[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:16

Anoniem schreef:
borstnoot schreef:
Het is wel moeilijk om niet bij je eerder geschreven berichten te kijken, omdat daar misschien spoilers in staan.

Dat was nog niet eens in mij opgekomen, maar nu vind ik dat ook moeilijk _O-

Waarom las ik dit? :') snel bokt afsluiten hahha.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:25

Anoniem schreef:
borstnoot schreef:
Het is wel moeilijk om niet bij je eerder geschreven berichten te kijken, omdat daar misschien spoilers in staan.

Dat was nog niet eens in mij opgekomen, maar nu vind ik dat ook moeilijk _O-

Ik heb een enooooooorme hekel aan films met een
Spoiler:
Braveheart
-einde (sorry voor de luitjes die die film nog niet kennen....). Dus om te zien of ik verder moet lezen, heb ik toch eerst maar even de laatste regels van het boek gelezen... :+

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 12:58

Hallo Nieuwe volgers Borstnoot, Wendy, Kally, welkom.

Sneller dan nu ga ik niet, helaas voor hen die sneller willen... Maar kijk eens we zitten al in 2016! Hoera!

Zaterdag 12-12-2015

Vandaag weer door de tunnel geweest om te kijken of ik die pensionstal kon bereiken. Helaas ging dat niet te paard. Ik moest dan door een weiland van hen waar paarden in staan en dat lijkt me niet de bedoeling. Ik ga er wel eens met de auto naar toe. Maar de tunnel was dit keer enger. Ze was onrustiger, maar ze deed het mooi toch maar wel!
Via het bos teruggereden en er haakte een tak in haar staart. Was haar eng-level al weer gevuld door de tunnel of kwam de poopscoop-ellende weer boven, ik denk het, maar het was compleet rodeo. Met bolle rug springen en maar meppen naar die tak. Dat ik er niet afgekletterd ben is weer een wonder en ik heb haar nu een grote mond gegeven, of dat hielp weet ik niet, maar op hetzelfde moment viel de tak eruit en was ze meteen weer normaal. Dat waren weer een paar grijze haren erbij.

Zaterdag 19-12-2015

De afgelopen week wat minder gereden, het weer was er niet echt naar en tussen de regen door getraind op het veldje, gelongeerd en veel "Gemend". Want ondanks dat een aanspanning hier in de bergen dierenmishandeling zal zijn naar mijn mening, kan ik haar natuurlijk wel leren slepen. Wie weet kan ze ons ooit helpen met omgekapte bomen slepen. Ik heb het gevoel dat ze dat wel heel erg leuk zal vinden. Krachtsinspanningen zoals een talud op gaan vindt ze leuk volgens mij en de samenwerking daarin lijkt me ook gaaf. Dus volop bezig met het sturen daarmee, wat nog niet altijd goed over komt, maar het is een mooi begin.

Kerst 2015.

Nou, als je een schichtig paard wilt trainen in bomvrij te worden, moet je met kerst door het dorpje gaan rijden. Iedere dag verandert daar nu wat, en alles ziet Callas. Ik ben nu bewust al ongeveer een kleine week iedere dag door het dorp aan het rijden. Iedere keer het kleinste rondje van 20minuten stappen. Want de mensen dossen hun tuin en huizen hier enorm uit. Met van allerlei knipperende lichten, snoeren van lampjes, verlichte rendieren, en klimmende kerstmannen. De Efteling is er niets bij. En o ja, de gemeente heeft kerstboompjes neergezet met strikken en ballen erin. Dus enorm veel uitdaging. Ik blijf maar doorzetten, maar ik geloof dat ze het niet zal afleren dat nieuwe dingen niet eng hoeven te zijn. Wel humor zoals ze een klimmende kerstman de gevel op volgde. Dat vond ze toch wel heel bizar. Het ging eigenlijk goed, tot die mevrouw het raam opendeed om een praatje te maken. Dat was schrikken.

Dat merk ik wel vaker aan haar. Als ze 1 schrikje tegelijk heeft, gaat het wel ok. Haar Eng-level vult zich dan een beetje en als we maar lang genoeg kunnen stilstaan of er niets meer gebeurt komt dat level wel weer in het geel/groen terug. Maar gebeurt er iets extra's dan zitten we in geel/oranje, en als er dan nog iets meteen gebeurt, dan slaan we alle verder fases van het level over en zitten we meteen in de alarmfase heftig rood. Tja. Van die dingen.

