Paardenwelzijn: Waar gaat het heen met de regels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 07:19

Hier een pony die graag naar binnen wil als ze buiten staat en andersom.

Ik ga mijn pony dit jaar deels scheren, jachtmodel, omdat het anders met werken echt geen doen is. Ze is bekaf, heel warm en dit met dressuur maar eveneens met buitenritjes.
Dit is niet omdat ik geen tijd heb om uit te stappen, maar wel omdat ik denk dat zij zich fijner daardoor zou voelen.
Haar sokken zijn ook afgeschoren. Dit om medische redenen, mok en mijt, anders kon je der gewoon echt niet bij. Ze was veel blijer toen de sokken eraf waren en het grondig gewassen was.

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 07:29

Paardenwelzijn, tja, ik denk dat wij ons drukker maken dan onze paardjes zelf! Als je de afgelopen 100 jaar terug kijkt hebben paarden een 100% wisseling gemaakt qua werk en verzorging. Ik durf wel te zeggen dat 90 % van de paarden en pony's het in ons land goed hebben en dat iedereen dat anders doet of door omstandigheden het anders moet doen zegt niet zo veel. En een paard 'veranderen' omdat hij of zij er mooier op word in je eigen ogen, couperen, oren uitscheren, snorharen weg halen, vindt ik 'not done', maar scheren om te voorkomen dat ze 5 maanden verkouden zijn is wat anders. Of de voetjes scheren om mok sneller te constateren, ook begrijpelijk. En binnen staan of buiten staan, tuurlijk is veel buiten paard kunnen zijn het natuurlijkst, maar geloof niet dat je paard psychisch instort als dat s winters op je pensionstal niet kan. Heb zelf de luxe ze aan huis te hebben, gaan s nachts altijd op stal en ik weet dat ik dat voor mezelf doe, heb ze s nachts graag veilig staan. Ben ik dan een slechte baas? Volgens mij is er maar één ding waar je een paard ellendig mee maakt en dat is alleen staan 24/7, op stal of in de wei.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 09:19

Tendance schreef:
Met 24/7 bedoel ik echt zonder schuilstal. Dus echt buiten moeten staan.
En daaronder schaar ik ook een modderige schuilstal.

Oftewel 24/7 is zoals heel veel veulens en jonge paarden in de zomer in de opfok staan.

Dat is dan jouw definitie en dat is prima, zo lang je je maar bewust bent dat het jouw individuele standpunt is. Voor mij, en voor heel veel meer mensen, betekent 24/7 buiten dat het paard het hele jaar dag en nacht buiten leeft, al dan niet met beschutting zodat hij kan kiezen of hij gaat schuilen.

En juist dat laatste zit me in de weg. Als de overheid wat wil doen dan zou een hele mooie eerste stap zijn dat op weides die voor paarden bedoeld zijn een geschikte schuilgelegenheid moet zijn. Wat mij betreft ook op paddocks. 24/7 buiten in weer en wind in de open polder zonder muurtje of afdak is niet cool. Ik vind dat dat wel verboden mag worden. Of beter nog: dat de gemeentes, provincies of liever nog de rijksoverheid er zich nou eens mee gaan bemoeien en minder moeilijk doen over het plaatsen van een schuilgelegenheid.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 09:26

Koper schreef:
. Of beter nog: dat de gemeentes, provincies of liever nog de rijksoverheid er zich nou eens mee gaan bemoeien en minder moeilijk doen over het plaatsen van een schuilgelegenheid.

Nou ja, je kan het ook zo zien: als daar geen schuilstal geplaatst mag worden, is het dus niet geschikt om paarden te houden. Dus waarom moet je dat dan willen?

Althans, dat is wat hier in het topic geopperd wordt.. ook een interessant oogpunt :j

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 09:30

Dat is inderdaad ook mijn mening Cer :j

Je weet dat er geen bouwblok op is dus je weet dat daar geen schuilstal mag staan.
Dus niet geschikt voor paarden. Niet om gaan draaien en de gemeente de schuld geven.

