[VOLG] Van lelijk eendje naar....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Re: [VOLG] Van lelijk eendje naar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 18:58

Bijzetten kan positief en negatief uitpakken. Je moet weten waar je mee bezig gaat zijn en wat je aangaat pakken voordat je dit gaat doen.

Ik heb een arabofries staan die volledig vastzit in haar bekken en een deel rug. Osteo komt gewoon voor haar langs en verder mag ik haar met de dubbele lijnen oppakken 2x per week. Verder gaan we veel naar buiten rechte stukken en tempo maken.
Haar eerst x hoefsmid bij mij konden haar benen niet eens op de staander om te vijlen en nu 2 maanden later stond ze er wel op met haar voet. Ik snap wel dat vele tegen het bijzetten zijn, want je hebt ze sneller verpest dan weer goed, maar als je het doet terwijl je weet wat je aan het doen bent en voor wat je het doet dan zou ik het zeker aanraden. Wel in overleg met je osteo, dierenarts of iets in die richting. Je moet natuurlijk zeker weten dat het paard niet kapot is van binnen.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 19:14

Ja ben ik met je eens over het bijzetten! Ben van de week begonnen met cavaletties, snapte die ik het begin niks van zoals alle jonge springpaarden die ik beleerd heb := kon helaas geen filmpjes maken door vervelend laagstaand zonnetje. ga er zometeen weer mee aan de slag en zal kijken of het lukt om wat te filmen. Vind zelf al meer beweging in z'n lijf zitten met bewegen, maar ik zie hem elke dag dus blijft lastig om te zien soms.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 19:14

Ik ga hem uiteindelijk wel bijzetten maar met hulp van m'n mams. Die is zó onwijs goed in paarden trainen vanaf de grond. Dubbele lijnen wil ik volgende week mee beginnen, het een beetje verdelen voor z'n koppie :j

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 23:26

Wat een trieste ontwikkeling....
Gooi dat diertje toch gewoon nog even op de wei en laat het herstellen van alle tekortkomingen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 00:39

Wat een trieste reactie dees.
Wat balkjes lopen, wat longeren en bezig zijn gaat dat beestje echt niet slechter van worden.
Het koppie heeft ook wat nodig; paardje voelt zich nu ineens veel beter omdat tekorten bijkomen, hij is 5 en net hengst af en hij staat met vriendjes hele dagen op de wei.
Iets meer respect zou je sieren. Dat het niet jou manier is, maakt niet dat je moet blijven zeggen dat het niet goed is. Er zijn meer wegen naar rome.

Overigens heb ik 2 jaar geleden een ruin opgehaald waar wat werk aan was. Die werd niks beter van stilstaan op de wei. Met beweging creëer je honger, van stil op de wei staan stoppen dit soort paardjes erg snel met eten is mijn ervaring.
Beestje wordt er echt niet slechter van :=

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 07:42

Hele trieste reactie dees! In veel gevallen is het op de wei gooien slechter voor het paard dan hem een spieropbouw te geven. Te weinig spier is ook slecht voor een paard. Ik heb een skelet gehad eb die moest gewoon lopen aan de longe, waarom zal je je afvragen toch? Heel simpel. Spek op je paard is niet de oplossing voor de vele inwendige problemen. Een juiste spieropbouw en conditie werkt mee aan een goed gezond paard.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 08:05

dit paard is echt aan werken toe (ondanks dan de lichamelijke tekortkomingen), TS en haar familie weten heel goed waar ze mee bezig zijn, dus zal het werk de problemen vast oplossen.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 08:13

Dees schreef:
Wat een trieste ontwikkeling....
Gooi dat diertje toch gewoon nog even op de wei en laat het herstellen van alle tekortkomingen.

Wat een gezeur zeg. Rust kan problemen ook juist erger maken. Zolang TS doordacht traint en goed kijkt naar de belastbaarheid, is er niks mis met wat beweging. En ik heb de indruk dat ze zich dat prima realiseert.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:01

Ik wens TS het allerbeste met haar zieke dier.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:03

Dees schreef:
Ik wens TS het allerbeste met haar zieke dier.

Misschien morgen met je juiste been uit bed stappen met je zieke reactie ;) -:(-

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 09:39

Bedankt meiden voor de verdediging!
Dees mag best haar mening uiten, maar misschien wat onderbouwing zou fijn zijn. ;)

Voor de anderen;
Balkjes lopen deed ie zoals ik had verwacht, als in uitje springen :') Maar hij kreeg het al snel door. Heb wat filmpjes geprobeerd te maken. Hij begon grotere stukjes z'n hals lager te strekken, ben ik echt onwijs blij mee. Vind zelf meer beweging zitten in z'n lijf in beweging, vooral achter. Ik klaag niet met hoe hij het doet :D

(Alles in HD beschikbaar)

Stap

Balkjes links

Balkjes rechts + halsstrekken klein stukje

Galop en stukje draf

Donderdag had ik 1 cavaletti om mee te beginnen, nu dus 2 en van de week zal ik er 3 doen. Beetje opbouwen zo.. Zijn wel ideale dingen om mee te trainen :j

Tevens ben ik test persoon van Equestic trainings clip, gebruik hem voornamelijk voor Haddaway maar dacht kan hem net zo goed ook op Cas gaan gebruiken. Dit is een overzichtje van gisteren (exclusief uitstappen). Hij meet ook overgangen, afdruk etc. ik vind het een grappige tool.
(Voor die het interessant vinden: https://www.equestic.com/)