Toen mijn vriend laatst weer eens meefietste en ik zachtjes foeterde op mensen die geen begrip voor paarden hebben, (werklui bij een huis waren met zeilen aan het klooien en hielden niet even op toen ik voorbij moest en ze zagen dat Callas het verschrikkelijk eng vond) zei mijn vriend, dat kun je die mensen niet kwalijk nemen, je hebt nu eenmaal een schrikpaard.
Zo is het dus.
Ik heb een schrikpaard.

1 januari 2016

Het nieuwe jaar wordt hier in Frankrijk gelukkig niet ingeluid met vuurwerk, dus ik dacht ik hoef de stallen niet dicht te doen. Ging ik toch even voor de zekerheid kijken, stond ik daar net, gingen er een stel idioten in de bossen met geweren lopen schieten! Midden in de nacht! Paarden helemaal over de zeik in de stal. En allevier overigens. Ze steken elkaar ook aan natuurlijk, kuddegedrag. Not funny.

Dinsdag 5 janvier 2016

Ik doe nog steeds mijn ritme van om de dag een klein stukje rijden als het weer het toestaat en de andere dagen trainen aan de hand. Vandaag hadden we weer een heel bijzondere situatie.
Ik deed een rondje dorpje, maar dan het rondje van 3 kwartier stappen. Daarbij heb ik dan een iets grotere weg te pakken waar meer auto's kunnen rijden om haar te laten wennen.

Ik werd ingehaald door een UPS-bus, die nogal haast had. Ik hoorde hem al aankomen scheuren en voor de zekerheid rijd ik sowieso al tegen het verkeer in, en ik zette haar dus stil in de berm. Die man zal ook niet ff afremmen. Dus zo'n groot zwart ding ineens langs haar heen, was niet grappig, maar ook dat hebben we weer overleefd.
Kom ik op de terugweg langs een bedrijf waarbij ik over de parkeerplaats moet om het bos in te kunnen, staat die UPS-wagen daar. Met de bezorger erin die aan het rommelen was met dozen en zo. De bus bewoog heftig heen en weer. Nah, dat was toch echt wel teveel van het goede en het eng-level skyrockete. Ik had haar al op het bit gepakt na de eerste ontmoeting met die ups-bus, dus dat had ik nog steeds, maar ze wilde vluchten. Gelukkig reageerde ze goed op het bit en bleef het bij piafferen, maar subiet was ze doorweekt van het zweet, het arme dier. Ik zag al voor me dat ze zou terugwijken tegen de andere auto's, maar dat ging gelukkig allemaal goed. Weer een jaar van mijn leven eraf.

Wat ze nu ook steeds vaker gaat doen, is dat ze eigenlijk niet meer zo graag van huis gaat. Ze vindt het steeds moeilijker de andere paardjes achter te laten. Dus zo voorwaarts als ze eerst was, is ze nu helemaal niet meer. Maarrrr... hebben we de terugweg van een bosrit bereikt, en ze weet feilloos wanneer die er is, dan heb ik een racepaard onder me. Iedere gelegenheid grijpt ze aan om naar huis te kunnen stieren. Ze begint nu ook met nepschrikken volgens mij om dan weg te kunnen galopperen. Het is met twee keer overkomen dat ik haar niet kon houden, ook niet op bit. Al stuiterend ging ze er vandoor, na eventjes is ze het ook wel weer zat, maar wat er laatst gebeurde is dat ze haar voorschoen door het gekke rodeo eraf getrapt heeft. Helaas kapot. Dus nu stap ik alleen nog maar de terugweg of ik rijd de hele tijd overgangen stop, achterwaarts, stap en draf om haar te laten gehoorzamen en op de heenweg een beetje draven en af en toe een galopje waarbij ze eigenlijk niet vooruit te branden is.
Ik denk dat ik wel kan stellen dat madam gaat puberen. Over een paar maanden is ze 4.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:48

Nou, ik lees nog steeds mee, en "drink alles in", want voor mij is er veel herkenbaar.