Ik heb ook een stuk land waar ik maar wat graag een schuilstal op plaats, maar dat kan niet.
Dus dat land wordt gebruikt om te hooien.
Op zich jammer, want nu zijn het altijd de zelfde stukken die begraasd worden en de zelfde die gehooid worden zodat ik ze altijd toegang kan geven aan de schuilstal.
Maar dat wisten we van te voren.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 10:58

Ik weet niet of het al genoemd is maar waar ik me echt aan stoor is dat iedereen tegenwoordig maar een paard kan kopen. Of een hond, kat, konijn etc...

Ik heb met enige regelmaat meegemaakt dat ik als instructeur mensen moest vertellen hoe vaak hun paard naar de smid moest bijvoorbeeld. Of uitleggen dat 6 kg krachtvoer per dag misschien ietsje teveel is voor hun haflinger :? . Basiskennis ontbreekt vaak compleet. Kinderen krijgen een pony, ouders weten er de ballen van en de instructeur of pensionhouder mag ze vervolgens alles leren, dat vind ik raar.

Ik zou daarom voorstander zijn van een soort van een vaardigheidsdiploma voordat je een dier aanschaft waarin je aantoont dat je basiskennis hebt van de diersoort. (zou voor het krijgen van kinderen trouwens ook niet verkeerd zijn :Y) ) Mooi puntje voor op de agenda van de PVDD.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:10

Het probleem is dat mensen dingen omkeren.

Paard staat te weinig buiten, paard staat alleen, paard krijgt te weinig ruwvoer en of slecht ruwvoer, paard krijgt een berg biks/muesli.

Problemen zijn; paard wil naar binnen, verveelt zich buiten, heeft honger ( maag problemen ) paard is lastig in omgang en rijden. Paard heeft slechte hoeven. Paard is gevoelig voor infecties etc

De oplossing; als paard buiten loopt te ijsberen, nog eerder naar binnen. Als paard lastig is, ander voer en supplementen. Met rijden; strenger bitje en of bijzet teugels. Nooit eens naar buiten, want dat kan baasje allang niet meer handelen. Slechte hoeven? knal er ijzers onder. Kan paard in de winter vaak nog minder naar buiten. En voor mok, schimmel etc etc koop je een duur zalfje.

Door een tekort aan welzijn, wordt het welzijn vaak slechter.

Een goed management voorkomt problemen. Daarom zou voorzien in basis behoeftes goed zijn.

24/7 buiten kan niet altijd en overal. Is ook niet heilig. Die van ons konden 2 jaar lang in en uit lopen en kiezen. Paarden staan op hele andere momenten graag binnen, dan wij willen.
Mensen hebben het over in de blub staan, maar dat is echt niet het ergste. Buiten staan in de hitte en bijv met beestjes zonder beschutting is minstens zo rot voor ze.
Onze paarden hadden ook blub, maar echt NOOIT mok gehad.

Mensen willen een dag en nacht ritme afdwingen en zaken zoals het weer en de temperatuur regelen zoals je dat voor je zelf doet.

ER is genoeg mogelijk, maar dan moeten stallen investeren. Dat is een hoge kostenpost. Maar op veel stallen is veel wisseling. Mensen zoeken toch naar de ideale plek en verhuizen met regelmaat. Investeren zodat je vol staat en weinig wisseling hebt, is voor een flink aantal stallen wel de moeite waard.

Qua rijden en omgang is het moeilijk mensen aan te pakken, maar als je het goed leert, is dat al stap 1.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:11

Anna79 schreef:
Ik weet niet of het al genoemd is maar waar ik me echt aan stoor is dat iedereen tegenwoordig maar een paard kan kopen. Of een hond, kat, konijn etc...

Ik heb met enige regelmaat meegemaakt dat ik als instructeur mensen moest vertellen hoe vaak hun paard naar de smid moest bijvoorbeeld. Of uitleggen dat 6 kg krachtvoer per dag misschien ietsje teveel is voor hun haflinger :? . Basiskennis ontbreekt vaak compleet. Kinderen krijgen een pony, ouders weten er de ballen van en de instructeur of pensionhouder mag ze vervolgens alles leren, dat vind ik raar.

