[VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Retjethorse

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 21:29

Haha, hoe bedoel je dat ze er veel zoeter uit zag dan ze was? Was het zo'n duveltje? }>
Heel erg penny, penny is awesome! <<) Wie wilt er nu die zwarte Arabische hengst die alleen jij kan temmen, als je hetzelfde kan met een (bijna) zwarte volbloed merrie? :o

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:34

Retjethorse schreef:
Haha, hoe bedoel je dat ze er veel zoeter uit zag dan ze was? Was het zo'n duveltje? }>
Heel erg penny, penny is awesome! <<) Wie wilt er nu die zwarte Arabische hengst die alleen jij kan temmen, als je hetzelfde kan met een (bijna) zwarte volbloed merrie? :o

Jij snapt het helemaal <3
Ja ze was een vreselijke duvel, en nog. Ze wil NIKS bij anderen. Of ze loopt om je heen te dansen, maar jij moet niet denken dat je haar te pakken krijgt }> Doet ze bij mij overigens niet, maar ik kan me zo voorstellen dat je er gek van wordt als je haar steeds net niet te pakken krijgt....... ze blijft dan op een meter afstand of zo }>
En ze rolt zakken, ze steelt wortels uit je zak. Tegenwoordig is ritsen openmaken ook erg leuk....... zucht.

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:24

Retjethorse schreef:
Dat zou echt wel gaaf zijn, dan moet ik niet twijfelen of het niet beter zou zijn voor haar om haar ergens te laten beleren. _O- Ze heeft zo'n geweldig karakter... <3

Gewoon zélf doen. Heb ik met mijn AT merrie ook gedaan, was echt het makkelijkste paard ooit... opzadelen, en ineens de straat op (de weide vond ze niet interessant genoeg, en dat liet ze duidelijk merken) dus toertje rond de blok - alsof ze het al heel haar leven deed...

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 19:26

Examens zijn gedaan!!! *\o/* *\o/* *\o/*
Tijd om wat meer met Aliaa aan de slag te gaan, want mevrouw begint zich te vervelen met allerlei kattenkwaad als gevolg. }> Dat kattenkwaad uithalen geldt trouwens alleen maar als ik niet met haar bezig ben. Vanavond bijvoorbeeld kon ze niet in de bak lopen terwijl ik de stal deed, dus moest ze vast staan. Schrapen, met der kont bijna op een ander zijn baal hooi gaan zitten,... :') Daarna gaan wandelen en een stukje dravend terug naar stal gelopen, dan is ze doodbraaf hoor. Zodra je naast haar staat, heb ik terug een engeltje. :D

kiekje.be schreef:
Retjethorse schreef:
Dat zou echt wel gaaf zijn, dan moet ik niet twijfelen of het niet beter zou zijn voor haar om haar ergens te laten beleren. _O- Ze heeft zo'n geweldig karakter... <3

Gewoon zélf doen. Heb ik met mijn AT merrie ook gedaan, was echt het makkelijkste paard ooit... opzadelen, en ineens de straat op (de weide vond ze niet interessant genoeg, en dat liet ze duidelijk merken) dus toertje rond de blok - alsof ze het al heel haar leven deed...
Ik denk wel dat ik het zelf ga doen, tenzij ik merk dat het niet lukt (je weet nooit...). Maar meteen de straat op durf ik nog niet hoor! :') Aliaa is naar mijn gevoel nog niet 100% verkeersmak, dus dat risico neem ik liever nog niet. Nu mijn examens gedaan zijn, ga ik terug meer wandelen met haar! :) En eenmaal goed ruitermak in de bak, is het plan om meer rechtuit te gaan 'trainen' op wandeling.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 12:23

Fijn dat je examens erop zitten!

Haha geen geduld dus als je even bezig bent, ze vind zeker dat je alle tijd aan haar moet besteden!

Ja gewoon proberen inderdaad met inrijden, je ziet vanzelf wel of het gaat lukken.
Bij mij was Guli ook opstappen en wegrijden super makkelijk.
Matsie daarentegen is echt Russisch roulette om daar mee te gaan rijden, daar hebik heel veel hulp bij en nog gaat het in inieminie stapjes voor uit.
Het is echt per paard verschillend.
Maar volgens mij is Alia wel behoorlijk relaxed als ik het zo zie!