Gek genoeg niet voornamelijk met mijn (temperamentvolle) bonte Tinke x Fries kruising Jaopie, een aantal dingen wel, dat introverte, dat "tot het emmertje vol is" (kan even duren, en vaak heb je het niet in de gaten waar dat peil inmiddels ergens ligt), maar met hem voornamelijk met leiderschapsissues. Dat blijft opletten, maar daar zijn we inmiddels wel uit.
Ik herken vooral veel van het "gekluns" dat ik zelf had en heb met mijn inmiddels 8 jarige merrie Khavanna, die geen druppel Tinker in zich heeft, maar waarmee ik ontelbaar veel dezelfde verwachtingspatroon/redenatie/aanpaks-"fouten" (verkeerde inschattingen) mee heb gemaakt.En dat terwjl de merrie inch voor inch gemakkelijker van karakter is dan Halve Tinker Jaopie! Ook herkenbaar hoe jij als het ware aanvankelijk moeite had van de "Thor"-aanpak af te komen voor jezelf. Dat had ik ook doordat ik Jaopie gewend was, om dat écht los te laten en me te realiseren dat ik met de merrie een enorm ander paard onderhanden had.... pfffttt... Old habits die very, very hard!

Ik vind het superboeiend om te lezen, ook de redenaties die je volgt, en hoe je je dingen afvraagt, ergens later weer van aanpak of inzicht verandert...het is een hele interessante reis die je samen met Callas hebt gemaakt.

Schrijf vooral door, ik leer er ook weer van!

borstnoot

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:54

Oh, TS, je gaat al heel snel hoor! Het was ook niet bedoeld dat het sneller moet! Het is gewoon dat ik nieuwsgierig ben :')

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 14:10

Geeft niet Borstnoot. Dank je Terpentijn. Wat ik vooral bijzonder vind om te ontdekken nu ik dit topic gestart ben, is hoeveel mensen eigenlijk een, soms heel lange, startperiode nodig hebben om een team te worden. Hier weer de volgende update. Nu stop ik even voor vandaag tot vanavond, er moet ook gewerkt worden natuurlijk.

9 januari 2016

Ondanks dat Callas mij sinds al even niet meer onder de voet gelopen heeft, betekent dat niet dat ze minder lomp is geworden.

Ze is erg dominant naar de andere paardjes toe. Iedereen moet opr*tten voor haar en wel snel een beetje. Als het niet snel genoeg gaat, gaat ze er gewoon dwars overheen! Als ik het niet met mijn eigen ogen gezien had, zou ik het niet geloofd hebben.
Ik zet ze met zijn vieren in de bovenweide die is mooi droog. De andere weide beneden heeft van zichzelf een moerasje en dat is nu veel te nat. Ik kan ze niet met zijn vieren tegelijk halen, dus meestal doe ik het twee bij twee. De twee oudjes, Bubbles en Shadow eerst en dan de twee nieuwe dames laatst. Dus als ik bij de wei kom, o frustratie, staan daar al twee paarden te grazen op plekken die Callas had willen hebben. Nu mag Shadow alles doen bij haar, dus die valt wel mee, maar Bubbles! Stond die daar nu echt háár graspol af te vreten? Dat kán dus écht niet! Dus Callas moest gelijk er naar toe. Poupetje was echter niet zo snel met de wei ingaan en omdat de ingang daar niet zo breed is, was er geen ruimte en Callas loopt gewoon tegen Poepie aan! Nee ze loopt er niet tegenaan, ze loopt er doorheen! En aangezien dat niet gaat, verloor Poepie haar evenwicht en viel om. En Callas stapt gewoon door! Niet te geloven! Ze stapte nog net niet op het minishetje, gelukkig er wel overheen, maar dit geloof je toch niet! Poupette rolde om, maaide met haar beentjes in de lucht, rolde over haar veel te dikke buikje een stukje van de helling en kwam netjes op haar korte pootjes terecht en ging gewoon, overspronggedrag, staan grazen. Niets aan de hand hoor, dit is dagelijkse kost...

Op stal staan ze ook niet rustig. De twee grote merries staan naast elkaar en houden elkaar continu in de gaten. Platte oren, niet normaal. En nep-happen door Callas. Ik heb haar nog nooit echt zien bijten, dat gelukkig niet. Maar Bubbles reageert enorm gefrustreerd. Gillen en piesen. Ik snap niet waar ze zoveel pies vandaan haalt, maar het gaat maar door. Zelfs in de nacht hoor ik ze nog wel eens gillen. Ook dat zal wel wennen, maar we zijn toch al wat maandjes verder... Callas moet dan flemen als Bubbles gepiest heeft, terwijl ze helemaal niet bij die plas kan, maar het is een druk stel die twee. Heb overwogen om de boel te gaan scheiden, maar dat heeft veel gevolgen voor van alles en nog wat, dus het moet maar zo.