Ik zou daarom voorstander zijn van een soort van een vaardigheidsdiploma voordat je een dier aanschaft waarin je aantoont dat je basiskennis hebt van de diersoort. (zou voor het krijgen van kinderen trouwens ook niet verkeerd zijn :Y) ) Mooi puntje voor op de agenda van de PVDD.

Nou dat dus....Ik roep dat ook al 20 jaar, maar mensen verklaren je dan voor gek. Ik roep het ook voor kinderen. Begin op school, dan wordt het allemaal ''gewoon''.

Achteraf kan iedereen wel klagen en rot beelden delen op fb etc.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:44

[quote="superpony"]

ER is genoeg mogelijk, maar dan moeten stallen investeren. Dat is een hoge kostenpost. Maar op veel stallen is veel wisseling. Mensen zoeken toch naar de ideale plek en verhuizen met regelmaat. Investeren zodat je vol staat en weinig wisseling hebt, is voor een flink aantal stallen wel de moeite waard.

Wij investeren elk jaar, elke x proberen een stapje beter te maken!! Sta dus ook echt altijd vol en weinig wisseling ( alhoewel je dat soms niet voorkomt) voor sommige mensen kun je nooit voldoen Hoe hard je ook je best doet!

bruintje123

Re: Paardenwelzijn: Waar gaat het heen met de regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:45

Ik zou het voor elk dier prima vinden als er een certificaat van bekwaamheid gehaald moest worden voordat men een dier aan mag schaffen.

Maar dan kom je toch uit bij wat is nu goed?
We zien het hier op bokt al, de een vindt dit, de ander dat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:51

pol1 schreef:
superpony schreef:

Wij investeren elk jaar, elke x proberen een stapje beter te maken!! Sta dus ook echt altijd vol en weinig wisseling ( alhoewel je dat soms niet voorkomt) voor sommige mensen kun je nooit voldoen Hoe hard je ook je best doet!

Super toch? Je kan niet alles in 1 keer doen. Ik denk dat je een goede stal runt als de paarden voor gaan. Helaas willen mensen ook luxe en moet je keuzes maken.

Bij ons werd serieus door iemand om een molen gevraagd, omdat diegene daar belang bij heeft. Tja.........

Andere dingen gaan gelukkig voor.

Hoewel bijvoorbeeld een goede bodem voor beiden erg belangrijk is.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:55

Het al dan niet verlenen van een vergunning voor een schuilstal heeft in veel gevallen weinig te maken met of een perceel wel/niet geschikt is om paarden dag en nacht buiten te laten lopen.

Althans niet in de 3 gemeentes waar ik ooit in conclaaf mee ben geweest.
Veelal gooide men het op agrarische bestemming zonder bebouwing ( in welke vorm dan ook).
Of landschapsvervuiling door het plaatsen van schuilhokjes...met andere woorden men is soms bang voor een wildgroei aan afdakjes en lelijke bouwsels.

Soms zwichtte gemeentes als je met goed onderbouwde argumenten komt of bouwtekeningen waarin duidelijk wordt dat het om een onopvallende en nette schuilstalling gaat ( gebouwd met duurzame materialen).

Ook de optie om een verplaatsbare schuil gelegenheid te plaatsen wordt soms gewaardeerd.

Dit zal bij iedere gemeente en perceel vast weer anders zijn...dat begrijp ik.