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 15:53

Oh ja, ze eist mijn aandacht zeker en vast op. :')
Matsie is ook wat nerveuzer nee? Aliaa reageert op de meeste dingen echt vrij nuchter, enkel verkeer kan haar doen schrikken. En dan nog valt het op zich vrij goed mee. Vandaag en gisteren ben ik gaan wandelen met haar. Gisteren samen met mijn moeder + onze hond en mijn oom en tante met hun hond. Dan was ze hyper maar ze blijft wel netjes bij mij.
Vandaag waren we alleen en veel verkeer tegen gekomen, plus 2 camionettes met zo'n lift waarmee ze aan de verlichtingspalen aan het werken waren. Die waren heel eng, maar ze heeft geen seconde aan mijn touw getrokken. :P

Vandaag nog nieuwe oortjesfoto's!!! *\o/* Het opstappen ging wat minder vlot, Aliaa besloot een pasje achteruit te doen waardoor ik, die al wankel stond op het krukje, half op haar hing. Ik heb me nog recht kunnen trekken waardoor ik goed zat gelukkig. :') Aliaa vond me maar raar op dat moment. :roll:
Verder lekker geknuffeld terwijl ik op haar zat en onze eerste stapjes los gezet! :D De eerste keren snapte ze het commando dat ik geef om te stappen niet, dus ik liet het met rust en heb gewoon verder geknuffeld (ik vond toch wel een jeuk plekje zeker). Daarna weer het commando geprobeerd en ja hoor, Aliaa begon te stappen! *\o/* Meteen beloont, waardoor ze weer ging stilstaan. :') Ook het inbuigen wat geoefend en dat ging ook prima. Topknollie!!! <3
Afbeelding

Afbeelding

Toen ik thuis kwam, liet ik meteen kei enthousiast de foto's aan mijn vader zien, die droog reageerde 'waarom neem je niet gewoon foto's waar ze helemaal op staat?'
Juist, waarom doe ik ook nog moeite... :') Ik zit erop papa, dan is dat nogal moeilijk. >;)

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 13:28

Vandaag heb ik Aliaa volledig opgezadeld. Lekker los in de bak en ze blijft mooi staan! :D
Afbeelding

Stiekem kijk ik toch erg uit naar het moment dat ik mijn westerntuig bij elkaar heb. :')
En om af te sluiten hebben we nog even in de bak gespeeld:

<3

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 13:35

Goed gedaan! Heel leuk <3

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:06

Oh wat zetten jullie ineens allemaal stappen. Wat gaaf zeg. Over het algemeen lijken Tekes zadelmak (en verkeersmak) geboren. Uitzonderingen daargelaten. Maar dan wel ook met de kanttekening “alles voor hun mens.”

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 18:06

En alleen voor hun mens. Niet voor anderen. Bij mij is Vivienne super zoet, bij de rest van de wereld niet zo :+

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 21:09

Het gaat inderdaad heel erg vlot ineens. Was normaal niet van plan om zo veel op haar te stappen, maar 20 februari komt er iemand langs om een zadel te passen. En ik zou toch graag een rondje kunnen stappen in het zadel. :D Daarna wil ik het terug wat rustiger aan doen, we hebben tijd en Aliaa is nog jong. :P
Qua op haar zitten, lijkt Aliaa er geen probleem mee te hebben inderdaad. Verkeersmak, tja ik geloof dat ik dan weer een uitzondering heb. :') Nou ja, liever moeilijk doen met verkeer dan met zadelmak maken. _O-

Over 'hun' mens gesproken en met dat stukje dat jij in je update over Muzanna geschreven hebt JoSav, moest ik aan iets denken dat gisteren gebeurd is. Ik had Aliaa vastgebonden zodat ik haar stal kon doen. Roept mijn stalgenootje mij of ik even kon komen. Aliaa stond met haar kont voor een doorgang en mijn stalgenootje kon niet door. Dus ik toon haar hoe ze aan Aliaa kan vragen om haar kont naar de andere kant te draaien, maar man, kijkt Aliaa boos, maar echt boos!! :') Het 'IK GA JE OPETEN' boos. Ik vroeg me al af waar dat nu weer op sloeg, want normaal doet ze dat absoluut niet en naar mensen toe heb ik haar nog nooit boos geweten. Ach ja, verder gedaan aan mijn stal en nog een aantal keer moeten helpen zodat mijn stalgenootje door kon, met steeds een nijdige Aliaa daarna. >;)
Vandaag stond Aliaa op diezelfde plek vastgebonden (voor mijn stal zet ik haar liever niet, want dan is ze steeds boos op de buurman, daar staat ze rustig, maar staat ze altijd met haar kont voor de doorgang). Waren er 2 andere mensen die vroegen of ze door mochten, dus ik herzet Aliaa en verwachtte een zelfde reactie als gisteren. Niets dus vandaag. _O- Volgens mij is ze inderdaad geen fan van die persoon. :')

Ik merk dat Aliaa vooral heel nieuwsgierig is naar andere mensen toe en altijd gaat snuffelen (en vooral ook schooien of er niets te knabbelen valt :') ). Maar eigenlijk ben ik de enige die wat met haar doet, en mijn moeder, maar die is ook oke voor Aliaa. Ik ben stiekem benieuwd hoe ze zou reageren als iemand anders wat met haar moet doen.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 18:31

