Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 01:28

Ik meld mij hier ook graag, al zal ik mijn merrie aankomend jaar nog niet te veel belasten.

Het is de bedoeling om haar rustig aan zadelmak te maken en wat beginselen onder de vrouw aan te leren. Na de zomer zal ze terug 'vakantie' krijgen om alles rustig te verwerken.

Daarnaast twijfel ik nog om haar na de keuring te laten dekken (insemineren).

Ik is een nakomeling van Desperado x Hofnar en ik verwacht geen moeilijkheden. Het is geen bangerik, maar ze heeft wel een uitsprekend karakter. Ik heb er in ieder geval veel zin in!

Momenteel doe ik nagenoeg niks met haar, behalve eens poetsen en zeer zelden wat grondwerk, daar de basis regels al mooi vast staan.

Ik lees hier graag mee en zal proberen morgen alle andere reacties een te lezen.

Afbeelding
(Foto tijdens de klinische keuring afgelopen zomer)

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:50

Ondanks dat het nog geen 2017 is ga ik toch deze foto van ons ritje over de hei van vandaag! (13 km gewandeld, waarvan ik er miss 1.5 km op heb gezeten).

Ze was echt super braaf!

Afbeelding

In de verte zie je May mijn andere paardje. Die gaat op zulke wandelingen en ritjes altijd mee. Leuk voor haar en het helpt met Madex vertrouwen te geven :)

Eline_S_SJarig

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:33

He, ik weet niet wat er met mijn paardje is gebeurd, maar sinds ik hem een paar maanden op de wei heb laten staan is hij 10x makkelijker dan daarvoor :+
Ik heb dit seizoen eigenlijk nog niks qua echt beleren gedaan. Ben meer bezig met een beetje grondwerk. Hij is namelijk heel snel gespannen. Vandaag aan het einde nog even een dekje gepakt, en hoe hij eerst al spanning opbouwde toen ik alleen al met het dekje aan kwam lopen, gaf hij nu bijna geen kick en kon ik hem er zo op gooien :)
Ook nog even weer een hoofdstelletje in voor de foto(s). Wat vinden jullie nu van hem? Nog te puppy om erop te gaan zitten? (Ik vind persoonlijk van wel, maar mensen in mijn omgeving zeggen wel eens wat anders) :o
Afbeelding
(Foto: IHS fotografie)

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:42

Eline_S_S ik vind hem persoonlijk nog te puppy. Zou wachten tot er wat meer spier op zit en die wat meer gegroeid is. Hoe oud is die nu?

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:44

Vandaag is mijn dochter een stukje gaan wandelen met het paard, samen met iemand anders en haar paard. Zelfs een quad kreeg haar niet aan het schrikken *\o/*

Van de week eens naar action om te kijken of ze daar nog een yoga bal hebben. Gaan we daar eens mee spelen

Eline_S_SJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:23

Dawson123 schreef:
Eline_S_S ik vind hem persoonlijk nog te puppy. Zou wachten tot er wat meer spier op zit en die wat meer gegroeid is. Hoe oud is die nu?

Hij is nu 3,5. Ik verwacht dat hij nog wat meer body gaat krijgen, niet zozeer meer de hoogte in gaat. Moet wel zeggen dat hij nu erg onbespierd is. In de zomer was hij een heel stuk 'voller'

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 09:35

suikermeisje schreef:
Toch zijn er meer paarden hier waar al opgezeten wordt. Dan zie ik dat niet als nog beleerd moeten worden maar meer doorgereden (zowel zadel of onder de man).

Het is inderdaad ook net hoe je het noemt, hè?
Ik zie het, het zadel erop kunnen doen en hangen en daarna opstappen en kunnen wegrijden als "zadelmak maken", daarna begint het beleren pas.
Alhoewel het naar het zadelmak maken toewerken, natuurlijk ook al beleren genoemd kan worden.
Nou ja, als we maar begrijpen wat we bedoelen, hè? :j

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 09:51

suikermeisje schreef:
Oshaa heb je er voor het eerst opgezeten op de hei? Zo ja, Gedurfd hoor! Doe ik je niet na.