Zal Callas het ooit leren? Ik ging ze ophalen voor de nacht en wat wel fijn is, is dat Callas komt als ik roep. Ja, niet om mijzelf, dat maak ik mezelf echt niet wijs, maar om de biksjes in mijn zak uiteraard. En je moet als eerste bij die biksjes zijn nietwaar, een ander zal eens meer krijgen.
De anderen lopen netjes de zigzagpaden naar beneden af, af en toe met een drafje, maar wel beheerst. Maar Callas kwam weer in een rechte lijn aandenderen van boven af de heuvel. We have been here before. Ze leert het ook echt niet. Ze woont hier nu drie maanden! Hop weer een sliding met een val erachteraan en weer landde ze in de struiken boven aan het talud die haar val braken. Gelukkig weer niets aan de hand. Ik geloof dat ik de Efteling maar ga vragen om van die hekken voor mij neer te zetten waar je doorheen móét slingeren, dan moet ze die wel volgen...

11 januari 2016

Ik vroeg me al een tijdje af waarom Callas' mooie sokken toch zo hard slijten of uitdunnen. Ik dacht dat het door de hoefschoenen kwam, maar wat ik al een paar keer gezien heb, heb ik nu van dichtbij gezien, ze knaagt aan haar sokken! Wat is dít nu weer? Ik heb gechecked, het is geen mok of rasp, maar kennelijk jeukt het verschrikkelijk.

Ben erachter gekomen via internet dat het waarschijnlijk mijt is. Maar eigenlijk vrees ik dat het luizen zijn, want ze schuurt ook met haar manen en het is niet het seizoen voor zomerschurft.

Nu dat weer.

https://www.youtube.com/watch?v=G4lg2QpCod4

Vrijdag 15 januari

En dan rijd je door het bos en vraag je je af of een pad dat je ziet uitkomt bij een ruïne waar je regelmatig langrijdt. Je gaat dat pad in maar na een bocht blijkt het dood te lopen, althans voor paarden. Voor een mens ging het nog wel door, maar veel te krap voor een paard.
Dus helaas moest ik omkeren. Ik draai Callas om en rodeo! Dit keer schrok ze nergens van en was het gewoon doelbewust om mij eraf te krijgen. En dan meteen ervandoor schieten. Ik ben alleen maar bezig geweest met blijven zitten en hopen op een goede afloop. Ik kon niets. Ja, ik had het bit, maar we gingen zo ontzettend loeihard, dat ik bang was haar met zigzaggen uit balans te brengen. De bosweg was na de vorst van vorige week, helemaal kleïig en superglad en perfect om een enorme schuiver te maken. Als je het wenst en vraagt van je paard is zo'n vliegende galop mega-kicku. Maar dit was niet grappig. Na een tijdje was ze het zat en kon ik de controle weer overnemen en ben ik continu overgangen gaan rijden. Tot ik dacht, wat struikelt ze vaak. Kijk ik onder me, hoppa, alle twee de easyboots kapot! Alleen de klittenbandstroken hangen nog om haar kootholtes maar de schoenen zijn weg. Hoppa weer 150 euro kwijt. Ik ben afgestapt en we zijn naar huis gelopen. Later ben ik teruggegaan om de schoenen te zoeken en gelukkig heb ik ze gevonden. Niet happy.

Zaterdag 16 januari 2016

Ik weet het niet meer. Het lijkt wel of het noodlot mij moet hebben. Maar waarom?

Om te beginnen had ik vandaag weer een miniritje door het dorpje gemaakt, alleen maar om te ontdekken dat Callas nu ook bang aan het worden is voor gewone auto's. Niet voor de auto's eigenlijk, maar van het geluid van de banden in grind. Geluid van remmende banden in grind is helemaal een drama. Ik heb me voorgenomen mijn vriend te vragen dit met mij te gaan trainen de komende week. Ik erop en hij in de auto remmen en zo.

Daar zat ik nog over te peinzen, rijd ik met een los teugeltje ons erf op, rijd ik langs de garage, klapt daar precies op dat moment, maar dan ook precies naast ons, met een enorme knal een slang van de compressor! Daar mag ze uiteraard van schrikken, ik schrok er zelf ook van, alleen ik kan natuurlijk meteen beredeneren wat het is en dat het geluid erna van sissende slangen, haar niet zal opeten. Dus vluchten. Naar stal.

