Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:07

Vind ik niet zo vreemd eigenlijk; Karel is niet gek hoor, die heeft heel goed door bij wat voor een geweldenaar hij terecht is gekomen, hemel op aarde is het bij Mist voor alle dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:12

Gek hé, hoe dankbaar en hoe blij toch nog met het leven dieren kunnen zijn.
Ik heb er ook zo eentje, met een bepaalde handicap en niet zo'n geweldig verleden (geen mishandeling of dergelijke, maar toch). Is in dat verleden ook nooit de makkelijkste geweest, zelfs op het gevaarlijke af. En als je die nu ziet .. iedereens lieveling .. en nog zo lief naar mensen toe. Ik weet niet of ik in zijn plaats zo zou zijn :P

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:33

janneke_S schreef:
al vanaf dag 1 een stille meelezer, maar moet nu toch echt even zeggen dat ik het super vind wat je voor hem doet! Echt geweldig!

Heb, tot ik een jaar of 17 was, op een manege gereden.
Een keer reed ik op een paard wat in stap nog wel zuiver liep, maar in draf ging kreupelen. Ik heb toen maar besloten om de hele les gewoon een beetje rond te stappen en niks aan het dier te vragen. (achteraf gezien had ik natuurlijk gewoon beter af kunnen stappen)
halverwege de les gingen we springen. Ik baalde wel een beetje dat ik niet mee kon doen, maar ik ging dat paard dat echt niet aan doen.
Toen zei mijn instructrice doodleuk dat "als ik echt wilde springen ik dat maar gewoon moest doen, want ik had voor de les betaald en het was de verantwoordelijkheid van de manegehouder dat hij me op een kreupel paard had gezet"
nou ik wist niet wat ik hoorde... Niet lang daarna ben ik daar ook gestopt.

Ook heb ik een keer meegemaakt dat iemand in mijn les op een kreupel paard reed. Zij wilde toen afstappen, want het beestje had echt pijn, maar dat mocht niet. Manegehouder heeft toen nog boos tegen haar gezegd dat ze er maar "doorheen" moest rijden.....

Er zou een anoniem meldpunt moeten komen voor dergelijke misstanden en een inspectiedienst met namen voor paarden die nog moeten werken onder zeer slechte omstandigheiden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:35

Zo'n manege zou gewoon direct moeten sluiten. Al is het er "maar" 1 die ze zo laten lopen.
Het zou ook meteen een voorbeeld moeten zijn voor alle blinde ouders en pensionklanten daar dat zoiets echt niet door de beugel kan want die zijn allemaal net zo schuldig -:(-

Hier bokt moeten er nu toch mensen zijn die nu toch de ogen uit de kop moeten schamen!
Want ik kan me niet voorstellen dat niemand dit arme diertje herkend.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:42

Tja van manege waar hij vroeger stond wel toen hij er nog goed uit zag, zijn er verschillende die hem kennen, maar van laatste twee jaar hoor je niemand die hem kent.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:47

Nee, die zullen wel ineens erg stil zijn en het lijkt me wel erg toevallig dat daar ineens geen bokt leden van zijn.

Paardenliefhebbers noemt men zich dan.

Ook de ouders die hun prinsesje laten rijden.
Dat ze geen verstand van paarden hebben wil ik begrijpen.
Maar zien dat een pony brood en brood mager is en een pony dan niet meer in een les hoort weten ze dan toch ook wel.

bah...kan zo boos worden.

Wat moet dat wel niet voor jullie zijn die de pony kennen.
Gelukkig is dat nu voorbij voor hem <3

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:49

Tja ik kreeg last van plaatsvervangende schaamte toen ik deken eraf haalde, was echt pissig op dat moment wegens feit dat hij nog gereden zou zijn dag ervoor. Had echt zoiets van hier kan niet een zadel op zonder dat het hem pijn doet en hij kan zo geen kracht hebben om te werken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:52

nee inderdaad ;(

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:53

TS verdient een lintje :-) Zo enorm goed en dapper.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 21:14

SandravdB schreef:
Tja ik kreeg last van plaatsvervangende schaamte toen ik deken eraf haalde, was echt pissig op dat moment wegens feit dat hij nog gereden zou zijn dag ervoor. Had echt zoiets van hier kan niet een zadel op zonder dat het hem pijn doet en hij kan zo geen kracht hebben om te werken.

