit komen. Dan moeten ze hun enige 'verzetje' ook nog missen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:24

ellenlouise"]
[quote="stef schreef:

Voor die paarden vind ik het eigenlijk nog erger als ze er een dag niet uit komen. Dan moeten ze hun enige 'verzetje' ook nog missen.
[/quote]

hier in de regio is dat eigenlijk voor 70 % van de paarden zo. Een enkeling heeft een stukje land tot zn beschikking........ de meeste staan op maneges die geen land hebben

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:49

gijsenkim"]
[quote="ellenlouise"]
[/quote]
hier in de regio is dat eigenlijk voor 70 % van de paarden zo. Een enkeling heeft een stukje land tot zn beschikking........ de meeste staan op maneges die geen land hebben
[/quote]
Boos!
Is er daar geen land dan? (Sorry ik kom nooit ergens)

[quote="smurf schreef:
naar dat stukje zoek ik al 3 dagen, ik wil het op stal ophangen, omdat er nogal wat paarden/pony's bij ons staan die soms wel een week (!) hun box niet uitkomen bij slecht weer.
In principe zet de boer ze allemaal iedere dag buiten/binnen, maar sommige mensen hebben gevraagd of hun paard/pony binnen kan blijven want het is zo modderig,maar dan komen ze ook niet even langs om ermee te wandelen Boos! stalbenen zijn dan ook orde van de dag!

Dit vind ik al helemaal om te janken.. ze hebben nog nie eens een schimmel zeker? Schijnheilig

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 00:43

Aramat"]
[quote="x_shirley_x schreef:
:?
Wat je zegt vind ik klets ze gaan heus niet dood als je ze een dagje in de stal laat staan hoor ja oke 2 dage is wel veel maar 1 DAG
waar maak je je druk om mijn pony komt ook wel eens een dag niet uit de stal..
dat vind hij soms wel eens leuk zelfs..
ik weet zeker dat jij hem ook wel eens een dagje laatstaan..
Ooit van een VRIJE dag gehoord?!
Ik vind dat hetzelfde als dat wij een dagje(in het weekend bijv.) niet naar school gaan lekker rusten..
een paard vind dat ook fijn..
je kunt hem ook op de wei zetten maar dat hoeft tog niet persee?! Tong uitsteken

Dit vind ik echt erg om te horen.. dat er nog mensen bestaan die zo denken! Je bent dan wel 13, maar je kan toch zelf ook wel bedenken dat geen 1 paard het leuk vind om een dag op stal te staan??? Een vrije dag is lekker poetsen, loslaten, grazen, niet rijden, dat valt bij mij (en bij de meeste mensen) onder een vrije dag!
Niet een dag op stal! Ga jij maar s een dag op de Wc zitten, denk niet dat je dan zo blij bent met je VRIJE dag!!
[/quote]

Helemaal mee eens! Ik vind het ook verschrikkelijk als een paard de hele dag niet uit zijn stal komt. Je kunt een dagje stal niet vergelijken met een vrije dag! Vergeet niet dat het paard niet eens zijn benen kan strekken! Jij bent nog met vanalles bezig als je thuis bent.. aangenomen dat je de deur niet uit gaat. Stel je liever een ruimte voor waar je net aan kan liggen, helemaal alleen bent en hooguit een boek hebt om te lezen. Wedden dat je uitkijkt naar het moment dat je moeder je een boterham komt brengen, of je kussen op komt schudden. (vergelijkbaar met het voeren en opstrooien van je paard) Triest toch?

Helaas is het op de stal waar mijn paard staat ook niet mogelijk om in de winter op het land te staan (ik zou het graag willen). Maar er gaat geen dag voorbij dat mijn paard zijn stal niet uitkomt. Ik rij of longeer elke dag, daarnaast staat hij minimaal een uur met zijn vriendje in de paddock, weer of geen weer..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 00:49

En dan nog iets, paarden vinden het misschien niet eens zo afschuwelijk om een dag op stal te staan; maar paarden zijn redelijk domme dieren en weten gewoon niet zo goed wat het beste voor ze is (anders hadden ze nooit koliek, bevangenheid, overrekte spieren/pezen, gescheurde botten en noem maar op).

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 00:50

Wat heeft mijn paard het dan eigenlijk getroffen dat ze ook in de winter lekker in de wei mag en kan.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 00:51

Lovely schreef:
En dan nog iets, paarden vinden het misschien niet eens zo afschuwelijk om een dag op stal te staan; maar paarden zijn redelijk domme dieren en weten gewoon niet zo goed wat het beste voor ze is (anders hadden ze nooit koliek, bevangenheid, overrekte spieren/pezen, gescheurde botten en noem maar op).