Toch zijn er meer paarden hier waar al opgezeten wordt. Dan zie ik dat niet als nog beleerd moeten worden maar meer doorgereden (zowel zadel of onder de man).

Nee niet voor het eerst :), dat zou wat zijn! Al moet ik zeggen dat ze veel braver buiten is, dan in de bak.
Voor mij is het beleren echt de combi zadel + ruiter laten aanvaarden. Ze kent het erop zitten wel en ook de hulpen voor halt, stap en draf. Echter dit kan alleen nog maar zonder zadel, omdat het zadel niet goed wordt geaccepteerd. Daarom doen we het nu los van elkaar, aan de ene kant het zadelmak maken, aan de andere kant het ruitermak maken en dan uiteindelijk het samenvoegen van de twee en dan het doorrijden.

Uiteindelijk is het doel dat ze in 2017 volledig beleerd is, zowel in de bak als buiten :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 09:58

Zadelmak maken zie ik niet als grote stap maar als logisch gevolg. Erop gaan gaan zitten vind ik ook echt niet zo spannend.
Daarna samen de afspraken goed krijgen, dàt is wel een uitdaging :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:37

suikermeisje schreef:
Ik heb nog nooit problemen gehad met erop gaan zitten en het sturen en alle regeltjes zeg maar.

Zadelmak maken zien veel als zadel erop knopen en dat vind ik al helemaal niet kloppen. Daar wordt meestal namelijk ook bedoeld dat je erop kan zitten... lastig als termen anders bedoeld worden door mensen.

Maar dan horen alle paarden toch zadelmak te zijn? Lijkt mij dat een goed opgevoed paard weinig problemen moet hebben met een passend zadel. Zelfs mijn angsthaas die ik nog maar een paar maanden had toen liep maar een paar passen onwennig.

De basis heb ik er ook vanaf de grond al wel in zitten maar het is toch even schakelen tussen een hulp vanaf de grond of erop. Zeker beenhulpen want die kan ik natuurlijk niet echt geven als ik er naast sta.

Stilstaan vind ik het belangrijkste en daar ga ik op verder bouwen. Eerst in stap alles snappen en dan draf pas maar dat kan best een half of heel jaar later zijn.

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 13:08

Wanneer ik in bijv. een advertentie zie staan dat een paard zadelmak is, dan ga ik er vanuit dat er een zadel op kan, dat ik er op kan stappen, maar dat hij verder nog alles moet leren.
Niet dat hij naar een zadel toe durft te stappen en er aan durft te snuffelen... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 15:47

Tja wat termen nou betekenen en hoe ze geïnterpreteerd worden is inderdaad een lastige. Denk dat we daar nog wel uren over door kunnen discussiëren, maar ach. :)

Ik zie bijvoorbeeld zadelmak dus ook gewoon als zadel - mak, dat vind mijn hoofd logischer. Maar lees al een boel andere meningen.

Grotere vraag, voor wie is dit topic dan precies? Alleen voor mensen die in 2017 van begin tot eind inrijden/doorrijden, of ook voor mensen die in 2017 al eens voorzichtig gaan zitten, meerdere keren, maar het doorrijden voor bijvoorbeeld 2018 bewaren? Maakt het denk ik al een stuk duidelijker haha.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 15:57

Equitandi schreef:
Tja wat termen nou betekenen en hoe ze geïnterpreteerd worden is inderdaad een lastige. Denk dat we daar nog wel uren over door kunnen discussiëren, maar ach. :)

Ik zie bijvoorbeeld zadelmak dus ook gewoon als zadel - mak, dat vind mijn hoofd logischer. Maar lees al een boel andere meningen.

Grotere vraag, voor wie is dit topic dan precies? Alleen voor mensen die in 2017 van begin tot eind inrijden/doorrijden, of ook voor mensen die in 2017 al eens voorzichtig gaan zitten, meerdere keren, maar het doorrijden voor bijvoorbeeld 2018 bewaren? Maakt het denk ik al een stuk duidelijker haha.