Ik was te verbijsterd om wat voor teugels dan ook op te pakken en zag mijn vriend door het hek voor ons komen. Hij ziet ons in een wilde galop op het hek afstormen en doet wat hij het verstandigst vindt, het gooit de ene helft van het hek open. Ik vermoed als het dicht was gebleven dat ze wel gestopt had, het is een hek van 1.20 hoog, daar gaat ze niet over- of doorheen. Maar nu kon ze erdoor. Ja zij wel, maar mijn knie niet. Ik ramde ongenadig hard met mijn knie tegen het hek. Zo hard dat later bleek dat ik het hek ontwricht heb uit het beton!!! En mijn knie... gelukkig niets aan de hand behalve enorm enorm pijnlijk en zwart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:16

Jeetje, wat een heftige update weer! -O-
Die 24/7 stress in de wei en in de box met haar 'vriendjes'klinkt ook absoluut niet bevorderlijk voor de rust tijdens de omgang met mensen. Hopelijk is dat snel bijgetrokken, want anders is scheiden inderdaad de enige paardvriendelijke oplossing, eventueel met een dichte wand op stal tussen de twee grootste boosdoeners. Altijd in boosheid/angst leven door andere paarden is geen leven, zeker niet als dat tot op dit punt in het verhaal al maanden lang duurt. Stress kills zeggen ze niet voor niets, en ontzettend veel lichamelijke aandoeningen (Cushing, IR, mok, CPLen sowieso de algehele weerstand) verergeren ontzettend snel als iemand 24/7 overspannen is/wordt gemaakt door de omgeving.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-08-17 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:23

Ik begin me wel af te vragen of ze niet lichamelijk wat mankeert....
En ik vraag me nog meer af waarom je je in levensgevaarlijke situaties wurmt ipv een goeie grondwerktrainer erbij te vragen en helemaal van de basis te beginnen....

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:40

Mijn tinker was/is helemaal uit balans waardoor ze ook kon flippen om niks!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:42

Sja, als ik dit zo volg, zou ik zeggen: terug-terug-terug naar het allereerste begin: roundpenning, band opbouwen, zódanig dat ze jouw lichaamstaal ook zónder longe er aan en van en afstand leert begrijpen.
Zéker met een Tink, want die zijn niet gemakkelijk te besturen met: we zetten gewoon iets meer in.
Nee, Tink zélf moet zich in wíllen zetten, anders kom je met zo'n type paard helemaal nergens.
Zoals ik al eerder ergens opmerkte: Tinkers willen graag laten zien wat ze waard zijn en wat ze kunnen... maar ze gaan het niet als een robot voor je doen... wél samen met je.. samenwerking is alles voor en Tinker (men heeft het vaak helemaal niet door, maar veel Tinkers zijn erg trots, je moet ze leren kénnen, open boeken zijn de meesten niet).
OHZ kunnen ze - al ze er zelf de aardigheid van inzien - werken tot ze er zowat bij neervallen, MITS de beloning in de vorm van jouw prijzende woorden ook komt.
Simpele zielen zijn Tinkers helemaal niet... het is moeilijk om "er door heen te kijken", ze hebben een gevoelig en rijk innerlijk leven.... voor een paard.
Gaat het niet goed, zet de Tinker alles in wat hij kent, en dat is meestal bruut fysiek, want de meesten van hen wéten wel hoe sterk ze zijn. Dat is laten we zeggen "hun sterkste punt". En élke keer dat ze dat lukt, heb jij weer 1 punt achterstand op de overwichtsschaal. Daarom benadrukte ik al: sámenwerken. Daarvoor moet je het paard goed kénnen en dat is bij een typische Tinker niet zo gemakkelijk, ze geven zich niet zo snel (maar áls, dan ook volledig). Een echte band opbouwen is van cruciaal belang...
Dat heb ik in vele jaren wel gezien aan de struggles van vele mensen met hun échte Tinker, en ikzelf met mijn halve Tinker/halve Fries Bonte Jaopie... al ik er maar half voor hem ben, zal hij het me laten weten ook!
Het zijn bepaald geen bonte Johnny Goedbloeds, of "ideale bomproof kinderponies", en ook geen bonte knuffelberen, men verkijkt zich al te gauw op het uiterlijk van de Tinker.
Je moet er echt erg veel persoonlijke aandacht in steken.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 30-08-17 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:52

Ik heb je hele topic gelezen, en waarschijnlijk vindt je het niet leuk om te horen, maar ik vind het hilarisch, hoe je schrijft en wat je schrijft. Inhoudelijke tips hebben denk ik weinig nut aangezien we alweer ruim een half jaar verder zijn vanaf het moment dat deze dingen gebeurde. Mijn Tinker had trouwens dezelfde hoefproblemen toen ze hier kwam 5 jaar geleden, met gebalanceerd werken (qua hoeveelheid werk op de straat bedoel ik), waardoor haar hoeven wel getriggert werden sterker te worden, maar niet overbelast werden, is dit probleem inmiddels helemaal opgelost. We zijn nu 5 jaar verder.