Dat weten ze heel goed anders waren ze allang uitgestorven. Zijn wij dan ook domme wezens omdat we wel eens wat breken?

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 00:52

Als ik mijn paard in de stromende regen buiten zet, staat ze voor het hek te wachten tot ze weer naar binnen mag. Ik doe haar er geen plezier mee. Helaas blijft er dan 's avonds niet veel over dan wat stappen aan de hand

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 00:55

Citaat:
Zijn wij dan ook domme wezens omdat we wel eens wat breken?

Ja, dat denk ik wel, zeker gezien sommige reakties hier vraag ik me af of we wel helemaal sporen....... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 00:58

Vorige week regende het vrij hard. Toch heb ik mijn paard in de regen gelongeerd, liever nat van de regen, dan een dag op stal gestaan.

Ik heb het ook erg druk met mijn werk, maar gelukkig sta ik op een grote pensionstal en als ik werkelijk een dagje niet kan. Heb ik telefoonnummers van mensen die er altid zijn. En die zetten hem met alle plezier in de paddock een uurtje of in de molen. En dat doe ik voor het ook met alle plezier.

Het is geen excuus om een paard stil te laten staan. Je hebt de verantwoording over het paard, en die moet je ook nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 01:01

Lenn"]
[quote="Lovely schreef:

Dat weten ze heel goed anders waren ze allang uitgestorven. Zijn wij dan ook domme wezens omdat we wel eens wat breken?
[/quote]
Wij mensen breken ook wel eens omdat we iets doms doen, een risicovolle sport ofzo. Maar we breken zelden iets omdat we blij en fijn door de wei springen?

Bergje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 12:07

Tja, in mijn opinie horen paarden iedere dag buiten te lopen (in de bak, paddock of wei). Mijn paard kwijnt weg als hij 23 uur per dag op stal moet staan plus dat ze heel koliekgevoelig is en dus iedere dag moet lopen om haar spijsverteringsstelsel op gang te houden. Als ze niet naar buiten gaan vanwege het weer laat ik haar zelf wel een uur lopen, al is het aan de hand over de weg.
WAar wel een pesthekel aan heb is aan die mensen die bij slecht weer niets met hun paard doen terwijl het dier de hele dag al in zijn stal heeft gestaan. Zijn ze bang dat ze nat worden...tja, dat paard heeft ook niet om regen gevraagd.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 12:54

Nog lang niet alles gelezen, ik zit pas op pagina 3, maar ik wil toch vast mijn visie geven.

Ik begin met een stukje te citeren van een NH goeroe

"Het paard heeft een stal (box) van 3 x 3 meter (9 vierkante meter), staat binnen, in een rij met boxen die door middel van blinde tussenwanden van elkaar zijn gescheiden. Ons paard wordt 4 keer per dag gevoerd enmag 's morgens een uurtje uit de box, even lekker in zijn eentje rennen in de (binnen)bak. Vervolgens komt elke dag de eigenaar/ruiter een uurtje rijden met de daarbij behorende poets- en knuffelbeurt. Eens in de zoveel tijd gaan we op buitenrit en een aantal maal per jaar wordt een wedstrijd bezocht.
Helemaal geen uitzonderlijk bestaan, sterker nog, er zijn er zat die hetminder hebben.

Koppel deze situatie nu eens terug naar de natuurlijke behoefte van ons paard:
  • De kudde bestaat niet meer, het paard leeft solitair
  • De sociale verhoudingen vallen weg
  • Rangorde is eveneens weggevallen
  • Het paard heeft geen eigen inbreng in de keuze van het gezelschap
  • 24 uur - 2 uur buiten de box geeft 22 uur in de box.
  • Te weinig regelmatige beweging
  • Eten neemt verhoudingsgewijs veel te weinig tijd in beslag
  • Het contact vindt voornamelijk plaats met een andere diersoort (mens)

Dan kan er gezegd worden "het regent buiten, dat vindt hij niet leuk" maar ik vind ook niet altijd alles leuk wat ik moet doen.
"Dan vatten we kou" sja... dat is een kwestie van weerstand opbouwen.
"Maar het voer binnen is veel leuker" sja, dat kan wel zijn, maar je kan op een rustdag ook niet teveel voeren anders kan je last krijgen van maandagsziekte.

We willen ons vaak meten met de grote namen in de sport. De Anky's, Pietjes, Ysbrandjes en wie dan ook.
Maar denk je echt dat hun een paard wat in training staat ook maar 1 dag zonder echte reden in hun box laten?