Momenteel sta ik op een perceel welke voor een deel onder Staatsbosbeheer valt...nou dat is weer een compleet andere partij om mee te praten en best een uitdaging.
Maar zeker geen onhaalbare kwestie ...het gaat hierbij om een tweede stuk grond welke een deel bos bevat.
Onze paarden staan daar veelal in de zomermaanden.
De toekomst zal het uitwijzen, maar tot dusver geen medewerking ....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:57

Dat kopt, het is altijd zo dat een schuilstal wordt geweerd omdat er geen bouwblok is.
Verplaatsbaar valt eigenlijk daar net zo goed onder maar wordt soms gedoogd.
En dan kan de grond op zich wel prima zijn, maar persoonlijk vind ik een wei zonder schuilmogelijkheden niet geschikt voor paarden. In de winter voor de regen, in de zomer voor de insecten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:33

Beschutting is wel iets wat wij willen en evt voor de paarden of de grond eronder.

Die van ons konden 2 jaar lang kiezen, maar stonden op hele andere momenten binnen dan je zelf zou kiezen. Ze hadden ook genoeg bomen ter beschutting.

Nu hebben ze paddocks aan de bosrand. Met de hitte wilden wij ze overdag enkele uurtjes binnen, omdat de bomen dan net geen schaduw gaven.
Maar toen we ze buitten zette en de bomen schaduw gaven, stonden ze precies uit de schaduw in de volle hitte.
Als het regent staat vooral de oude merrie ( met deken ) onder de bomen en blijft redelijk droog. De anderen eten door.

Van de 3 quarters, 1 NF en 1 shet die we nu hebben staan, staat de shet vooraan om naar binnen te mogen. Hij stond bij vrije keuze het meeste binnen. Geen idee waarom, want hij woont al 12jr met zijn maatje, dus hij staat nooit alleen en overal is onbeperkt hooi.

Uiteraard is midden op een stuk wei een schuilstal bouwen vreemd. Ik zelf kijk naar huizen rond, die al wat oude bomen hebben staan en we een route kunnen maken, dat paarden zelf terug kunnen komen naar de schuur bijvoorbeeld. Niet dat oude bomen de doorslag gaan geven, maar bij een voordelige ligging en aanleg, loop ik er wel warmer voor.

Voor mij is alleen wei ook niet heilig. Sowieso heb ik geen belang bij lappen raaigras en zie liever paardenweides en mogelijkheden om deze dan ook zo aan te leggen en in te delen. Misschien zijn we dat nog niet genoeg gewend. Paarden staan vaak op oude koeienweides.

Er is natuurlijk wel al een start. http://keurmerkpaardenwelzijn.nl/wordpress/

Ik vind die alleen nog te beperkt. Maar daar tegenover ben ik echt stomverbaasd hoe de fnrs sterren uitdeelt. Die slaan echt de plank volledig mis.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:48

Beschutting hoeft toch niet een stal te zijn? Zet aan weerszijden van je track snelgroeiende, niet-giftige klimplanten, of voor mijn part bramenstruiken als het inheems moet zijn en in het landschap moet passen. Leid ze in een mooie boog over je track en voila je hebt een tunnel waar ze kunnen schuilen tegen regen en wind. Uiteraard wel ergens op je track waar de zijkant van die tunnel dan staat aan de kant waar het het vaakst vandaan waait.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:59

Koper schreef:
Beschutting hoeft toch niet een stal te zijn? Zet aan weerszijden van je track snelgroeiende, niet-giftige klimplanten, of voor mijn part bramenstruiken als het inheems moet zijn en in het landschap moet passen. Leid ze in een mooie boog over je track en voila je hebt een tunnel waar ze kunnen schuilen tegen regen en wind. Uiteraard wel ergens op je track waar de zijkant van die tunnel dan staat aan de kant waar het het vaakst vandaan waait.

Tadaa, creatief maakt de mens!!! _/-\o_ Geen gemeente die daar om loopt te mekkeren.

En eventueel een houtwal (op elkaar gelegde takken, hek/schutting) en als je dan ook nog wilg gebruikt, hebben de paarden (en jij zelf ook gheghe) ook wat te doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:01

Precies. Of je vlecht omheiningen van wilgentakken. Zo deed men dat 200 jaar geleden, het is dus traditioneel, mooi, functioneel en winddicht. Een aanwinst voor de gemeente, dacht ik zo.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:03

Koper schreef:
Precies. Of je vlecht omheiningen van wilgentakken. Zo deed men dat 200 jaar geleden, het is dus traditioneel, mooi, functioneel en winddicht. Een aanwinst voor de gemeente, dacht ik zo.