Ik werk al jaren met Tinkers en met heel veel van jouw akkefietjes denk ik "duh". Ik vind het spijtig dat de vooroordelen ( dan wel een te rooskleurig beeld) jou zodanig een droom hebben voorgeschetst dat de werkelijkheid zo tegen is gevallen. Callas lijkt me een geweldig leuk (en representatief) exemplaar van het ras om mee te werken. Het komt vast met de jaren allemaal goed! Sommige dingen, zoals stil staan komen ook vanzelf. Over de jonge Tinkers hier zeg ik vaak tegen hun baasjes, tja, stil staan; geduld komt met de jaren toch? Vooral negeren en consequent zijn. Negatieve aandacht is ook aandacht, dat is wel een belangrijke tip.

Bij het lezen van jouw verhalen kan ik niet wachten om met mijn eigen jonge Tinker bezig te gaan. Of nou ja, verder te gaan, momenteel zitten we nog in de fase dat zodra ik een halstertouwtje aanklik haar angst het wint van haar vertrouwen in mij. Want ja, ik vond een jonge Tinker niet uitdagend genoeg meer, dus er staat er nu een met eea aan trauma's erbij...
Laatst bijgewerkt door Caily op 30-08-17 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:53

Jeetje wat een heftige update! Arme Poupette onbegrijpelijk dat ze zo over haar heen walst! En jou in een hek parkeertVind het knap dat he ook de situaties beschrijft die helemaal verkeerd gaan. Je hoort vaak alleen de succesverhalen. Je hebt wel ontzettend veel doorzettingsvermogen. Echt knap en je bent niet bang aangelegd! Ik houd voor mezelf aan als iets meer energie kost, dan het oplevert dan stop ik ermee. Dat is wel erg zwart wit, maar wat betreft paarden moet het toch een leuk ontspannende hobby blijven. Wel weer een cliffhanger zeg! Ik hoop dat het goed afloopt! Als ik je toen in 2015 een advies zou mogen geven dan zou ik zeggen stoppen! Een goed huisje zoeken en weer op zoek naar een lief paard. Het is gewoon gevaarlijk voor jezelf en je kudde. Er zijn zat brave paarden, alleen zijn ze moeilijk te vinden. En dat is echt niet opgeven of zwak, maar juist nodig om een nieuw braaf paard op je pad te krijgen. Maar ja is nu 2017 en ben wel nieuwsgierig wat je gaat doen! Je zou een boek moeten schrijven over deze avonturen. Zit al heel wat jaar op bokt, maar hoe jij schrijft is super knap!

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 16:18

Heel educatief, herkenbaar en fijn om te lezen. Ik volg ook al even stil en hoor graag de afloop van dit verhaal. Voor jou hoop ik oprecht dat het allemaal eindigt met een gouden ijskoud bomproof geweldig paard waar je mee kan lezen en schrijven.
Ik herken veel van mijn merrie en onze processie van Echternach =)

Als ik dan toch een bemerking of gedachte bij het hele verhaal zou moeten hebben, waarom in godsnaam een Tinker als je in Frankrijk de prachtige Henson met kilometers randonnée ervaring zo overal vandaan kunt plukken (*ahem* puur gebaseerd op mijn random leBoncoin openklik-ervaring, zul je net zien dat er geen enkele toen te koop stond).
(En heel erg makkelijk zeggen vanaf een scherm en heel erg hard geroepen te hebben een Mulassier te willen en met een bonte kruising thuis gekomen te zijn :') )

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 18:56

Hoppit, Caily, Freya6, jullie ook welkom in het topic.

18 Jan 2016
Goed, we gaan Callas schriktraining geven om haar stoerder en weerbaarder te maken. Ik heb van alles opgezocht op internet en het woord schriktraining had ik nog nooit van gehoord, maar het is een big businness, dus veel over te vinden.