Of voor mensen die er nu al eens opzitten, maar in 2017 het echte doorrijden gaan doen! :)

Mijn hoofd vindt ook zadel-mak het meest logisch en inrijden zie ik als de combinatie van alles (zadelmak, ruitermak en doorrijden). Maar ieder heeft zijn eigen interpretatie :)

Brego93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:05

Hallo allemaal!

Ik wil me hier ook graag melden. Ik heb een vierjarige nrps, inmiddels hebben we er twee keer opgezeten. Nu wordt hij door getraind aan de longe totdat hij zijn ontspanning gevonden heeft en z'n rug goed gebruikt.
Begin volgend jaar gaan we verder met inrijden en bevestigen.

Heb inderdaad niet veel problemen gehad met zadel erop krijgen, weliswaar in stapjes met dekje, longeersingel etc. Grootste uitdaging is het doorrijden dadelijk. Daarom lijkt dit topic me juist zo leuk om gewoon elkaars vorderingen te zien en mee te kletsen.

Dit is de eerste keer met zadel net voor we hem los lieten om te kijken wat hij ermee wilde, zeker nerveus. Nu inmiddels niet meer nerveus en longeren we heel veel met zadel, allemaal geen probleem meer.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:23

Oshaa schreef:
Of voor mensen die er nu al eens opzitten, maar in 2017 het echte doorrijden gaan doen! :)

Mijn hoofd vindt ook zadel-mak het meest logisch en inrijden zie ik als de combinatie van alles (zadelmak, ruitermak en doorrijden). Maar ieder heeft zijn eigen interpretatie :)

Woeps, die nog vergeten inderdaad hahaha! :j

Welkom Brego, fijn dat het nu beter gaat met het zadel!

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 16:32

Toen ik het topic plaatste, dacht ik zelf aan het actief met je jonge paard aan het werk gaan. Ik denk dan zelf aan het longeren, zadel en hoofdstel en aan andere 'attributen' laten wennen (of mentuig en wagen natuurlijk), eerste keer erop en de beginselen van het rijden (stuur en rem en zo). Sommige hier zijn wat verder, andere twijfelen of er in 2017 uberhaupt opkruipen, afhankelijk van de ontwikkeling van paardlief. Allemaal prima toch?! Juist die verschillen vind ik leuk en leerzaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:34

Kijk, das duidelijke taal! :D (en ben het er volmondig mee eens hoor)
Altijd leuk om inspiratie te krijgen of te leren van anderen en andere manieren :j

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 16:37

Zelf ga ik trouwens kriskras door de opvoeding. Zo heeft mijn dochter er al een paar keer op gezeten, maar is het longeren nog helemaal niet bevestigd. Hij kent het zadel (nog zonder beugels), maar heeft nog geen hoofdstel in gehad. Langzaam komt alles bij elkaar.

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 17:46

JosjeDZ schreef:
Toen ik het topic plaatste, dacht ik zelf aan het actief met je jonge paard aan het werk gaan. Ik denk dan zelf aan het longeren, zadel en hoofdstel en aan andere 'attributen' laten wennen (of mentuig en wagen natuurlijk), eerste keer erop en de beginselen van het rijden (stuur en rem en zo). Sommige hier zijn wat verder, andere twijfelen of er in 2017 uberhaupt opkruipen, afhankelijk van de ontwikkeling van paardlief. Allemaal prima toch?! Juist die verschillen vind ik leuk en leerzaam.

Duidelijk! Zo had ik het topic ook opgevat :)

JosjeDZ schreef:
Zelf ga ik trouwens kriskras door de opvoeding. Zo heeft mijn dochter er al een paar keer op gezeten, maar is het longeren nog helemaal niet bevestigd. Hij kent het zadel (nog zonder beugels), maar heeft nog geen hoofdstel in gehad. Langzaam komt alles bij elkaar.

