[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 17:36

Rechts begeleiden ging nog best goed. Eerst wat kort houden omdat hij eerst probeerde om weer naar de andere kant te gaan. Maar als ik daarna wat langer touw gaf en mijn hand op de hals legde werd hij ontspannen.
Ook een drafje meegenomen langs deze kant, vond hij toch wat gek.

Oh en deze keer gewoon met weidehalster en halstertouw gaan wandelen. Hij deed het toch goed.

Heb ook oefeningen gedaan zoals achteruit gaan

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 18:04

Art_Ificious schreef:
Dubbele lijnen ofvan longe heb ik bij meerdere paarden al gedaan. Zowel jongere als oudere.
Bij harley had ik ook de menpositie en liet ik hem door paaltjes lopen of over balkjes heen.

Wandelen doe i voorlopig steeds dezelfde route. Dus kan er wel wat meer uitdaging aan toevoegen :)

Voor jou of voor hem? :)

Afwisseling zit tussen onze eigen oren houd ik mezelf altijd voor. Niet qua training want daar is afwisseling juist heel belangrijk voor. Maar qua wandelen zou ik juist voorlopig voor een bekende route kiezen en hem daar lekker in bevestigen. Zou zonde zijn als die extra uitdaging ineens te veel blijkt waardoor je weer 3 stappen terug bent (been there.. ;) ). Af en toe stukje achterwaarts, pasje opzij wijken voor druk, touch doen etc. is misschien wel uitdaging genoeg voor nu.

Maar uiteraard jouw paard en jouw inschatting :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 21:32

Leo, de vaste route doe ik meer voor limo om hem idd niet teveel prikkels in eens te geven. Op de vaste route kom ik soms ook zo al uitdagingen tegen zoals stilstaande vrachtwagen aan de kippenfarm die er eieren komt afhalen, en die móet ik passeren er is geen andere weg of ik moet van stal uit rechtsaf gaan maar dan moet ik een stuk langs de drukke baan en daar ben ik nog niet aan toe vind ik.
Fietsers zijn inmiddels al gewoon voor limo, motors ook maar heb wel steeds begripvolle motorrijders gehad die wel vertraagd voorbij rijden.
Tractor kent hij inmiddels ook al.
Ook al gehad dat een land rover achter ons bleef rijden op het bospadje tot ik aan de kant kon gaan.

In begin vond hij de wegvliegende duiven ook eng maar daar kijkt hij nu niet meer van op.

Hij is veel rustiger geworden heb er nu een fijn paardje aan :)
Daarom durfde ik vandaag ook zonder longeertouw te gaan wandelen maar gewoon met halstertouw.

Nog een foto van vandaag op de vaste graasplek ook rechts van hem blijven staan.
Afbeelding

Gimme_Joy

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 22:56

Blij om te zien dat hij herstelt is van de castratie. Volgens mij doe je het goed zoals je het doet. Ik denk dat het nu zaak is dat jullie de band verstevigen en vertrouwen opbouwen. Maar kijk eens waar je een maand geleden stond en hoe het nu gaat. Dan zitten er grote sprongen van vebetering in! En je zal zien dat als hij zijn hormonen straks kwijt is dat hij wat stabieler gaat worden.

Blijf vooral filmpjes posten, want dat vind ik leuk om te zien! +:)+

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 07:16

Helaas volledig hersteld toch niet.
Moet opnieuw ontstekingsremmers geven vier dagen lang.
Gisteren zag ik ook een zwelling op de buik. Maar de koker is wel al minder dik.

Afbeelding

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 14:30

Vandaag komt de Osteopaat.
Maar voor het zover is ben ik eerst gaan wandelen.
Deze keer rechts langs de manege af ipv links.
Waarom? Omdat rechts meer uitdaging bevat zoals blaffende honden die limo niet kan zien alleen kan horen.

Wat zul je zien op dit filmpje?
- de ponyweide van de manege inclusief de lespaardjes etend van hooi
- de springpiste (hindernissen zijn opgeruimd aangezien er in de herfst/winter niet buiten gereden wordt)
- de poort waar de blaffende honden achter zitten.

Verderop nog enkele blaffende honden ontmoet.
En drie Haflinger ponies die kwamen afgestormd.