Maar jij hebt toch goede contacten met deze handelaar ? Kun je niet nog een poging doen om hem te vragen waar Kareltje vandaan komt ? Ik ga er verder wel achteraan!

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:17

Tja denk niet dat hij die naam vrij gaat geven omdat hij altijd daar paarden ophaalt voor de slacht. Dus verwacht niet dat hij iets daar over gaat zeggen, enige wat hij gezegd heeft is dat karel toen hij hem op ging halen op dat moment nog onder het zadel de les liep en dat hij uit breda komt.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:00

Kan dan ook regio Breda zijn natuurlijk. Niemand hier die alle stallen/ maneges van Breda en omstreken op haar duimpje kent?

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:16

ik dacht dat jullie al wiste waar hij gestaan had? dan dal ik het wel verkeerd begrepen hebben...
hopen dat ie snel weer opknapt

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 01:09

SandravdB schreef:
Tja denk niet dat hij die naam vrij gaat geven omdat hij altijd daar paarden ophaalt voor de slacht. Dus verwacht niet dat hij iets daar over gaat zeggen, enige wat hij gezegd heeft is dat karel toen hij hem op ging halen op dat moment nog onder het zadel de les liep en dat hij uit breda komt.

Ik begrijp het denk ik niet zo goed, en wil voorkomen dat er misstanden zijn.
De handelaar haalt er vaker paarden voor de slacht, maar Karel heeft er nog de dag voor jij hem kreeg in de les gelopen.

Klopt dat?
Als het klopt, zou het beteken en dat het mogelijk is dat er een manege, of stal is waar ponies in de les lopen die dat beter niet zouden kunnen doen.
Als het niet klopt, wordt er misschien een valse indruk gewekt.

Ik hoop dat het het tweede is; het beeld dat je van de handelaar schetst, is er geen van iemand die zoiets zou laten gebeuren. Misschien dat hij toch aan jou en Mist wil laten weten waar Karel vandaan komt.

Of misschien zit de vork wel compleet anders in de steel?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 02:43

Ik kruip even uit m'n meelees modus, hij komt dus van een manege uit Breda of omstreken? Is er verder nog ook maar iets bekend daar over? (Via pb anders)
Ik woon vlakbij Breda, weet veel maneges / stallen dus kan misschien (via via) wel wat te weten komen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 03:03

Bokt is groot. Als hij echt tot voor kort op een manege heeft gelopen, zou je toch denken dat iemand hem inmiddels wel zou herkennen?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 05:00

Zijn in de buurt ook veel kleinere zogenaamde kindermaneges. Zelfs op de zogenaamde beste manege heb ik wel eens mijn vraagtekens gezet bij het gebruik van een hele brave kinderpony. Zou zo graag zien dat ook de braafste kans op pensioen kregen ipv tot het laatst mee te lopen. Kom zelf de laatste jaren op geen enkele manege meer.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 08:07

Rizette schreef:
janneke_S schreef:
al vanaf dag 1 een stille meelezer, maar moet nu toch echt even zeggen dat ik het super vind wat je voor hem doet! Echt geweldig!

Heb, tot ik een jaar of 17 was, op een manege gereden.
Een keer reed ik op een paard wat in stap nog wel zuiver liep, maar in draf ging kreupelen. Ik heb toen maar besloten om de hele les gewoon een beetje rond te stappen en niks aan het dier te vragen. (achteraf gezien had ik natuurlijk gewoon beter af kunnen stappen)
halverwege de les gingen we springen. Ik baalde wel een beetje dat ik niet mee kon doen, maar ik ging dat paard dat echt niet aan doen.
Toen zei mijn instructrice doodleuk dat "als ik echt wilde springen ik dat maar gewoon moest doen, want ik had voor de les betaald en het was de verantwoordelijkheid van de manegehouder dat hij me op een kreupel paard had gezet"
nou ik wist niet wat ik hoorde... Niet lang daarna ben ik daar ook gestopt.