Regen kan je jezelf tegen kleden. Tegen modder ook (ja, er bestaan kaplaarzen). Je kan op een deken van die lichtgevende strepen naaien (en dan is een regendeken misschien het makkelijkst). Al stap je maar 5 minuten over het erf... het paard is er dan toch uit geweest.

Treasure is nog jong. Soms rijden we, doet ze zo goed haar best en dan stoppen we na 20 minuten. Want dat is de beste beloning... stoppen.
En ja, dan schaam ik me. Losgooibakken vol, ze kan niet in het weiland, longeerbak vol.... jee, ze is er dan maar 20 minuten uit geweest.

Ik vind echt dat je het een paard niet kan aandoen.
Ja, ik ben 30. Ik heb vroeger ook paarden gehad, en geloof me, Cindyne heeft vaak een dagje op stal gestaan. En nu... nu ben ik ouder en wijzer. Ik kan het me niet meer voorstellen dat ik haar niet uit stal haal. Als ik niet kan, dan vraag ik het aan een ander.

Gisteren had ik een crematie, daarna onverwachts bezoek en daarna was ik echt niet meer in de stemming. Snel iemand gebeld die op stal was. Ze heeft Treasure in de stapmolen gezet en ze heeft een half uur gestapt. Heel saai, geen borstel over haar heen, niemand die naast haar stapt, geen aandacht... maar ze is wel uit stal geweest. Vanavond moet ik het maar weer goedmaken en mijn schuldgevoel afkopen met een lekker appeltje.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 12:59

Even een compleet andere reactie. Weet niet of iemand die al gegeven heeft.

Stel jezelf voor "regen, windstoten, hagel, kou.... kortom... HONDEWEER".
Honden vinden het dan buiten ook niet fijn. Hou je die dan ook de hele dag binnen en leer je die op de kattebak te gaan????

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:17

Ik heb mijn paard nu bijna 2 jaar en hij heeft nog nooit 1 dag op stal gestaan Een vrije dag zie ik eigenlijk als een vrije dag voor mijzelf en niet voor mijn paard Knipoog Als ik mijzelf dus een vrije dag geef dan gaat Omar los met een vriendje in de losgooibak, in de stapmolen of ik ga met hem wandelen over het erf.

Met regen en storm rij ik in de binnenbak (ja luxepaard Schijnheilig ) en als ik geen zin heb om te rijden dan ga ik hem longeren. Een dag op stal kan in mijn ogen echt niet Helaas kunnen de paarden bij ons op stal alleen in het weideseizoen (mei t/m september) het land op dus daar ben ik aan gebonden maar hij komt echt wel wekelijks los om even lekker uit zijn dak te gaan en te rollen, dat heeft een paard gewoon nodig.

Er zijn bij mij op stal helaas ook paarden die soms dagen hun box niet uitkomen en dat vind ik echt triest. Als ik echt een keer eens niet kan komen dan zijn er altijd stalgenootjes die Omar voor mij in de stapmolen zetten of even losgooien en omgekeerd doe ik dat ook voor hun.

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:18

Lenn"]
[quote="Lovely schreef:

[/quote]

Nou, je hebt net wel het bewijs geleverd dat wij kennelijk best héle domme wezens kunnen zijn...maar dat heeft niks met botten breken te maken!

Laurakeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 17:28

Als de wei helemaal onder water staat, dan hebben de paarden er toch ook helemaal niets aan, want dan staan ze allebei maar wat in de stal op de wei te hopen dat het stopt met regenen ...
Als het echt zo regent mogen mn schatten gewoon gezellig een dagje binnen blijven staan, ...
Enneh, wie kan eigelijk bewijzen dat paarden het haten van op stal te blijven staan?? dit is toch echt geen feit? of ben ik nou helemaal verkeerd ...
Maar ik probeer wel zo veel mogelijk van hen op de wei te zetten hoor ..
ook in de winter !! alleen kunnen ze dan niet zo lang buiten blijven!

EstherSi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 17:35

Lovely"]
[quote="Lenn"][quote="Lovely schreef:

[/quote]
Wij mensen breken ook wel eens omdat we iets doms doen, een risicovolle sport ofzo. Maar we breken zelden iets omdat we blij en fijn door de wei springen?
[/quote]

nou, ik heb gewoon mn enkel verrekt doordat ik door het land heen liep hoor! tja.. een misstap gebeurt snel ook als je geen risicovol iets doet.
een paard denkt hier misschien minder bij na, maar als die pijn voelt stopt hij ook wel... tja.. dat sommige mensen hun dier dan door laten lopen, dat noem ik dan wel weer dom.