Afbeelding

En een kort trainingmoment waar ik limo vast heb gezet aan de stal en even wegstap (uiteraard niet ver weg).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 15:03

Aangezien dit een volgtopic is geworden heb ik een moderator gevraagd om een titelwijziging indien dit kan.
Nu is de titel namelijk niet dat van een volgtopic :)

DexterM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 15:21

Ik lees al even mee en wat is hij mega braaf!
Ben je niet bang dat als hij zo vast staat en zijn hoofd door het luik van de box doet, terwijl de box niet goed dicht zit, en hij zou bewegen dat de deur open schuift met dus zijn hoofd vast in het luik?
Of dat wanneer jij achter hem staat en hij zijn hoofd zo omlaag doet en het touw bijna op de grond komt hij zijn been er over heen zet? Ik krijg daar echt wel de kriebels van. Het lijkt mij best gevaarlijk.
Lekker dat je zo met hem aan de wandel bent, hopelijk knapt de wond mooi op. Ik zou alleen als ik ergens zou gaaan lopen wat vrij nieuw is voor het paard, niet ook erbij gaan filmen. Gewoon lekker eerst een paar keer verkennen met 100 procent aandacht bij het paard. Het is ook leuk om hier alleen te lezen dat je wat nieuws hebt gedaan, dat filmpje zien we later wel eens. Als het de eerste keer wel eng is of hij schrikt ben je als je ook loopt te filmen waarschijnlijk te laat met ingrijpen of corrigeren.
Wel heel leuk dat het wandelen zo goed gaat nu.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 16:20

Ik had idd de staldeur best volledig dicht moeten doen. Maar ik was erbij en limo staat eigg vaker met losse deur in de stal als ik even mest opruim. Hij is gelukkig niet zoals drie andere paarden die vreemd genoeg hun staldeur zelf openen. Moeten ze best handig en sterk voor zijn ook :P
Koord mocht idd ook korter, even niet bij stilgestaan.

Osteopaat is net weg. Blokkades in de rug. Maar dat had ik verwacht ivm onderuit gaan tijdens zijn castratie avontuurtje.
Hij was zeer rustig en Osteopaat kon zelf op een krukje naast hem gaan staan.
Bij het wandelen op het beton heeft de Osteopaat eerst zijn motoriek bekeken en viel op dat zijn bekken en rug niet lekker bewogen.
Zover de Osteopaat kon voelen heeft hij geen bekkenprobleem en kon ze ook beide achterbenen helemaal optrekken wat ze de eerste keer niet kon doen toen hij nog zo angstig was.
Dat de bekken niet lekker bewogen had dus te maken met de rugblokkades. Ik moet wel in het oog houden of de flexibiliteit verbeterd.
Er is duidelijk vooruitgang in de omgang want limo liet echt álles toe.
Ben trots op hem.

Art_Ificious

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 18:48

Ik wou als ik de training terug ga opnemen ook wat bijgeven dat ik voor of na het trainen kan voeren Om de spieropbouw te ondersteunen.

Ik dacht eerst aan luzerne, maar ik lees dat sommigen hier juist drukker van worden, en dat wil ik helemaal niet hebben.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 18:58

Art_Ificious schreef:
Ik wou als ik de training terug ga opnemen ook wat bijgeven dat ik voor of na het trainen kan voeren Om de spieropbouw te ondersteunen.

Ik dacht eerst aan luzerne, maar ik lees dat sommigen hier juist drukker van worden, en dat wil ik helemaal niet hebben.

Na de training die jij doet heeft hij nog weinig extra nodig, lucerne krijgen ze hier jeuk van dus heb nu compact gras ondat die hier te krijgen is en er geen melasse in zit.
Zolang hij niet te dun of dik staat zou ik niet veel verder gaan dan een beetje pulp, grasbrok of iets dergelijks.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 19:57

Voor wat wandelen heeft hij echt niets extra's nodig ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 21:09

Nee maar vanaf half oktober begin ik het longeren opnieuw erbij te nemen om ook rugspieren te trainen.
Van wandelen zal er tijdens de regendagen niet veel komen. Dan zal ik het moeten doen met de piste en wil dan 1x per week terug opbouwend longeren.

Daarnaast ben ik ook aant zoeken achter leuke geondwerkoefeningen. De 7 games zijn leuk maar zoek eigenlijk meer oefeningen waarbij ik omstakels kan gebruiken (bloempotten, kegels, vlaggetjes etc)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 21:13

7 games zijn basis, die vervolgens toepassen met obstakels is de bedoeling, anders wordt het een nogal geestdodende training met elke keer hetzelfde.