Ook heb ik een keer meegemaakt dat iemand in mijn les op een kreupel paard reed. Zij wilde toen afstappen, want het beestje had echt pijn, maar dat mocht niet. Manegehouder heeft toen nog boos tegen haar gezegd dat ze er maar "doorheen" moest rijden.....

Er zou een anoniem meldpunt moeten komen voor dergelijke misstanden en een inspectiedienst met namen voor paarden die nog moeten werken onder zeer slechte omstandigheiden.

Dit soort dingen kun je melden bij de NVWA. Dan gaat er een inspecteur langs.

Voor kareltje: sterkte knapperd. Jij komt er wel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 09:25

Even heel cru gezegd: voor de handelaar is het ook beter als hij daar in het vervolg paarden voor de slager ophaalt met wat meer vlees op hun botten. Op Kareltje had hij geld toe moeten geven bij een slager zelfs al had-ie Kareltje kado gekregen. Dus het is ook in het belang van de handelaar dat er een melding wordt gemaakt.

Tenzij het verhaal van de handelaar niet klopt. Dan is het een stuk logischer dat-ie niet wil zeggen waar hij hem vandaan heeft. Kareltje in deze conditie had niet eens op transport naar Italië gekund. Als de Italianen 'm al hadden willen hebben.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 09:34

Worden hier geslacht, niet in italië.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 09:45

Dan had de handelaar bij zelf rechtstreeks naar de slager brengen dus geld bij moeten betalen. Slachtkosten zijn hoger dan het vlees dat er van af had gekomen.

En dan is het dus in het belang van de handelaar dat 'm zoiets niet nog eens overkomt. Want het volgende scharminkel dat-ie daarvandaan haalt vindt waarschijnlijk geen reddende engel. En dan zit hij financieel dus gewoon wél in het schip.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 09:49

Wat ik dus maar wil zeggen: ik begrijp niet dat die handelaar de stal waar hij Kareltje vandaan heeft de hand boven het hoofd wil houden door niet te zeggen waar Karel vandaan komt. Want daar snijdt hij zichzelf uiteindelijk mee in de vingers. Hij gaat aan zulke scharminkels niets verdienen, integendeel.

Tenzij de handelaar dus de pony níet rechtstreeks uit de les bij een manege heeft geplukt, maar het dier al 3 markten langs gesleept is, bv. En dan is die handelaar gewoon erg onoplettend geweest bij wat-ie in zo'n geval op zo'n markt gekocht heeft door te denken dat-ie hier nog geld aan over zou houden bij de slager. Want dat is z'n brood, dus koopt-ie paarden die zoveel vlees op de botten hebben dat-ie er met aftrek van slachtkosten nog een duit aan overhoudt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 10:43

Het is net als met aanbiedingen, soms moet je er op toe leggen om je klant binnen te krijgen en te houden. De bedoeling is om met de overige transacties wel geld te verdienen...
Een x je verlies nemen kan dus (uiteindelijk) zorgen voor meer winstgevende paarden kooen of verkopen aan deze klant.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 10:46

Ja, dat is een leuke theorie als je tandpasta verkoopt. Maar zo werkt het in de slachtpaardenhandel toch echt niet.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 10:48

sneeuwpop schreef:
Het is net als met aanbiedingen, soms moet je er op toe leggen om je klant binnen te krijgen en te houden. De bedoeling is om met de overige transacties wel geld te verdienen...
Een x je verlies nemen kan dus (uiteindelijk) zorgen voor meer winstgevende paarden kooen of verkopen aan deze klant.

:j