Aliaa is toch echt een grapjas hoor... :') Ze was echt geniaal vandaag. Ik besloot om nog eens op haar te stappen, ondanks dat ze lekker fris stond en er heel veel wind was. De laatste keer heb ik kort stappen op commando geoefend toen ik op haar zat en vandaag besloot Aliaa (op haar eigen initiatief) om na het opstappen meteen te vertrekken in stap, enkele stapjes te doen en daarna stil te gaan staan, om vervolgens om te kijken waar die beloning bleef. >;) Want ja, de vorige keer kreeg ze ook een stukje wortel als ze op commando begon te stappen. :+
En dan die zelfvoldane snoet erbij, geweldig dier is het toch! :D

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 18:53

Hele stille meelezer hier. Wat geniet ik toch van je verhalen. Heb het grapje van vandaag met een glimlach gelezen, wat een clown haha

Edit typo

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 20:22

Dank je voor je leuke reactie Siersma! :D Aliaa weet hier ook elke keer een glimlach op mijn gezicht te toveren. Ze is zeker en vast een clown. Mijn natural hackamore kon ik vandaag omruilen in de winkel (hij was helaas te klein), dus heb de nieuwe meteen gepast vanavond. En dat nieuwe 'ding' moest grondig onderzocht worden aldus Aliaa. _O- Ze is nog slechter dan mijn hond. :')

Hier een foto van mijn hackamore.
Afbeelding

Nu heb ik eindelijk teugels als ik ga 'rijden'! *\o/*

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 23:51

Heerlijk om te zien hoe slim ze zijn, he? En dat ze het ook zo goed van zichzelf weten.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 13:25

Echt ongelooflijk leuk om te zien! :D

daisydaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:36

Wat een leuk dier!

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 20:46

daisydaisy schreef:
Wat een leuk dier!
Dank je wel! :D

Ik zag er al weken tegenop, maar gisteren was het dan uiteindelijk zover... Gisteren moest ik op tweedaagse vertrekken met school. We moesten om 9u 's ochtends al op locatie zijn, dus vroeg opstaan om te vertrekken. En daar keek ik enorm tegenop, want ja, ik moest Aliaa achterlaten. |( Ik ben inmiddels nogal verwend door (bijna) alle dagen 2 keer per dag naar Aliaa te gaan. En dan zou ik haar dus op donderdag niet zien. Maar dat kon niet zijn natuurlijk, een dag Aliaa niet gezien, is een dag niet geleefd. :+ Dus heb ik de stalhouder verwittigd dat ik donderdag erg vroeg aan de deur zou staan, maar dat was gelukkig geen probleem. Ze weten dat ik nogal verslaafd ben aan mijn knolletje en dat ik al weken loop te klagen over die tweedaagse. :')
Woensdagavond moest ik dus al 'afscheid' nemen. En ik dacht, wat is leuker dan nog een keer kort op Aliaa stappen? Niets is leuker toch, dus dan doen we dat gewoon even. :D Een vriendin had om beeldmateriaal gevraagd, dus heb ik een stukje gefilmd. Ik dacht dat het ook leuk was om met jullie te delen, dus bij deze. :D Inclusief commentaar van mezelf... :')

En Aliaa is volop tanden aan het wisselen... Op dit moment is ze 3 tanden kwijt en nummer 4 zit al los. _O-

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 10:40

Wat doet ze het leuk! en wat doe jij het leuk! ik zat met een glimlach te kijken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 14:54

Oh, zo schattig! Topteam +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 16:15

filly schreef:
Wat doet ze het leuk! en wat doe jij het leuk! ik zat met een glimlach te kijken :D

:j ik ook!

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 16:02

Wat leuk dat jullie er ook een glimlach op je gezicht van krijgen! *\o/*

De afgelopen dagen heb ik het wat 'rustiger' aan gedaan met Aliaa (want ja, ze moet toch zo ongelooflijk hard werken...). Aliaa is hengstig geworden en leek hier toch behoorlijk wat last van te hebben. Met grondwerk had ze absoluut geen aandacht voor mij, en ja ik ben verwend omdat ik normaal alle aandacht krijg. >;) Ook mocht ik 2 dagen geleden niet naar haar buik kijken, laat staan aankomen, want anders... Ja, ze was heel duidelijk in elk geval. :') Ze stond ook wat met opgetrokken buik in stal 's ochtends, dus voor de zekerheid een stalgenootje, die dierenarts is, gevraagd om eens naar Aliaa te kijken. Overbezorgd als ik ben, voelde ik me toch wat beter dat zij ook dacht dat het door de hengstigheid kwam.
Ook diezelfde dag hoorde ik plots een soort gegil van buiten, dus ik storm meteen naar buiten om te kijken wat er aan de hand was. Bleek dat het Aliaa was, die hysterisch in de bak aan het crossen was, al gillend. Waarom? Tja geen idee, er was werkelijk niets... _O- Hormonen zeker? :)) 5 minuten later deed ze alsof er niets aan de hand was. :')
Gisteren en eergisteren ben ik gaan wandelen met Aliaa, een keer alleen en een keer met een stalgenoot en haar paard erbij. Beide wandelingen gingen goed!