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 09:42

Als je de 7 games helemaal voor elkaar hebt kun je dit in alle situaties gebruiken (als je het echt goed hebt bevestigd)

dat je paard al gewend is aan wijken voor druk en je hem zo overal kan neerzetten, dat ie stil staat en blijft staan ook als jij wegloopt, tot je hem terug vraagt. Wanneer je hem overal kan aanraken met je handen en een plastic zakje of whatever. Cirkelen in stap draf galop en terug.

Ik heb er in allerlei situaties nogsteeds plezier van dat ik ooit de 7 games heb aangeleerd: Bij het wennen aan water, in het verkeer, gewoon voor de beleefdheid en afspraken tussen jou en je paard.

Dus ja je kan het ook gebruiken om oefeningen met obstakels te doen

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:42

Nog wat gedaan? ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 12:20

Ja ben begonnen met Longeren dit gaat vlekkeloos zowel linksom als rechtsom. Inclusief longeerzweep zonder dat hij er angstig voor is.

Daarna zadel opgelegd gehad. Eerste keer met stijgbeugels los, geen problemen gehad en positief afgesloten. Twee dagen erna opnieuw geprobeerd maar toen was het plots wél eng en crosde hij als een gek door de bak overal tegenop in de hoeken. Onbegrijpelijk omdat het de eerste keer probleemloos ging.
Bij afhalen van het zadel schoot hij weer als een speer weg.
erna gewoon rustig laten worden in de bak en positief afgesloten dmv leidoefeningen.

Nu had hij van woensdag tot zondag rust gehad maar dit heeft hem niet erg veel goeds gedaan. In tegendeel nu vind hij álles eng. Zelfs een simpel zadeldekje gaat hij al van over de zeik.

Ik ben gewoon terug bij af. Terwijl ik in de stal en in de wei hem overal kan aanraken, om hem heen kan stappen hij zich gewillig laat begeleiden. In de stal zelfs op en neer kan springen naast hem zonder dat hij angstig doet.

Maar ook is hij plots weer angstig naar de stalbaas toe. Dinsdag liep hij de stalbaas omver toen deze het halster wou omdoen in de stal. En tot gisteren kon de stalbaas hem niet uit de wei halen, wel buitenzetten. (Ik zeg tot gisteren omdat ik niet weet of het gisteravond gelukt is om hem binnen te halen).

Eerste keer zadel met stijgbeugels los
Afbeelding

Toen mijn zus kwam foto's maken
Afbeelding
Afbeelding

Voorlopig ga ik niks doen mbt werken/trainen maar wel wandelen terug.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 12:25

Verder is hij lichamelijk ook weer slungeliger geworden. Denk dat hij weer aant groeien is. Hoewel ik in de hoogte niet veel verschil merk.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:28

Ik denk dan toch dat je met het zadel iets te snel bent. Het zadel is een grote stap, zéker met stijgbeugels los. Haal deze er eerst af, daarna opgestoken (met het uiteinde van de riem door de lus zodat ze niet zakken) en pas als dat de normaalste zaak van de wereld is met losse beugels.
Ook zou ik hem niet meteen in beweging zetten, eerst opzadelen zonder enige spanning. Gewoon zadel op, en er weer af. Gaat dat goed, sibgel onder de buik etc. En dat niet allemaal op dezelfde dag, maar iedere stap een paar keer herhalen, ook als hij rustig was niet te snel naar de volgende stap willen. Dit soort onzekere dieren hebben heel veel bevestiging nodig.
Ook zou ik hem niet in zo'n grote ruimte los doen met zadel. Beperk de ruimte. Nu kan hij vaart maken, alle kanten op en hij kan ver buiten jouw cirkel van invloed komen.