En dan maakt ze het ineens weer héééél ingewikkeld! ;) _O-

Mijn "vordering" van vandaag: ik heb mijn sjaal over zijn rug gelegd, zonder dat hij daar op reageerde.
En geloof me, dat is voor die kriebel van mij echt heel wat! :)

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 18:07

Akires1 schreef:
JosjeDZ schreef:

Duidelijk! Zo had ik het topic ook opgevat :)

JosjeDZ schreef:

En dan maakt ze het ineens weer héééél ingewikkeld! ;) _O-

Mijn "vordering" van vandaag: ik heb mijn sjaal over zijn rug gelegd, zonder dat hij daar op reageerde.
En geloof me, dat is voor die kriebel van mij echt heel wat! :)

_/-\o_ Ha, ha, nee hoor... Niks ingewikkelds aan! Ik kijk gewoon wat kan en wat leuk is. Kijken wat hij aanbiedt. Alles vanuit absolute rust en vertrouwen. Maar als longeren nog wat lastiger is, maar hij om dingen als zadel en hangen niks om geeft, waarom zou ik daar dan toch mee wachten totdat hij het longeren in alle gangen goed beheerst? Uiteindelijk moet hij wel netjes in alle gangen met zadel en met hoofstel aan de longe gaan lopen, maar dat komt wel (een keer). We hebben alle tijd. Hij is nu 3,5.

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 18:09

En leuk van de sjaal. Zo vindt de een een sjaal al spannend en kun je een ander een plastic zeil over zijn rug leggen (niet dat ik dat geprobeerd heb..)

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:10

Ik ga aan de slag met een dan 4-jarige hengst. Het is echt nog zo'n puppy, dus denk dat het pas in de zomer gaat worden. Eerst maar eens wat voller worden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:52

Finn leek gisteren in de stal niet zoveel fut te hebben, maar eenmaal buiten in de bak kwam me er toch een brok energie naar buiten. En maar ouwehoeren met me. Heb een paard nog nooit zulke flexibele bewegingen en sprongen zien maken:P.. Daarna nog even uitgestapt op de weg, uiteraard weer 3 tegenliggers, maar het maakt hem echt niet uit. Hij stapt netjes door, dus ik ben hartstikke trots. Ik wil hem volgende week introduceren in de longeercirkel en wat stemcommando's oefenen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:43

JosjeDZ schreef:

Jij bent net als ik. :P Gewoon zien in hoeverre alles kan. Ikzelf ga er nog niet op en dat laat ik ook nog wel even zo en ik doe ook de ene x dit en dan weer dat. Nu we bijna de 3 naderen kan hij van alles iets.

Vanaf 3 ga ik bijv pas verder met dubbele lijnen, want veer ik erop stap wil ik wel een beetje een stuur hebben. Gabber heeft namelijk nogal wat persoonlijkheden. Kan heel braaf en meewerkend zijn of er een gigantisch spel van maken en hij gaat best hoog als hij blij is :P

Wat zijn jullie toekomstplannen voor jullie paardjes?
Gabb wordt mijn Dressuur wedstrijdpaard en SGW-paard. Hij heeft echt heel goed springbloed in zich zitten ik weet alleen nog niet in welke ader

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:51

Ik doe ook altijd wat het paard op dat moment aanbied. Zo heeft hij nog nooit aan de longe gelopen maar ken hij wel het zadel, hoofdstel, deken, trailer en beetje overheen hangen vanaf de grond. Nou is het ook een hele makkelijke jongen en hij vind alles leuk en gezellig :+

Het is de bedoeling dat ik dressuuren ga met hem maar hij vind cavalleti en balkjes lopen onzettend leuk en let ook goed op zn benen, dus miss ook springen als hij jet leuk vind.

Gabber ik moest echt lachen om dat laatste stukje van in welke ader het springbloed zit :')
bij die van mij vraag ik me juist af waar zijn 'springtalent' vandaan komt aangezien hij volledig dressuur gefokt is...