Ondertussen lijken de hormonen alweer gezakt te zijn (al staat ze nog regelmatig te roepen naar andere paarden, wat ze normaal niet doet), dus konden we wat serieuzer aan de slag. Morgen komt iemand langs om zadels te passen, dus wou ik ook niet teveel doen vandaag. Maar het was alweer een tijdje geleden dat we gelongeerd hadden, dus ergens wou ik dit doen als voorbereiding naar morgen toe.
Goed, zowel ik als Aliaa vinden longeren enorm saai, zeker met dit mooie weer. Hoe kunnen we het longeren dan net dat ietsje leuker maken? Tja, wat vindt Aliaa leuk? Plastic is ze gek op, wat als we dat nu eens combineren met longeren... En zo kwam ik tot de conclusie dat ik mijn doelen ga moeten bijschaven. Mijn doel was om mijn paard bomproof te krijgen, maar wat als je paard al bomproof is? Ik denk dat het doel voorlopig wordt om iets ze zoeken waar ze wél bang van is en daarmee aan de slag te gaan... :')

The work in progress:
Afbeelding

Oeps, betrapt...
Afbeelding

Afbeelding

En opnieuw betrapt...
Afbeelding

Wat is dit? :wow:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan welverdiende rust op de weide! :D
Afbeelding

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 17:54

Deze middag is Kitty van Kifrahorse langs geweest om de Freemax Western te passen! *\o/* Mijn zadel is besteld! :D Het is deze geworden (maar dat wist ik eigenlijk al):
Afbeelding

Nou ja, niet exact deze, want de forkmaat van dit zadel was te groot, maar zo komt het er wel uit te zien. :P Dit zadel is van koeleder, kleur Cognac.

Aliaa heeft zich voorbeeldig gedragen! In het begin vond ze het niet zo leuk dat Kitty haar lichaam controleerde, maar na af en toe eens een correctie van mij wanneer die oren naar achter begonnen te bewegen, gedroeg ze zich netjes. :') Kitty heeft ook naar mijn huidige, Engels zadel gekeken trouwens. Deze lag nog niet zo slecht, maar was iets te breed.
Heel veel zadels gepast en uitleg gekregen van Kitty. Aliaa mocht aan alle zadels eens ruiken, want ja, wanneer iets nieuw is, moet dat onderzocht worden. :j Elke keer er een zadel op gelegd werd, kreeg Aliaa ook een stukje wortel, dus dat is altijd wel goed dan. :P

Freemax Western, buffelleder:
Afbeelding

En de Silverado hebben we er ook eens op gegooid:
Afbeelding

En dan was het tijd om het zadel zelf uit te testen! Spannend, want ik heb nog nooit met zadel op Aliaa gezeten. Voor de zekerheid heb ik Aliaa eerst kort gelongeerd met het zadel, een westernzadel op je rug is toch nog wat anders dan een engels zadel. Zowel in stap, draf als galop gaf Aliaa geen kik, dus kon ik erop. Ik heb Aliaa zelf laten inparkeren aan het krukje, echt heerlijk trucje is dat zeg! :D
Wat zat dat zadel heerlijk! Eerst zat ik wat kort, waardoor mijn knie pijn deed, zelfs gewoon bij het zitten. Eenmaal ik langer zat, was de pijn weg. :D We hebben zelfs een kort stukje gedraafd! *\o/* Aliaa deed het prima, en mijn moeder die moest meelopen, deed het ook goed! }>
Afbeelding

Een duidelijke foto heb ik jammer genoeg niet, mama neemt jammer genoeg niet echt duidelijke foto's. :') Maar Kitty heeft er ook een aantal genomen, dus die verwacht ik nog. :D

Op het einde, toen we klaar waren, begon Aliaa te gapen. Dus heeft toch lang genoeg geduurd voor haar. :j Soms vergeet ik dat ze nog zo jong is, ze doet alles zo goed. <3

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 18:11

Man man je kunt er een boek over schrijven :') Heerlijk meiske is het toch <3 en wat doet ze het goed

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 18:44

Zo leuk om nu een oto te zien van jou dat je erop zit. Staat goed. Mooi zadel wat je besteld hebt