Kan heel goed dat hij inderdaad weer een deukje heeft in zijn prille zelfvertrouwen. Probeer ieder nieuw ding in kleine stapjes op te hakken en ieder stapje blijven herhalen en oefenen en bevestigen voor je aan het volgende stapje begint.
Kost tijd, veel tijd, ik ben ervaringsdeskundige als het gaat om veel tijd uit moeten trekken. Maar je paard heeft er veel meer aan dus jij uiteindelijk ook.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 15:01

Opzadelen op de poetsplaats of in de stal was hij al bekend mee vandaar deze stap met losse stijgbeugels op de manier waarop mijn stalinstructrice het áltijd doet bij jonge dieren. Dus opzadelen en los laten lopen. Is nooit fout gegaan, sommigen gaan bokken maar reageren niet zo extreem als Limo.
Stijgbeugels opgestoken lijkt hij juist enger te vinden aangezien ik dat de tweede keer op die manier had gedaan.
Het opzadelen met losse stijgbeugels is namelijk met begeleiding van stalinstructrice gebeurt.

Maar zoals ik zei ga ik nu terug even rustig aan doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 17:26

Loopt hij nou met zadel en hangende beugels los op de foto of mis ik iets?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 19:17

Art_Ificious schreef:
Opzadelen op de poetsplaats of in de stal was hij al bekend mee vandaar deze stap met losse stijgbeugels op de manier waarop mijn stalinstructrice het áltijd doet bij jonge dieren. Dus opzadelen en los laten lopen. Is nooit fout gegaan, sommigen gaan bokken maar reageren niet zo extreem als Limo.
Stijgbeugels opgestoken lijkt hij juist enger te vinden aangezien ik dat de tweede keer op die manier had gedaan.
Het opzadelen met losse stijgbeugels is namelijk met begeleiding van stalinstructrice gebeurt.

Tja, het is een manier. Zou mijn manier niet zijn, ik vind het zelfs gevaarlijk. Je hebt zelf absoluut niets meer te vertellen in zo'n ruimte als ze in de paniek schieten.
En blijf je paard als een individu zien. ;) álle paarden worden zo gedaan, vind ik geen steekhoudend argument om het dan ook maar zo te doen. Zeker niet als je weet dat je paard onzeker is / sensibel is / het zadel nog moeilijk vindt. Van opzadelen op stal naar los in de bak mét losse beugels is echt een mega stap voor zo'n dier.

Niet rustig aan gaan doen, hij hoeft niet betutteld te worden, wel een paar stappen terug doen en de stappen kleiner maken.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 19:20

Ik ben toch nog steeds voor een roundpen. Ook al moet je die zelf fabriceren. Een afgebakend gebied zonder hoeken is in deze fase het meest veilig.

En inderdaad, loopt hij los met een zadel op zijn rug?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:16

Art_Ificious schreef:

Dit is er niet een die je in het diepe moet gooien, dat heeft hij al eerder laten zien. Hij kan dit soort dingen (nog) niet zelfstandig oplossen, en raakt dus in paniek. Die paniek reactie leert hij vervolgens als het juiste antwoord en dat is het laatste wat je wil. Zadel op en losgooien heb ik nooit gedaan. Dekje vriendje (ruikt vertrouwd) + zadel op en dan de vertrouwde route wandelen. Nu ga ik ook uit van het principe dat ik pony niet wil leren dat dingen als bokken kunnen met een zadel op, want met mij er op vindt ik het ook niet geslaagd.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 07:19

Ik wil er nog even aan toevoegen dat dit niet de eerste keer was dat hij met zadel in de bak werd gezet.

Heb hem (in augustus) al een keer of drie gelongeerd gehad met zadel op zonder stijgbeugels. En eenmaal met zadeldekje en zadel en daar reageerde hij ook totaal niet paniekerig op heeft zich niet losgetrokken of gaan rennen en luisterde ook nog best goed naar mijn commando's en ging over een laag balkje.

Heb het filmpje teruggevonden en even geüpload

Het is dus niet zo dat hij in het diepe gegooid is geweest.
Wel een ander zadel dat iets zwaarder is omdat dit kunststof zadel wat op het filmpje te zien is niet optimaal lag en inmiddels ook verkocht is.

Maar dit betere (nep)lederen zadel heeft die eerst ook een aantal keren in de stal en op de poetsplaats opgehad en daar reageerde hij toen helemaal niet op in tegenstelling tot de andere zadels die ik gepast heb. Heb met dit betere zadel ook 2x gelongeerd gehad om tot overname ervan over te gaan (was van een stalgenoot), eenmaal augustus en eenmaal in september nog voor hij gecastreerd werd.
Dan door de castratie een hele tijd geen zadel op gehad. Longeersingel wel twee weken na castratie.