Zeilen zijn een issue bij veel paarden vanwege het krakende geluid. Heeft op zich niet te maken met haar schrikprobleem op straat, maar het gaat erom haar weerbaarder maken, stoerder in alles en het vooral haar zelf laten uitzoeken dat het niet eng is.

Ik begin met een stuk zeil in haar box. Ik vind dat ze het mega-goed gedaan heeft! Eigenlijk als je het goed beschouwd, verblikte of verbloosde ze niet. Helemaal blij!

Zie filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=VuixqvkfdHw

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 19:05

De video doet het helaas niet!

yumi01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 19:07

Ik volg ook. En wat kun je leuk Schrijven!

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 19:07

Inderdaad, video niet beschikbaar! Je laat ons op onze honger zitten!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 19:24

Leuke verhalen weer. @Hoppit, ik vind dit helemaal niet educatief - het is meer 'try & error', en ook daarmee kom je wel ergens....

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 19:27

sobby, hij stond niet op publiek. Nu wel. Yumi01 welkom!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 19:54

Je kunt haar gelukkig wel paaien met eten, en inderdaad daar dus gebruik van maken en herhalen, herhalen en herhalen.
Het liefst op verschillende plekken.

Ik krijg het gevoel dat je een doorzetter bent +:)+ . Toppie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 19:59

Wederom valt me op dat het paardje in deze totaal niet bang is.
Dit hoef ik zelfs nu nog niet te doen bij Polleke (die verdraagt überhaupt opgesloten niet want dan flipt ze helemaal), net als die verpakking van de hoefschoenen zo laten kraken en erbij houden met passen. Ik vind het paardje voor veel dingen helemaal niet zo bang en meer lijken op onze stoïcijnse merens.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 20:59

Heb momenteel amper tijd om te Bokken, maar voor jouw topic ga ik tijd maken.

Een heerlijke schrijfstijl.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 21:46

Hoi Tones welkom.

19 januari 2016
Sneeuw! Lekker rollen in de sneeuw en ook even proeven of de sneeuw in Zuid-Frankrijk lekkerder smaakt dan in Noord-Frankrijk.

https://youtube.com/watch?v=ZYMnJUdvosY

Maar ook schriktraining deel 2 met zeil in haar box.

https://youtube.com/watch?v=ZMhhIVh_fxk

En met het zeil in haar box hoef ik hierna niet meer te oefenen. Dat is ook het probleem natuurlijk niet, ze loopt ook over planken en doeken voor me, het probleem zijn veranderde situaties en onverwachte dingen op straat vooral achter haar en auto's die achterop komen, als ze onder de man is.

Dus zijn we de 21e na de sneeuw begonnen met de auto. Mijn vriend had biksjes in de auto en hij ging remmen en toeteren achter mij en mij inhalen etc. Iedere keer als ze braaf was geweest, zou hij haar een handje biks vanuit de auto geven.

Dat biksjes geven werkte wel, maar de schrikjes bleven. Allemaal kleine beheersbare schrikjes, met uiteraard buiten het bereik van de camera, die statisch is, heftigere schrikjes. De laatste keer buiten beeld viel ze bijna door het schrikken en zijn we gestopt. Haar eng-level zat vol.

Buiten het logbook om voor jullie bokkerts: Jullie denken vast, waar zeurt dat mens over die paar kleine schrikjes. Maar het gaat om het grote geheel. We wilden haar leren dat ze niet bang hoeft te zijn voor auto's en wat voor dingen dan ook, dus veel oefenen met verschillende dingen. Maar het leek een averechts effect te gaan hebben. Als haar eng-level vol zit en het zoveel stress gaat opleveren dat ze zichzelf kan gaan beschadigen dan moet je uiteraard stoppen.

Ik ben toen ontstressend gaan draven. Dat ging goed. Komen we van de oude spoordijk af, waar mijn vriend onderaan op ons wachtte, lopen er over de spoordijk en dus boven haar hoofd, joggers. Het eng-level was toch nog niet leeg want ze ging zowat op onze auto zitten van schrik!

We wilden een andere keer nog een sessie doen met de fiets, maar dat is er niet meer van gekomen.

https://youtube.com/watch?v=1NM3nvKf10M

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 21:54

Wat fijn dat je vriend ook zo meewerkt!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 21:55

Monique ziet jouw paard wel genoeg en op een normale manier, vraag ik me steeds meer af?