Afbeelding

Zo het is weer een heel verhaal geworden :')

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:42

Pfffff wat een gezeik hier. Ik zie Cas zeer regelmatig en ik heb hem ook gezien de dag nadat hij was aangekomen bij TS. Wat er toen stond, en waar ik vorige week mee heb staan knuffelen is niet te vergelijken!
Natuurlijk is hij er nog niet, maar moet dat dan? Moet zo'n beestje met zo'n achterstand het ineens in een paar weken helemaal doen als een opgeknapt paard? Nee natuurlijk niet!
Maar hij gaat wel met sprongen vooruit waar ik elke keer weer van sta te kijken. Hij is zó lief en wil zo graag iets doen. Dit paardje gaat niet gelukkig worden van op het land staan en niks doen.

Ik kan me echt wel voorstellen dat een paardje in deze toestand reacties opwekt en dat iedereen (hopelijk goed bedoeld) zijn/haar mening en adviezen wil geven, maar begin alsjeblieft niet over 'triest' en 'zieke' als je werkelijk geen idee hebt over dit paard.
Oordelen over een schermpje is lekker makkelijk, maar zolang je zelf niet hebt gezien hoe het met het paard gaat moet je lekker je mond houden als je niks nuttigs te zeggen hebt :wave:

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 10:15

Ach het is niet de eerste keer dat ik van bepaalde mensen dit soort domme reacties voorbij zie komen, waarvan alleen hun manier de beste is en een andere manier echt niet kan.
Ts, sta er boven want je doet het goed zoals je het doet! :)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 10:43

Ooh ik vind hwm op deze filmpjes al wat losser in de lendenen. Nog wel erg slap als ik het zo zie.

Maar eerst maar los en dan spoeren kweken.

Vins het zo met singel een fijner gezicht dan met zadel. Vertekend toch wel.

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 11:02

Ik ben het eens met Joltsje, zonder zadel al een stuk fijner gezicht.

Vergeleken met het begin vind ik hem echt al wat vooruitgang boeken.
Kleine stapjes zijn ook stapjes, je moet ergens beginnen.

Blijf gemotiveerd TS!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 11:15

Bedankt Joltsje en Kimmie! Blij dat andere het ook zien :j

Lisa knap paard hoor maar verkeerde topic schat :Y)

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 11:18

Verkeerde topic? :)

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 11:35

hij veranderd zeker!! Het heeft gewoon tijd nodig, logisch. Ik denk niet dat deze beter wordt van hele dagen op het land. Hij kan wel wat training en spieropbouw gebruiken wat je nu doet. Hij komt er wel :D +:)+

hij heeft zo'n lief kopje <3

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 11:35

Had het al verwijderd :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:28

Kimmie schreef:
Ik ben het eens met Joltsje, zonder zadel al een stuk fijner gezicht.

Vergeleken met het begin vind ik hem echt al wat vooruitgang boeken.
Kleine stapjes zijn ook stapjes, je moet ergens beginnen.

Blijf gemotiveerd TS!

Helemaal mee eens. :)

Ts doe zo verder, je doet het goed !!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:44

Sommige mensen denken dat je hem in 3 weken superlos hebt. Best frapant dat iemand wel kan roepen dat het magere vooruitgangen zijn, maar dat hij wel op rust moet omdat hij teveel doet. Ik zou het schrikbarender vinden als hij ineens klaar was voor zijn springdebuut. Het gaat supergoed en iedere kleine verandering is er 1. Niet alleen zijn lichaam en beweging gaat positief vooruit, maar ik vind hem zelf ook blijer tonen. Je doet het goed hoor houdt die gedachte alsjeblieft vast.

Leuke filmpjes weer en blijf dit doen. Nu is hij nog stroefjes, maar straks zal hij gaan loslaten!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 12:46

Precies dat GabberGill! Die kleine stapjes zijn dé stappen op het moment. Wat ik vorige week al zei gaat ie vooral tussen z'n oren heel erg vooruit. Hij is blij en vrolijk en je merkt dat ie 'werken' heerlijk vind. Heel leergierig is hij :j

Wat nu de grootste stap is vind ik toch wel de kleine stukjes 'hals strekken'. Hij durft dus al ietsje te ontspannen, die stukjes worden vanzelf iets langer maar ik sprong een gat in de lucht :=

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:48

Wow ik zie echt wel verschil! Vind het ook fijner ogen met de singel erom. En wat doet hij alles toch braaf... qua karakter volgens mij echt een droompaard! Interessant dingetje dat trainingsding ik ga eens ff lezen...

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:50

Er is idd al wat vooruitgang! Goed werk TS.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:50

Vergeet niet dat heel veel paarden die pijn gewend zijn en zichzelf een houding aanleren waarin ze geen pijn hebben een van de lastigste zijn om weer te herstellen. Ik vind het daarom extra mooi om te zien hoe hij zich stukje bij beetje overgeeft aan de rust en kalmte in jouw manier van werken met hem. Het lijkt me een superfijn paard met een klein trauma dat vooral moet leren dat hij dadelijk pijnloos door het leven zal gaan. Hij moet nu gewoon leren dat zijn houding niet de oplossing is en dat jij hem helpt