Inderdaad! En als het daar wat te modderig wordt, ophogen met zand, en dan een stuk tapijt er over heen. Kan je zo weg halen, doen gemeenten ook niet moeilijk over.

En zoals men kan zien in dat topic van tapijt als ondergrond bij modder, werkt dat ideaal!!

Geen natte voeten meer, en een droog paard.

Nee... ik zeg nu niet: DAT MOET IEDEREEN DOEN!

Nee, doe met wat bij je past.
Maar, kom niet met slappe argumenten.

EDIT: Aanvulling: Bij openingen van de naden van het vlechtwerk, kun je altijd boomschors gebruiken.
Mogen paarden ook eten, en isoleert ook (doen ze ook in alaska.)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:04

bruintje123 schreef:
Ik zou het voor elk dier prima vinden als er een certificaat van bekwaamheid gehaald moest worden voordat men een dier aan mag schaffen..

Nee nee, dat opperde ik een paar pagina's terug al en dat zou toch niet werken.. dus nee nee >;)
Verzin maar wat anders :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:06

maralyn schreef:
EDIT: Aanvulling: Bij openingen van de naden van het vlechtwerk, kun je altijd boomschors gebruiken.
Mogen paarden ook eten, en isoleert ook (doen ze ook in alaska.)

Zoiets ja, of hooi of wat je maar voor handen hebt. Maak gebruik van de (natuurlijke) mogelijkheden die je hebt. Vegetatie is meer dan voedsel.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:08

Anna79 schreef:

Dat zie je ook op maneges: kind krijgt rijles, pa of moe staat verveeld met een telefoon langs de kant (of komt later na de les het kind ophalen), kind wordt bijna van de pony afgetrokken en moet direct mee naar huis, want er moet nog meer gebeuren. Pony moet maar door een paardenmeisje of medewerker afgezadeld worden en nazorg krijgen. Dit gedrag is overigens één van de vele punten waarom je mij niet meer op maneges ziet. Ik vind het intriest hoe er met de pony's wordt omgegaan, terwijl die beestjes keihard moeten werken (al dan niet met lichamelijk ongemak) voor een uurtje plezier van een mens.
Je kunt het nog zo vaak (willen) uitleggen, maar als er geen interesse bestaat vanaf de andere kant... Ik moet wel eens op mijn wang bijten om niet hardop te zeggen: zoek toch een andere hobby.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:08

Cer, Heb ik daar nee tegen gezegd?
Maar ik denk inderdaad dat het niet gaat werken.

Ook houtwallen en bomen planten mag in een weiland niet zomaar. Ook daar heb je vergunning voor nodig.
Wil ik hier een houtsingel aanplanten mag ik dat niet zo.

En helaas dazen én regen houd zo'n boogje laurier oid niet tegen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 13:09

Zonder de azijnpisser te willen zijn maar de gemeente kan zelfs lastig doen over type omheining wat je plaatst :o . Ik denk dat mensen echt onderschatten hoeveel regels er bij sommige gemeenten zijn :o

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:09

ruitje schreef:
Zonder de azijnpisser te willen zijn maar de gemeente kan zelfs lastig doen over type omheining wat je plaatst :o . Ik denk dat mensen echt onderschatten hoeveel regels er bij sommige gemeenten zijn :o

Precies!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:11

Daarom zegt maralyn er ook bij: maak gebruik van wat je hebt. Ik heb hier manshoge bramenrommel. Kan ik wel allemaal weg gaan halen maar het staat er toch... dan doe ik er liever iets nuttigs mee. En ze hebben er een fijne schuilplek aan. Helaas is het (nog) geen mooie boog. Maar wel al hoog, en redelijk droog.

En dat in een gemeente die dmv luchtfoto's controleert of je niet ergens zand stort of een afdakje knutselt.